مقایسه هیوندای توسان و کیا اسپورتیج
هیوندای توسان (ix۳۵) و کیا اسپورتیج از پرفروشترین SUV های کامپکت کرهای هستند که چند سالی است در ایران حضور دارند و با محدودهٔ قیمتی تقریباً مشابه، قشر عظیمی از خریداران بهخصوص جوانترها را به خود جذب کردهاند.
شروع قیمت در بازار ایران از 160 میلیون تومان (از 21,650 دلار تا 27,950 دلار)، بهعلاوه هزینههای جاری. پیشرانهٔ 2.4 لیتری بنزینی، چهار سیلندر، با قدرت 182 اسب بخار 240 نیوتن متر. گیربکس خودکار شش سرعته، میانگین مصرف سوخت 9.8 لیتر در 100 کیلومتر، انتشار گازهای گلخانه ای 233 گرم بر کیلومتر و در حالت عادی FWD میباشد.
کیا اسپورتیج AWD:
شروع قیمت در بازار ایران از ۱۵۸ میلیون تومان (از ۲۱,۹۰۰ دلار تا ۲۹,۶۰۰ دلار)، به علاوهٔ هزینههای جاری. پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری بنزینی، چهار سیلندر، با قدرت ۱۸۲ اسب بخار ۲۴۰ نیوتن متر، گیربکس خودکار شش سرعته، میانگین مصرف سوخت ۹.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، انتشار گازهای گلخانه ای ۲۲۵ گرم بر کیلومتر و در حالت عادی FWD میباشد.
خب، همانطور که دیدید، این دو خودرو در نمای کلی، بیش از آنچه که فکر کنید به هم شبیه هستند. حال بیایید کمی ریزبینانهتر به این دو SUV کامپکت نگاه بیاندازیم.
ارزش
هیوندای
توسان نسبت به رقبا، خودرویی تقریباً ارزانتر است (شروع قیمت راو 4 از 25,046 دلار)، اما در این مقایسه، به لحاظ مشخصات فنی، پایینتر از کیا قرار دارد. ویژگیهای استاندارد این خودرو شامل یک صفحه نمایش لمسی هفت اینچی، نویگیشن ماهوارهای، کنترل خودکار تهویهٔ مطبوع، دوربین دید عقب، سنسور پارک عقب، محدود کنندهٔ نور آینهٔ دید عقب، بلوتوث تلفن و جریانهای صوتی، صندلیهای جلو برقی و استارت دکمهای و آلیاژ فول سایز زاپاس یدکی.
کیا
اسپورتیج اخیراً 1,900 دلار افزایش قیمت را داشته است، با این حال، این مبلغ اضافی به خوبی شمارا قانع میکند. چراکه بهصورت استاندارد. علاوه بر آپشن های هیوندای، صندلیهای چرمی با گرمکن در هر دو ردیف، سنسورهای پارک جلو و عقب، یک سیستم صوتی پیشرفته اینفینیتی، با سابووفر و آمپلیفایر و زاپاس یدک آلیاژی فول سایز را همراه دارد.
*برنده: کیا*
داخلی
هیوندای
هرچند که میزان تجمل در کابین کم است و شما را مبهوت نمیکند ولی درمجموع، هیوندای یک کابین متقاعدکننده را ارائه میدهد. جنس صندلیها ترکیبی از چرم و تودوزیهای پارچهای است و بسیاری از قطعات داشبورد و پنل دربها از پلاستیک سخت ساخته شده است. صندلیها نسبت به کیا، کمتر احساس امنیت را به شما القا میکند بهخصوص برای سرنشینان صندلی عقب. هیوندای اعلام کرده است که این یک پکیج کاربردی است و فضای داخلی را قوی، مناسب و معقول برای ذخیرهسازی همهجانبه مهیا ساختهایم. دو واسط تغذیهٔ ۱۲ ولتی هم وجود دارد و صندلیهای عقب با یک مکانیزم جلو و عقب کردن دو مرحلهای ارائه شده است. متاسفانه برای ردیف عقب هیچ دریچهٔ هوایی تعبیه نشده است.
کیا
کابین کیا احساس مجللتری دارد و گویی از طراح آگاهتری برخوردار بوده است. صندلیها با پوشش کامل چرم با دوخت سفید استاندارد، هم برای جلو و هم سرنشینان عقب مهیا شدهاند. طرح داشبورد سودمندتر و تمیزتر به نظر میرسد و با استفاده از مواد نرمتر و ابزارهای نمایشگر و کنسول مرکزی، از لحاظ بصری ظاهری جذابتر و شیکتر را به نمایش میگذارد. حتی در مورد فضای ذخیرهسازی نیز همتراز با هیوندای است، که با محفظههایی بر روی دربهای جلو و عقب، کنسول وسط جادار و نگهدارنده فتجان، فضای کافی را برای وسایل ارائه میکند. در اسپورتیج هم برای ردیف عقب، دریچههای هوا وجود ندارد.
*برنده: کیا*
پیشرانه و عملکرد فنی
هیوندای
ix۳۵ از یک پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی GDI جفت شده با یک گیربکس اتوماتیک شش سرعته بهره میبرد. هیوندای از این پیشرانه، ۱۸۲ اسب بخار نیرو و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور مفید بیرون کشیده است، هرچند به نظر میرسد قدرت خروجی برای این حجم از موتور پایینتر از حد انتظار است اما در جاده قدرت کافی و خوبی در اختیارتان میگذارد. انجام مانورهای شتاب و سبقتگرفتن رضایتبخش است و سر و صدای ناچیزی را به کابین میرساند. ولی به طرز محسوسی در صعود از سربالاییها، صدای خرخر کردن به گوش میرسد. یک مشکل دیگر این است که موتوری تشنهتر از دیگر موتورهای چهار سیلندر در دنیای واقعی دارد، اما این تشنگی زیاد نیست. توسان در مدت ۹.۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد و در نهایت به سقف سرعت ۱۹۴ کیلومتر در ساعت دست مییابد.
کیا
اسپورتیج هم همانند هیوندای از یک موتور ۲.۴ لیتری بنزینی با تزریق مستقیم سوخت GDI، و جفت شده به یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک بهره میبرد. این پیشرانه، همانند توسان ۱۸۲ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد و اسپورتیج را ظرف مدت ۹.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرساند و بیشینه سرعت آن ۱۹۳ کیلومتر در ساعت میباشد.
*برنده: هردو خودرو امتیاز یکسان*
کیفیت رانندگی
هیوندای
توسان ix۳۵ در اواخر سال گذشته با تأکید مجدد بر تنظیم سیستم تعلیق و فرمانپذیری بهروز شد. نتیجه آن هم یک بستهٔ سخت و سفت تعلیق است که کمی محکمتر از اسپورتیج عمل می کند. البته هنوز هم تا حدودی گلایههایی در بحث فرمانپذیری وجود دارد و کماکان شنیده میشود، که احساس سنگین بودن خودرو و سفتی فرمان در سرعتهای پایین و فاقد بازخورد سریع را به راننده القاء میکند.
کیا
کیا در مورد کیفیت رانندگی پرادعا است. این ادعا برای راننده صحیح و برای سرنشینان غلط است. فرمانپذیری و هندلینگ اسپورتیج به خوبی صورت میگیرد و ثبات و پایداری خوبی در جاده و مسیرهای پر پیچوخم دارد. احساس چابک بودن در اطراف شهر کاملاً خوشحالکننده است و در حد متوسط در طول رانندگی رضایتبخش است و مانند هیوندای، طبیعت رانندگی بدون سروصدا و دلپذیری دارد. اما برای سرنشینان، مخصوصاً در ردیف عقب، سفتی و خشکی ناراحتکننده ای وجود دارد.
*برنده: هردو خودرو امتیاز یکسان*
خدمات پس از فروش و هزینههای سرویس
هیوندای
هیوندای برای توسان، پنج سال گارانتی بدون محدودیت کیلومتر را ارائه میدهد. در هر سرویس هم ۳۹۹ دلار هزینهٔ تعمیر و نگهداری و سرویسهای دیگر میشود که برای سه سال اول یا ۴۵,۰۰۰ کیلومتر سفر میباشد (در ۳ فاصلهٔ زمانی ۱۲ ماهه، ۱۵,۰۰۰ کیلومتر جدا از هم).
کیا
کیا همچنین یک گارانتی پنج ساله بدون محدودیت کیلومتر را ارائه میدهد که برای پنج سال اول یا ۷۵,۰۰۰ کیلومتر میباشد (در ۵ فاصلهٔ زمانی ۱۲ ماهه، ۱۵,۰۰۰ کیلومتر جدا از هم)، که بستهٔ کیا بهطور متوسط ارزانتر است و به ارزش ۳۷۹.۸۰ دلار در هر سرویس میباشد.
*برنده: کیا*
حکم
هیوندای
بسته سودمند هیوندای توسان که هزاران نفر از خریداران استرالیایی را جذب خود کرده است، در اینجا از لحاظ ارزش خرید، و هزینههای سرویس، نمیتواند راضیکننده باشد.
کیا
بهسختی میتوان بین اسپورتیج و توسان تفاوت، مزیت و یا معایبی پیدا کرد، با این حال، در حالی که کمی گرانتر از توسان میباشد، ولی بهمراتب ارزش بیشتری دارد و در اینجا گوی سبقت را از ix۳۵ میرباید.
*برنده: کیا*
ارسال نظر