۱۸۹۶۳۴
۵۰۴۸
۵۰۴۸
پ

مقایسۀ کیا اسپرتیج و میتسوبیشی ASX

کیا اسپرتیج و میتسوبیشی ASX، که با نام اوت‌لندر اسپرت هم شناخته می‌شود، در مدت تقریباً کمی که پا به بازار کشورمان گذاشته‌اند، نظر بسیاری از خریداران SUV های جمع‌وجور شهری را به خود جلب کرده‌اند.

سایت پدال: کیا اسپرتیج و میتسوبیشی ASX، که با نام اوت‌لندر اسپرت هم شناخته می‌شود، در مدت تقریباً کمی که پا به بازار کشورمان گذاشته‌اند، نظر بسیاری از خریداران SUV های جمع‌وجور شهری را به خود جلب کرده‌اند و فروش بسیار خوبی را ظرف این دو سه سال، تجربه کرده‌اند. در ادامه، به بررسی کامل این دو خودروی جذاب می‌پردازیم.


مقایسۀ کیا اسپرتیج و میتسوبیشی ASX

کیا اسپرتیج و میتسوبیشی ASX، چند ویژگی اصلی و مشترک دارند، اول اینکه، هردو در کلاس کراس آور کوچک هستند. دوم اینکه در این مورد، هردو از پیشرانه‌های توربو دیزل استفاده می‌کنند. سوم اینکه هردو از قیمت تقریباً یکسانی برخوردارند، و نزدیک به قیمت‌های تویوتا RAV۴ و نیسان X-Trial هستند.

مقایسۀ کیا اسپرتیج و میتسوبیشی ASX

هر دو خودروی کیا و میتسوبیشی برای سال ۲۰۱۵ به‌تازگی به‌روزرسانی شده‌اند که همین امر، یکی از دلایل اصلی ما برای این مقایسه نیز بود. میتسوبیشی برای مدل ASX، به‌روزرسانی MY۱۴.۵ را انجام داده است که افزایش دنده‌ها از مهم‌ترین قسمت‌های این به‌روزرسانی است. ولی تغییرات دیگر، امور ظاهری خودرو را شامل شده است، از جملۀ این تغییرات: سپر جلوی جدید با اضافه شدن چراغ مخصوص روز، رینگ‌های جدید ۱۷ اینچی با آلیاژ جدید، سنسورهای عقب و دوربین دید عقب هست که به‌صورت استاندارد برای این به‌روزرسانی در نظر گرفته شده است.

مقایسۀ کیا اسپرتیج و میتسوبیشی ASX

مقایسۀ کیا اسپرتیج و میتسوبیشی ASX

اسپرتیج هم تغییرات خفیفی برای به‌روزرسانی سال ۲۰۱۵ داشته است. جلو پنجرۀ مشبک جدید، رینگ‌های جدید با طرح‌های جدید، تغییراتی در چراغ‌های جلو و عقب، که همگی زیبایی خودرو را افزایش داده‌اند، ولی در بخش فنی، تغییری حاصل نشده است.

مقایسۀ کیا اسپرتیج و میتسوبیشی ASX

مقایسۀ کیا اسپرتیج و میتسوبیشی ASX

قیمت:

هر دو خودرو تقریباً قیمت‌هایی نزدیک به هم دارند، میتسوبیشی ASX پکیج XLS با قیمت ۳۶,۴۹۰ دلار و کیا اسپرتیج مدل SLI با قیمت ۳۷,۷۹۰ دلار برچسب‌گذاری شده‌اند که هزینۀ آپشن ها نیز به این قیمت‌ها اضافه می‌شوند.

آپشن ها:

هردو خودرو پوشش داخلی چرم را ارائه می‌دهند (کیا اسپرتیج به‌صورت نیمه‌کامل)، آلیاژ رینگ‌های ۱۷ اینچی، سیستم‌های رسانه صفحه‌نمایش لمسی با ناوبری ماهواره‌ای، دوربین دید عقب با صفحه‌نمایش ۷ اینچی، و آینۀ دید عقب خودکار محدودکنندۀ نور را شامل می‌شوند.

مقایسۀ کیا اسپرتیج و میتسوبیشی ASX

آپشن های منحصربه‌فرد میتسوبیشی ASX شامل صندلی قابل تنظیم و الکتریکی راننده، صندلی‌های جلو مجهز به گرم‌کن، ورود خودکار بدون کلید، استارت دکمه‌ای، ورودی کارت SD برای سیستم‌های صوتی، کنترل صدا برای توابع تلفن، سقف شیشه‌ای پانورامیک بزرگ به همراه نور LED می‌باشند.

تفاوت کیا اسپرتیج با ASX در سنسورهای پارک جلو و عقب، کنترل دو منطقه‌ای تهویه مطبوع، سیستم استریوی اینفینیتی با ساب ووفر و آمپلی‌فایر است. اگر بخواهید صندلی‌های حافظه‌دار و الکتریکی و دارای گرم‌کن جلو، سقف شیشه‌ای پانورامیک را در اسپرتیج داشته باشید، باید نسخۀ پلاتینیوم را سفارش دهید که قیمت خودرو را تا ۴۱,۳۹۰ دلار خواهد رسید.

مقایسۀ کیا اسپرتیج و میتسوبیشی ASX

ایمنی:

کیا اسپرتیج دارای پنج ستارۀ ایمنی در تست تصادف می‌باشد. و برای محافظ از سرنشینان مجهز به شش کیسه هوا (۲ عدد جلو، ۲ عدد جانبی جلو، ۲ عدد پرده‌ای عقب) می‌باشد.

میتسوبیشی ASX نیز پنج ستارۀ ایمنی در تصادف را کسب کرده است، با این تفاوت که دارای هفت عدد کیسه هوا (۲ عدد جلو، ۱ عدد زانویی برای راننده، ۲ عدد جانبی جلو، ۲ عدد پرده‌ای عقب) می‌باشد، که در اینجا یک پوئن مثبت به میتسوبیشی تعلق می‌گیرد.

مقایسۀ کیا اسپرتیج و میتسوبیشی ASX

مقایسۀ کیا اسپرتیج و میتسوبیشی ASX

عملکرد فنی:

کیا اسپرتیج از یک پیشرانۀ ۲.۰ لیتری توربو دیزل چهار سیلندر GRDi بهره می‌برد که توانایی تولید ۱۸۱ اسب بخار (۱۳۵kW) قدرت و ۳۹۲ نیوتن‌متر گشتاور مفید است. اوج گشتاور این خودرو، بین دورهای ۱۸۰۰rpm تا ۲۵۰۰rpm است و اوج قدرت آن فقط در دور ۴۰۰۰rpm می‌باشد. در شرایط مرطوب و جادۀ خیس، سیستم کنترل کشش نیز می‌تواند به کمکتان بیاید. در اکثر موارد، موتور نسبتاً صاف و یکنواخت کار می‌کند. واکنش پدال گاز هم به فشار پا سریع است ولی درنگ کمی در شتابگیری مشاهده می‌شود.

مقایسۀ کیا اسپرتیج و میتسوبیشی ASX

گیربکس شش سرعتۀ اتوماتیک، که قبلاً یکی از نکات برجستۀ اسپرتیج به شمار می‌رفت، در به‌روزرسانی جدید و در تست‌هایی که ما انجام دادیم، کمی وقفه در زمان را برای شیفت دنده‌ها به ما نشان داد. حتی سیستم انتقال قدرت، پس از صعود از یک تپۀ شیب‌دار، به‌جای تکیه بر گشتاور موتور، بیش از حد مشتاق است چند دنده به پایین شیفت کند که این اصلاً خوب نیست. همچنین یک سری تغییرات دندۀ اشتباه و غیر لازم، در ترافیک شهری انجام داد که خیلی رضایت‌بخش نبود. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این خودرو که وی‌ترین مدل آن نیز می‌باشد، ۹.۹ ثانیه و نهایت سرعت آن ۱۹۵ کیلومتر در ساعت می‌باشد.

میتسوبیشی ASX هم توسط یک پیشرانۀ بزرگ‌تر ۲.۲ لیتری چهار سیلندر توربو دیزل ارائه شده است، که قدرت ۱۴۸ اسب بخار (۱۱۰kW) و گشتاور ۳۶۰ نیوتن‌متر، توان تولیدی آن است. هر چند که نسبت به اسپرتیج بازدهی قدرت کمتری دارد، ولی در عمل، عملکرد روان‌تر و رضایت‌بخش‌تری را به نمایش گذاشت.

مقایسۀ کیا اسپرتیج و میتسوبیشی ASX

در ASX اندکی تأخیر در توربو مشاهده می‌شود، ولی می‌توانید فقط در دور ۳۵۰۰rpm به بیشینۀ قدرت برسید و زمانی که دور موتور را به ۱۵۰۰rpm تا ۲۷۵۰rpm برسانید، گشتاور مفید را به وضوح حس کرده و شتابگیری سریع آغاز می‌شود. عمل شتابگیری و افزایش سرعت، آن‌قدر روان انجام می‌شود که متوجه بالا رفتن سرعت نمی‌شوید، مگر اینکه با چشمانتان صفحۀ کیلومتر شمار را دنبال کنید و سرعت را ثابت نگه دارید. وزن این مدل از ASX ۱۵۳۰ کیلوگرم است که نسبت به اسپرتیج ۱۵۸۰ کیلوگرمی برتری دارد.

برداشت ما از گیربکس ASX بسیار رضایت‌بخش و ستودنی‌تر از اسپرتیج بود. میتسوبیشی، با استفادۀ بهینه از گشتاور موتور، امور مربوطه به انتقال قدرت را به‌درستی انجام می‌دهد. تغییرات دنده به‌طور کلی نرم و روان است. در مورد شیفترهای پدال پشت فرمان ASX ممکن است سطحی و ناکارآمد نگاه کنید، اما دقت و سودمندی آن‌ها حیرت‌برانگیز است. همچنین این خودرو در مدت زمان ۹.۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد، و در نهایت به سقف سرعت ۱۹۶ کیلومتر در ساعت دست می‎یابد.

مقایسۀ کیا اسپرتیج و میتسوبیشی ASX

مقایسۀ کیا اسپرتیج و میتسوبیشی ASX

مصرف سوخت:

از لحاظ مصرف سوخت، ارقام هر دو اتومبیل، بیشتر از ادعای کمپانی را نشان داد. در این آزمون، که خودروها را هم در اتوبان و هم در شهر تست کردیم، به‌صورت میانگین ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برای میتسوبیشی ASX و ۸.۱ لیتر هم برای کیا اسپرتیج بودند. این در حالی است که اعداد رسمی کمپانی برای ASX تا ۵.۸ لیتر و برای اسپرتیج ۷.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بودند. با این حال، مصرف سوخت در هر دو خودرو قابل قبول است و راضی‌کننده است.

مقایسۀ کیا اسپرتیج و میتسوبیشی ASX

مقایسۀ کیا اسپرتیج و میتسوبیشی ASX

کیفیت رانندگی:

در بزرگراه کیا به‌سادگی باعث ناراحتی سرنشینان می‌شود، عقب خودرو حتی در سرعت‌های پایین، در چاله‌ها و دست اندازهای شهری تکان‌های ناراحت‌کننده دارد، که این موضوع در سرعت‌های بالای ۱۰۰ کیلومتر می‌تواند نگران‌کننده باشد. در مسافت‌های شهری، سواری اسپرتیج بیش از حد سخت و سفت است. حتی به ظاهر محکم‌تر از تجربۀ سواری که با اسپرتیج بنزینی داشتیم، تمامی دست‌اندازها و نقص‌های آسفالت به داخل کابین و به سرنشینان وارد می‌شود که این مورد نیز می‌تواند راحتیِ یک SUV برای خانوادۀ کوچک را تحت تأثیر نکات منفی خود قرار دهد.

مقایسۀ کیا اسپرتیج و میتسوبیشی ASX

در مقابل، میتسوبیشی ASX، آن لرزش‌ها و تکان‌های خشک را به شما نمی‌رساند، و دست‌اندازهای شهری را نرم‌تر و راحت‌تر از اسپرتیج عبور می‌دهد. سیستم تعلیق خوب میتسوبیشی ثابت کرد که ماهرتر و راحت‌تر از اسپرتیج عمل می‌کند و به‌عنوان یک کروزر شهری، لایق برتر بودن است. در عوض، در پیچ‌ها و خمیدگی‌های جاده، سفتی سیستم تعلیق کیا، بهتر از ASX عمل کرد و کمتر باعث خم شدن و احساس پیچیدن بدنه می‌شود. همچنین فرمان پذیری ASX در پشت سر کیا قرار می‌گیرد. میتسوبیشی، برای فرمان ASX جهت مانور در سر پیچ‌ها به تلاش بیشتر نیاز دارد و باید مرکز ثقل خودرو را کاهش دهد.

فرمان اسپرتیج مستقیم‌تر و پاسخگو است، و برای استفاده در مانورهای بیشتر کاملاً لذت‌بخش است. با این حال، با وجود برخی مشکلات، ممکن است بعضی از افراد حس کنند که فرمان در رفت‌وآمد شهری بیش از حد سنگین است.

مقایسۀ کیا اسپرتیج و میتسوبیشی ASX

مورد بعدی که یکی از جنبه‌های ناامیدکننده برای ASX به شمار می‌رود، سطح سروصدا و نفوذ ارتعاشات موتور به کابین است. البته شرکت میتسوبیشی ادعا می‌کند که سطح NVH در این به‌روزرسانی بهبود یافته است و ما هم نمی‌توانیم منکر ساکت‌تر شدن و تصفیه صدای کابین نسبت به نسخۀ پیش از به‌روزرسانی شویم. با این حال، هنوز هم به‌طور قابل‌توجهی نفوذ سروصدا در داخل کابین بلندتر از کیا اسپرتیج است و این موضوع در شرایط وزش باد شدید ممکن است ناراحت‌کننده‌تر به نظر برسد.

هر دو خودرو آپشن چهار چرخ متحرک را ارائه می‌دهند، البته در مسیرهای تست ما، هیچ‌گاه خارج از جاده نرفتیم و از نظر آفرود، هیچ‌کدام را تست مورد آزمایش قرار ندادیم، چون برای چنین خودروهایی، که کراس آور کامپکت هستند، نمی‌توان روی آفرود حرفه‌ای آن‌ها حساب باز کرد، ولی به‌عنوان مثال در شرایط مرطوب و جاده‌های خیس، سیستم چهار چرخ متحرک را فعال کردیم که ASX احساس امن‌تری در این سطوح به ما می‌داد. ASX دارای سوئیچ به حالت ۴WD است که می‌تواند تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت نیز در این حالت حرکت کند، همچنین دارای سه حالت: ۲WD، ۴WD قفل (که قدرت را به هر چهار چرخ می‌فرستد)، و ۴WD خودکار که توسط سنسور کنترل لغزش اداره می‌شود.

سیستم دیفرانسیل اسپرتیج، به‌طور کامل خودکار است و سوئیچینگ بین ۲WD و ۴WD فقط با توجه به شرایط انجام می‌گیرد. یک حالت قفل هم وجود دارد. همچنین هر دو خودرو دارای سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و سیستم Hill-Hold، یا همان ترمز خودکار و نگه‌دارندۀ شیب‌ها مجهز هستند. ارتفاع ASX از سطح زمین ۱۸۰mm است، در حالی که کیا پایین‌تر نشسته و با ارتفاع ۱۶۷mm به زمین نزدیک‌تر است. همچنین کیا در اینجا، دارای یک عملکرد کنترل پایداری تریلر است، که یک مزیت برای بکسل کردن به‌حساب می‌آید. اسپرتیج ظرفیت بکسل ۱۶۰۰ کیلوگرمی را ارائه می‌دهد که ۲۰۰ کیلوگرم بیشتر از ظرفیت میتسوبیشی است.

میتسوبیشی ASX در هر بُعد از اسپرتیج کوچک‌تر است، به غیر از ظرفیت موتور! میتسوبیشی ۴.۳۰ متر طول، ۱.۷۷ متر عرض و ۱.۶۲ متر ارتفاع دارد، این در حالی است که اسپرتیج، ۴.۴۴ متر طول، ۱.۸۶ متر عرض و ۱.۶۴ متر ارتفاع دارد. فاصلۀ دو محور اسپرتیج کمی کوتاه‌تر است، ۲.۶۴ متر در مقابل ۲.۶۷ متر ASX.

فضای داخلی:

یک شکاف بزرگ بین ظاهر و کارایی فضای داخلی وجود دارد، که کیا در این میان می‌درخشد. کابین اسپرتیج، واضح و تمیز است و خطوط ساده داشبورد به زیبایی استفاده کرده است. در مقابل ASX، ساده‌تر به نظر می‌رسد و بیشتر کنترلر های آن در مقایسه با اسپرتیج قدیمی‌تر به چشم می‌خورد. سیستم دستی و چرخشی کنترل تهویه زیباست، ولی به زیبایی سیستم دیجیتال و دو کنترل منطقه‌ای کیا نیست. ضمناً خریداران باید توجه داشته باشند که در این تریم، برای هر دو خودرو هیچ دریچه‌ای جهت کنترل هوای صندلی‌های عقب اختصاص نیافته است.

مقایسۀ کیا اسپرتیج و میتسوبیشی ASX

مقایسۀ کیا اسپرتیج و میتسوبیشی ASX

قبلاً ذکر کردیم که هر دو خودرو دارای یک سیستم رسانه با صفحه‌نمایش ۷.۰ اینچی هستند، اما کیا در این زمینه نیز برنده به‌حساب می‌آید. با وجود این که واحد رسانه میتسوبیشی به‌روز شده است، ولی به‌طور قابل‌توجهی نسبت به کیا کمتر کارآمد است، و ویژگی‌های بصری ضعیف‌تری را دارا است. از سوی دیگر، کیا دارای یک صفحه‌نمایش با سیستم منوی spiffing، با وضوح و کیفیت ویژه و بالاتر از ASX را ارائه می‌دهد. هر دو خودرو ارائه تلفن بلوتوث و جریان‌های صوتی را بدون هیچ زحمتی میسر می‌سازند، هر چند که اسپرتیج بازهم راه‌اندازی ساده‌تری نسبت به ASX داراست.

مقایسۀ کیا اسپرتیج و میتسوبیشی ASX

مقایسۀ کیا اسپرتیج و میتسوبیشی ASX

همان‌طور که صندلی عقب ASX را می‌بیند سرنشینان پایین‌تر و تخت‌تر از اسپرتیج نشسته‌اند، هرچند که صندلی‌های عقب هر دو خودرو آن‌طور که باید جادار و راحت نیستند ولی راحتی آن با اسپرتیج اصلاً مطابقت ندارد. با این حال، نمی‌توان گفت که این صندلی‌ها برای حمل کالاهای کوچک مناسب‌تر است، اما مسافران قدبلند با شانه‌هایی پهن‌تر، نشستن بر روی این ردیف از صندلی‌ها، کمی برایشان مشکل‌ساز خواهد بود. صندلی‌های تخت‌تر در ASX، همچنین باعث می‌شود لوازم صندلی کودک نسبت به اسپرتیج، راحت‌تر از قرار بگیرند. هر دو خودرو دارای کمربندهای سه‌نقطه‌ای بالا کشنده و نقاط مخصوص ایزوفیکس را دارا هستند.

در مجموع، اگر سخت‌گیر نباشیم، می‌توان گفت هر دو خودرو در فضای پشت برای حمل بزرگ‌سالان نسبتاً خوب هستند. هر چند افرادی که بالای ۱.۸۰ سانتی‌متر قد داشته باشند نیاز خم کردن گردن خود هستند. سقف کیا خوب است، ولی از سوی دیگر، فضای زانوی کمتری دارد. شاید کودکان برای موقعیت صندلی خود در اسپرتیج، که کمی بالاتر از ASX است قدردانی کنند ولی آن‌ها باید در جایگاهی پایین‌تر بنشینند چراکه در برخی مواقع، این جایگاه پایین‌تر، خطر پرت شدن را کاهش می‌دهد.

مقایسۀ کیا اسپرتیج و میتسوبیشی ASX

مقایسۀ کیا اسپرتیج و میتسوبیشی ASX

اسپرتیج در کل فضای ذخیره‌سازی بیشتری نسبت به ASX دارد. کیا از جزئی‌ترین قسمت‌ها، یعنی پنل درب‌ها، محفظه‌های کنسول میانی، محفظۀ داشبورد، تا بخش‌های کلی، مانند حجم صندوق عقب، فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. در صندلی عقب هم در هر دو خودرو دو عدد کاپ هُلدور (نگه‌دارندۀ فنجان) تعبیه شده است. همچنین هر دو خودرو فضای صندلی‌های عقبی برابر با نسبت ۶۰:۴۰ دارند که در مقابل رقبای خود نوعی برتری حساب می‌شود. حجم صندوق از هر یک از این خودروها نیز مناسب برای اندازه آن‌ها است و کافی به نظر می‌رسد، که ظرفیت صندوق اسپرتیج ۵۶۴ لیتر، و ظرفیت ASX ۴۱۶ لیتر می‌باشد.

مقایسۀ کیا اسپرتیج و میتسوبیشی ASX

مقایسۀ کیا اسپرتیج و میتسوبیشی ASX

گارانتی و هزینه‌ها:

میتسوبیشی ASX دارای گارانتی پنج ساله و یا ۱۰۰.۰۰۰ کیلومتر می‌باشد، که چهار سال هم شامل پشتیبانی سرویس و خدمات پس از فروش و پنج سال کمک‌های جاده‌ای می‌باشد؛ به‌طور متوسط هزینه سالانه این خودرو کمی بیش از یک میلیون و پانصد هزار تومان برآورد می‌شود.

کیا اسپرتیج هم دارای گارانتی پنج سال و یا ۱۶۰.۰۰۰ کیلومتر می‌باشد، که شامل پنج سال طرح سرویس در محیط رایگان و یک سال کمک‌های جاده‌ای می‌باشد؛ به‌طور متوسط هزینه سالانه این خودرو حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان برآورد شده است و اندکی پایین‌تر از ASX می‌باشد.

مقایسۀ کیا اسپرتیج و میتسوبیشی ASX

همان‌طور که دیدید، همه چیز در این مقایسه نزدیک به هم بود و هر دو خودرو دارای لیستی از نقاط خوب و مثبت هستند. به این ترتیب، این منصفانه است که بگوییم نمی‌توان به‌صورت قطعی نظر خریداران را برای خرید یک SUV کوچک دیزل به هر یک از این دو خودرو سوق داد.

میتسوبیشی ASX در حال حاضر، عملکرد فنی و قابل قبول، و سواری نرم‌تری را ارائه می‌دهد، در حالی که کیا اسپرتیج سواری خشک‌تر در عین حال با ثبات‌تر در پیچ‌ها را ارائه می‌دهد. کیفیت و مرغوبیت قطعات، بهره‌وری از آپشن های روز و کاربردی، مصرف سوخت پایین، ظاهری جذاب، و گارانتی طولانی مدت، هر دوی این خودروها را به گزینه‌های خوبی برای خرید بدل کرده‌اند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج