۱۸۱۰۶۶
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

سومین سایت پربیننده دنیا ۱۰ ساله شد

یوتیوب بزرگترین مرجع ویدیویی جهان

شبنه چهاردهم فوریه، همزان با روز ولنتاین، سایت یوتیوب هم ۱۰ سالگی اش را جشن گرفت. مشهورترین سایت اشتراک گذاری ویدیو، بعد از گوگل و فیسبوک، سومین سایت پربیننده جهان است و برای کسانی که به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند، سرزدن به ویدیوهای یویتوب تبدیل به یکی از عادات روزمره شده.

یوتیوب بزرگترین مرجع ویدیویی جهان





هفته نامه تماشاگران امروز: شبنه چهاردهم فوریه، همزان با روز ولنتاین، سایت یوتیوب هم 10 سالگی اش را جشن گرفت. مشهورترین سایت اشتراک گذاری ویدیو، بعد از گوگل و فیسبوک، سومین سایت پربیننده جهان است و برای کسانی که به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند، سرزدن به ویدیوهای یویتوب تبدیل به یکی از عادات روزمره شده.

چه طرفدار یک تیم فوتبال باشید، چه بخواهید روزتان را با یک کلیپ طنز شروع کنید یا این که دنبال یادگیری یک نرم افزار باشید، می توانید ویدیوی دلخواه تان را روی این سایت پیدا کنید. این گزارش توضیح می دهد که چطور یوتیوب در این زمان نسبتا کوتاه توانست به یکی از محبوب ترین سایت های دنیا تبدیل شود.

یوتیوب بزرگترین مرجع ویدیویی جهان

۱۴ فوریه ۲۰۰۵ بود که سه موسس یوتیوب، نام (domain) این سایت را ثبت کردند. چاد هارلی، استیو چن و جاوید کریم، همکاران سابق در سایت «پی پال» طرحی داشتند که براساس آن بستری برای بارگذاری و جست و جوی آسان ویدیوها به وجود آورند. یک سال بعد شرکت گوگل این سایت را به قیمت ۱.۶۵ میلیارد دلار خرید که در آن زمان رقم بالایی بود، ولی ارزشش را داشت.

یوتیوب برای گوگل یک نوآوری درخشان و بستر جدید برای فعالیت تبلیغاتی محسوب می شد. یوتیوب حالا به مرجع ویدیو در اینترنت تبدیل شده و هرچند سایت های مشابهی در سال های گذشته متولد شده اند، هیچ کدام نتوانسته اند با یوتیوب به رقابت بپردازند. هر دقیقه ۳۰۰ ساعت ویدیو در یوتیوب بارگذاری می شود و هرماه یک میلیارد نفر از این سایت بازدید می کنند.

این سایت هیچ پروژه ای برای تولید محتوا ندارد و این کار را به تولیدکنندگان ویدیوها واگذار کرده. یوتیوب جامعه بزرگی است با قوانین و ستارگان خودش.

این ستارگان گاهی از اتاق خانه شان می توانند میلیون ها بیننده را پای سایت بکشانند. مثلا یک کمدین فرانسوی که کلیپ های طنزی را در اتاق نشیمن خانه اش ضبط می کند، حدود ۷ میلیون بیننده دارد. البته کیفیت صدا و تصویر این ویدیوهای آماتور در حد یک برنامه استاندارد تلویزیونی است. برای جلب توجه بینندگان، این ویدیوها باید فضای خانگی داشته باشند و از طرف دیگر حرفه ای تولید شوند. یوتیوب هم که متوجه این تقاضا شده، ۵ استودیو در جهان راه اندازی کرده که در آنها می توان ویدیوهایی با کیفیت بالا تولید کرد.

ستارگان دنیای مجازی توانسته اند جذابیت این اسیت را چند برابر کنند. در مراسم سالانه ای که یوتیوب برای آگهی دهندگان ترتیب می دهد، یکی از این ستارگان که ۱.۳ میلیون بیننده آبونه دارد، به همراه نمایندگان شرکت «اورئال» روی صحنه آمد. او دختری ۱۹ ساله است که به خاطر ویدیوهایش درباره تکنیک های آرایش و زیبایی مشهور شده و به لطف همین شهرت در تبلیغات محصولات آرایشی زیادی شرکت دارد.

یوتیوب بزرگترین مرجع ویدیویی جهان

ستارگان یوتیوب با فضای وب کاملا آشنا هستند و نفوذ زیادی روی جوانان درند. شهرت این ستارگان اما به صفحات مانیتور و گوشی های تلفن همراه محدود می شود. آنها با فضای خودمانی وب رشد کرده اند و به سختی می توانند به چارچوب کلاسیک و خشک رسانه های رسمی وارد شوند.

یوتیوب در این سال ها تبدیل به رقیب شبکه های تلویزیونی شده و آنها نگران بودند که این سایت بینندگان را به سوی خودش بکشاند؛ ولی تلویزیون متوجه شد که می تواند از این فرصت برای جذب بینندگان جوانتر استفاده کند.

شبکه های تلویزیونی سرانجام به این نتیجه رسیدند که در یوتیوب کانال رسمی شان را راه اندازی کنند و به فکر جذب استعدادهای جدید باشند. مثلا دیسنی شرکت «میکر استودیوز» را که در یوتیوب فعال بود، به قیمت ۵۰۰ میلیون دلار خریداری کرد. ولی میلیون ها بیننده یوتیوب به راحتی تبدیل به درآمد نمی شوند و تخمین زده می شود هر یک میلیون بازدید می تواند درآمدی معادل یک هزار یورو داشته باشد. درعوض یوتیوب تلویزیون را رقیب خودش نمی داند. روبرت کینکل، مدیر عملیات تجاری سایت می گوید: «هرکدام از ستارگان یوتیوب که به تلویزیون می رود، درواقع تعداد بازدیدکنندگان خودش را افزایش می دهد.» نگرانی اصلی یوتیوب رقیبان اینترنتی هستند.

در سال های اخیر سایر غول های دنیای وب، مثل فیسبوک توجه ویژه ای به ویدیو داشته اند. این شبکه اجتماعی روزانه یک میلیارد بازدیدکننده دارد. این سایت پیش از این هم امکان تولید و نشر ویدیو را به کاربران می داد، ولی انتشار ویدیوهای شخصی، دیگر آنها را راضی نمی کند. فیسبوک حالا می خواهد ستاره های یوتیوب را به سمت خودش بکشاند. این استراتژی مشابه همان چیزی است که تامبلر، دیگر سایت مورد علاقه جوانان در نظر گرفته.

بهترین های یوتیوب؛ گانگنام استایل تا جاستین بیبر

در بین میلیون ها ویدیویی که در ۱۰ سال گذشته در یوتیوب منتشر شده، کلیپ های موسیقی با استقبال بیشتری رو به رو شده اند که تعدادی از آنها تبدیل به پدیده شدند. «گانگنام استایل» کلیپ سای، خواننده پیش از این گمنام کره ای یکی از آنها بود که تبدیل به اولین ویدیوی یوتیوب شد که بیشتر از یک میلیارد بار دیده شد. جاستین بیبر، خواننده جوان پاپ هم شهرتش را مدیون یوتیوب است و اولین کلیپ های او در این سایت مورد توجه قرار گرفت.

یکی دیگر از ویدیوهای ماندگار یوتیوب مصاحبه ای است که ستارگان این سایت با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا داشتند. این ویدیو نشان داد که کاخ سفید هم متوجه اهمیت و فراگیری این سایت نشر ویدیو شده است. ویدیوی «من در باغ وحش» (Me at the Zoo) هم به عنوان یکی از ۱۰ ویدیوی مشهور تاریخ یوتیوب شناخته می شود. این ویدویوی ۱۸ ثانیه ای که درباره چند فیل توضیح می دهد، نکته خاصی ندارد، ولی اولین ویدویی است که روی این سایت به دست جاوید کریم، یکی از موسسان بارگذاری شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج