علت رشد قارچ گونه سایت های خبری در ایران چیست؟
کپی کاری و زردنویسی در وب فارسی
احتمالا شما هم در گشت و گذارهای خود در اینترنت متوجه وجود سایت های خبری و مجله های اینترنتی بسیار زیادی شده اید که اغلب کاملا شبیه به همدیگر فعالیت می کنند و گاهی حتی مطالب شان هم شبیه به هم است!
هفته نامه عصر ارتباط - توحید قهرمانی: احتمالا شما هم در گشت و گذارهای خود در اینترنت متوجه وجود سایت های خبری و مجله های اینترنتی بسیار زیادی شده اید که اغلب کاملا شبیه به همدیگر فعالیت می کنند و گاهی حتی مطالب شان هم شبیه به هم است!
متاسفانه اکثر افرادی که وارد این حوزه، یعنی خبر و اطلاع رسانی در وب می شوند یک پیش فرض را در نظر می گیرند؛ را ه اندازی سایتی که در همه موضوعات، مطالب منتشر شده توسط دیگران را با کمی تغییر (و حتی بدون تغییر) بازنشر می کنند و از این طریق به بازدید بالا، به درآمدزایی می رسند. اما این مساله به همین راحتی و با همین روش امکان پذیر است و اتفاق می افتد؟ مسلما خیر!
اگر نگاهی دقیق تر به رشد قارچ گونه این سایت ها که اکثرا با عنوان هایی مثل بزرگ ترین پایگاه خبری X یا بزرگ ترین مجله اینترنتی فعالیت خود را آغاز می کنند بیندازیم، کاملا مرز بین راه اندازی یک کسب و کار با برنامه ریزی دقیق را با کسب و کاری که صرفا بر پایه فکر و خیال راه اندازی شده است و حتی به صورت کامل نمی توان آن را کسب و کار نامگذاری کرد، درک خواهیم کرد.
نکته جالب تر در بررسی این موضوع، شاید نوع انتخاب مطالب منتشرشده در این سایت ها است؛ کپی کاری کورکورانه و بدون هیچ روش و منطق معین و حتی موضوع تشخیص.
گذشته از آسیبی که کپی کاری به تولیدکنندگان محتوا وارد می کند، ضرری که متوجه همین سایت ها است را نیز نمی توان به هیچ عنوان نادیده گرفت.
از شیر مرغ تا جان آدمیزاد!
از آنجایی که در این سایت ها طبق سیاست «از شیر مرغ تا جان آدمیزاد» هرنوع مطلبی یافت می شود، در نهایت مطالبی هم منتشر می شوند که به مزاج عده ای از کاربران با یک سلیقه تقریبا مشترک خوش نیاید و این یعنی از دست دادن آن دسته از کاربران تنها با یک مطلب! همین موضوع آن قدر ادامه پیدا می کند که این سایت ها کاربران زیادی را از دست بدهند.
در طرف دیگر، موتورهای جست و جو قرار دارند؛ موتورهای جست و جویی که مدیران این سایت ها روی ورود بازدیدکنندگان به سایت از طریق آنها امید زیادی دارند. مدیران این نوع سایت ها با دانش اندک در مورد موتورهای جست و جو که یا قبل از شروع به کار دارند یا در حین انجام کار کسب می کنند، می توانند مدتی محتوای غیرمجاز خود را در میان محتوای باارزش سایت های دیگر بگنجانند، اما پس از مدتی (که ممکن است بسیار کوتاه یا نسبتا طولانی باشد) با شناسایی غیرمجاز بودن محتوایشان توسط موتورهای جست و جو، جایگاه خود و در نتیجه بازدید ورودی از موتورهای جست و جو را به طور کامل از دست بدهند.
به همین دلایل خیلی ساده است که به محض کوچک ترین به روز رسانی در الگوریتم های گوگل، سایت های زیادی از میان سایت های فارسی زبان با جریمه رو به رو می شوند و گاهی دیده می شود که سایت های تقریبا معتبر نیز به این بلا دچار می شوند.
وب فارس در تسخیر اسپم ها
پس از مدتی که مدیران این سایت ها از موتورهای جست و جو ناامید شدند، به دنبال روش های غیرمتعارف و نه چندان قانونی می روند که برای تعریف همه آنها می توان یک کلمه را به کار برد: اسپم! این روش ها دامنه گسترده ای را از ارسال ایمیل های تبلیغاتی ناخواسته تا استفاده از پاپ آپ ها دربر می گیرند. البته برخی از مدیران در استفاده از این روش ها خلاقیت به خرج می دهند و می توانند با صرف هزینه های بسیار زیاد، خود را برای مدتی در بین سایت های پربازدید نگه دارند. اما پس از مدتی سقوط بسیار بدی را تجربه خواهند کرد؛ موضوعی که بسیاری از سایت های مشهور وب فارسی در گذشته آن را تجربه کرده اند.
راهکاری که برای جلوگیری از این اتفاقات پیشنهاد می شود، جلوگیری از کپی کاری های غیرمجاز و بی پرواست!
راهکارهایی برای راه اندازی سایت موفق
بهتر است اگر شما هم قصد راه اندازی سایتی خبری یا یک مجله اینترنتی واقعی را دارید، مانند نمونه های موفق آن، با برنامه ریزی و انجام تحقیقات لازم، راه و روش خود را مشخص کنید و طبق هدفی که دارید قدم در راه بگذارید.
موضوعاتی را که می خواهید در مورد آنها برای کاربران تان تولید محتوا کنید از همان ابتدا مشخص کنید. نیازی نیست برای جذب مخاطب بیشتر به هر دری بزنید و هر مطلبی را به هر قیمتی منتشر کنید.
مطمئن باشید وقتی در یک موضوع خاص و تخصصی به عنوان مرجع شناخته شوید، می توانید بازار آگهی های اینترنتی آن موضوع خاص را نیز از آن خود کنید و حتی بسیار بیشتر از سایت های عمومی کسب درآمد کنید. برای سایت خود برنامه بلندمدت داشته باشید. به هیچ عنوان برای کسب سودی یک یا دو ساله وارد این بازار نشوید. مطمئن باشید که اگر درست و با برنامه ریزی یک سایت خبری یا مجله اینترنتی راه اندازی کنید و مخاطبان خودتان را داشته باشید، سال های سال می توانید در این بازار ماندگار باشید.
اجازه بدهید تا کاربران خط و مشی محتوایی و فعالیت شما را بشناسند. چیزی که امروز در وب فارسی مشهود است، استقبال زیاد مخاطبان از سایت های خبری و مجله های اینترنتی حرفه ای است. اما آیا این دلیل خوبی برای راه اندازی سایت های بدون برنامه و زردی است که تنها سودی که برای فارسی زبانان دارند، بالا بردن تعداد دامنه های ثبت شده و فعال به زبان فارسی است؟
ارسال نظر