راهنمای خرید خودرو شاسی بلند
هیوندای ix۳۵ مدل ۲۰۱۴ و ب ام و X۳
یکی از اولین شاسی بلندهایی که در آغاز رونق گرفتن بازار خودروهای وارداتی وارد کشور شد، نسل اول هیوندای توسان بود.
هیوندای ix35 - 2014
یکی از اولین شاسی بلندهایی که در آغاز رونق گرفتن بازار خودروهای وارداتی وارد کشور شد، نسل اول هیوندای توسان بود. که با ظاهری نچندان زیبا، در مقابل برادر ناتنی اش کیا اسپرتیج قرار گرفت. نسل دوم توسان اما، با ظاهری جذاب و مد روز جای مدل قدیمی را گرفت، تا موفقیتهای قبل را افزایش دهد. طراحی ظاهری توسان همان طراحی سیالی، شلوغ و پر زرق و برقی است که نمونه اش در سایر خودروهای هیوندای نظیر سوناتا، ولاستر و ... قابل مشاهده است.
مدل ۲۰۱۴ توسان با تغییراتی که در طراحی جلو پنجره و گرافیک چراغهای جلو و عقب به خود دیده، به مراتب جذاب تر از قبل شده است. طراحی کابین نیز به پیروی از نمای ظاهری، شلوغ و خوش خط و خال است. این در حالی است که اگر در کابین خودرویی همچون اسپرتیج یا RAV۴ قرار بگیرید، به مراتب آرامش بصری بیشتری را تجربه خواهید کرد. کیفیت متریال کابین در سطح مطلوبی قرار دارد و پوشش چرم صندلیها و فرمان در کنار سقف پاناروما، بر جذابیتهای کابین افزودهاند.
متاسفانه توسان از آن دسته خودروهایی است که از گزند دلالان و افراد سودجو در آمان نمانده و اسیر تیپبندیهای من درآوردی و گیج کننده شده است. جالب است که برخی آپشنها در کشورهای حوزه خلیج فارس روی این خودرو نصب شده و در ایران تحت عنوان نمونه فول آپشن به افراد نا آگاه عرضه میشود. ix۳۵ فول آپشن از ۶ عدد ایربگ، صندلیهای برقی مجهز به گرمکن و سنسور و دوربین دید عقب بهره میبرد.
فضای صندلیهای جلو مناسب است و روی آنها احساس راحتی کامل خواهید داشت. ردیف عقب اما داستان متفاوتی دارد. به علت شیب سقف در قسمت عقب، سایش سر افراد با سقف در ردیف عقب اجتناب ناپذیر است. همچنین دید عقب و طرفین نسبتا محدود است و در تجربه اول رانندگی با این خودرو مشکل ساز خواهد شد. در سرعتهای بالا صدای باد داخل کابین به گوش میرسد و صداهای اضافی به گوش رسیده از فنرها مزید بر علت خواهند شد.
سواری توسان نسبت به رقیبی همچون اسپورتیج نرمتر است و توانایی مناسبی در دفع ناهمواریهای مسیر از خود نشان میدهد. نسل دوم توسان از ی پیشرانه ۴ سیلندر ۲۳۵۹ سیسی بهره میبرد که با اسپورتیج مشترک است.
به منظور کاهش مصرف سوخت در این مدل، ضرایب دندهها دستخوش تغییراتی شدهاند، که همین عاملی مهم در کشش پایین و تنبل شدن خودرو در بعضی مواقع میشود. البته در حات تعویض دستی دندهها و مسیرهای صاف، توسان نمایش خوبی از خود نشان میدهد و پیشرانه ۱۷۶ اسب بخاری با قدرت تولید ۲۲۸ نیوتنمتر گشتاور، راضی کننده ظاهر میشود. سیستم چهار چرخ متحرک این خودرو از برادر بزرگترش سانتافه گرفته شده است، و از نظر سواری و هندلینگ جایگ%:.۷-D۹� خوبی میان رقبا دارد.
در کل توسان را میتوان به عنوان یک کراساوور شهری و راضی کننده در نظر گرفت، که به خاطر ظاهر پر زرق و برق و بیهویتش، شاید زودتر از سایر رقبا از مد افتاده و کسل کننده شود. سواری این خودرو در شهر نرم و راحت است، اما از آن انتظار قابلیت آفرود و خارج جادهای نداشته باشید.
رقبای داخلی و خارجی
Kia Sportage
Ssangyong Actyon
Renault Koleos
پیشنهاد نهایی
ix۳۵ به عنوان یک کراس اوور جمع و جور شهری، در میان سایر رقبا گزینه مناسبی است. طراحی نمونه فیس لیفت، جذاب تر از قبل شده اما باید پذیرفت از نظر طراحی هنوز هم در پس اسپرتیج قرار میگیرید. سواری، مصرف سوخت، کیفیت مناسب قطعات و فهرست آپشنها همه مواردی هستند که باعث شدهاند تا از ix۳۵ لذت ببرید. اما فکر پیمودن مسیرهای خارج جادهای و ناهموار و مسيرهاي طولاني را با آن از سر بیرون کنید.
ب ام و X۳ جدید از اولین محصولات سری جدید محصولات ب ام وبود که قدم به ایران گذاشت تا موفقیت های نسل پیشین خود را تکرار کند.بدون شک نسل پیشین X۳ و سری۳ را باید پرطرفدارترین محصولات ب ام ودر ایران برشمرد.نسل جدید X۳ با طراحی متحول شده موتور قوی تر و آپشن های ارتقا یافته در ایران حضور دارد.این مدل در اوایل ورود رقمی غیر منطقی را طلب می کرد،اما واردات بیشتر و منطقی تر شدن قیمت،که البته هنوز هم خیلی بالاست،باعث شده تا خریداران آن روز به روز افزایش یابند.X۳ جدید در سه مدل ۲۸i ،۳۵i،۲۰i وارد ایران می شود،که مدل ۲۸i به عنوان نمونه متوسط پرطرفدارترین نمونه است.
حالت رانندگی با X۳ در سه حالت نرمال،کامفورت،اسپرت و اسپرت پلاس تنظیم می شود که در حالت های اسپرت،روح اسپرت سری۳ که در باطن X۳ دمیده شده،خودش را نشان می دهد.در حالت کامفورت هم بسیار راحت و نرم عمل می کند و دیگر مثل نسل قبلی خشک و پر تکان نیست.
موتور تويين توربو X۳ ۲۸i ، ۲۴۵ اسب بخار قدرت تولید می کند.X۳ آنقدر تیز است که بعضی اوقات وزن زیاد ۸/۱تنی ان را فراموش می کنید.این کراس اوور عضلانی ظرف ۷ثانیه به سرعت صد کیلومترمی رسد و هندلینگ آن بی نظیر است. جدید دو دیفرانسیل،و مجهز به سیستم Xdrive است.از این شاسی بلند کوچک نمی توان انتظار قابلیت آفرود آنچنانی داشت.اما در حد خودش به خوبی از پس مسیرهای ناهموار بر می آید.
طراحی ظاهری X۳ کاملا متحول شده است.طراحی قسمت جلو با اینکه باسایر نقاط هماهنگ است،اما به دل عده ای نمی شیند و گیرای نسل قبلی را ندارد.اما در قسمت عقب شاهد یک طراحی کاملا جا افتاده و حرفه ای از ب ام وهستیم.ظاهر این قسمت به برادر بزرگتر یعنی X۵ نزدیک شده است و چراغ های LED نمای جذابی را برای X۳ رقم زده اند.
البته به تازگی،ب ام و، فیس لیفت جدید X۳ را معرفی کرده است،که چراغ های جلو و طراحی این قسمت به کلی تغییر کرده و بسیار شبیه X۵ شده است. البته هنوز خبری از ورود مدل فیس لیفت به ایران نیست.کیت بدنه M pakage برای X۳ قابل سفارش است.با نصب این کیت که شامل سپرهای اسپرت جلو و عقب،رکاب ها و رینگ های اسپرت M است، ظاهر X۳ به مراتب اسپرت تر و جذاب تر می شود.
کابین X۳ هم به ب ام وX۵ نزدیک شده و استفاده از قطعات چوبی روی کنسول و درها،جلوه ای لوکس به کابین بخشیده است.اما هنوز هم کیفیت متریال کابین درخور یک شاسی بلند ۳۰۰ میلیونی نیستتنگی فضای ردیف عقب X۳ که در مدل قبلی افراد قد بلند را آزار می داد،در این مدل تا حدودی رفع شده است . به لطف طراحی منطقی،فضای پا و سر برای این قسمت نیز،مانند صندلی های جلو مناسب و راحت است.
X۳جدید کراس اووری عالی اما بسیار گران قیمت به شمار می آید.از این خودرو ایراد چندانی نمی توان گرفت،اما قیمت ۳۰۰ میلیونی برای مدل ۲۸i و قیمت بالای ۴۰۰ میلیونی برای مدل ۳۵i بسیار بالاست.یکی دیگر از نقاط قوت مدل های جدید ب ام و،وجود نمایندگی فعال در ایران و پشتیبانی مناسب است.
رقبای داخلی و خارجی
Kia Sportage
Ssangyong Actyon
Renault Koleos
X3 جدید با طراحی منحول شده نسبت به قبل و با موتور پرقدرت توربو گیربکس حرفه ای،اکثر انتظارات شما از یک کراس اوور اسپرت را برطرف می کند.فضای کابین هم جادار و راحت است.اما در این میان،قیمت حدودا ۳0۰ میلیونی برای نمونه 28i،خریدار را در دو راهی قرار می دهد.که آیا با این پول یک ب ام وکراس اوور سوار شوم یا یک پرادو فول آپشن با قابلیت آفرود بی نظیر.
ارسال نظر