راهنمای خرید خودروی سدان متوسط
میتسوبیشی یکی از خوشنامترین خودروسازان ژاپنی است، که در گذشتههای نهچندان دور،محصولات آن داخل ایران از تنوع مناسبی برخوردار بودند و محبوبیتی قابل توجه میان مردم ایران داشتند.
میتسوبیشی لنسر
میتسوبیشی یکی از خوشنامترین خودروسازان ژاپنی است، که در گذشتههای نهچندان دور،محصولات آن داخل ایران از تنوع مناسبی برخوردار بودند و محبوبیتی قابل توجه میان مردم ایران داشتند. مدتی است که نام میتسوبیشی در ایران با همت شرکت آرین موتور و با کراس اووری به نام ASX احیا شده است و حالا شاهد ورود سدان پرطرفدار میتسوبیشی، یعنی لنسر به کشور هستیم. لنسر یکی از با سابقهترین و محبوبترین محصولات میتسوبیشی در ایران است که در دهه ۹۰ به عنوان خودرویی اسپرت و جوانپسند در ایران شناخته میشد.
آرین موتور لنسر را در دو نمونه ۱.۶ لیتری و ۱.۸ لیتری وارد کشور میکند، که نمونه ۱.۸ لیتری تفاوتهای قابل توجهی نسبت به مدل ضعیفتر دارد. طراحی ظاهری لنسر همچون ذات و پیشینه آن خشن و جوانپسند است و به شما گوشزد میکند که با یک خودرو تازه به دوران رسیده و فاقد اصالت طرف نیستید. از مهمترین تفاوتهای ظاهری نمونه ۱.۸ لیتری با نمونه ۱.۶ لیتری میتوان به اسپویلر و سپر اسپرت جلو، رکابهای اسپرت، اسپویلر بزرگ عقب و گلگیرهای عضلانی تر اشاره کرد.
با قدم گذاشتن به کابین این خودرو، تفاوتها با مدل ۱.۶ لیتری پررنگتر میشود. صندلیهای مدل ۱.۸ لیتری با چرم پوشانده شده است و داشبورد شلوغتر نسبت به مدل ۱.۶ لیتری، خبر از فهرست امکانات کاملتر و خودرویی مجهزتر میدهد. فضای کابین برای سرنشینان ردیف جلو مناسب است و صندلیهای جلو از راحتی کافی برخوردار هستند. فضای ردیف عقب اما کمی محدود به نظر میرسد و افراد قد بلند را از نظر فضای پا و سر کمیدچار مشکل میکند.
مدل ۱.۸ لیتری از سامانه ورود و استارت بدون کلید بهره میبرد، همچنین سیستم صوتی این مدل از نوع راکفورد ۷۱۰ واتی بوده و از ۹ بلندگو و سابووفر بهره میبرد. از دیگر تفاوتهای نمونه ۱.۸ نسبت به مدل ۱.۶، میتوان به گرمکن صندلیهای جلو، سنسور و دوربین دید عقب، تهویه اتوماتیک و ۷ عدد ایربگ اشاره کرد. صفحه TFT میان دایرههای کیلومتر شمار نیز اطلاعات بیشتری را در اختیار راننده قرار میدهد. فضای صندوق بار لنسر با ۳۳۴ لیتر حجم، نسبتا محدود به نظر میرسد، این در حالی است که در نمونه ۱.۸ لیتری با قرارگیری سابووفر در صندوق بار، این فضا محدودتر هم شده است! درکل ارگونومی کابین کاملا مطلوب است و کیفیت متریال به کار رفته در سطح مناسبی قرار دارد.
نمونه ۱.۸ لیتری قادر است ۱۴۳ اسب بخار قدرت تولید کند، که از این نظر یک سر و گردن بالاتر از نمونه ۱.۶ قرار میگیرد. همچنین جعبه دنده این مدل از نوع ۶ سرعته CVT بوده که با وجود پدالهای بزرگ تعویض دنده در پشت فرمان، رانندگی با این خودرو را بسیار جذاب کرده است. عملکرد گیرباکس همچون سایر خودروهای ژاپنی عالی است و هندلینگ این مدل با وجود لاستیکهای دانلوپ و سیستم ESP یک سرو گردن بالاتر از نمونه ۱.۶ است.
سواری لنسر با وجود سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و سیستم چند اتصالی در عقب بسیار نرم و آرامش بخش است و شاید بتوان لقب نرمترین سواری در میان خودروهای هم کلاس هم قیمت را برای آن در نظر گرفت. ترمزهای این مدل نیز با نمونه ۱.۶ مشترک است و از قدرت مناسبی بهره میبرد. شاید بتوان تنها ایراد فنی لنسر را، شتاب اولیه نامناسب آن برشمرد. که راننده را از قدرت و حجم پیشرانه نا امید میکند. دیگر نقطه قوت لنسر در مصرف سوخت پایین آن است و باید دید در دراز مدت خدمات پس از فروش آن چگونه خواهد بود.
رقبای داخلی و خارجی
MG ۳۵۰
Honda Civic
Kia Cerato
پیشنهاد نهایی
لنسر جدید به نوعی مرور بر خاطرات خوش میتسوبیشیهای دهه ۹۰ در ایران به شمار میآید. جای خالی نمونههای پرقدرت در ایران احساس میشود. این خودرو انتخاب عاشقان خودروهای ژاپنی است که به دنبال طراحی ماندگارتر و قابلیتهای فنی برتر نسبت به محصولات مشابه کرهای هستند.
MG ۳۵۰
کمپانی MG از آن دسته خودروسازانی است که از سابقه درخشانی برخوردار است. خودروسازی انگلیسی که این روزها توسط چینیها خریداری شده و محصولات آن در چین تولید ميشود. اما از نظر کیفیت ساخت و رتبه میان سایر خودروسازان، به هیچ عنوان با سایر چینیها برابر نیست و با خودروهای اروپایی و خوشنام رقابت ميکند.
با توجه به مقبولیت مناسب سایر خودروهای MG در ایران، نظیر MG۵۵۰ و MG۶، شرکت مدیا موتور ( وارد کننده MG به ایران ) تصمیم به وارد کردن یکی از جدیدترین سدانهاي این خودروساز، یعنی MG۳۵۰ گرفته است.
MG۳۵۰ همچون برادرانش از طراحی زیبا و جذابی برخوردار است. خطوط روی بدنه کاملا با یک دیگر هماهنگ هستند و طراحی مناسب چراغها و فرم کلی بدنه، اکثر سلیقهها را به سوی خود جذب ميکند.
طراحی کابین نیز لوکس و چشم نواز است و پوشش چرم صندلیها در کنار تریمهاي طرح چوب، به زیبایی هرچه بیشتر کابین کمک شایانی کردهاند.
سیستم ضد سرقت این خودرو از بالاترین ضریب ایمنی در اروپا برخوردار است. همچنين صندلیهاي برقی جلو، سانروف، سیستم صوتی با ۸ خروجی و سیستم ناوبری مجهز به مانیتور ۷ اینچی، بخشی از فهرست آپشنهاي این سدان دوست داشتنی را تشکیل ميدهند. MG۳۵۰از نظر راحتی فضای کابین در کنار MG۶ و یک پله پایینتر از MG۵۵۰ قرار ميگیرد. البته به لطف شیب مناسب سقف در قسمت عقب، خبری از فضای محدود سر برای سرنشینان ردیف عقب نیست. همچنين صدای سیستم صوتی این خودرو با افزایش سرعت به صورت اتوماتیک تغییر ميکند که این آپشن در نوع خود خاص و جالب است.
پیشرانه ۴ سیلندر این خودرو ۱.۵ لیتر حجم دارد و قادر است ۱۰۵ اسب بخار قدرت تولید کند. پیشرانه این خودرو که از نظر قدرت، تفاوتی با خودروهایی نظیر ۲۰۶ تیپ ۵ و هاچ بکهاي کوچک کرهاي ندارد، چندان هیجان انگیز نیست. و نميتوان از آن انتظار قابلیتهاي حرکتی خیره کننده و جذاب داشت. اما برای مصارف شهری و هنگام حرکت با کولر روشن، کشش مناسبی دارد. گیرباکس MG۳۵۰ از نوع ۴ سرعته اتوماتیک بوده که به پنل تغییر حالت MULTI MODE مجهز شده است.
همچنين وجود سامانه VERO DRIVE به استفاده بهینه از گشتاور ۱۳۵ نيوتنمتري کمک شایانی ميکند. سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع جناغی دوبل است، که از این نظر سواری نرم و کم تکانی را از MG۳۵۰ شاهد هستیم. اما نرمي سواری این خودرو را نميتوان با سدانی همچون تویوتا کرولا مقایسه کرد. عملکرد سیستم ترمز MG۳۵۰ نیز قابل توجه است. هر چهار چرخ به دیسکهاي خنک شونده مجهز شدهاند. و سیستمهاي توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم جدا کننده لنتها از دیسک و سامانه ترمز کمکی عملکرد سیستم ترمز را بهبود بخشیدهاند. در کل ميتوان MG۳۵۰ را خودرویی مناسب با نکات مثبت زیاد برشمرد که در ایران رقیب سرسختی همچون هیوندای اکسنت را در مقابل خود ميبیند.
رقبای داخلی و خارجی
Kia Cerato
Mazda ۳
Toyota Corolla
پیشنهاد نهایی
MG۳۵۰ بیشتر مناسب افرادی است که طراحی زیبا و آپشنهاي رنگارنگ در اولویت اول آنها قرار دارد. پیشرانه این خودرو معمولی و در سربالاییها و هنگام سوار بودن چند سرنشین، کم کشش است. اما مصرف سوخت مناسب از دیگر نکات برجسته این خودرو است.
پنجمین نسل هیوندای النترا را ميتوان یکی از محبوبترین سدانهاي هیوندای در ایران قلمداد کرد، که از روی شباهت ظاهری که با برادر بزرگ ترش سوناتا دارد، از جایگاه مناسبی در بازار خودروهای وارداتی برخوردار است. طراحی ظاهری النترا همچون سایر محصولات جدید هیوندای، از خط مشی طراحی سیالی متشکل از خطوط مواج و حجمپردازیهاي گوناگون پیروی ميکند. در نمونه ۲۰۱۴، طراحی مه شکنهاي جلو نیز دستخوش تغییراتی شده است و و شاهد جذابیت بیشتر گرافیک چراغهاي عقب هستیم. طراحی پر زرق و برق ظاهر النترا به کابین نیز نفوذ کرده شاهد کنسول میانی یک تکه با شیبی ملایم هستیم.
نخستین چیزی که در کابین النترا جلب توجه ميکند، کیفیت مناسب متریال کابین و پوشش چرميصندلیها و فرمان است. که از این نظر در سطح هیوندای سوناتا قرار ميگیرد. البته در نمونههاي تودوزی کرم که از تریم چوبی برای تزیینات کابین استفاده شده است، شاهد کیفیت نامناسب قطعات چوبی هستیم که از نظر دقت مونتاژ، به تمیزی تریم مشکی و نقرهاي نیستند. علیرغم شیب سقف در قسمت عقب و ابعاد نسبتا کوچک خودرو، شاهد فضای مناسب و جاداری در کابین هستیم. و حتی در ردیف عقب نیز مشکل خاصی از نظر فضای پا یا سر به چشم نميخورد. عایق بندی کابین النترا مناسب است و خبری از سر و صداهای اضافی داخل کابین نیست. البته صدای پیشرانه در دورهای بالا و هنگام فشردن پدال گاز بیشتر ميشود و جذابیت چندانی ندارد. سواری نیز نسبتا نرم است و از این نظر در کنار رقیب خود، یعنی کیا سراتو قرار ميگیرد.
النترا از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری برخوردار است که قادر است ۱۴۸ اسب بخار قدرت تولید کند. از این نظر، النترا یک سر و گردن پایین تر از سراتو جدید قرار ميگیرد. البته از نظر قابلیتهاي حرکتی و کشش ، هیچ مشکلی با النترا احساس نميشود و در سبقت گرفتنها و یا شتابهاي اولیه، قدرتمند و قابل قبول ظاهر ميشود. در تعویض دستی دندهها ميتوان بیشتر از قابلیتهاي حرکتی این خودرو استفاده کرد، چرا که در حالت اتوماتیک، با بالا نرفتن دور موتور از یک میزان تعیین شده، در تعویض دندهها یک تاخیر کوتاه به وجود ميآید.
البته تعویض دندهها کاملا نرم است و هماهنگی پیشرانه و گیرباکس مطلوب است و خبری از کوبشهاي منتقل شده به اتاق هنگام تعویض دندهها نیست. یکی از نقاط ضعف النترا چسبندگی نا مناسب و هندلینگ نسبتا ضعیف این خودرو است. که باعث ميشود هنگام تعویض خطوط با سرعتهاي بالا و یا ورود به پیچها، بیشتر حواستان به سرعت خودرو باشد و این حالت کمي از اعتماد به نفس راننده ميکاهد. البته عملکرد سیستم ترمز کاملا مناسب است و از این نظر مشکلی احساس نميشود.
از نظر ایمنی، النترا نسبت به قبل پیشرفت چشمگیری داشته است و توانسته ۵ ستاره ایمنی را از موسسه ایمنی EURONCAP دریافت کند.
رقبای داخلی و خارجی
Kia Cerato ۲۰۱۴
Mazda ۳
Honda Civic
پیشنهاد نهایی
النترا با وجود قیمت پایینتر نسبت به سراتو جدید و شباهتهاي فراوان با هوندای سوناتا، جایگاه مناسبی در کلاس سدانهاي کوچک شهری دارد. اما توان پایینتر پیشرانه نسبت به کیا سراتو، باعث شده تا اگر به دنبال قدرت بیشتر و سواری جذاب تر هستید، کیا سراتو را انتخاب کنید.
یکی از بازیگران آلمانی این روزهای بازار خودروی کشور، برند معتبر فولکس واگن است که با نمایندگانی نظیر بیتل و پاسات در ایران حضور پیدا کرده تا عرصه را برای یکهتازی رقبای ژاپنی و کره ای تنگ کند.
پاسات به عنوان سدان خانوادگی نیمه لوکس فولکس واگن در دو مدل SEL و SPORT و با طیف گستردهای از پیشرانههای دیزلی و بنزینی عرضه میشود، که شرکت خودرو هرمز تصمیم گرفته تا نمونه ۵ سیلندر ۲.۵ لیتری این خودرو را وارد کشور کند. اکثر پاساتهای وارد شده از گونه اسپرت هستند و به عنوان نمونههای بهینه سازی شده توسط شرکت ABT داخل کشور عرضه میشوند.
این مدل پاسات که تحت عنوان مدل ۲۰۱۴ شناخته میشود، نسبت به مدل قبلی دست خوش تغییرات اندکی در ظاهر شده است. طراحی پاسات کاملا ساده و جا افتاده است و در قسمت جلو شباهتهای بسیاری به هاچبکهای معروف فولکسواگن، نظیر شیراکو و گلف R دارد. با برانداز کردن این خودرو به خوبی به ذات آلمانی آن پی خواهید برد. طراحی نمای جانبی بیشباهت به محصولات آئودی نیست، اما طراحی ساده این خودرو در قسمت عقب، چنگی به دل نمیزند و بیشباهت به خودروی چینی نظیر JAC J5 نیست!
اولین نکتهای که با بازکردن درب خودرو و قرار گرفتن روی صندلیها جلب توجه میکند، فضای بسیار بزرگ و راحت کابین است، که باعث میشود در هر شرایطی آسایش سرنشینان حفظ شود. طراحی کابین به پیروی از طراحی بدنه بسیار ساده و در برخی نقاط از مد افتاده است. با استفاده از تریم چوبی و قطعات فلزی در کابین سعی شده تا حس لوکس بودن به بینده القا شود. همان طور که از هر خودروی آلمانی انتظار میرود، کیفیت متریال و ارگونومیکابین در سطح مطلوبی قرار دارد.
اما نکاتی نظیر طراحی بسیار ساده صفحه کیلومتر شمار توی ذوق میزند. یکی دیگر از نکاتی که داخل کابین پاسات جلب توجه میکند، ساعت آنالوگ قرار گرفته روی کنسول جلو است. فهرست تجهیزات این خودرو قابل قبل است واز نظر ایمنی در سطح مناسبی قرار دارد. یکی از جالبترین سامانههای به کار گرفته شده در پاسات، فعال شدن ایربگ سمت شاگرد با نشستن یک نفر روی صندلی شاگرد است!
با استفاده از فایبر گلاس و آلومینیوم در ساخت بدنه پاسات، سعی شده وزن این خودرو به حداقل برسد. از این رو شتاب این سدان ۱.۶ تنی نسبت به پیشرانه ۱۷۰ اسبی راضی کننده و معقول است. فولکس پاسات قادر است تا ۴ تن وزن را به صورت یدک بکشد. این کشش بالای موتور در هنگام حرکت با روشن بودن کولر و تعداد سرنشین زیاد نیز به خوبی خود را نشان میدهد. یکی از ویژگیهای حرکتی بارز این خودرو، سواری بسیار نرم و کم تکان آن است که در کنار عایق بندی مناسب کابین و پیشرانه کم سر و صدا، فضای آرامش بخشی را برای کابین پاسات به ارمغان آورده است.
رقبای داخلی و خارجی
Honda Civic
Toyota Corolla
Mazda ۳
پیشنهاد نهایی
در حال حاضر با توجه به قیمت بالا و عرضه محدود این خودرو در کشور، ریسک خرید آن بالا ارزیابی می شود. البته کیفیت ساخت آن بسیار بالاست و اطمینان خاطر مصرف کننده را برآورده می کند.
ارسال نظر