سانتافه ۲۰۱۴ و برادران
هیوندای از جمله خودروسازانی است که در چندسال اخیر پلههاي ترقی را با سرعت بالا رفته است و محصولاتش حالا به پرفروشترین خودروها در بازارهاي جهان بدل شدهاند.
اين خودرو با استایل شیک و مدرنش دل بسیاری از خریداران را ربوده و تا آنجا پیش ميرود که لقب پرفروشترین خودرو وارداتی بازارايران را به خودش اختصاص ميدهد. البته اين موضوع بیدلیل هم نیست زیرا نسل قبلی سانتافه هم مثل نسل جدید هم پرفروش بود و هم محبوب. اما بیاید ببینیم نسل جدید اين خودرو چه حرفهايي برای گفتن دارد.
قدمی رو به جلو
از نقطه نظر طراحی باید هیوندای را محصول انقلاب گسترده هیوندای در طراحی محصولاتش دانست. انقلابی که حتی به زیرمجموعه توانمندش یعنی کیا هم نفوذ کرد تا هر دو برند محصولاتشان را با سیمای جدید به بازار عرضه کنند. خطوط ساده و کسلکننده سالیان قبل، جایشان را به خطوط و حجمهاي دادهاند که در اولین نگاه احساس هیجان و شیک بودن را تواما به بیننده القا ميکنند. جلوپنجره شش ضلعی هیوندای با آن کرکرههاي خاصش سرتاسر از کروم پوشانده شده است، ناخوداگاه شمایی از فورد Edge را در ذهن تداعی ميکند.
در طراحی چراغها از گرافیکی سادهتر از دیگر محصولات استفاده شده است. یک عدسی در وسط نور چراغها را هدایت ميکند. ضمن اينکه هالهاي زیبا در بالای چراغها قرار دارد که در زمان روشن بودن بسیار زیباست. طراحی چراغهاي مهشکن در تناسب با طرح چراغهاي اصلی هستند و روی سپر، در فضای نصب شدهاند که پر است از شش ضلعیهاي کوچک. طراحی سپر جلو با استفاده از خطوط متقارن صورت گرفته که هر چند طرح را یکدست نميکند اما حالتی اسپرت دارد که به جذابیت طرح کمک کرده است.
کراس اوور خانوادگی
در نمای کناری بدنه، رکابها و دور گلگیرها با استفاده از ترکیبات پلاستیک و ... پوشانده شدهاند و ميتوانید اين پوشش را روی سپرهای عقب و جلو نیز ببینید. بخش زیادی از چراغهاي عقب و جلو نیز تا روی گلگیرها کشیده شدهاند که از المانهاي جدید در طراحی امروزی است. در همین نما هم کاملا مشهود است که سانتافه بیش از اينکه یک SUV باشد، یک کراساوور خانوادگی به شمار ميرود. نمای عقب حتی بهتر از نمای جلو طراحی شده و سادگی نسل قبل را تا حدودی ميتوان در اين نما مشاهده کرد. اما در نمای کلی به دلیل اينکه خودروی مورد نظر ما از رنگ خاص سفید صدفی بهره ميبرد، حتی زیباتر هم به چشم میآيد.
طراحی کابین هم مطابق با رویکرد جدید هیوندای صورت گرفته و اگر کابین یکی از محصولات جدید هیوندای را قبلا دیده باشید، بدون دانستن برند خودرو دست کم ميتوانید حدس بزنید با یک هیوندای و یا یک خودروی کرهاي روبهرو هستید. در بالاترین نقطه داشبورد یک نمایشگر ۸اينچی قرار دارد که ميتوانید تصاویر دوربینهاي دید عقب را در آن مشاهده کنید. اين دوربینها که مجهز به خطوط راهنمای حرکت هم هستند ميتوانند یک محبت برای دید روبه عقب نامناسب سانتافه باشند. البته آينههاي گرمکندار کناری سایز بزرگی دارند اما باز هم نميتوانند همه محیط پشت خودرو را پوشش دهند. کلیدهاي کنترل سیستم صوتی درست در زیر همین نمایشگر نصب شدهاند. کمي پایینتر ادوات کنترل سیستم تهویه مطبوع مستقل و گرمکن شیشهها قرار دارد.
صندلی که روکشی از چرم مصنوعی دارند، مجهز به گرمکن نیز هستند و در جلو به صورت برقی تنظیم ميشوند. فرمان روکشی از چرم دارد که دوختهاي درشتش جذاب از کار درآمده است. ضمن اينکه روی فرمان کلیدهاي کنترل سیستم صوتی، بلوتوث هندزفري، کروز کنترل و کامپیوتر سفری قرار دارد. صفحه نشانگرها که به صورت آنالوگ عرضه شده است، دو نمایشگر ساده دارد که یکی دور موتور و دیگری سرعت را به نمایش ميگذارد. البته درون اين دو نمایشگر هم دو نمایشگر بیضی شکل سوخت و دمای موتور تعبیه شده است.
واقعیت اين است که هر چه هیوندای در طراحی کابین و نمای بیرونی سعی کرده هیجان را چاشنی کار کند، در طراحی نشانگرها کم فروغ بوده است و باید گفت نشانگرها توازن هیجان در طراحی کابین را بر هم زدهاند.
ترمز دستی به صورت الکترونیکی عمل ميکند و برای بهکارگیری آن باید دکمه کنار شیفتر گیرباکس را به کارگیری کنید. سقف خودرو پوششی پانورامیک دارد که البته در هوای آلوده تهران بهتر است از آن استفاده نکنید! برای حرکت در سربالايیها سیستم HAC به یاریتان میآيد. ضمن اينکه اگر هوس حرکت در مسیرهای آفرود به سرتان زد ميتوانید از سیستم کمکی DBC استفاده کنید که اجازه نميدهد دور موتور خودرو بیش از حد خاصی بالا برود. اگر خودرو را در حالت دو دیفرانسیل قرار دهید، سانتافه با استفاده از دیفرانسیل مرکزیش نیرو را بین محورها به صورت الکترونیکی تقسیم ميکند تا بیشترین کشش حاصل شود.
همچنین در بخش ايمنی خودرو مجهز به ترمزهای ABS +EBD است. البته سامانههاي پایداری و ترکشن کنترل نیز دراين خودرو بکارگرفته شده است. همچنین اگر قصد داشته باشید مصرف سوختتان را کاهش دهید ميتواند دکمه Eco Active در سمت چپ فرمان را بفشارید تا عملکرد و حساسیت پدال گاز کمتر شود. دراين حالت دندهها نیز در دورهای پایینتر تعویض ميشود.
پسر هیچ ندارد نشان از پدر!
اگر تجربه رانندگی با سانتافه نسل قبل را داشته باشد، حتما هماهنگی گیرباکس و موتور را خوب به یاد دارید و کشش و شتاب مناسبش را تجربه کردهايد. امااين ذهنیت مثبت شما با راندن نسل جدید کمي تغییر خواهد کرد زیرا دیگر خبری از آن پیشرانه ۳.۵ لیتری پر توان در سینه سانتافه نیست.اين خودرو با پیشرانه ۲.۴ لیتریش ميتواند در دور موتور ۶ هزار بر دقیقه به ۱۷۴ اسب بخار نیرو دست پیدا کند و دقیقا به همین دلیل در پس نسل قبلش قرار ميگیرد. هر چند پیشرانه قبلی مصرف سوخت بالای داشت اما هیوندای به منظور کاهش مصرف سوخت قابلیتهاي فنی سانتافه را فدا کرده است.
به همین دلیل نباید انتظار شتاب اولیه بالای را داشته باشد و حتی باید گفت عکسالعمل پدال گاز نیز چنگی به دلی نميزند. در ضمن گیرباکس ۶ سرعته اين خودرو دقیقا به منظور کاهش مصرف سوخت برنامهریزی شده است و حتی دنده معکوسهایش هم آنقدرها جاندار نیست. اما در بحث کیفیت سواری باید گفت نسل جدید خودروی راحتتر و بیصداتری است. ضربات کوچک و توام با صدایي که در نسل قبل در زمان حرکت کاملا شنیده ميشد، در سانتافه جدید از بین رفتهاند و صدای پیشرانه نیز در کابین به سختی شنیده ميشود.
از طرفی آن چالاکی گذر از پیچها که در نسل قبلی قابل لمس بود دراين خودرو کمي کمرنگ شده است. شاید دلیلاين موضوع کاهش سفتی و قابلیت اسپرت سیستم تعلیق باشد چون در مدل جدید بیش از اينکه قابلیتهاي اسپرت مد نظر باشد، کیفیت سواری و راحتی سرنشینان سرلوحه کار بوده است. پیشبینی شده مصرف سوختاين خودرو در سیکل ترکیبی حدود ۹ لیتر باشد که با توجه به وزن حدود ۱۹۰۰ کیلوگرمي (به نسبت آپشن ها)، کیفیت سوخت داخلی، ارتفاع از سطح دریا و ... در حالت عملی کمي درو از دسترسی است.
در پایان در مورد سانتافه جدید باید گفت بیشتر یک خودروی خانواده است تا یک شاسی بلند پر هیجان و اگر آنقدرها به دنبال رانندگی اسپرت نباشید، سانتافه ميتواند نیازهایتان را برآورده کند.
ارسال نظر