اندکی به آسمان نزدیک تر / SUV های حدود ۸۰ میلیون تومان
خودروهای شاسی بلند کوچک و ارزان!
ورود اتومبیل هایی چون تویوتا پرادو و هیوندای سانتافه به ایران موجب شد تا تب خرید خودروهای شاسی بلند به شدت در کشور افزایش یابد و اکثر نمایندگی های خودرویی سعی کردند تا مدل های SUV برند موردنظرشان را نیز در بازار داخلی عرصه کنند .
اما به واقع، رانندگی با یک خودروی بزرگ و شاسی بلند در شهرهای پرترافیکی چون تهران، سخت و بعضا خسته کننده است اما اگر تمایل دارید که حتما یک اتومبیل شاسی بلند را خریداری کنید، می توانید به سراغ SUVهای کوچک شهری (J-Segment) بروید که باوجود دارابودن ابعادی کوچک، حس سوارشدن بر یک خودروی شاسی بلند را به شما القا می کنند.
البته لازم به ذکر است این اتومبیل ها مانند برادران بزرگ شان، از ویژگی های آف رود (Off Road) قابل توجهی برخوردار نیستند و فقط بخشی از خصوصیات شاسی بلندهای متوسط یا بزرگ را به صورت فانتزی یدک می کشند.
در ادامه شما را با شاسی بلندهای کوچک و جمع و جوری آشنا می کنیم که نمونه صفرکیلومتر آنها در بازار داخلی یافت می شود.
KIA Sportage SL
کیا اسپورتیج ۲۰۱۱ از لحاظ ظاهری یکی از جذاب ترین های گروه بوده که واقعا تفاوت بسیاری با طراحی خسته کننده و نه چندان دلچسب نسل قبلش پیدا کرده است. نوار LED تعبیه شده در کاسه چراغ جلو بسیار زیبا بوده و به هنگام روشن شدن، جلوه ای دلربا را برای نمای جلوی اسپورتیج به ارمغان می آورد. کیفیت ادوات داخل کابین نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته و سطح ارگونومی نیز بسیار خوب است اما در کل، فضای پا و سر برای سرنشینان جادار و کافی نیست و برای سفرهای طولانی مدت، جالب به نظر نمی رسد.
حرکت اولیه اسپورتیج کمی کند و تنبل است و تعلیق آن نیز خشک است اما فرمان پذیری و پایداری آن قابل تحسین است. از دیگر مزایای این خودرو می توان به قدرت ترمزگیری بسیار خوب و فرمان بسیار نرم آن اشاره کرد و البته خشک بودن سیستم تعلیق باعث شده تا سر و صدای کابین نسبتا زیاد باشد.
Renault Koleos
رنو کولئوس، عضو تازه وارد این گروه بوده که شرکت نگین خودرو در دو نوع ۴WD (چهار چرخ متحرک) و FWD (دیفرانسیل جلو)، آن را در ایران عرضه می کند. چهره کولئوس در نگاه اصلا زیبا و جذاب نیست و همه چیز در نهایت سادگی طراحی شده است اما ابعاد عریض پنجره ها و قطر کم ستون ها باعث شده تا از داخل با میدان دید خوبی مواجه شوید. کیفیت ادوات داخلی رضایت بخش، اما طراحی آنها بسیار ساده است. سواری کولئوس مانند یک اتومبیل سدان، نرم و راحت بوده و گیربکس CVT آن که با همکاری کمپانی نیسان ساخته شده است، شتاب گیری نسبتا قابل قبولی را در اختیار راننده قرار می دهد.
از امکانات جالب کولئوس، تعبیه دو مخزن مخفی در زیر ردیف عقب و همچنین میزهای تاشو در پشت صندلی های جلو است. علاوه بر این، Koleos دارای سیستم صوتی BOSE، ترمزد دستی الکترونیکی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با کنترل دوگانه و همچنین محفظه خنگ نگه دارنده در جلو است.
TOYOTA RAV4
تویوتا RAV۴ برادر کوچک تر تویوتا پرتادو بوده که البته به خاطر قیمت بالایش نسبت به رقبا، بازار فروش خوبی را در ایران تجربه نکرده است. طراحی این خودرو از لحاظ تناسبات حجمی و زوایای شکست، چندان رضایت بخش نیست اما نازیبا و غیرمعقول نیز به نظر نمی رسد و حداقل در بین رقبای بازار داخلی، پسندیده و قابل قبول است. فضای کابین RAV۴ نسبت به اکثر رقبایش، جادارتر به نظر می رسد. حتی فضای صندوق بار آن نیز برای خودرویی در این کلاس، بسیار ایده آل و قابل توجه است.
اکثر ادوات داخل کابین RAV۴ بسیار باکیفیت بوده و از این نظر حتی برتر از پرادو به نظر می رسد اما در مقابل، جنس و کیفیت مونتاژ برخی از تزئینات داخلی بسیار نا امیدکننده است و دلیل این دوگانگی هنوز مشخص نیست! سیستم تعلیق این خودرو نسبتا نرم بوده و برای رانندگی های خارج از جاده نیز مناسب است. سطح تجهیزات رفاهی این خودرو در مقابل دیگر رقبا بسیار معمولی بوده و مزیت خاصی در آن دیده نمی شود. عملکرد گیربکس RAV۴ دقیق و نرم بوده و پایداری آن نیز خوب و رضایت بخش است اما متاسفانه گاهی اوقات احساس می شود که سیستم های کمکی ترمز آن، به خوبی عمل نمی کنند.
CHERY TIGGO X33
چری تیگو یا همان X۳۳، ارزان ترین عضو گروه و همین طور تنها شاسی بلند چینی در بازار ایران است. البته کاربرد واژه شاسی بلند برای خودروی تک دیفرانسیلی که فقط ارتفاع کابینش بالا است، چندان صحیح نیست! X۳۳ درواقع آن دسته از مشتریانی را هدف گرفته که با بودجه ای کم، تمایل زیادی برای خرید یک خودروی شاسی بلند دارند اما باید توجه کنیم که نه پیشرانه ضعیف این خودرو و نه سیستم تعلیق آن، با ویژگی های یک شاسی بلند مطابقت ندارد و تنها عاملی که می تواند حس نشستن در یک شاسی بلند را به شما القا کند، فا صله نسبتا زیاد شما با کف زمین است!
سواری با تیگو تا زمانی که با آن آهسته برانید نرم و آرام است اما با افزایش سرعت، تکان های اتاق و ضربات وارده بر اثر عبور از دست اندازها نیز بیشتر می شود. باتوجه به قیمت و برند این خودرو نمی توان گله و شکایتی را نسبت به کیفیت اخل کابین، داشته باشیم اما به هر حال بی کیفیت ترین عضو این گروه از لحاظ جنس مواد و مونتاژ قطعات، چری X۳۳ است که جهت امیدواری بخشیدن به مشتری، امکاناتی چون گرم کن صندلی راننده، سیستم پخش MP۳ با ورودی USB، سانروف برقی، صندلی های چرمی، ایربگ راننده و سرنشین جلو و همچنین سیستم های ABS و EBD را نیز در اختیار شما قرار می دهد! ضمن این خودرو از نوع دیفرانسیل جلو است.
Hiyundai ix35
هیوندای ix۳۵ درواقع نسل جدید توسان بوده که مشخصات و ویژگی های آن شباهت بسیاری با کیا اسپرتیج دارد با این تفاوت که فضای ردیف عقب آن، کمی تنگ تر از اسپورتیج بوده و طراحی ظاهری اش نیز مانند اسپورتیج، جذاب و هماهنگ نیست ولی طراحی داخلی آن زیبا و دلچسب است. از لحاظ کیفیت سواری و پایداری، مشابه اسپورتیج عمل کرده و هندلینگ بسیار خوبی دارد. سیستم تعلیق این خودرو نرم تر از اسپورتیج بوده اما بازهم مشکل نفوذ صدا به داخل کابین را داراست. در ضمن، استفاده از پلاستیک خشک و سخت در کابین آن، آزاردهنده است.
Suzuki Grand Vitara
سوزوکی ویتارا در داخل کشور و در ایران خودرو مونتاژ می شود اما اصالت این خودرو ژاپنی بوده و انتظار می رود که کیفیت ادوات کابین آن بهتر از رقبای کره ای باشد. با این حال به نظر می رسد این بار کره ای ها موفق تر عمل کرده اند و یک سر و گردن بالاتر از ویتارا قرار می گیرند. سوزوکی ویتارا تقریبا خشک ترین سواری را در بین دیگر اعضای گروه داراست اما کابین آن، نسبت به ix۳۵ یا اسپورتج کمی جادارتر به نظر می رسد.
البته باتوجه به قیمتش، امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی خوبی را در اختیار سرنشینان قرار می دهد که ازجمله آنها می توان به سیستم صوتی و تصویری با مانیتور هفت اینچی و قابلیت پخش DVD، سیستم GPS، گرم کن صندلی های جلو، ماساژور و صندلی راننده، دوربین دید عقب، گرم کن آینه و همچنین ترمزهای دیسکی خنک شونده اشاره کرد.
باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir
نظر کاربران
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa chera man pol nadaram
من دلم شاسی بلند می خوادولی سنم کم است وخودم در اینده می خرم
قیمتش کووووووووو پس؟
نظري ندارم