تویوتا Fortuner فورچونر، شاسی بلند بی هیجان!
تویوتا فورچونر از نظر ظاهری، شباهت های زیادی با پیکاپ هایلوکس دارد. درست مدتی کوتاه پس از معرفی هایلوکس جدید، فورچونر فیس لیفت شده نیز معرفی شد.
در ایران اما از مقبولیت مناسبی برخوردار نیست و شاید تک و توک آن را در خیابان ها مشاهده کنیم. شاید مهمترین دلیل این امر، قیمت گذاری نا مناسب این خودرو و هم قیمت بودن آن با تویوتا پرادو محبوب باشد. البته باید تعداد محدودتر واردات نسبت به سایر شاسی بلندهای تویوتا را نیز به این دلایل اضافه کرد.
طراحی ظاهری فورچونر از ذات شهری و لوکس خودرویی همچون پرادو فاصله گرفته به خوبی خبر از خلق و خوی بیابانی این خودرو می دهد. طراحی چراغ های جلو و جلو پنجره در مدل فیس لیفت عوض شده و بی شباهت با پیکاپ هایلوکس نیست.
برای چراغ های عقب نیز قاب کرومی تدارک دیده شده که شاید چندان مد روز نباشد. ارتفاع کوتاه شیشه ها در برابر درب های بزرگ چندان جذاب نیست. همچنین روکش براق آیینه های جانبی و جلوپنجره فلزی بزرگ به لوکس تر به نظر رسیدن ظاهر خودرو کمک شایانی کرده اند.
طراحی کابین بسیار ساده و به دور از شلوغی های کابین خودرویی همچون پرادو یا لندکروزر است. در طراحی کابین حال و هوای بیابانی و آفرودی بیشتر احساس می شود تا سبک لوکس طراحی برای یک شاسی بلند شهری. در کنسول میانی دو دسته دنده، یکی مربوط به گیربکس اتوماتیک و دیگری دنده کمک، خودنمایی می کنند.
جذابیت صفحه کیلومتر شمار، سادگی طراحی فرمان را جبران کرده است و پوشش مشکی و تیره رنگ کابین، به شکیل تر شدن این قسمت کمک شایانی کرده است. مانند هر تویوتا دیگری،برای ساخت فورچونر نیز از متریالی مرغوب استفاده شده و دوام بالای قطعات کابین به خوبی از ظاهر آنها قابل تشخیص است.
به لطف ابعاد بزرگ بدنه، کابین فرچونر بسیار جادار و راحت است و قابلیت گنجاندن ۷ سرنشین را در خود دارد. از فهرست آپشن های بلند بالا نیز در این شاسی بلند۲۸۰ میلیونی خبری نیست، اما می توان گفت امکانات راضی کننده ای دارد. صندلی راننده به صورت برقی در ۶ جهت قابل تنظیم است و سیستم تهویه نیز به صورت اتوماتیک تنظیم می شود.
همچنین تمام شیشه ها مجهز به فیلتر UV برای جذب اشعه مضر خورشید شده اند. اگر فورچونر را برای خرید انتخاب کرده اید، پس بیشتر اهل آفرود و سفرهای خارج شهری هستید. فروچونر یک خودرو آفرود تمام عیار است. و در این زمینه دست کمی از شاسی بلند بزرگ تویوتا، یعنی لندکروزر ندارد. علاوه بر قابلیت آفرود عالی، سواری بسیار نرم این خودرو در مسیرهای هموار شهری نیز قابل توجه است و کمتر تکانی به داخل کابین راه پیدا می کند. مصرف سوخت این خودرو مانند سایر شاسی بلندهای بزرگ تویوتا زیاد است و برای تردد در شهرهای شلوغ به صرفه نیست.
رقبای داخلی و خارجی
FJ Cruiser
Kia Mohave
HyundaI IX۵۵
پیشنهاد نهایی
فورچونر با تویوتا پرادو ON ROAD هم قیمت است و ترجیح دادن این خودرو به پرادو هیچ توجیهی ندارد. هم از نظر طراحی و هم از نظر فهرست آپشن ها پایین تر از پرادو قرار دارد و بیشتر مناسب افرادی است که اکثر روزهای خود را در مسیرهای آفرود و تورهای مسافرتی و کویر گردی می گذرانند، چون ظاهر این خودرو مردانه است و با همان کسانی ارتباط برقرار می کند که از FJ کروزر لذت می برند.
ارسال نظر