لکسوس is-F ۲۰۱۴، واقعاً متفاوت
در ادامه راهی که ایرتویا در خصوص وارد کردن جدیدترین محصولات لکسوس پیش گرفته است، این بار شاهد عرضاندام یکی از جدیدترین و جذابترین سدانهای لکسوس در خیابانهای کشور هستیم.
خودرویی که با ظاهر بسیار مدرن و نسبتا عجیب و غریبش، سر هر بینندهای را به سوی خود بر میگرداند. لکسوس IS جدید که به تازگی عرضه آن در دنیا شروع شده، به عنوان کوچک ترین سدان لکسوس شناخته میشود و رقبای خوش آوازهای همچون بنز c کلاس و بامو سری۳ جدید را در مقابل خود میبیند.
مهمترین ویژگی IS جدید، طراحی زیبا و بسیار مدرن این خودرو است که اتفاقا ذات ژاپنی و رگههای مشترک با هموطنان ساموراییاش، به خوبی در ظاهر آن موج میزند. جلو پنجره بسیار بزرگ با آب و تاب زیادی طراحی شده و از سبک جدید لکسوس در طراحی جلو پنجره پیروی میکند. طرحی که به نوعی به شناسنامه محصولات لکسوس تبدیل شده است.
اما جالبترین و عجیبترین بخش طراحی این سدان کوچک را باید در طراحی چراغهای جلو جست و جو کرد. طراحی بدنه این خودرو بسیار چشمنواز است و ترکیبی از خطوط منحنی و تیز را به نمایش میگذارد. همچنین نمونه F اسپرت که از کیت بدنه مخصوص بهره میبرد، بسیار وحشیتر و اسپرتتر از نمونه معمولی به نظر میرسد.
کابین این خودرو مانند سایر محصولات لکسوس، بسیار لوکس و با کیفیت است. با لمس پوششهای داخل کابین، به سرعت به جایگاه برند لکسوس در زمینه کیفیت ایمان خواهید آورد. سراسر کابین با چرم نرم و باکیفیت پوشانده شده و قطعات فلزی با روکشهای مات و براق، در جای جای کابین، جلوه اسپرت IS را دو چندان کردهاند. صندلیهای اسپرت و در برگیرنده این خودرو بسیار راحت هستند و در نمونه سفارشی، با چرم پرفراژدار روکش شدهاند، که در مقابل جذب بو مقاوم است. از دیگر نکات جذاب کابین میتوان به طراحی کلاسیک دریچههای سیستم تهویه و ساعت آنالوگ روی کنسول جلو اشاره کرد.
شاید جذابترین آپشن کابین IS جدید، صفحه کیلومتر شمار از نوع الکترولومینسنت باشد. این صفحه کیلومتر شمار از یک دایره تشکیل شده که با روشن شدن خودرو روشن میشود. توسط دکمهای که روی فرمان تعبیه شده، میتوان این دایره بزرگ را از چپ به راست و برعکس حرکت داد تا بتوان در صفحه نمایشهای کنار این دایره، وضعیت خودرو را مشاهده کرد. حالتهای رانندگی این خودرو، به وسیله دکمه دایرهای شکل روی کنسول وسط، در سه حالت نرمال، اسپرت و اکونومی تنظیم میشود، که در هر یک از این حالتها، رنگ صفحه کیلومتر و عقربهها، همچون محصولات جدید بامو تغییر میکند.
فضای کابین نسبتا مناسب است، اما محدود بودن فضای پا و سر در ردیف عقب، در مقابل رقیبی همچون بامو سری ۳ جدید کمی به چشم میآید. همچنین این خودرو همچون بنز Cکلاس به سقف پانوراما مجهز نیست و از یک سانروف کشویی و تاشو با محافظ بهره میبرد. فرمان بسیار خوش دست است و دوخت سفید رنگ دور فرمان و شیفترهای تعویض دنده نقرهای رنگ، در اولین نگاه بسیار هیجانانگیز به نظر میرسند. همچنین برای راحتی در پیاده و سوار شدن از خودرو، فرمان تغییر حالت میدهد.
با توجه به برخی محدودیتهای جدید در زمینه واردات خودرو، این خودرو تنها در نمونه IS۲۵۰ وارد کشور میشود. پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۵ لیتری این سدان کوچک قادر است ۲۰۷ اسب بخار و ۲۵۷ نیوتنمتر گشتاور تولید کند، که نیازهای روزمره و بعضا اسپرت این خودرو را پاسخ میدهد. و از این نظر از بامو ۳۲۰ هم قیمت، قویتر است. پیشرانه این خودرو خیلی بیصدا روشن میشود و در دورهای پایین و یا حالت درجا، خبری از صدای هیجانانگیز در کابین نیست. اما هنگام گاز خوردن و بالا رفتن دور موتور، صدای زوزه پیشرانه و اگزوزها به گوش میرسد و نقش هدرز فابریک این خودرو مشخص میشود.
رقبای داخلی و خارجی
BMW ۳۲۰i
Benz C۲۰۰
Audi A۴
پیشنهاد نهایی
اگر این خودرو را یکی از خوشقیافهترین محصولات لکسوس خطاب کنیم، اشتباه نکردهایم. طراحی جذاب IS جدید، در کنار پیشرانه نسبتا پر قدرت و کیفیت بینظیر متریال کابین آن باعث شده تا در مقابل رقبایی نظری سری ۳ جدید و بنز C کلاس بسیار وسوسه کننده باشد.
IS۲۵۰ با وجود سیستمهایی نظیر تزریق مستقیم سوخت و سیستم اکونومیک، در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها۷/۹ لیتر بنزین میسوزاند و از این نظر خودرو به صرفهای است. اما مانند هر لکسوس دیگری، هزینههای سرویس بالا و لوازم گران، از ویژگیهای بارز آن به شمار میرود.
ارسال نظر