بایک سابرینا، سدان ارزان در ایران
شاید این روزها هاچبکی شبیه به بنز کلاس B نظر شما را در خیابانها به سوی خود جلب کرده باشد و چندان دور از انتظار نیست که بسیاری آن را با بنز Bکلاس اشتباه بگیرند.
همانطور که اشاره کردیم، بایک سابرینا که با کد E150 شناخته میشود، از نظر طراحی شباهتهای بسیار زیادی با نسل اول بنز کلاس B دارد. علت این شباهت را میتوان در شاسی مشترک این خودرو با اسمارت ۴در جست و جو کرد. همچنین از این نکته غافل نباشیم که شرکت بایک محصولات خود را با همکاری شرکتهایی نظری بنز و هیوندای تولید می کند.
به دلیل شباهت این خودرو با بنز کلاس B، نمیتوان به طراحی آن ایراد آنچنانی وارد کرد و بیانصافی نیست اگر سابرینا را به عنوان یکی از خوش ساختترین و خوش قیافهترین چینی های وارد شده به کشور خطاب کنیم. چراغ های جلو عقب از ابعاد مناسبی برخوردار هستند و تمام حجم ها و خطوط روی بدنه حساب شده و هماهنگ انجام گرفته است. پس سابرینای ۶۰ میلیونی می تواند برای کسانی که از طراحی تکراری هاچبک های وطنی همچون ۲۰۶ و ۲۰۷ خسته شدهاند، انتخاب جذاب و متفاوتی باشد.
با نشستن در کابین سابرینا، همان شباهت نمای ظاهری با بنز کلاس B قابل تشخیص است. البته این مساله را باید به فال نیک گرفت، چرا که شباهت کابین با محصولات قدیمی بنز باعث شده تا بر خلاف سایر خودروهای چینی، شاهد ارگونومی و طراحی قابل قبولی در کابین سابرینا باشیم. مهمترین برگ برنده سابرینا نسبت به سایر هاچبک های موجود در کشور، فضای کابین جادار و راحت آن است. چرا که در ردیف عقب به لطف فرم منطقی طراحی بدنه، فضای جاداری در اختیار است. البته خشکی صندلیها در طولانی مدت کمی خسته کننده خواهد شد، اما راحتی و کیفیت صندلی ها در مجموع مناسب است.
فرمان خوش دست است و زیبا طراحی شده، اما محل نامناسب و نا متقارن دکمههای روی آن کمیاز زیبایی اش کاسته. به لطف شیشههای بلند و ابعاد مناسب بدنه، میدان دید مناسب است و کنترل کردن سابرینا در خیابانهای پر ترافیک کار دشواری نخواهد بود. کیفیت متریال به کار رفته داخل کابین نسبت به سایر خودروهای چینی یک سر و گردن بالاتر است و از این جهت، سابرینا جهش بزرگی را تجربه کرده است. پس با این وجود به نظر میرسد سابرینا دیرتر از سایر هموطنانش به سر و صداهای اضافی بیافتد!
شتاب سابرینا قابل قبول است و عملکرد جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک مناسب و هماهنگ با موتور به نظر میرسد. البته رانندگی با این هاچ بک چینی نسبتا خالی از هیجان است. یکی دیگر از نقاط قوت سابرینا در بحث فنی و سواری، تعلیق و سواری بسیار نرم این خودرو است. در کابین سابرینا خبری از کوبشهای رایج در هاچبک های کوچک نیست و نرمی زیاد باعث شده تا کمی تکان عرضی داشته باشد.
علیرغم تعلیق بسیار نرم، سابرینا به لطف بهره گیری از شاسی مرسدسبنز، از هندلینگ قابل توجهی برخوردار است که از این نظر یک پله بالاتر از رقیبی همچون ۲۰۶ قرار می گیرد. البته ترمزهای سابرینا در جلو دیسکی و در عقب از نوع کاسهای هستند، که از نظر قدرت ترمز به پای ترمزهای قوی تندر و یا ۲۰۶ نمی رسند.
رقبای داخلی و خارجی
Jac Tojoy
MVM ۳۱۵H
۲۰۶
پیشنهاد نهایی
سابرینا آمده تا تصورات منفی ایرانیان نسبت خودروهای چینی را تغییر دهد. و باید بگوییم تا حدودی موفق نیز شده است. کیفیت ارتقا یافته متریال کابین، طراحی جا افتاده و خصوصیات مشترک با خودرویی نظیر اسمارت، باعث شده تا سابرینا نسبت به رقبای وطنی، ارزش مبلغ پرداختی برای خریدش را داشته باشد.
سابرینا در مجموع یک هاچ بک قابل قبول و مناسب است که نسبت به سایر چینیها پیشرفت های چشمگیری داشته است.
نظر کاربران
58میلیون... چقد ارزون!!! بریم یه جین بخریم