تجربهٔ رانندگی با پورشه ماکان اس
ماکان، جدیدترین عضو خانواده پورشه، مدلی کوچکتر و در سطحی پائینتر نسبت به کاین است. پورشه ماکان بر روی پلتفرم MLB گروه فولکسواگن شکل گرفته که آئودی Q۵ هم روی آن ساخته شده است.
قیمت:
بر هیچکس پوشیده نیست که قیمت انواع مختلف پورشه نسبت به کلاسی که در آن قرار دارند کمی گرانتر است. شروع قیمت پورشه ماکان اس ۵۰,۹۸۰ دلار است که شامل هزینه تحویل در مقصد هم میشود.
ماکان S مورد تست ۵۷,۷۴۰ دلار قیمت داشت. و تنها امکانات اضافه شده به آن نسبت به مدل استاندارد، INFOTAINMENT PACKAGE بود که شامل این موارد میشود: سقف پانورامیک، صندلیهای گرم شونده، رنگ بدنه سفارشی و سیستم کمک پارک. حتی با سفارش این پکیج هم چراغهای LED جلو را به دست نمیآورید و هم چنان برای سیستم روشنایی روز از چراغهای هالوژنی استفاده شده است. همین امکاناتی هم که این ماشین دارد کفایت میکند اما از یک کراس اوور ۵۷,۰۰۰ دلاری بیشتر از اینها انتظار میرود.
انجین های توربوشارژ و گیربکس دوکلاچه
پورشه ماکان را میتوان با دو نوع پیشرانه ۶ سیلندر سفارش داد. اولی با حجم ۳ لیتر و دیگری با حجم ۳.۶ لیتر که هردو از توربوشارژر بهعنوان پرخوران بهره میبرند اما در نامگذاری فقط مدل ۳.۶ لیتری پسوند توربو را یدک میکشد و مدل ۳ لیتری با نام ماکان S نامگذاری شده است.
موتور ۳ لیتری پورشه ماکان، قادر به تولید ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۳۳۹ پوند-فیت (۴۶۰ نیوتون متر) گشتاور است. با این مشخصات میتوان در مدت ۵.۲ ثانیه از ۰ به ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید. و اگر پکیج اسپرت CHRONO را سفارش دهید، این زمان به ۵ ثانیه تقلیل پیدا میکند. این شتاب فوقالعاده برای یک کراس اوور، علاوه بر پیشرانه تازه نفس یک دلیل دیگر هم دارد: "گیربکس ۲ کلاچه PDK "
برخلاف برادر بزرگتر یعنی پورشه کاین و همچنین بسیاری از رقبا این مدل از گیربکس دوکلاچه برای انتقال قدرت از موتور به دیفرانسیل استفاده میکند. شیفترهای تعویض دنده از پشت فرمان هم در این مدل تدارک دیده شده است. این گیربکس تعویض دندههای واقعاً سریع و بینقصی انجام میدهد به نحوی که اولین کراس اووری بود که مایل بودیم بهجای حالت اتوماتیک گیربکس از تعویضکنندههای پشت فرمان دندهها را عوض کنیم.
سواری:
رانندگی با ماکان S به کمک سیستم تعلیق نرم، برخلاف ذات پورشه، بیشتر راحت احساس میشود تا اسپرت، فریب ترمزهای ۶ پیستونه و تایرهای چسبنده را هم نباید خورد. ماکان دقیقاً برای سواری دادن نرم، راحت و آرمش بخش ساخته شده است. با یقین میتوان گفت ماکان S وقتی به بزرگراه پا میگذارد به یکی از راحتترین کراس اوورهای موجود تبدیل میشود.
علاوه بر سیستم تعلیق نرم، ماکان قسمت اعظمی از این سواری راحت را مدیون تایرهای دیواره بلند خودش است. به یاری این تایرها، میتوان با این خودرو سر پیچهای با اعتماد به نفس رانندگی کرد.
طراحی داخلی:
در داخل کابین، ماکان از همان زبان طراحی برادران بزرگتر خود یعنی پانامرا و کاین سود میبرد. در روزگاری که بنز و بامو سعی دارند تمام تنظیمات داخلی را به ترتیب به سیستمهای command و I drive بسپارند، پورشه در مدل ماکان برای هر عملی کلید مخصوص آن را کار گذاشته است. تعداد نزدیک به ۳۰ کلید روی کنسول میانی و در اطراف و کنارهها به انجام وظیفه میپردازند. تمام مدلهای پورشه ماکان به طور استاندارد از یک مانیتور مرکزی ۷ اینچی لمسی به همراه سیستم ناوبری بهره میبرند. سیستم صوتی استاندارد این خودرو هم ساخت Bose و بسیار قوی است و در همکاری با ۱۴ عدد اسپیکر، ۵۴۵ وات صدای خروجی را داخل کابین پخش میکند. اگر این سیستم صوتی استاندارد راضیتان نکرد میتوان سیستم صوتی قویتر Burmester را به قیمت ۲,۴۲۸ دلار سفارش داد. اگر مایل به داشتن دیویدی چنجر ۶ تایی هم بودید باید ۲۹۹ دلار دیگر بپردازید. تلویزیون دیجیتال هم بهصورت سفارشی ۷۴۴ دلار قیمت دارد.
از نظر فضای داخلی هم این ماشین جای پای زیادی ندارد ولی طوری نیست که در آن احساس راحتی نکنید. صندلیهای عقب هم اگر برای بزرگسالان چندان جادار نباشد در عوض برای کودکان جایی بسیار دنج و راحت است. مسافرت کردن با این ماشین با وجود سواری راحت و سقف پانوراما بسیار خوشایند است.
مصرف سوخت:
در حالت رانندگی عادی و با تمرکز بیشتر روی رانندگی اقتصادی بهجای رانندگی عجولانه، این پورشه ۱,۸۰۰ کیلوگرمی در شهر به ازای یک گالن سوخت ۱۷ مایل. (۱۳.۹ لیتر در صد کیلومتر) در بزرگراه به ازای یک گالن سوخت ۲۳ مایل (۱۰.۳ لیتر در صد کیلومتر) میپیماید.
ارسال نظر