با کوپههای موفق بازار آشنا شوید
در این مطلب سه خودروی کوپه از خودروسازان بزرگی همانند مرسدس بنز، بیامو و تویوتا معرفی کردهایم و رقبای داخلی و خارجی آنها را نیز نام بردهایم. با ما همراه باشید.
تویوتا GT۸۶
ظاهر GT۸۶ بسیار خشن است و خطوط تند و تیز تشکیل دهنده طراحی خودرو هستند. با نگاهی به بدنه این خودرو، کاملا به ذات اسپرت آن پی خواهید برد. این خودرو در دو گونه کلاسیک و اسپرت وارد کشور میشود که مدل اسپرت، از کیت اسپرت بدنه بهره میبرد که زیبایی آن را دو چندان کرده است. از مهمترین عناصر این بادی کیت میتوان به باله بزرگ عقب اشاره کرد که بیننده را یاد میز اتو میاندازد!
کابین GT۸۶ کوچک و جمعوجور است. کنسول جلو و صفحه کیلومتر شمار به همراه صندلیهای اسپرت دربرگیرنده، ک/NB/KAملا حس رانندگی با یک کوپه اسپرت را به سرنشین منتقل میکنند. همچنین خشکی سواری و محل قرار گیری سرنشینان و موقعیت نزدیک آنها به زمین، به ویژگیهای اسپرت GT۸۶ دامن زدهاند.
یکی از هیجانانگیزترین قسمتهای کابین، کنسول وسط است که دکمه استارت روی آن نصب شده. پدالهای آلومینیومی و قطعات نقرهای داخل کابین هم جلوه اسپرت کابین GT۸۶ را دو چندان کردهاند. از نظر فضای کابین انتظار زیادی از این کوچولوی خشن نداشته باشید. فضای ردیف عقب بسیار تنگ و ناراحت است، صندلیهای جلو اما از نظر فضای پا و سر مشکلی ندارند. البته افراد بلند قامت در مسیرهای طولانی با GT۸۶ کمی دچار مشکل خواهند شد.
GT۸۶ بر خلاف ظاهر غلطاندازش، از یک موتور ۴سیلندر بهره میبرد. از این نظر GT۸۶ در مقابل جنسیس کوپه ۶ سیلندر حرفی برای گفتن ندارد و شتاب آن به ۷ ثانیه میرسد. همانطور که اشاره شد، سواری GT۸۶ با توجه به ذات اسپرت آن خشک و پر تکان است. رانندگی با این کوپه محور عقب بسیار هیجان انگیز است و برای لذت بیشتر، میتوان گیرباکس ۶سرعته دستی را برای آن سفارش داد. پیشرانه کوچک GT۸۶ شاید از نظر قابلیتهای فنی جلوی جنسیس سر خم کند، اما از نظر مصرف سوخت خودرویی اقتصادی و با صرفه است، که در ۱۰۰ کیلومتر فقط ۸لیتر بنزین مصرف میکند.
همانطور که اشاره شد، GT۸۶ اولین حضورش را در ایران تجربه میکند و در این مدت کوتاه، به لطف ظاهر خشن و جذابش، جوانان زیادی را به سوی خود جذب کرده است.
مهمترین ویژگی
- چهره کاملا اسپرت که شما را یاد خیابان های جذاب توکیو می اندازد!
- قطعات کاملا مکانیکی و به دور از فضای دیجیتالی تهویه مطبوع که حال و هوای خودروهای اسپرت را تداعی می کند.
رقبای داخلی و خارجی
BMW ۳۲۵i E۹۲
Genesis Coupe
Renault Laguna
پیشنهاد نهایی
با خریدن GT۸۶، خودرویی اسپرت و خشن با مصرف سوخت یک سدان خانوادگی کوچک خواهید داشت. طراحی خشن و ژاپنی GT۸۶ کاملا جلب توجه می کند، اما راننده اش همیشه باید استرس نزدیک شدن یک دستگاه جنسیس کوپه به خودرویش را تحمل کند! چون در صورت قدرت نمایی جنسیس، تمام تصورات زیبایی که از GT۸۶ به وجود آمده، نقش بر آب خواهد شد.
بنز E۲۰۰ کانورتیبل ۲۰۱۴
از این رو تعداد محدودی از مدل کابریو آن وارد کشور شده که اکثرا از نمونه های E۲۰۰ و E۲۵۰ هستند، که از سطح امکانات متوسط و نیمه فول بهره می برند. از مهمترین تغییرات ظاهری مدل فیس لیفت، می توان به چراغ های جدید جلو و عقب اشاره کرد. چراغ های جلو Eکلاس کابریو در این مدل برای اولین بار به تکنولوژی LED مجهز شده اند و علاوه بر ظاهری خیره کننده، باعث شده اند تا شیشه شور چراغ های جلو حذف شود.
همچنین گرافیک جدید چراغ های عقب، جلو پنجره جدید و طراحی جدید سپرهای جلو و عقب، از دیگر تغییرات مدل فیس لیفت نسبت به مدل قبلی به شمار می آیند. علی رقم طراحی بدنه که تغییرات زیادی را به خود دیده است، در کابین Eکلاس کابریو فیس لیفت اما، به تغییرات جزیی نظیر فرم جدید دریچه های تهویه هوا و اضافه شدن ساعت انالوگ روی کنسول جلو، بسنده شده است.
برای صندلی های جلو سیستم گرمایش گردن در نظر گرفته شده است تا هنگام باز بودن سقف برزنتی در فصول سرد، اثری از سرما روی صندلی ها احساس نشود. فضای کابین بسیار لوکس و با اصالت طراحی شده و کیفیت متریال کابین، دقیقا همان چیزی است که از یک مرسدس بنز انتظار می رود. فضای صندلی های جلو راحت است و به خوبی سرنشینان را در بر می گیرند. فضای پای سرنشینان عقب اما، همچون سایر کوپه های چهار نفره تنگ و محدود است، اما با باز کردن سقف برزنتی، راحتی سرنشینان ردیف عقب دو چندان می شود.
همان طور که اشاره شد، Eکلاس های کابریو ۲۰۱۴، اکثر در نمونه E۲۰۰ و تعدادی در نمونه E۲۵۰ وارد کشور شده اند. مدل E۲۰۰ از یک پیشرانه ۴سیلندر ۲لیتری بهره می برد که قادر است ۱۸۴ اسب بخار قدرت تولید کند. این پیشرانه کم حجم برای یک کوپه اسپرت چندان پرقدرت نیست، اما عملکرد قابل قبول آن برای رفت و آمدهای روزمره و گهگاهی برای تجربه هیجان رانندگی مناسب به نظر می رسد.
عملکرد جعبه دنده ۷سرعته تیپ ترونیک مرسدس بنز نیز بسیار دقیق است و در کنار هندلینگ عالی و سامانه های حرکتی، رانندگی لذت بخشی را با Eکابریو به ارمغان آورده است. سواری این مدل، از آنجایی که شباهت زیادی به سدان لوکس مرسدس بنز، یعنی Eکلاس سدان دارد، کاملا نرم و راحت است و می توان گفت، به ماهیت لوکس این خودرو بیشتر از سایر کوپه های اسپرت مرسدس بنز توجه شده است.
از آنجایی که تعداد Eکلاس های کابریو فیس لیفت وارد شده به کشور بسیار محدود است، پس کمبود قطعات و لوازم فوق العاده گران قیمت از مشکلات اساسی این خودرو هستند. اما ظاهر فوق العاده خاص و جذابش کاملا جلب توجه می کند و باعث می شود تا برخی از مشکلات آن را فراموش کنید!
مهمترین ویژگی
- طراحی چندگانه پیشرانه هم برای رانندگی اسپرت و هم رانندگی اقتصادی
- در E کلاس خبری از دسته دنده معمولی نیست،جای آن کنار فرمان است.
رقبای داخلی و خارجی
BMW 6 Serries
Volvo C۷۰
Maserati Grancabrio
پیشنهاد نهایی
اگر می توانید برای داشتن یک بنز کابریو بسیار زیبا و خاص، از قیمت غیر منطقی و لوازم کمیاب و گران قیمت، صرف نظر کنید، Eکلاس انتخاب مناسبی به شمار می آید. اما با این کوپه لوکس به دنبال قدرت نمایی در اتوبان ها نباشید و یا صبر کنید تا نمونه های قدرتمند ۶ سیلندر آن وارد کشور شود.
ب ام و ۳۳۰i
ین نسل از سری۳ یکی از محبوب ترین و پر فروش ترین مدلهای بامو در سال ۲۰۰۷ است. که اتفاقا در میان جوانان طالب هیجان و عشق سرعت ایرانی هم بسیار محبوب شد. ۳۳۰i در دو نوع کوپه سقف ثابت و نمونه کانوتیبل با سقف فلزی متحرک در بازار عرضه شد. طراحی ظاهری سری۳ زیبا و جذاب است و تمام المانهای مخصوص یک بامو اصیل را داراست. سقف فلزی سه تکه آن ظرف ۲۲ ثانیه جمع میشود که در حالت سقف باز، جذابیت ظاهری آن دوچندان میشود. فضای صندوق بار هنگام باز بودن سقف مناسب است، اما وقتی سقف جمع شده و در صندق قرار میگیرد، عملا استفاده از این قسمت و قرار دادن بارها در آن غیر ممکن میشود.
با نشستن در کابین سری۳، همه چیز از حالت هیجان انگیز بدنه فاصله میگیرد . طراحی ساده اتاق درخور یک کوپه اسپرت نیست ، اما کیفیت بالای متریال کابین کاملا قابل لمس است. کابین سری۳ کانوتیبل به خاطر کشیده شدن کنسول میانی به وسط صندلی عقب، ۴نفر گنجایش دارد، که فضای پا و زانو همانند سایر خودروهای کوپه، برای سرنشینان ردیف عقب محدود است. اما اگر سرنشینان جلو راحتی خود را کم کنند، فضای ردیف عقب هم راحت میشود. هنگام باز بودن سقف همه چیز لذت بخش است، اما با بسته شدن سقف، فضای سر سرنشینان عقب، خصوصا برای افراد قد بلند محدود میشود.
میان صندلیهای عقب صفحه مشبک با دو پایه تعبیه شده است که هنگام باز بودن سقف از اختشاش و کوران باد داخل اتاق جلوگیری میکند. ۳۳۰ از فهرست امکانات کاملی در حد یک کوپه لوکس بهره میبرد. تنظیم صندلیهای جلو به صورت برقی انجام میشود و این صندلیها مجهز به گرمکن هستند. پوشش چرم طبیعی روی صندلیها و فرمان خودنمایی میکند و ۶عدد ایربگ از جان سرنشینان در این کوپه تند و تیز محافظت میکنند. مانیتور ۸/۸ اینچی روی کنسول جلو کیفیت مناسبی دارد و برای سرنشینان ردیف عقب هم دریچههای مجزا سیستم تهویه در نظر گرفته شده است. سواری سری۳ به خاطر ماهیت اسپرت آن کمیخشک است و صندلیهای سفت آن بیشتر حالت اسپرتی دارند تا صندلیهای راحت یک کوپه لوکس.
به لطف هندلینگ عالی و چسبندگی فوق العاده، اعتماد به نفس راننده در سرعتهای بالا افزایش مییابد و میتواند با خیال راحت لاین خود را عوض کند. جعبه دنده ۶سرعته تیپ ترونیک کاملا نرم و هماهنگ با پیشرانه عمل میکند. همچنین پدالهای تعویض دنده پشت فرمان لذت رانندگی با این کوپه اسپرت را دو چندان میکنند.
یکی از مهمترین نکات منفی سری۳ قیمت سرسام آور لوازم یدکی آن است. همچنین سقف سه تکه نمونههای کار کرده، هنگام باز و بسته شدن سر و صدای اضافی ایجاد میکند، که این مورد در مدل هایی که در دستاندازها با آنها با مدارا رفتار نشده واضح تر است.
رقبای داخلی و خارجی
Benz CLK۲۸۰
Lexus IS۳۰۰C
Volvo C۷۰
پیشنهاد نهایی
اسپرت بودن خودروهای BMW به صورت ذاتی، یکی از مشخصههای آن است که خودروی BMW را در مقابل رقبای غیر هموطنش کمیخشک جلوه میدهد. با همه این حرفها فضای این خودرو مناسب است و مانند بقيه BMWها بسیار بی صدا بوده و در هنگام رانندگی بی عیب و نقص به نظر میرسد.
موتور پرقدرت و توانايي مانور بي نظير آن هم جای هیچ گلهای را باقی نمیگذارد و اگر میتوانید با هزینههای بالا آن کنار بیایید، یکی از بهترین انتخابها میان کوپههای دست دوم است. البته کيفيت چرم صندليها به گونه اي است که در نمونه هاي کارکرده چندان سالم به نظر نمي رسد.
ارسال نظر