SEO چیست؟ (۲)
مفهوم کلمات کلیدی نیاز به تعریف ندارد. همه میدانیم که موتورهای جستجو، به هر حال انسان نیستند. بلکه سیستمهای نرمافزاری هوشمندی هستند که نوشتهها و کلمات را میخوانند و با استفاده از الگوریتمهای پیچیده تحلیل و طبقهبندی میکنند و میکوشند به دقیقترین شکل ممکن، پاسخ جستجوگران را دربارهی هر موضوعی، از میان دادههای عرضه شده و انبار شده در فضای مجازی، جستجو کرده و ارائه دهند.
SEO چیست؟ (۱)
مفهوم کلمات کلیدی نیاز به تعریف ندارد. همه میدانیم که موتورهای جستجو، به هر حال انسان نیستند. بلکه سیستمهای نرمافزاری هوشمندی هستند که نوشتهها و کلمات را میخوانند و با استفاده از الگوریتمهای پیچیده تحلیل و طبقهبندی میکنند و میکوشند به دقیقترین شکل ممکن، پاسخ جستجوگران را دربارهی هر موضوعی، از میان دادههای عرضه شده و انبار شده در فضای مجازی، جستجو کرده و ارائه دهند.
بنابراین هیچ چیز به اندازهی کلمات، مهم نیست. با وجود پیچیده شدن و هوشمند شدن هر روزهی موتورهای جستجو، هنوز مهم است که چه کلماتی در متن زیاد تکرار شدهاند. اگر در همین نوشته، کلمهی «SEO» زیاد تکرار شود، موتورهای جستجو این متن را بیش از هر چیز، با SEO مرتبط خواهند دانست.
به همین دلیل، قبل از اینکه راجع به یک موضوع، مطلبی را منتشر کنید، بد نیست در گوگل جستجویی داشته باشید و ببینید با هر ترکیبی از کلمات، چه مطالبی معرفی خواهند شد.
به عنوان مثال اگر میخواهید در مورد «کمپین تبلیغاتی» مطلبی بنویسید، میتوانید در گوگل لینکهای صفحه اول را ببینید و بخوانید تا هم با محتوای مورد علاقهی کاربران آشنا شوید و هم کلمات کلیدی مورد استفاده در آن متنها را فهرست کنید.
همچنین میتوانید از گوگل ترند استفاده کنید و ببینید چه کلماتی بیشتر برای جستجو مورد استفاده قرار میگیرند. اگر با سرویس گوگل ترند آشنا نیستید میتوانید این نوشته متمم را مطالعه کنید.
در گذشته، فرض بر این بود که تکرار بیشتر کلمات، میتواند به گوگل و سایر موتورهای جستجو نشان دهد که این مطلب بسیار مهم و ارزشمند است. اگر چه این مسئله مدتهاست در الگوریتمها حذف شده و تکنیک سیاه محسوب میشود، اما هنوز هم کسانی هستند که در قافلهی موتورهای جستجو، عقب ماندهاند. یک مطلب ساده هزار کلمهای درباره «مشاوره مدیریت» مینویسند و در آن، هشتصد بار این واژه را به کار میبرند!
مفهوم «توزیع و چگالی کلمات» یا Keyword Density به همین مسئله اشاره دارد. اینکه چند درصد کلمات یک متن، به یک کلمه خاص اختصاص یافته است. اگر یک کلمه یا عبارت، برای شما کلیدی است و علاقه دارید موتورهای جستجو هم متن شما را در آن مورد جدی بگیرند و فهرست کنند، چگالی بین ۲٪ تا ۴٪ توصیه میشود. البته بدیهی است که این اعداد قانون دقیق و مشخص ندارند و بیشتر یک توصیه محسوب میشوند.
طبیعی است که کلمات کلیدی، زمانی نقش بهتری ایفا خواهند کرد که در عنوان نوشتهی شما هم بیایند. همینطور زمانی که در نخستین پاراگراف متن شما هم ذکر شده و چه بهتر که در نخستین جملههای آن پاراگراف هم مطرح شده باشند.
اگر کلمهی کلیدی در آدرس نوشته هم باشد، موتورهای جستجو نوشته شما را جدی میگیرند. به عبارتی اگر مطلبی در مورد SEO در متمم باشد، احتمالاً عنوان زیر برای گوگل جذابتر خواهد بود:
www.motamem.org/something-about-SEO.htm
تا اینکه از آدرس استاندارد http://www.motamem.org/?p=۲۰۶۵ استفاده شود. البته در زبان فارسی ماجرا کمی پیچیده شده است. از آنجا که در برخی نوشته ها و گاهی هنگام کپی کردن و نقل آدرس، حروف فارسی به کدهای متناظرشان تبدیل میشوند آدرسهایی شبیه این را زیاد میبینیم:
http://www.asriran.com/fa/news/۳۵۴۷۶۰/%D۸%AA%D۹%۸۴%D۹%۸۶%DA%AF%D۸%B۱%DB%۸C-%D۸%A۸%D۸%B۱%D۸%A۷%DB%۸C-%D۹%۸۷%D۹%۸۵%D۹%۸۷-%D۹%۸۵%D۸%A۷-%D۸%A۸%D۸%A۷%D۸%B۳%D۹%۸۸%D۸%A۷%D۸%AF-%D۹%۸۷%D۸%B۳%D۸%AA%DB%۸C%D۹%۸۵-%DB%۸C%D۸%A۷-%D۸%AA%D۹%۸۸%D۹%۸۷%D۹%۸۵-%D۸%B۳%D۹%۸۸%D۸%A۷%D۸%AF-%D۸%AF%D۸%A۷%D۸%B۱%DB%۸C%D۹%۸۵
در اینجا انتخاب با شما است که راحتی مخاطب را در نظر داشته باشید یا رتبهبندی جستجو را. سایتهای مختلف، در این زمینه الگوهای م:.۷۷فاوتی را پیش میگیرند. متمم ترجیح داده است در ساختار خود، با هدف سادهتر کردن دسترسی مخاطب، از این امتیاز صرف نظر کند.
مفهوم Link هم به نوعی با کلمات کلیدی مرتبط است و البته نیاز به توضیح خاصی ندارد. مطالبی که در وب منتشر میشوند، تا حد امکان نباید یک جزیرهی مستقل باشند. موتورهای جستجو مطالبی را ترجیح میدهند که در داخل آنها، به سایر مطالب موجود در وب هم لینک داده شده باشد. اگر دقت کرده باشید، تا همین نقطه از این متن، به دو متن دیگر ارجاع داده شده است.
پیشنهاد میشود که ترجیحاً به سایتها و مطالبی لینک دهید که از لحاظ اعتبار هم سطح شما یا بالاتر از شما باشند. این کار، شبیه کار یک پزشک عمومی حرفهای است که برای معاینه و ارزیابی بیشتر، مراجعه کننده را به یک متخصص ارجاع میدهد. برای سنجش اعتبار سایتها، ابزارهای متعددی وجود دارد. به عنوان یک معیار دم دستی و سریع، می توانید الکسا را مورد استفاده قرار دهید. البته رتبهبندی خود گوگل هم هست اما به دلیل تعداد کم سطوح رتبه بندی، مقایسه دقیق امکانپذیر نیست.
اگر با الکسا آشنایی ندارید میتوانید این نوشته متمم در مورد الکسا را بخوانید. امیدواریم فکر نکنید که ما برای ایجاد لینک، به زور این سطر را نوشتهایم! ضمناً لینکی که خواننده روی آن کلیک میکند برای موتورهای جستجو مهمتر از لینکی است که خواننده از روی آن عبور میکند.
بحث لینک، بیشتر از این حرفها به زمان نیاز خواهد داشت. در لینک دادن بحث Relevance یا «مربوط بودن» هم مهم است. گوگل مربوط بودن را از روی کلمات کلیدی و فاکتورهای متعدد دیگر میسنجد. بنابراین مطمئن شوید توضیحی که در مورد لینک مینویسید با محتوایی که به آن ارجاع میدهید همخوانی داشته باشد.
در مورد کلمات کلیدی بحثهای تخصصی بیشتری نیز وجود دارد که در آینده به آنها خواهیم پرداخت.
ارسال نظر