قاتل زنجیرهای که تقریبا سالی ۶ هزار نفر را میکشد
با این خودرو جانتان را به خطر میاندازید
بیشتر آمار حوادث رانندگی مربوط به خودروی پراید است .چگونه میتوانیم این اتومبیل را در زمان تصادفات مقاوم کنیم؟
کیسه هوا
دیگر قابلیتی که تنها به مدلهای جدید پراید اختصاص پیدا میکند، ایربگ است. مدلهای جدید پراید دارای دو ایربگ برای راننده و سرنشین دوم هستند که در فرمان و جلوی داشبورد قرار گرفته است. هر چند پلیس راهنمایی و رانندگی مردم را موظف به نصب ایربگ روی خودروها کرده اما عملا انجام این فرآیند روی پراید برای دارندگان این خودرو کاری غیر ممکن یا بهتر است بگوییم به شدت سخت است. دارندگان پرایدهای قدیمی برای نصب ایربگ باید داشبورد، فرمان و کامپیوتر اتومبیل را به کلی تعویض کنند. در بهترین حالت حتی باید کمربندها را نیز تغییر داد.
خودرویهای روز در کنار ایربگ از کمربندهای مخصوصی استفاده میکنند که دارای یک موتور بوده و در زمان تصادف راننده و سرنشینها را به عقب میکشد. فشار ایربگ اگر به صورت مستقیم با صورت سرنشینها برخورد کند، میتواند صدمات شدیدی را به آنها وارد کند. به همین خاطر سعی شده کمربندها به شکلی طراحی شوند که از پرتاب سرنشین جلوگیری کنند.
ستونهای مقاوم
اصلیترین دلیل بالا بودن آمار کشته و زخمیها در تصادفاتی که پراید در آنها نقش دارد، ضعف ستونهای این اتومبیل است. زمانی که پرایدها در کره تولید میشدند، شرکت سازنده برای تقویت ستون از لولههای فلزی استفاده میکرد که هر چند وزن بالایی داشتند اما در زمان برگشتن اتومبیل از تغییر حالت سقف جلوگیری میکردند. اکنون که پراید در کشورمان تولید میشود، شرکت سایپا سعی کرده برای کاهش وزن اتومبیل (مدل کرهای وزنی معادل یک تن و ۱۰۰ کیلوگرم و مدل ایرانی ۹۰۰ کیلوگرم دارد) ساختار ستونها را تغییر دهد. در حال حاضر داخل ستونها خالی بوده و ساختار آنها به شکل مربع است.
همین موضوع هر چند باعث شده وزن اتومبیل و ستونها کاهش پیدا کند اما در نهایت مقاوت آن در این نقاط را کاهش داده است. در بیشتر تصادفات دیده شده که اتومبیل در زمان برگشتن مقاومتی از خود نشان نداده و سقف کاملا به داخل کابین وارد میشود. کاهش مقاومت ستونها یکی از اصلیترین دلایل افزایش زخمی و کشتههای حاضر در سانحههای جادهای است. دارندگان پراید میتواند با مراجعه به متخصصان در این زمینه ستونهای اتومبیل خود را تقویت کنند. مشکل اصلی در این زمینه مربوط به جدا کردن سقف و جوش دادن لولههای تقویتی است.
ارتباط و فرماندهی بیشتر
از جمله دیگر تغییرات کوچک که فرماندهی اتومبیل را بهبود داده و از تصادفات جلوگیری میکند، مربوط به لاستیکها میشود. با قرار دادن لاستیکهای پهنتر نسبت به نمونههای کارخانهای، میزان ارتباط اتومبیل با خیابان یا جاده افزایش یافته و در نتیجه کنترل آن بهبود مییابد.
افزایش سطح پایداری
دیگر بخشی که به کنترل بهتر اتومبیل کمک میکند، طراحی اکسل است. خودروهای روز از اکسل معکوس استفاده میکنند که در زمان رسیدن به پیچها چرخهای اتومبیل را در یک سطح قرار میدهد. برخلاف خودروهای روز پراید از یک اکسل معمولی استفاده میکند. زمانی که پراید با سرعت به پیچ میرسد، احتمال بلند شدن چرخ مخالف وجود دارد. دارندگان این اتومبیل هر چند میتوانند اکسل اتومبیل خود را به مدل معکوس تغییر دهند اما در ادامه باید هزینه بسیار بالا و احتمالا کاهش قیمت در زمان فروش را متحمل شوند.
ناهماهنگی در ترمزها
برای تقویت ترمزها در دسترسترین گزینه موجود استفاده از لنتهای باکیفیت است. بررسیهای انجام شده نشان میدهد که لنتهای تولید شده توسط سایپا که به عنوان شرکتی شناخته میشوند، در سطح محصولات درجه دو و سه قرار میگیرند. دارندگان پراید میتوانند از لنتهای کرهای برای تقویت اتومبیل خود استفاده کنند که البته به سختی در بازار پیدا میشود.
در شرایط فعلی اکثر لنتهای تولید خارج، محصول چین هستند که در نهایت باز هم کیفیت بهتری را نسبت به محصولات شرکتی ارائه میکنند. در این زمینه میتوان به دو برند «گلد» و «HiQ» اشاره کرد که بهترین سطح کیفی لنتهای پراید را در اختیار دارند.
قفل شکسته
اما شاید کلیدیترین بخش در تقویت اتومبیل و جلوگیری از سانحههای رانندگی ترمزها باشند. بعد از اعمال قوانین جدید راهنمایی و رانندگی تمامی خودروسازها موظف به قرار دادن ترمز ABS روی اتومبیلهای خود شدند. در حال حاضر تمام پرایدهایی که به تازگی از خط تولید خارج میشوند دارای ترمز ABS هستند اما اکثر آنها از یک مشکل مشترک رنج میبرند. ساختار ترمزهای ABS در خودروهای روز جهان به این شکل است که هر چهار چرخ از ترمزهای دیسکی استفاده میکنند. ترمزهای دیسکی به مراتب نسبت به نمونههای کاسهای عملکرد سریعتری داشته و به افزایش سرعت عکسالعمل راننده کمک بسزایی میکنند. با بررسی پراید به وضوح میتوان دید که ترمز چرخهای عقب از نوع کاسهای بوده و با ترمزهای دیسکی جلو متفاوت هستند.
استفاده از ترمزهای کاسهای در عقب اتومبیل نه تنها باعث افزایش زمان توقف اتومبیل میشود بلکه سیستم ABS را دچار ناهماهنگی میکند. در بسیاری از مواقع دیده شده که وجود چنین نکتهای عملا از فعال شدن سیستم ABS جلوگیری کرده و در نهایت به قفل شدن چرخها منتهی میشود. دارندگان پراید این امکان را در اختیار دارند که ترمزهای عقب اتومبیل را تعویض کرده و به دیسکی تغییر دهند تا در نهایت به کاهش سرعت در زمان توقف و افزایش کنترل راننده کمک کنند. البته اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که انجام تغییرات اشاره شده هزینه بالایی داشته و طی فرآیندی طولانی امکانپذیر است. در این زمینه نه تنها باید توپیهای هر کدام از چرخهای عقب به کلی تعویض شود بلکه کامپیوتر اصلی اتومبیل نیز نیاز به تعویض دارد تا با سیستم ABS و ترمزهای دیسکی هماهنگ شود.
راحت اما خطرناک
یکی از نکاتی که در پرایدهای قدیمی وجود نداشته اما در مدلهای جدید باعث رخ دادن تصادف میشود، فرمان هیدرولیک است. به طور کلی فرمان هیدرولیک نقش کلیدی در راحتی رانندگی دارد، اما پراید در این زمینه از یک ضعف بزرگ رنج میبرد. تمامی اتومبیلهای روز و حتی بسیاری از خودروهای تولید داخل در کنار فرمان هیدرولیک از یک کمک هیدرولیک نیز استفاده میکنند.
اگر با پرایدهای هیدرولیک تجربه رانندگی داشته باشید، به خوبی متوجه شدهاید که فرمان این اتومبیل در سرعت بالا بیش از حد روان بوده و با یک حرکت ساده میتواند شما را از مسیر خارج کند. کمکهایی که در کنار هیدرولیک فرمان قرار میگیرند در اصل شرایطی را به وجود میآورند که با افزایش سرعت اتومبیل فرمان بیش از حد نرم نشده و راننده همچنان کنترل خوبی روی خودروی خود داشته باشد.
ارتقای سیستم تعلیق
دیگر گزینهای که برای افزایش فرماندهی اتومبیل وجود دارد، تغییر کمکها و سیستم فنربندی است. در حال حاضر تمامی پرایدهایی که توسط کارخانه به فروش میرسند از کمکهای روغنی استفاده میکنند. مطمئنا یکی از در دسترسترین گزینههای موجود برای ایجاد تغییر و جلوگیری از تصادفات کمکفنرها هستند. دارندگان پراید به راحتی میتوانند تمامی کمکهای اتومبیل را به نمونههای گازی روغنی تغییر دهند. در حال حاضر بهترین کمکهای موجود در بازار مربوط به برند KSD میشود. پیش از این برند اشاره شده در کره تولید میشد اما اکنون این کمکها در داخل ایران تولید میشوند.
ارسال نظر