وزیر صمت چه خودرویی سوار میشود؟
به تازگی ویدیویی منتشر شده که نشان میدهد فاطمی وزیر صمت از چه خودرویی استفاده میکند.
برترینها: به تازگی ویدیویی منتشر شده که نشان میدهد فاطمی وزیر صمت از چه خودرویی استفاده میکند.
در بسیاری از نقاط جهان، خودروها نماد اصلی شرایط اقتصادی کشور است. اکثر کشورها سعی دارند از محصولات داخلی خود استفاده کنند. فاطمی وزیر صمت نیز به عنوان متولی خودروسازی کشور از خودرو دنا پلاس برای تردد سازمانی استفاده میکند.
در ادامه میتوانید خودروی فاطمی امین وزیر صمت را مشاهده کنید.
به همین بهانه، این مقاله را به بررسی دنا پلاس اختصاص دادهایم:
شرکت ایران خودرو، حدود دو سال پس از معرفی موفقیتآمیز دنا، فیس لیفتی از این خودرو را با نام دنا پلاس به بازار عرضه کرد. این خودرو که سال ۹۵ به بازار عرضه شد، ابتدا به فرم دنا پلاس معمولی بود که به لحاظ فنی، چندان تفاوتی با دنا نداشت. اما یکسال بعد، ایران خودرو دنا پلاس توربو شارژ دندهای و سال ۹۹ هم سومین عضو خانواده دنا پلاس، یعنی دنا پلاس توربو اتوماتیک را در اختیار مشتریان قرار داد.
نگاهی به ظاهر دنا پلاس
برای شروع به سراغ طراحی خارجی این خودرو میرویم. طراحی خارجی دنا پلاس به گونهای صورت گرفتهاست که ظاهر اسپرتتر و خشنتری به این محصول ایران خودرو میدهد. ایران خودرو در این محصول تغییراتی در چراغهای جلو و عقب، جلو پنجره و خطوط جانبی روی درها ایجاد کرده تا با نسخه دنا تفاوت داشته باشد.
گرافیک داخلی چراغهای جلو و عقب، کاملاً به روز رسانی شده هر چند که ابعاد و فرم چراغها تفاوتی با دنای معمولی ندارد. چراغهای روشنایی روز LED و نئونها جلوهای جذاب به این خودرو بخشیدهاند. قرار دادن سانروف هم در زیبایی این اتومبیل بیتأثیر نبودهاست.
در بخش جانبی، ایران خودرو خطوطی روی دربها طراحی کرده که از گلگیرهای جلو تا چراغهای عقب کشیده شده و ظاهر جسورانهای به دنا پلاس بخشیدهاست. ضمن اینکه فرم لچکی شیشه عقب هم در این ماشین تغییر کردهاست.
در کل با اینکه طراحی بخش جلو و عقب با هم همخوانی چندانی ندارند، ولی باید گفت نسبتاً خوب کار شده و با کمی اغماض طراحی قابل قبولی دارد.
طراحی داخلی دنا پلاس
کابین دناپلاس نسبت به دنا تغییرات زیادی نکرده البته سانروف به آن اضافه شدهاست. ولی در کل در مقایسه با سایر محصولات همرده داخلی، کابین خوبی دارد. طراحی داخل کابین با توجه به طرح چوب، استفاده شده و تودوزی مخملی ظاهری گرم و لوکس به این خودرو بخشیده است. علاوه بر این، دستگیره درها به رنگ کروم طراحی شده و نوار کرومی دور شیشه درها قرار داده شده؛ علاوه بر این دارای کف پوش موکتی نیز میباشد. پلاستیک استفاده شده در داشبورد کیفیت معمولی دارد؛ اما در مقایسه با رقبا خوب ارزیابی میشود.
کابین دنا پلاس علاوه بر صفحه نمایش بزرگ و سیستم مالتی مدیا دارای امکانات زیر است:
- فرمان هیدرولیکی با کلیدهای کنترلی روی آن
- سیستم تهویه اتوماتیک و کانال تهویه برای سرنشینان عقب
- چراغ مهشکن جلو و عقب
- قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل
- چراغ روشنایی فضای پایین پا در هنگام ورود و خروج به کابین
- چراغ نقشهخوان
- سیستم روشنایی ترک خودرو
- آینههای جانبی برقی تاشونده راهنمادار
- شیشه بالابر برقی
- صندلی راننده و سرنشین جلو ۸ حرکته برقی
- قابلیت تنظیم پشت سری صندلیهای جلو
سایر تجهیزاتی که در این خودرو، قرار دارد، شامل: جاعینکی، کروز کنترل، نمایشگر دمای محیط، باز کن قفل صندوق عقب از داخل و قابلیت دسترسی به صندوق از داخل میباشد.
مواردی که در بالا اشاره شد، برای تمام خودروهای خانواده دنای پلاس مشترک است. ولی مدل توربو شارژ علاوه بر موارد بالا، دارای روکش چرمی با دوخت قرمز در قسمت فرمان، دسته دنده طرح جدید با گردگیر و دوخت قرمز نیز میباشد. دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک هم دارای فرمان برقی به جای هیدرولیکی است و در بقیه موارد مانند مدل پلاس توربو شارژ دندهای میباشد.
این نکته را هم بگوییم که رینگ و تایر دنا پلاس توربو و توربو اتوماتیک نسبت به مدل پلاس معمولی، بزرگتر شدهاست.
امکانات ایمنی دنا پلاس
ایران خودرو در مدل پلاس ماشین دنا خود امکانات ایمنی زیر را قرار دادهاست:
- کیسههای هوای راننده و سرنشین جلو و کیسه هوای جانبی
- ایموبیلایزر
- قفل مرکزی با ریموت
- کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو سه نقطهای با قابلیت تنظیم ارتفاع
- فرمان تلسکوپی
- صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس
- سنسور دنده عقب
- دوربین دید عقب
- سیستم قطع سوخت خودکار
- ترمز ضد قفل ABS، EBD
- ترمز دیسکی خنک شونده جلو و دیسکی عقب
این ویژگیهای ایمنی در سه عضو خانواده مدل دناپلاس مشترک است.
بررسی فنی دناپلاس
اما جذابترین بخش ماجرا در مورد خودروها، بررسی فنی آنها است. متأسفانه مدل پلاس خودرو دنا تفاوت چندانی به لحاظ فنی با دنای معمولی ندارد. البته مدل توربوشارژ و اتومات آن کمی متفاوت است. در جدول زیر مشخصات فنی این خودرو را مشاهده میکنید.
مدل خودرو | دنا پلاس | دناپلاس توربو شارژ دنده ای | دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک |
موتور | EF7 | E F7 TC | EF7 TC |
حجم موتور | ۱۶۴۶ سی سی | ۱۶۴۵سیسی | ۱۶۴۵ سی سی |
حداکثر توان | ۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه | ۱۵۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه | ۱۵۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | ۱۵۷ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه | ۲۱۵ نیوتن متر در ۲۲۰۰-۴۸۰۰ دور در دقیقه | ۲۱۵ نیوتن متر در ۲۲۰۰-۴۸۰۰ دور در دقیقه |
سوپاپ | ۱۶ | شانزده | ۱۶ |
نوع سوخت | بنزین | بنزینی | بنزین |
سیستم انژکتوری | پاشش چند نقطهای | پاششچند نقطهای | پاشش چند نقطهای |
حداکثر سرعت | ۱۸۹ کیلومتر در ساعت | ۲۰۵ کیلومتر در ساعت | ۲۰۵ کیلومتر در ساعت |
شتاب ۰-۱۰۰ | ۱۳.۵ ثانیه | ۱۰ ثانیه | ۱۱ ثانیه |
سیستم انتقال قدرت | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی | ۶ سرعته اتوماتیک |
ظرفیت باک | ۶۰ | شصت | ۶۰ |
مصرف سوخت ترکیبی | ۷.۷۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر | ۷.۹۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر | ۸.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر |
ابعاد خودرو |
طول: ۴۵۵۹ میلیمتر
عرض: ۱۹۴۴ میلیمتر ارتفاع: ۱۴۶۰ میلیمتر |
طول: ۴۵۵۹ میلیمتر
عرض: ۱۹۴۴ میلیمتر ارتفاع: ۱۴۶۰ میلیمتر |
طول: ۴۵۵۹ میلیمتر
عرض: ۱۹۴۴ میلیمتر ارتفاع: ۱۴۶۰ میلیمتر |
وزن خودرو | ۱۲۵۸ کیلوگرم | ۱۲۶۲ کیلوگرم | ۱۴۰۰ کیلوگرم |
حجم صندوق عقب | ۵۰۰ لیتر | پانصد لیتر | ۵۰۰ لیتر |
بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه دنا پلاس
پس از آشنا شدن با دنا پلاس ایران خودرو، نوبت به بحث بیمه این خودرو میرسد. بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه از جمله الزامات هر خودرویی هستند که باید داشته باشند. البته بیمه شخص ثالث اجباری و بیمه بدنه اختیاری است ولی به دلیل مزایایی که دارد توصیه میشود، حتماً مالکین محترم این بیمه را نیز داشته باشند.
بیمه شخص ثالث: این بیمه که از الزامات هر خودرویی میباشد هزینههایی که در اثر تصادف وارد شده را جبران مینماید. در بحث بیمه، مالک وسیله نقلیه شخص اول، شرکت بیمه شخص ثانی و فرد زیاندیده شخص ثالث محسوب میشود. در مورد قیمت بیمه شخص ثالث خودرو باید این نکته را بگوییم که قیمت این بیمه به موارد گوناگونی از جمله: نوع خودرو، برند، کاربری، تخفیفات بیمه و … بستگی دارد. جهت خرید و استعلام بیمه شخص ثالث دنا پلاس ایران خودرو، میتوانید به سایت bimeh.com مراجعه کنید.
بیمه بدنه: از دیگر نیازهای بیمهای یک خودرو، بیمه بدنه میباشد. با پرداخت حق بیمه بدنه، میتوانید خودروی خود را در برابر حوادث و آسیبهای احتمالی بیمه کنید و در صورت بروز خسارت، شرکت بیمهگر بر اساس شرایط مندرج در بیمهنامه، خسارت وارده را جبران مینماید. هزینه بیمه بدنه دنا پلاس ایران خودرو را میتوانید از سایت bimeh.com استعلام بگیرید و در صورت تمایل میتوانید اقدام به خرید بیمه بدنه دنا نمایید.
در آخر باید بگوییم که دنا پلاس ایران خودرو با وجود ضعفهایی که دارد، به دلیل طراحی زیبا و قابل قبول در بازار داخلی، امکانات و آپشنها و قدرت موتور کافی خودروی مناسبی برای خانوادههای ایرانی است که تا کنون توانسته جایگاه مناسبی برای خود فراهم آورد.
نظر کاربران
خودروی نکبت ملی.
پاسخ ها
احسنت به حمایت از تولید ملی
کیسه هوا وقتی باز نمیشه حالا میخواد صد تا داشته باشه چه فرقی میکنه
این که خودروی اداره است برید خودروی شخصی تو خونه اش و خانواده اش را ببینید ................
پس چی قرار بود با خر بیاد
حالا مفته از رو تظاهر سوار میشه
برو زندگی شخصی اش بعدا بیا داستان بنویس
چیه. شما. هم. از. ورود. خودروی. خارجی به وحشت افتادید ؟؟؟. خخخخ.
افتضاح داخل ماشین تنگ هستش
این چکاریه که تصویر و اطلاعات خودرو شخصی یا دولتی مسئولان عالی رتبه مملکت رو به نمایش میزارید ..میدونین چکار میکنید .. چرا دارین به دشمن نقشه میدیت که چی سوار میشه چه رنگیه .. خدایا اسرائیل کم نیرو نداره .. ای خدا ..
سمند رو با یکم تزئین قالب میکن با قیمت بالاتر.به نظرم همان سمند های دهه ۸۰ ساده از اینها خوش روختر. با کیفیت تر با سواری عالی .