راهنمای خرید خودرو: خودروهای شاسی بلند
از ورود کیا اسپرتیج به ایران مدت زیادی میگذرد. نسل قبلی اسپرتیج به واسطه طراحی مناسب، قابلیتهای فنی قابل قبول و البته قیمتی منطقی، محبوبیت زیادی در ایران به دست آورده بود و در مقابل رقبایش گزینه مناسبی به نظر میرسید.
کيا اسـپرتيج 2014
از ورود کیا اسپرتیج به ایران مدت زیادی میگذرد. نسل قبلی اسپرتیج به واسطه طراحی مناسب، قابلیتهای فنی قابل قبول و البته قیمتی منطقی، محبوبیت زیادی در ایران به دست آورده بود و در مقابل رقبایش گزینه مناسبی به نظر میرسید. مدل جدید اسپرتیج در سال ۲۰۱۱ معرفی و پس از مدت کوتاهی راهی بازار ایران شد تا موفقیتهای نسل قبلی را تکرار کند.
بر خلاف اکثر خودروهای کرهای که طراحی پرزرق و برق و اغراق آمیز برخوردارند و پس از مدتی از مد افتاده و کسل کننده میشوند، اسپرتیج از ظاهر زیبا و بی نقصی بهره میبرد. تمام اجزای بدنه با هم در هماهنگی کامل هستند و ردپای سبک جدید طراحی محصولات کیا، در اسپرتیج به وضوح دیده میشود.از قطعات کرومینسبت به نسل قبل بیشتر در بدنه استفاده شده است تا ظاهر آن لوکس به نظر برسد.در طراحی مدل ۲۰۱۴ اسپرتیج تغییرات جزیی نسبت به قبل ایجاد شده است که از جمله مهمترین آنها میتوان به گرافیک جدید چراغهای عقب اشاره کرد.
طراحی داخل کابین به زیبایی بدنه است. اسپرتیج از فضای کابین ساده و در عین حال جذاب و کاربردی بهره میبرد و مجموعه ادوات داخلی کابین به مراتب دلنشین تر از رقیب سرسختش یعنی ix۳۵ به نظر میرسد. ابعاد بدنه بزرگ نیست، ولی از کابین جاداری بهره میبرد. نحوه قرارگیری دکمهها و گیجکننده نیست و کارکردن با آنها راحت است.
یکی از مهمترین نقاط قوت مدل ۲۰۱۴، بهبود کیفیت قطعات کابین نسبت به نسل قبل است. امکانات و سطح تجهیزات هم نسبت به مدل قبلی ارتقا پیدا کردهاند و خریدار را راضی میکنند.
اسپرتیج جدید از موتور ۴سیلندر با حجمی کمتر از مدل قبلی بهره میبرد. ولی در عین حال تواناییهای حرکتی و مصرف سوخت نسبت به نسل قبل بهبود یافته . سواری اسپرتیج نا حدودی نرم است و ناهمواریهای مسیر کمتر داخل کابین احساس میشوند. جعبه دنده جدید هم بر خلاف سایر خودروهای کرهای از دقت بالایی برخوردار است. اسپرتیج در شتابگیریها و مانورهای ناگهانی مناسب عمل میکند، ولی از این شاسیبلند کوچک نباید انتظار قابلیت آفرود عالی داشت. البته با وجود سیستم دو دیفرانسیل و ارتفاع مناسب از سطح زمین، میتوانید چند شیطنت محلی به برنامهتان اضافه کنید اما از محدوده خارج نشوید!
نکته منفی سواری اسپرتیج جدید، دید کم اطراف است. که پهنای ستونها و ارتفاع کم پنجرههای جانبی دلیل این امر هستند. دید جلو مناسب است و مشکل دید عقب هم به لطف وجود سنسورهای کمکی پارک، مرتفع شده است. ابعاد کوچک اسپرتیج برای مسیرهای پرترافیک شهری مناسب بوده و مانند SUVهای بزرگ مشکل جای پارک ندارد. همچنین مصرف سوخت آن هم به صرفه است.
از همه نکات خوب این کراساوور شهری و پیشرفتهایش نسبت به مدل قبلی گفتیم، ولی بر خلاف مدل قبلی، اسپرتیج جدید با مشکل قیمت بالا دست و پنجه نرم میکند. ولی اگر از قیمت بالای آن چشم پوشی کنیم، مابقی ویژگیهایش راضی کننده است و در مقابل رقبای داخلی، یعنی هیوندای ix۳۵,سوزوکی ویتارا، نيو اکتيون و نیسان قشقایی، انتخاب عاقلانهای به نظر میرسد.
رقبای داخلی و خارجی
Hyundai ix۳۵
Suzuki Grand Vitara
Ssangyong NewActyon
پیشنهاد نهایی
اکثر جوانانی که خواهان سواری با یک کراساوور جمع و جور و زیبا هستند، به دنبال اسپرتیج میروند. اسپرتیج بیشتر مناسب رفت و آمد و گردش در شهر است تا پیمودن مسیرهای صعب العبور، پس اگر خودرویی خاص ميخواهيد که در روشنایی روز هم بتوانید چراغ LED جلو آن را روشن کنید، حتما سراغ اسپرتیج بروید!
سانـگ يانگ نيو اکـتيون
شرکت رامکخودرو مدتی است محصولات کرهای شرکت سانگیانگ را وارد کشور میکند. ویژگی بارز خودروهای سانگیانگ، فهرست آپشنهای مناسب، ویژگیهای آفرود، شاسی فوق صلب و کیفیت مطلوب متریال کابین است. یکی از جدیدترین محصولات سانگیانگ، اکتیون جدید است که در واقع فیسلیفت مدل قبلی است که از نظر ظاهری کمی عجیب و غریب و نامتعارف بود. طراحی مدل فیسلیفت اما جاافتادهتر و جذابتر از قبل شده و با تغییرات اساسی که در قسمت جلو انجام شده، دایره مخاطبان خود را گسترش داده است. طراحی قسمت عقب به جز همرنگ شدن سپر با بدنه تقریبا دست نخورده باقی مانده و اکتیون همچنان فرم شاسی بلند کوپه را حفظ کرده است.
فضای کابین اکتیون جدید شیک و جذاب است و از نظر راحتی سرنشینان چیزی کم ندارد. همانطور که اشاره شد، این خودرو نیز مانند سایر محصولات سانگیانگ با کیفیت و خوش ساخت است. صندلیها و فرمان با چرم پوشانده شدهاند و چوب کاریهای داخل کابین نیز با کیفیت و مرغوب هستند. اکتیون جدید در دو تیپ Comfort و Luxury عرضه میشود. در نمونه فول آپشن، امکاناتی نظیر شیشههای مجهز به سیستم ایمنی تشخیص مانع، تهویه اتوماتیک، مدیریت پیمایش سفر، گرمکن صندلیها و فرمان، برف پاک کن مجهز به سیستم یخزدا، سنسور باران و قابلیت تعویض دنده از روی فرمان به چشم میخورد. شاید در تبلیغات اکتیون جدید شعار تنها شاسیبلند کوپه مناسب آفرود یا هزار راه نرفته را شنیده باشید که تا حد زیادی صحیح است.
موتور ۴سیلندر ۳/۲ لیتری اکتیون جدید ۱۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکند و حداکثر گشتاور ۲۱۴ نیوتنمتر را توسط سیستم چهار چرخ متحرک، به هر چهار چرخ منتقل میکند. گیرباکس ۶سرعته هوشمند اکتیون به حالت زمستانی نیز مجهز شده است و تعویض دندهها از روی فرمان نیز در این مدل مقدور شده است. همچنین سیستم HDC سرعت خودرو را در سرازیریها کنترل میکند و دیگر نیازی به ترمزهای اضافی در سرازیریها نیست.
در کل اکتیون جدید را میتوان انتخاب مناسبی برای افرادی که به دنبال فهرست آپشنهای وسیع و کیفیت مطلوب هستند دانست. اما برای خرید اکتیون باید سلیقه خاصی نسبت به سایر افراد داشته باشید و این را در نظر بگیرید که با حدود ۱۳۰ میلیون تومان بهترین SUV را انتخاب کردهاید.
رقبای داخلی و خارجی
Nissan Qashqai
Kia Sportage
HyundaI IX۳۵
پیشنهاد نهایی
اکتيون با سطح گسترده اي از آپشن هاي رفاهي و حرکتي و دارا بودن شاسي فوق صلب مستقل و زيربندي کاملا آماده جهت آفرود، مي تواند انتخاب مناسبي با اين محدوده قيمتي باشد. ضمن اينکه از قلب تپنده بنز هم بهره ميبرد. ظاهر نيو اکتيون به مراتب بهتر از نسل قبلي شده و توانسته مشتريان بيشتري را به سوي خود جلب کند.
رنــو کوليوس ۲۰۱۳
مدت زیادی از حضور پررنگتر محصولات رنو در ایران نمیگذرد. شرکت نگینخودرو اکثر محصولات جدید رنو را وارد کشور میکند. البته به جز کولیوس جدید! در پی ناکامی نسل قبلی کولیوس در ایران، شرکت وارد کننده تصمیم گرفت تا نسل جدید این خودرو را در سبد محصولات جدیدش نداشته باشد. البته شرکت پارسخودرو تصمیم به واردات کولیوس جدید به ایران گرفت تا آن را جایگزین کراساوور نا موفقش، یعنی نیسان قشقایی کند.
رنو کولیوس یک کراساوور یا به اصطلاح شاسیبلند جمع و جور به شمار میآید و در مقابلش رقبای سرسختی همچون سوزوکی ویتارا، کیا اسپرتیج و سانگ یانگ اکتیون را میبیند. البته اگر دیدی فراتر از سایز اتاق داشته باشید، به لحاظ قیمتی میتواند با RAV۴ و نیز سانتافه نیمه فول رقابت کند.
این نسل کولیوس که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد، نسل سوم این کراساوور کوچک به شمار میآید. طراحی ظاهری کولیوس همچون اسپرتیج خیره کننده و جذاب نیست. اما نسبت به سایر خودروهای این کلاس در ایران، به روز و هماهنگ است.
کولیوس از نظر فنی مشخصات قابل قبولی را در اختیار خریدار قرار میدهد. موتور ۴سیلندر ۵/۲ لیتری کولیوس ۱۷۱ اسب بخار قدرت تولید میکند و جعبه دنده CVT این خودرو به صورت دستی نیز امکان تعویض دنده دارد. قدرت موتور کولیوس برای خودرویی در این ابعاد مناسب است. البته این در حالی است که کیا اسپرتیج و هیوندای توسان، با قیمتی کمتر، قدرت بیشتری را تولید میکنند.
کولیوس از نظر ایمنی رتبه بالایی میان رقبا دارد و توانسته ۵ ستاره ایمنی را از موسسههای ایمنی دریافت کند. یکی از آپشنهای جذاب کولیوس، ترمز دستی الکترونیکی این خودرو است که در سایر خودروهای این کلاس دیده نمیشود. همچنین در رنو کولیوس خبری از سوییچ نیست و همه کارها با یک ریموت الکترونیکی انجام میشود. قدرت موتور در این خودرو به هر چهار چرخ منتقل میشود و سیستم انتقال قدرت را میتوان در سه حالت ۲wd ، ۴wd و Auto تنظیم کرد.
مهمترین نکته سواری کولیوس که در طول رانندگی به آن خواهید رسید، چسبندگی بسیار بالایش است، که حتی با خاموش کردن سیستم کنترل پایداری هم نمیتوان این خودرو را منحرف و یا قسمت انتهایی را از مسیر خارج کرد. همچنین این خودرو از سیستم کنترل در سراشیبی بهره میبرد.
کابین کولیوس بسیار با کیفیت و مرغوب ساخته شده است. جنس پلاستیک رودریها و کنسول جلو مرغوب است و صندلیها و فرمان از چرم مصنوعی پوشانده شدهاند. صندلیهای جلو مجهز به گرمکن هستند و صندلی راننده به صورت برقی تنظیم میشود. فضای ردیف عقب هم مناسب است و میان صندلی عقب زیر آرنجی تعبیه شده است. سقف پانوراما فضای کابین را دلنشینتر و بزرگتر جلوه میدهد. همچنین با خواباندن صندلیهای عقب، فضای بسیار بزرگ بار مهیا میشود. سیستم BSW در حین رانندگی نقاط کور را به راننده هشدار میدهد. با وجود این سیستمها و آپشنها، میتوان کولیوس را خودروی کاملی میان رقبایش برشمرد که از نظر ایمنی و مصرف سوخت هم وضعیت قابل قبولی دارد.
رقبای داخلی و خارجی
Hyundai IX۳۵
Toyota Rav۴
Kia Sportage
پیشنهاد نهایی
کولیوس ۲۰۱۳ انتخاب کسانی است که سلیقه اروپایی دارند و به دنبال ظاهری متفاوت هستند. این در حالی است که با بودجه ای محدودتر انتخاب های جذاب تری نظیر اسپرتیج و توسان پیش رو هستند.
نظر کاربران
من ماشین شا ستی. بلند.