این تکنولوژی حریم خصوصی را زیر سوال میبرد
فیلم Her را دیدهاید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، باید بگوییم در سال آینده میلادی احتمالا شاهد رویدادهای مشابه آن فیلم در دنیا خواهیم بود. در این فیلم، نشان میدهد مردم به سیستمعاملهای هوشمند خود علاقهمند میشوند و همه زندگی عادی آنها در تعامل با این دستگاهها سپری میشود.
برترین ها: فیلم Her را دیدهاید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، باید بگوییم در سال آینده میلادی احتمالا شاهد رویدادهای مشابه آن فیلم در دنیا خواهیم بود. در این فیلم، نشان میدهد مردم به سیستمعاملهای هوشمند خود علاقهمند میشوند و همه زندگی عادی آنها در تعامل با این دستگاهها سپری میشود. البته قرار نیست در سال آینده این اتفاق شوم روی دهد. اما قرار است یک فناوری جالب به طور عمده وارد بازار فناوری شود که حریم خصوصی انسانها را زیر سوال میبرد.
حتما در مورد عینکهای هوشمند گوگل شنیدهاید. عینک گوگل در واقع یک کامپیوتر پوشیدنی به حساب میآید؛ عینکی با وزن کمتر از یک عینک آفتابی که باتری آن به مدت یک روز شارژ نگه میدارد و در صورت استفاده از فیلمبرداری یا هنگاوت گوگل پلاس این زمان کوتاهتر میشود. این عینک بدون شیشه است. در واقع یکی از چشمهای کاربر کاملاً آزاد است و تصویر توسط یک منشور روی چشم دیگر تابیده میشود.
گوگل اعلام کرده است این عینک به طور رسمی در سال آینده میلادی به بازار عرضه خواهد شد. گوگل گلاس را به احتمال بسیار زیاد همه جا حتی روی صورت کارکنان فرودگاه هم خواهیم دید.
با استفاده از این فنآوری، روند سوار شدن مسافران در هواپیما با کارایی بیشتری انجام میشود. از طرف دیگر، استفاده از این فنآوری میتواند امکان جذب مسافران بیشتر را فراهم کند.
مسئول پذیرش مسافران، با استفاده از صفحه این عینک به همه اطلاعات پرواز مسافر، ساعتهای پرواز و ترافیک هوایی دسترسی دارد. او با استفاده از دوربینی که روی عینک جاسازی شده است، میتواند بلیت و گذرنامه مسافر را اسکن کند و «چک این» بسرعت انجام شود.
تیم گراهام، مدیر نوآوری و توسعه در «ویرجین آتلانتیک» میگوید: «در نتیجه نوآوریها و شخصی کردن روند، مردم احساس میکنند که در حال انجام چیزی منحصر بفرد هستند و این عالی است.»
در بخش ویآیپی (کاربر ویژه) فرودگاه لندن، اپلیکیشن پذیرش مسافر را به مدت شش هفته مورد آزمایش قرار می دهند. این اپلیکیشن توسط شرکت سوییسی «سیتا» طراحی شده است و مهندسان این شرکت در فرودگاه لندن در حال اصلاح ایرادهای این برنامه هستند.
استفان شیخ، مدیر نوآوری در شرکت «سیتا» می گوید: «در ماه مارس ۲۰۱۳ به این فکر کردیم که چگونه از فنآوری پوشیدنی، برای سریعتر کردن روند سوار شدن به هواپیما استفاده کنیم. من الان عینک را میگذارم و اپلیکیشنی که طراحی کردهایم در کمتر از یک ثانیه کارت پرواز و گذرنامه را اسکن میکند. بنابراین با اینکه این عینک را به چشم داریم میتوانیم با مسافر ارتباط برقرار کنیم و تماس با مسافر را از دست نمیدهیم.»
او میافزاید: «کارکنان شرکتهای هوایی و بخشهای نوآوری از پتانسیل و آینده این ابزار آگاهی دارند زیرا اطلاعات بسیاری در اختیار میگذارد و یکی از مزایای آن این است که دستهای کارکنان عرصه هوانوردی آزاد است و میتوانند کار دیگری انجام دهند و در عین حال اطلاعات، جلوی چشم باشد.»
تیم گراهام، مدیر نوآوری و توسعه در شرکت «ویرجین آتلانتیک» میگوید: «بخشهای بسیار دیگری وجود دارد که اکثر کارکنان آن همواره در حال حرکت هستند، مانند مامور زمینی که هواپیما را تعمیر میکند، یا هواپیما را در هوا یا زمین میراند و خدمهای که به مسافران سرویس ارائه میکنند. ما سعی میکنیم بخشهایی را که این فنآوری مفید خواهد بود را شناسایی کنیم و به این ترتیب تجربه مسافران را بهبود بخشیم.»
اگر نتایج آزمایشها رضایتبخش باشد، این اپلیکیشن در فرودگاههای نیویورک و سانفرانسیسکو مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
جا دارد اشاره کنیم، بر اساس مشاهدات گروه تحقیق بازار تولونا که روی بخشی از جامعه آمریکا انجام شده، بسیاری از افراد از عدم رضایت خود مبنی بر استفاده از عینک گوگل در مکانهای عمومی خبر دادهاند. بر طبق همین گزارش چیزی در حدود ۷۲ درصد از افرادی که در این نظر سنجی شرکت کردهاند، اعلام نمودهاند که هرگز این محصول را نخواهند خرید. علت نیز کاملاً مشخص است؛ نقض حریم خصوصی افراد.
ارسال نظر