«یوز ایرانی» هم بالاخره پلاک شد
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خبر از دریافت مجوز پلاک گذاری اولین خودروی برقی ایرانی داد. این خودرو چه مشخصاتی دارد و قیمت آن چقدر است؟
برترینها: تب استفاده از وسایل نقلیه برقی در سرتاسر جهان فراگیر شده است و امروزه انواع و اقسام وسایل نقلیه مجهز به قوای محرکه برقی در حال تولید و استفاده هستند. ماجرای ساخت خودرو برقی در ایران به سال ۱۳۹۵ باز میگردد. زمانی که این خودرو به عنوان یک پروژه دانشگاهی توسط دانشجویان دانشگاه آزاد باراجین قزوین با موفقیت ساختهشد و پس از مدتی نیز از بخش علم و فناوری نهاد ریاست جمهوری سر در آورد، به تازگی سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از مجوز پلاک گذاری برای اولین خودروی برقی ایرانی خبر داد و گفت: «خودروی برقی ایرانی نیز که به تازگی پلاک گذاری شده، پنج سال طول کشید تا استانداردهای آن اخذ شود، در حالی که خودروهای خارجی به راحتی مجوز ورود به بازار را دریافت میکنند.»
دبیر ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق درباره خودرویی که تازه مجوز پلاک گذاری گرفته در این باره گفت: «مجوز پلاک گذاری برای موتور برقی چهار چرخ گرفته شده که فقط ظاهری شبیه خودرو دارد و گرنه همان موتور برقی است که پیش از این در سال ۹۵ توسط حسن روحانی رئیس جمهور وقت رونمایی شده بود.»
کرمی درباره دلایل تاخیر در دریافت مجوز پلاک گذاری هم اضافه کرد: «چند دلیل داشت. یکی این که این محصول در کشور منحصر به فرد بود و شبیه آن وجود نداشت به همین دلیل برای استاندارد سازی محصول گواهی انطباق گرفت تا این که بتواند تستهای مربوط به سرعت، ایمنی، فنی و... را پشت سر بگذارد.» کرمی درباره دلایل دیگر هم افزود: «راهنمایی و رانندگی معتقد بود این موتور نیست بلکه خودرو است و باید استانداردهای خودرو از جمله ایربگ و... را داشته باشد در حالی که در کشورهای دیگر طبق استانداردهای این گونه محصولات، آنها در دسته موتورها به شمار میآیند.»
خودروی ۲ نفره و چهارچرخ الکتریکی که ظاهرا قرار است به زودی به صورت گسترده عرضه شود و از همین حالا هم میتوان آن را پیش ثبت نام کرد با حواشی به نسبت زیادی رو به رو بوده است.طراحی بسیار نزدیک این خودرو ۲ نفره به رنو توییزی که در سال ۲۰۱۳ میلادی توسط رنو رونمایی شد و در نوع خود جز اولین وسایل نقلیه با چنین شکل شمایلی بود سر و صدای زیادی به پا کرد.گرچه سازندگان این خودرو هم اذعان داشته اند که محصولشان را با الهام از نمونه فرانسوی ساخته اند.
در واقع چنین محصولی با هدف استفاده درون شهری ساخته شده است و به دلیل ابعاد کوچک مناسب عرضه در کلان شهرهای شلوغ است.گرچه رنو پس از ۳ سال عرضه این خودرو موفق به فروش ۱۳ هزار دستگاه از آن شده است، اما هدف رنو بیشتر آشنایی مردم با چنین وسایل نقلیه هوشمند برقی بوده است که به داشتن هوایی پاک کمک میکنند و به دلیل استفاده از تکنولوژی اختصاصی خود از قیمت به نسبت بالایی در حدود ۷ هزار پوند هم برخوردار است.
این خودروی برقی مجهز به یک موتور برقی در محور عقبی است که توانایی تولید ۲۰ اسب بخار قدرت یا ۱۵ kw را دارا است (قدرتی کمتر از یک سوم قدرت پیشرانه پراید) و با هر بار شارژ که در حدود ۳ ساعت ۳۰ دقیقه به طول میانجامد توانایی پیمایش مسیری معادل ۱۰۰ کیلومتر را دارد.
وزن این یوز برقی نیز در حدود ۴۸۰ کیلوگرم اعلام شده است که شرایط ایمنی خودرو را در هالهای از ابهام فرو میبرد. صفحه نمایش ۴.۳ اینچی، ایموبلایز و... از دیگر مشخصاتی است که تا به این لحظه از این خودرو ۲ نفره منتشر شده، اما با توجه به عرضه نمونه فرانسوی در طول سالیان گذشته تست و بررسیهای زیادی از این خودرو منتشر شده است.
طول بدنه یوز توسط رنو تنها ۲.۳۲ متر اعلام شده و عرض آن هم ۱.۱۹ متر و ارتفاع آن ۱.۴۶ متر است. سازنده ایرانی از عرضه دو مدل آن یعنی تک سرنشین به همراه فضای بار عقبی و دو سرنشین خبر داده است.در تست و بررسی مجله اتواکسپرس انگلستان آمده است که رانندگی رنو توئیزی در مسیرهای کوتاه لذت بخش است، اما این خودرو مسلما گزینه مناسبی برای طی مسافتهای طولانی نیست.
رنو حتی پا را فراتر از این گذاشته است و پلت فرم سخت افزاری و نرم افزاری آن را تحت شرایط open source یا متن باز در اختیار استارتاپ ها، محققان مستقل و خریداران شخصی قرار میدهد. براساس اطلاعات غیر رسمی قیمت در نظر گرفته شده برای یوز در حدود ۱۰ هزار یورو خواهد بود که رقمی گزاف برای یک وسیله پاک درون شهری با شرایط نامشخص فنی به نظر میرسد و ممکن است یوز را به سرنوشتی مانند توئیزی دچار کند.
نظر کاربران
نمیشد بجای این همه جنجال یک خط خودرو برقی به صرفه و جمع و جور و ارزان و ایمنی از خارج وارد می کردند و به تولید انبوه و قیمت ارزان به خلق می فروختند
پاسخ ها
اگه برای جیبشون خوب بود اینکار را میکنند
عذر میخوام ولی با این مشخصات و قیمتی که بالا گفته این خودرو باید اسمش بجای یوز ایرانی باید...
نه نمیشه
همه دنیا دارن از خودرو برقی تسلا استفاده میکنن
چند سرنشین با حداکثر سرعت و حالت اتوپایلت داره بعد آقایون فقط منابع و وقت و انرژی کشور هدر می دهند
هروقت خواستید پولتان هدر بدید بروید سراغ مسئولین که تخصص دارند
دوچرخه سواری کنید از بس خوردید و راه نرفتید سن بیماریهای قلبی و غیره اومده پایین هیکلها هم که اووووه
الان اینی که میگید اولا خدا کنه مثل عکسهاش قشنگ باشه دوما چرا آرم شرکت مگان رو داره !!!
مهمترین مسئله این خودور ایمنی اون در هنگام تصادفاته که بعید میدونم هیچ تست قابل دفاعی ازش انجام شده باشه.امیدوارم یه پراید دیگه با ایمنی پایین نباشه که باعث مرگ هموطنامون بشه.نکته دیگه اینکه من نمیدونم چرا ما تو این کشور علاقه داریم چرخ رو از اول اختراع کنیم وقتی یه شرکت فرانسوی با اون همه تخصص چنین ماشینی ساخته چرا ما دوباره میخواییم اونو با کیفیت به مراتب پایینتری و با هزینه مالی و زمانی بالاتری بسازیم.البته که احتمالامسئله اصلی گرفتن بودجه است
یوز.....این موش ایرانیه
روحانی هم سوار شده
مسخره نیست؟ سه ساعت و نیم شارژ اونوقت صد کیلومتر اونم دو نفره!
تو رو خدا نکنین این کارا رو
بذارین این یه تتمه آبرویی که برای ملت ایران مونده سر جاش باقی بمونه
این یوزه آخه؟!!!!!
این بیشتر شکل وزغه.....
چقد ظاهرش زشته
خودرو ارزان قیمت وارد کنید اگر سایپا و ایران خودرو به شما اجازه دهد
چرا بفکر مردم کم در آمد نیستید خودرو ارزان وارد کشور کنید جوانان ما آرزوی خریدن خودرو دارند
پاسخ ها
شما مردم كم درآمد كه كاربردي نداريد تنها كاربرد شما براي حاكميت اينكه كه برين صندوقاي راي رو شلوغ كنيد يا اگه جنگ شد برين گوشت دم توپ بشين چرا بايد به فكر شما مردم كم درآمد باشيم؟؟ امضا مسوولين.
فکر کن 320 میلیون بدی به این و تو کوچه پارک کنی. سارقان محترمی که به لامپ سردر و چاهک فاضلاب رحم نمی کنن میذارن پشت وانت می برن.خخخخ
چه خبر 10 هزار یورو؟! پراید که از این بهتر و ایمنتره!
پاسخ ها
هروقت حقوق مردم به یورو و دلار پرداخت شد
حق دارند هزینه ها هم به یورو محاسبه کنند
ما ده میلیون هم حقوق بگیریم هیچ ارزشی در برابر چند هزار یورویی که اروپایی ها ماهانه میگیرند نداره
خر ایرانی هم نیست
واقعا بگید برای ساخت این ماشین چقدر پول حرام کردید
در ژاپن بیشتر مردم دوچرخه سواری میکنن برای رفت و آمد
درصورتی که بهترین ماشین هارو ساختن
چون بخور بخواب ندارن
اونوقت ایرانی ها .....
تورو بخدا اسم یوز نیارین
این فردا میشه مد برای بچه پولدارها
بجای موتور سیکلت قیمتش هم از این ۳۰۰میلیون میشه ۷۰۰میلیون شک نکن
آدم قشر متوسط هم ۳۰۰میلیونو میزاره به
چاک یکی از دردهاش قشر ضعیف هم مگه
هی نطر بدن
بیشتر شبیه سوسک ایرانیه
اگر واقعا بخاطر تولید داخل و کمک به علم داخلی بود؛ نمونه عالی تر ان را هم ساختیم ولی کو گوش شنوا و چشم بینا.
دلیل نبود بخاطر خوش خدمتی به فرانسه این کارو بکنند
ماشین شارژی ساختنه.