افتخار ایرانیها در ایران
BMW ۶۵۰i گرنکوپه، شاهکار طراح ایرانی
فرصتی پیش آمد تا از نزدیک با جدیدترین محصول بامو در ایران یعنی ۶۵۰i گرنکوپه ملاقاتی انجام دهیم. خودرویی در کلاس چهاردر کوپه (فست بک) که باورودش در بازار مرسدس بنز CLS۵۰۰ و پورشه پانامرا۴S را به جنگی بزرگ دعوت کرد.
طراحی ایرانی، شاهکار باواریایی
نادر فقیه زاده این خودرو را طراحی کرده است. او یکی دیگر از ایرانیان موفق در دنیا است. متولد ۱۳۵۵ در تهران است. حضور پدر وی در کنسولگری ایران در کشور آلمان باعث شد تا وی به همراه خانواده در سال ۱۳۶۵ به این کشور مهاجرت کنند. وی توانست مدرک فوق لیسانس خود در زمینه طراحی خودرو از دانشگاه فورتزهایم آلمان دریافت کند. فقیه زاده در سال ۲۰۰۱ به دعوت کریس بنگل مدیروقت دپارتمان طراحی پیشرفته BMW وارد این شرکت شد. البته وی در همان سال از شرکت پورشه نیز دعوت نامه داشت اما بهخاطر علاقه به طراحی BMW این شرکت باواریایی را انتخاب کرد. نادرفقیهزاده طراح ایرانی اولین پروژه مهم خود را در بخش طراحی داخلی سری۷ انجام داد. بعد از آن پروژه سری۶جدید توسط وی طی ۳سال به طول انجامید. طراحی که باعث شده تا سری ۶ جدید رگههای لوکس، اسپرت و عضلانی بودن را در خود جای دهد. دقیقاً همان هدفی که فقیه زاده دنبال میکرد و به آن رسید. البته نادر فقیه زاده به طراحی سری۶قانع نیست و در حال حاضر برروی پروژه طراحی بدنه سری۷ جدید کار میکند.
ایده آلترین سری برای همه
گرنکوپه رقیب بسیار دست و پاگیری برای مرسدس بنزCLS وپورشه پانامرا است. هرسه متعلق به یک کلاس قرار دارند و برندهای آنها در یک کشور است. اگر بخواهیم بازارهدف گرنکوپه را برمبنای سری۶ نسل قبلی شناسایی کنیم باید بگوییم شما در بازاریابی به شکست خواهید خورد. سری۶ نسل قبلی که تعداد قابل توجهی از آن در این چندسال اخیر وارد کشور شد و طرفداران زیادی را به سمت خود جلب کرد بیشترین خریدارانش را جوانان شامل میشدند. اما شما گرنکوپه را باید ایدهآلترین سری تولیدی لوکس و اسپرت BMW برای تمام سنین درنظر بگیرید. زیرا سری۷ بسیار لوکس و تجملی طراحی شده از آن نمیتوان در هرجایی استفاده کرد. سری۵ نیز با پیشرانه ۶سیلندر خود بیشتر به عنوان یک خودروی اسپرت به حساب میآید تا لوکس. نمیتوان با این مدل به دوستان از نظر لوکس بودن اتومبیل فخر بفروشید. اما شما در بامو ۶۵۰iگرنکوپه همه چیز را در اختیار دارید. یک پیشرانه کاملاً قدرتمند با بهترین امکانات رفاهی و ایمنی. به خاطر قیمت بالای این خودرو در بازار ایران بیشتر تاجران جوان و یا ثروتمندان بالای۴۵سال به سراغ آن میروند. این خودرو با کد F۰۶ درسال ۲۰۱۲ معرفی و یک سال بعد وارد بازار جهانی شد.
متفاوت بودن حق شماست
بامو ۶۵۰i گرنکوپه همانطور که از نامش پیداست مخصوص چهار نفر طراحی شده. در این فست بک لوکس و اسپرت هیجان و لذت رانندگی حداکثر برای چهار نفر قابل احساس است. زمانی که وارد کابین میشوید اولین حسی که به شما دست میدهد لوکس بودن و تجمل گرایی بامو است. در ۶۵۰iگرنکوپه خبری از پوشش طلا و نقره نیست. اما استفاده از چرم و چوب به قدری استادانه صورت گرفته که انگار با سری۷ رانندگی میکنید. پوشش چرم مرغوب صندلیها، دوخت قرمز به همراه پوشش چوب روی کنسول و قسمتی از رودریها همه نشان از لوکس بودن خودرو است. البته پوشش جیر سقف و استفاده از کروم در برخی از قسمتهای کابین نیز حس سواری اسپرت را برایتان به همراه خواهد داشت. این باواریایی بزرگ شما را در سطح شهر کاملاً متفاوت خواهد کرد. بهخصوص آنکه طراحی آن جذابیت خاصی را به همراه دارد. شما در این خودرو هم میتوانید از شیکترین کت شلوارهای رسمی و اسپرت ترین لباسها استفاده کنید. این یکی از ویژگیهای ۶۵۰iگرنکوپه است.
پدال گاز، بازی با آدرنالین
حتی صدای روشن شدن پیشرانه هم لذت بخش است. درست است که نمونه مورد آزمایش از نسخههای استاندارد سری۶ به حساب میآید. اما بازهم صدای پیشرانه جذابیت خاص خود را دارد. از همان ابتدا صندلیهای پهن و بزرگ شما را در بر گرفته است. شما سوار یک گرنکوپه شدهاید. پس اصلاً مهم نیست که مازراتی کواتروپورتهGTS- ۲۰۱۴سدان با پیشرانه ۸سیلندر ۸/۳توربوشارژ بتواند در شتاب صفرتاصد(۷/۴ثانیه برای کواتروپورتGTS) پا به پای خودرویتان بیاید. بهخصوص وقتی که تازه متوجه میشوید پیشرانه آن ۵۳۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. حدود۸۰اسب بخار بیشتر از ۶۵۰iگرنکوپه. اما این مقایسه چندان اهمیتی ندارد و شما روی کاغذ هم پیروز میدان هستید. زیرا۶۵۰i گرنکوپه دارای شتاب صفرتاصد ۶/۴ثانیه است که آن را تبدیل به سریعترین خودروی فستبک لوکس در میان رقبای خود (مرسدس بنزCLS۵۰۰ و پورشه پانامرا۴S) در بازار ایران کرده است.
اگر شما مالک پورشه پانامرا۴S یا مرسدس بنزCLS۵۰۰هستید فکر کل کل با این باواریایی را از ذهن خود بیرون کنید. پانامرا۴S با پیشرانه ۸سیلندر خورجینی۸/۴لیتری خود تنها ۴۰۰اسب بخار قدرت تولید میکند. اگر دکمه سفارشی شتاب گیری را هم برای ۴S سفارش دهید باز هم در شتاب اولیه از ۶۵۰iگرنکوپه عقب خواهید افتاد. ۴S در حالت استاندارد در مدت زمان ۲/۵ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰کیلومتر در ساعت دست پیدا میکند. با دکمه شتابگیری نیز این زمان به ۸/۴ثانیه کاهش مییابد. اما این اعداد تنها برروی کاغذ قابل استناد هستند. مهمترین نکته در پانامرا۴S مجهز بودن به سیستم چهارچرخ متحرک است. موضوعی که در گرنکوپه خبری از آن نیست. بهتر است برای مقایسه شتاب اولیه حرفی از CLS۵۰۰ نزنیم. شما درCLS بیش از ۵ثانیه زمان نیاز دارید تا به سرعت ۱۰۰کیلومتر در ساعت برسید! اما نکته مهم این است که CLS اولین خودروی چهاردر کوپه در این رقابت به حساب میآید. احترام به این خودرو واجب است!
کوسه بالغ ب ام و
پیشرانه۸سیلندر خورجینی ۴۳۹۵ سیسی بامو ۶۵۰iگرنکوپه در ۵۵۰۰دور بر دقیقه ۴۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. همچنین این پیشرانه در۲۰۰۰الی ۴۵۰۰دور بردقیقه قادر به تولید ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور است. به خوبی این میزان گشتاور را در رانندگی و شتابگیریهای ناگهانی احساس خواهید کرد. در این خودرو فرمان و پدال گاز به خوبی در اختیار شماست. اما بازی بیش ازاندازه با پدال گاز چندان توصیه نمیشود. در آن موقع شاهد بازیگوشی خودرو به خصوص هرزگردی و لیز خوردن انتهای آن خواهید بود. شما با یک فست بک دیفرانسیل عقب(RWD) سروکار دارید. درصورتی که مسیر خلوتی پیش روی خود ندارید پدال گاز را تا انتها فشار ندهید. زیرا ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور به چرخها منتقل میشود و کنترل و متوقف کردن کمی سخت میشود. اگر به دنبال هیجان بیشتر هستید در صورت تمایل میتوانید از کیت اگزوزM-power برای خودرویتان استفاده کنید. با این سیستم اگزوز لذت و هیجان بیشتری را در طول رانندگی احساس خواهید کرد. بهخصوص آنکه پیشرانه ۸سیلندر توئین توربو ۶۵۰i جواب تمام نیازهای رانندگی شما را پاسخ میدهد. در کنار این پیشرانه باید بهرهمندی از جعبه دنده ۸سرعته اتوماتیک را نیز اضافه کرد. با کمک این جعبهدنده بدون کوتاه ترین مکث ممکن میتوانید دندهها را تعویض کنید. همه عملکرد فنی خودرو در طول مدت زمان رانندگی بسیار راضی کننده است. شما به این راحتی نمیتوانید از ۶۵۰iگرنکوپه ایراد بگیرید. درضمن در هریک از حالتهای Comfort،Sport وEco در رانندگی رنگ و شکل صفحه کیلومتر شمار تغییر میکند. قرمز، نارنجی و آبی رنگهایی هستند که شما با انتخاب حالتهای رانندگی میتوانند صفحه کیلومتر خود را عوض کنید.
اما همه چیز در عملکرد فنی یک خودرو خلاصه نخواهد شد. یکی از مهمترین مواردی که باید در یک خودرو مورد توجه قرار گیرد راحتی و آسایش سرنشینان است. بامو ۶۵۰iگرنکوپه همانند دو رقیب اصلی حرفی برای گفتن در خصوص راحتی سرنشینان عقب ندارد. اگر شما شخص بلندقامتی هستید هرگز قسمت عقب یک خودرو کوپه چهار در را برای نشستن انتخاب نکنید. سقف ۶۵۰iگرنکوپه تاحد قابل توجهی کوتاه طراحی شده است. ارتفاع این خودرو از سطح زمین ۱۳۹۲ میلی متر است. البته کم بود فضای عقب نیز تا حدودی چاشنی کار شده است. فاصله بین محور جلو و عقب در این مدل ۲۹۶۸ میلیمتر است. اما باز هم فضای کافی برای سر و پای سرنشینان عقب وجود ندارد. صندلیهای اسپرت و پهن به خوبی بدن سرنشینان عقب را در خود جای میگیرد. اما در طولانی مدت اگر بیش ازاندازه به پای شما فشار آمد حتماً از سرنشینان جلو درخواست کنید که صندلیهای برقی خود را تا حدودی به جلو بکشند. البته این نکته را هم اضافه کنیم که سرنشینان عقب میتوانند قبل از نشستن سرنشینان جلو صندلی آنها را برای راحتی هرچه بیشتر خود تنظیم کنند. این مشکل تنها برای افرادی با قد بیش از ۱۷۵ سانتیمتر رخ خواهد داد. زیرسری صندلیهای عقب ۶۵۰iگرنکوپه همانند پانامرا۴S قابلیت تنظیم زاویه را ندارند. اما از نظر پهنا و جادار بودن بسیار بهتر از ۴S هستند. یکی دیگر از مواردی که به عنوان نقطه قوت در سری۶ جدید میتوان از آن یاد کرد استفاده از سیستم صوتیBang&Olufsen است. البته این سیستم صوتی و تصویری در نمونههای فول آپشن مورد استفاده قرار گرفته است. سقف و ستون جیر به همراه سیستم نمایش اطلاعات روی شیشه جلو از دیگر امکاناتی است که در نمونههای فول آپشن۶۵۰i گرنکوپه قرار دارد.
درپایان ضمن تشکر از مالک محترم بامو جهت در اختیار قراردادن خودرویشان از کیان و نیما زعفرانیان جهت هماهنگیهای لازم برای این آزمایش و همراهی کاظم گودرزی تشکر میکنیم.
برخي از تفاوتهاي ۶۵۰i گرن کوپه با M۶ کوپه / کانورتيبل :
بدنه M با اختلاف قیمت ناقابل
طراحی زیبا و اسپرت گرنکوپه به خوبی مجذوبتان میکند. از چراغ جلو گرفته تا چراغهای عقب. یکی دیگر از زیباییها در طراحی سری۶ میتوان به چراغ ترمز روی شیشه عقب اشاره کرد. در این خودرو همانند بنتلی کانتیننتالGT-Speed چراغ ترمز به صورت یک نوار دربالای شیشه عقب تعبیه شده است. تنها در یک قسمت از خودرو مدل آن ذکر شده است. سرنشینان عقب در حین ورود به کابین عبارت Gran Coupe را روی ستونC مشاهده خواهند کرد. البته در حین بسته بودن درها نیز این عبارت نمایان است. حالا به این زیبایی میتوانید کیت اسپرت Mپکیج را نیز اضافه کنید. ابهت گرنکوپه دوبرابر خواهد شد. مدلهایی که دارای پکیجM هستند از سپر، رینگ و رکابهای جدید بهرهمند میبرند. در نمونههای Mپکیچ و حتی نسخههای محدودM-power که وارد کشور شدهاند مهشکن عقب بالای سپر قرار گرفته است. سراگزوزهای دایرهای جای خود را به سراگزوزهای ذوزنقهای دادهاند. در کنار این موارد میتوان به رینگهایM-power پنج پره دوبل ۲۰ اینچي و تایرهای دانلوپ اشاره کرد. در مدلهایی که تنها از پکیجM استفاده میکنند رکابها نیز به این آرم مزین شده است. البته ناگفته نماند اختلاف قیمت بین نمونههای استاندارد و Mپکیچ درحدود ۳۰میلیون تومان است. رقمیکه به هیچ عنوان در قیاس با قیمت کلی خودرو به چشم نخواهد آمد.
برای دیدن عکس در ابعاد بزرگتر برروی آن کلیک کنید.
نظر کاربران
خب میموند تو ایران طرح چراغ عقب پرایدو تغییر میداد دیگه
البته شاید تو سایپا استخدامش نمیکردن
پاسخ ها
الان بیکار بود...
فکر نمی کنید اشتباه کرده رفته المان اون تو این شرکت BMW.می موندش تو ایران می رفت جاده مخصوص دیگه احتیاج به کار و زحمت هم نداشت .البته که اگه هر طرحی هم واسه اینا بکشید ایراد میگیرن.فقط پراید و پژو اونم از نوع 405 درست کنند
بیاد ایران با این پولم نمیتونه حتی یه پراید بخره
این انسان باعث افتخار ما ایرانی هاست . متاسفم که عده ای این مرد بزرگ را به مسخره گرفتن
پاسخ ها
شادی جون چرا ناراحت میشی!؟ دوستان این مرد بزرگ رو که مسخره نمی کنند... گله و شکایتشون از وضع خودمونه...
متاسفانه در ایران به طراحی خودرو اهمیت داده نمیشه. یکی از دوستان من،یک تریلی طراحی کردن و برای ایران خودرو فرستادن، یمی از مدیران قرار ملاقات گذاشت، رفتیم اما...
مدیریت خندید و گفت: شما برداشتید کارتون(انیمیشن)نقاشی کردید آوردید؟؟؟ نمیخوام نا امیدتون کنم اما طرحتون خنده داره!!!
خدا شاهده طرح رو فرستاد برای یکی از دانشگاه های کانادا، یک شرکت طراحی خودرو، طرح کاتونکی امین جان رو دید و 30000 دلار جایزه داد به ایشون.50 هزار دلار هم هزینه فرستادن که بیاد کانادا، بورسیه ی دانشگاه کانادا تا دکترای حرفه ای طراحی هم تضمین دادن. کارهاش انجام شده و 25 شهریور برای همیشه از ایران میره.
این یه نمونه ی کوچیکشه. از دوستی که در کنار من بود و با هم نزد مدیریت یکی از بخش های ایران خودرو رفتیم...
معلوم نیست شاید این بار. بی ام و. جانشین پراید شد تو کشتن مسافر.