راهنمای خرید خودرو: خودروی شاسی بلند
اگر توانایی خرید شاسی بلندهای لوکس تویوتا نظیر پرادو و لندکروزر را ندارید، FJ کروزر با قیمتی کمتر از این دو، انتخاب مناسبی برای علاقهمندان آفرود محسوب میشود. FJکروزر از ظاهری نزدیک به هامر بهره میبرد و خیلیها به آن لقب هامرژاپنی یا هامر کوچولو را دادهاند.
ب ام و X3
ب ام و X3 جدید از اولین محصولات سری جدید محصولات ب ام وبود که قدم به ایران گذاشت تا موفقیت های نسل پیشین خود را تکرار کند.بدون شک نسل پیشین X3 و سری۳ را باید پرطرفدارترین محصولات ب ام ودر ایران برشمرد.نسل جدید X3 با طراحی متحول شده موتور قوی تر و آپشن های ارتقا یافته در ایران حضور دارد.این مدل در اوایل ورود رقمی غیر منطقی را طلب می کرد،اما واردات بیشتر و منطقی تر شدن قیمت،که البته هنوز هم خیلی بالاست،باعث شده تا خریداران آن روز به روز افزایش یابند.X3 جدید در سه مدل 28i ،35i،20i وارد ایران می شود،که مدل 28i به عنوان نمونه متوسط پرطرفدارترین نمونه است.
حالت رانندگی با X۳ در سه حالت نرمال،کامفورت،اسپرت و اسپرت پلاس تنظیم می شود که در حالت های اسپرت،روح اسپرت سری۳ که در باطن X۳ دمیده شده،خودش را نشان می دهد.در حالت کامفورت هم بسیار راحت و نرم عمل می کند و دیگر مثل نسل قبلی خشک و پر تکان نیست. موتور تويين توربو X۳ ۲۸i ، ۲۴۵ اسب بخار قدرت تولید می کند.X۳ آنقدر تیز است که بعضی اوقات وزن زیاد ۸/۱تنی ان را فراموش می کنید.این کراس اوور عضلانی ظرف ۷ثانیه به سرعت صد کیلومتر می رسد و هندلینگ آن بی نظیر است. جدید دو دیفرانسیل،و مجهز به سیستم Xdrive است.از این شاسی بلند کوچک نمی توان انتظار قابلیت آفرود آنچنانی داشت.اما در حد خودش به خوبی از پس مسیرهای ناهموار بر می آید.
طراحی ظاهری X۳ کاملا متحول شده است.طراحی قسمت جلو با اینکه باسایر نقاط هماهنگ است،اما به دل عده ای نمی شیند و گیرای نسل قبلی را ندارد.اما در قسمت عقب شاهد یک طراحی کاملا جا افتاده و حرفه ای از ب ام وهستیم.ظاهر این قسمت به برادر بزرگتر یعنی X۵ نزدیک شده است و چراغ های LED نمای جذابی را برای X۳ رقم زده اند.البته به تازگی،بی ام و، فیس لیفت جدید X۳ را معرفی کرده است،که چراغ های جلو و طراحی این قسمت به کلی تغییر کرده و بسیار شبیه X۵ شده است. البته هنوز خبری از ورود مدل فیس لیفت به ایران نیست.کیت بدنه M pakage برای X۳ قابل سفارش است.با نصب این کیت که شامل سپرهای اسپرت جلو و عقب،رکاب ها و رینگ های اسپرت M است، ظاهر X۳ به مراتب اسپرت تر و جذاب تر می شود.
کابین X۳ هم به ب ام وX۵ نزدیک شده و استفاده از قطعات چوبی روی کنسول و درها،جلوه ای لوکس به کابین بخشیده است.اما هنوز هم کیفیت متریال کابین درخور یک شاسی بلند ۳۰۰ میلیونی نیستتنگی فضای ردیف عقب X۳ که در مدل قبلی افراد قد بلند را آزار می داد،در این مدل تا حدودی رفع شده است . به لطف طراحی منطقی،فضای پا و سر برای این قسمت نیز،مانند صندلی های جلو مناسب و راحت است.
X۳جدید کراس اووری عالی اما بسیار گران قیمت به شمار می آید.از این خودرو ایراد چندانی نمی توان گرفت،اما قیمت ۳۰۰ میلیونی برای مدل ۲۸i و قیمت بالای ۴۰۰ میلیونی برای مدل ۳۵i بسیار بالاست.یکی دیگر از نقاط قوت مدل های جدید ب ام و،وجود نمایندگی فعال در ایران و پشتیبانی مناسب است.
رقبای داخلی و خارجی
Benz GLK
Toyota RAV۴
Nissan Murano
پیشنهاد نهایی
X۳ جدید با طراحی منحول شده نسبت به قبل و با موتور پرقدرت توربو گیربکس حرفه ای،اکثر انتظارات شما از یک کراس اوور اسپرت را برطرف می کند.فضای کابین هم جادار و راحت است.اما در این میان،قیمت حدودا ۳۰۰ میلیونی برای نمونه ۲۸i،خریدار را در دو راهی قرار می دهد.که آیا با این پول یک ب ام وکراس اوور سوار شوم یا یک پرادو فول آپشن با قابلیت آفرود بی نظیر.
تويوتا پـرادو
بدون شک می توان از تویوتا پرادو به عنوان محبوبترین،شناخته شده ترین و پرفروش ترین محصول تویوتا در ایران یاد کرد.مدل جدید پرادو از سال ۲۰۰۹ مهمان بازار خودرویی کشور شد،که البته تا امروز نتوانسته موفقیت های نسل قبلی اش را تکرار کند،ولی همچنان یکی از پرطرفدارترین شاسی بلند های ایران است.
پرادو جدید در دو گونه on road و off road وارد ایران می شود،که تفاوت قیمت ۱۰۰ میلیونی این دو نوع پرادو جالب توجه است.مدل on road پرادو،همان طور که از اسمش پیداست،پیشتر مناسب رفت و آمدهای داخل شهر و گران تر است.در این مدل امکاناتی نظیر سیستم صوتی با ۱۴ بلندگو و صفحه نمایشگر ۷اینچی،به همراه کروزکنترل با رادار فعال و سیستم هشدار قبل از برخورد و سیستم کمکی پارک به چشم می خورد،که مدل off road فاقد این امکانات است.همچنین سامانه های کنترل پایداریVSC،ضد لرزش خودرو هنگام شتاب گیریATRCدر هردو مدل به چشم می خورد.تنها سامانه ای که در مدل آفرود استفاده شده و در مدل on road به چشم نمی خورد،سامانهCrawl Control یا همان سیستم هوشمند حرکت خیزشی است.
چراغ های بیرون زده از بدنه،گلگیرهای حجیم و جلو پنجره بزرگ،به خوبی حس قدرت را القا می کنند.پرادو در دو نوع اتاق ۵درب و ۳درب تولید می شود،که مدل ۵درب برای افرادی که خواهان فضای بیشتر هستند مناسب تر است.البته مدل ۳درب به خاطر تعداد کمتر و فرم بدنه خاص ترقیمت بیشتری دارد.
نکته جالب در خصوص پرادو جدید،لیست بلند بالای امکانات آن است،امکاناتی که حتی در تویوتا لندکروزر،برادر بزرگتر پرادو نیز دیده نمی شود.صندلی ها جادار و راحت هستند و صندلی های جلو به صورت برقی تنظیم می شوند و از گرمکن بهره می برند.برای دسترسی به فضای بار بیشتر،صندلی های ردیف دوم جمع می شوند،همچنین اگر تعداد سرنشینان از ۵نفر تجاوز کند،صندلی های جمع شوی برقی تعبیه شده در محفظه بار،امکان سوار شدن دو نفر دیگر را نیز می دهند.این در حالی است که امکانات مدل ۳درب،اندکی از مدل ۵درب محدودتر است.
پرادو ۵درب به عنوان پرفروش ترین مدل،از موتور ۶سیلندر ۴لیتری بهره می برد که در دور ۵۶۰۰، ۲۷۰ اسب بخار قدرت تولید می کند.سواری پرادو در مسیرهای شهری نرم و راحت است و تکان ها را به داخل کابین منتقل نمی کند.همچنین به لطف بهره مندی از سامانه های مختلف حرکتی و ارتفاع زیاد از زمین،پیمودن مسیرهای آفرود با این شاسی بلند محبوب،بسیار دلچسب است.ابعاد بزرگ بدنه،راننده را در مسیرهای شلوغ شهری دچار مشکل می کند،که دوربین های کارگذاشته شده روی بدنه،این مشکل را رفع کرده اند. شرکت ایرتویا نمایندگی تویوتا در ایران،پرادو را ۶۰ماه یا ۱۰۰هزار کیلومتر گارانتی می کند.
رقبای داخلی و خارجی
Kia Sorento
Mitsubishi Pajero
Ssangyong Rexton W
پیشنهاد نهایی
پرادو کاملا مناسب خانواده های اهل سفر است و نیازهای آفرود راننده را به خوبی پاسخ می دهد. همچنین سواری نرم و موتور پرقدرت، توانسته ضعف نسل قبلی را تا حدودی جبران و سواری با آن را در رفت و آمدهای شهری دلچسب کند.
تويوتا اف.جي. کروزر
اگر توانایی خرید شاسی بلندهای لوکس تویوتا نظیر پرادو و لندکروزر را ندارید، FJ کروزر با قیمتی کمتر از این دو، انتخاب مناسبی برای علاقهمندان آفرود محسوب میشود. FJکروزر از ظاهری نزدیک به هامر بهره میبرد و خیلیها به آن لقب هامرژاپنی یا هامر کوچولو را دادهاند. اتاق این خودرو به صورت جعبهای طراحی شده است، که این مساله و فرم عمودی شیشه جلو باعث شده تا در سرعتهای بالا صدای باد به داخل کابین نفوذ کند. ظاهر خاص FJ یکی از عواملی است که باعث شده تا این روزها در بازار خودرو کشور از محبوبیت بالایی برخوردار باشد. FJ در حقیقت یک شاسی بلند ۳درب به حساب میآید. ولی دو درب کوچک برای قسمت عقب کابین طراحی شده که به صورت خلاف جهت باز میشوند. رنگهای خاص قابل سفارش برای FJ و تنوع لوازم جانبی اسپرت برای آن، از دیگر عواملی هستند که سبب تمایز FJ از سایر شاسی بلندهای بازار میشوند.
سبک و سیاق طراحی کابین و فرم قطعات، بیشتر با ذات اسپرت و بیابانی FJ همخوانی دارد تا یک شاسی بلند لوکس شهری. کیفیت ادوات داخل کابین مطلوب است، اما مهمترین ضعف FJ در بخش محدودیت آپشنها احساس میشود، که این مساله به هیچ عنوان قیمت بالای ۲۰۰ میلیونی آن را توجیه نمیکند. پس اگر به دنبال لذت بردن از آپشنهای مختلف و فضای لوکس کابین هستید، FJ انتخاب مناسبی برای شما نیست. فضای کابین FJ مناسب است. البته ارتفاع نسبتا کوتاه سقف و ارتفاع بلند داشبورد افراد قد بلند و قد کوتاه را دچار مشکل میکند. همچنین فضای محدود صندلیهای ردیف عقب دلچسب نیست و این مشکل با عقب دادن صندلی راننده پررنگتر نیز میشود.
مهمترین توانایی FJ که این روزها اکثر آفرود سواران کشور را به سوی خود جذب کرده، قابلیت بیابانی و آفرود آن است.موتور ۶سیلندر ۲۶۰ اسب بخاری با گشتاور ۳۶۸نیوتنمتر، در مسیرهای خارج جاده و صعبالعبور به خوبی خود را نشان میدهد. البته مصرف ۱۶ لیتری FJ کابوس افرادی است که مصرف سوخت برایشان از اهمیت بالایی برخوردار است. همانطور که اشاره شد FJ خودرویی هیجان انگیز برای بالا و پایین پریدن در مسیرهای بیابانی است، اما سواری آن در مسیرهای شهری نسبتا خشک است و تکانهای مسیر به خوبی داخل کابین احساس میشوند. همچنین ابعاد بزرگ خودرو، رانندگی با آن را در مسیرهای شلوغ شهری دشوار میکند. یک صفحه نمایش کوچک روی آیینه FJ، هنگام پارک کردن فضای عقب را نشان میدهد، اما نبود نمونه بزرگتر روی کنسول میانی احساس میشود.
رقبای داخلی و خارجی
Toyota Prado
Ssangyong Rexton
Mitsubishi Pajero
پیشنهاد نهایی
اگر روياي جولان دادن با هامر را در سر مي پرورانيد، مي توانيد با مقدار زيادي ارفاق سراغ يک FJکروزر که در ايران موجود است بر ويد!
اگر از آن دسته افرادی هستید که بیشتر در مسیرهای صعب العبور و آفرود به سر میبرید، FJ یکی از بهترین انتخابهای پیش روی شماست. همچنین ظاهر خاص آن و رنگبندی جذاب بدنه، افراد تمایز طلب را نیز به سوی خود جلب میکند. نکته منفي اين که مصرف سوخت بالا، ابعاد بزرگ بدنه و محدودیت آپشنها، از قابلیت استفاده شهری و روزمره FJ کاستهاند.
کيا سـورنتو ۲۰۱۴
کیا سورنتو را میتوان جدیترین رقیب سانتافه در ایران دانست. مدلهای قبلی هر دو خودرو، رقابت تنگاتنگی با هم داشتند و حالا باید دید وضعیت برای مدلهای ۲۰۱۳ این دو خودرو چگونه است. کیا سورنتو۲۰۱۳ را میتوان فیسلیفت اساسی مدل قبلی دانست. از تغییرات اعمال شده در جلو میتوان به طراحی مجدد سپر، چراغها و جلوپنجره اشاره کرد، که البته بی شباهت به مدل قبلی نیستند. گستردهترین تغییرات را قسمت عقب تجربه کرده است. طراحی سپر به کلی عوض شده و چراغهای جدید با طراحی شبیه به چراغهای عقب کیا کادنزا بر زیبایی این قسمت افزودهاند.
طراحی سورنتو هماهنگ، ساده و زیباست، ولی طراحی سانتافه جدید پویاتر و جذابتر از آن به نظر میرسد، و از این نظر سورنتو یک سر و گردن پایینتر از سانتافه قرار میگیرد.
در نسل جدید، فضای کابین هم تغییرات زیادی را تجربه کرده است. از مهمترین پیشرفتهای کیا در زمینه طراحی کابین در این مدل، میتوان به ارتقا چشمگیر کیفیت قطعات کابین اشاره کرد. طراحی کابین نسبت به سانتافه سادهتر و خلوتتر است، به همین دلیل کار کردن با ادوات و دکمهها و عادت کردن به محل قرارگیری آنها راحتتر است. با توجه به ابعاد بزرگ بدنه، سورنتو از کابین جاداری بهره میبرد و ۵نفر سرنشین آن احساس راحتی کامل میکنند. دو صندلی هم داخل صندوق بار نصب شده که ظرفیت خودرو را به ۷نفر افزایش میدهند، ولی با توجه به فضای محدود این قسمت، نمیتوان از این صندلیها انتظار راحتی کامل داشت.
علاوه بر تغییر دکوراتیو کابین و ارتقا کیفیت قطعات، سطح تجهیزات رفاهی و ایمنی هم در این مدل پیشرفت چشمگیری داشته است.نمایشگر ۷اینچی TFT,تنظیم برقی صندلیهای جلو به همراه گرمکن و سرد کن صندلیهای عقب، نویگیشن و... از امکانات جدید در این مدل هستند.
دو موتور ۴سیلندر و ۶سیلندر برای سورنتو جدید عرضه شده است.موتور ۶سیلندر به حجم ۳.۵لیتر، ۲۷۶ اسب بخار قدرت میکند که کاملا پاسخ گوی نیازهای راننده است.جعبه دنده ۶سرعته اتوماتیک با دقتی به مراتب بالاتر از قبل، در این مدل استفاده شده است.سواری سورنتو نرم و راحت است و در سه حالت اسپرت، معمولی و راحت تنظیم میشود. با استفاده از سیستم تعلیق چند اتصالی، ضد شوک و بازوهای تعادلی، حتی در مسیرهای سنگلاخی و ناهموار هم سواری نرمی را با سورنتو تجربه خواهید کرد.همچنین ارتفاع سورنتو با توجه به شرایط مسیر، به صورت خودکار تنظیم میشود تا جای گلهای در مبحث سواری این خودرو باقی نماند.
رقبای داخلی و خارجی
Hyundai Santafe
Toyota Prado
Ssangyong Rexton W
پیشنهاد نهایی
با اين محدوده قيمت اگر بتوانيد حدود ۱۰ ميليون تومان به بودجه خود اضافه کنيد لکسوس RX۳۵۰ مدل ۲۰۱۰ فول گزينه بهتري است. اما جا دار بودن فضاي داخلي سورنتو هم از امتيازهاييست که مي تواند در انتخاب شما موثر باشد.
نظر کاربران
عزيزم از كسايي كه آفرود ميرن بپرس بعد مطلب بنويس، اگه توانايي آفرود اف جي ٥تا ستاره داره پرادو ١ستاره بايد باشه! كي گفته قابليت آفرود پرادو خيلي خوبه كه اينقدر تعريف كردي؟! يه بار با ما يدونه از همين پرادو جديدا اومده بود بيچارمون كرد! اف جي اينقدر نمرشو كم دادي براي سوسول بازي نيست كه عزيز من داري ميگي ماشين آفرود، بعدشم سيستم صوتي اف جي رو كمتر ماشيني داره ولي شما هيچي ازش ننوشتي