نوآوریهای مرسدسبنز S کلاس از ابتدا تاکنون
مرسدسبنز S کلاس جایگاه ویژهای در جهان خودرو دارد. این سدان لوکس و اشرافی در هر نسل تکنولوژیهای جدیدی را به ارمغان آورده و همواره یکی از پیشرفتهترین خودروهای ساخت بشر بوده است.
دیجیاتو: مرسدس بنز S کلاس جایگاه ویژهای در جهان خودرو دارد. این سدان لوکس و اشرافی در هر نسل تکنولوژیهای جدیدی را به ارمغان آورده و همواره یکی از پیشرفتهترین خودروهای ساخت بشر بوده است.
با توجه به نقش پررنگی که این اتومبیل آلمانی در زمینه ارتقای ایمنی، کیفیت و تجهیزات ایفا کرده، در نوشتار حاضر قصد داریم به طور خلاصه مروری بر تاثیرگذارترین نسلهای آن داشته باشیم. اگر این موضوع برایتان جذابیت دارد، لطفا با ادامه مطلب ما را همراهی نمایید.
مرسدس بنز S کلاس اتاق W۱۸۷ - تولید شده بین ۱۹۵۱ الی ۱۹۵۴
نخستین نسل غیر رسمی از S کلاس با کد W۱۸۷ شناخته میشود. این نسل که اوایل دهه ۵۰ میلادی راهی بازار شد، به موتور ۶ سیلندر با میلبادامک بالاسری مجهز بود؛ همچنین قفل درهای آن از پینهای مخروطی شکل خاصی سود میبرد که در مقایسه با قفلهای معمولی مقاومت بسیار بیشتری داشتند. به واسطه این پینها، درهای مرسدس بنز S کلاس W۱۸۷ در تصادفات رخ داده استحکام بیشتری از خود نشان داده و براحتی باز نمیشدند.
مرسدس بنز S کلاس اتاق W۱۰۵ / W۱۸۰ / W۱۲۸ - تولید شده بین ۱۹۵۴ الی ۱۹۵۹
اشتوتگارتیها در نیمه دوم دهه ۵۰ میلادی مرسدس بنز S کلاس W۱۰۵ / W۱۸۰ / W۱۲۸ را با بدنهای خوداتکا و تکنولوژی توربوکولینگ (Turbocooling) ترمز تولید کردند. این تکنولوژی ساده در حقیقت عبارت بود از ایجاد شیارهایی روی اجزای ترمز کاسهای به منظور دفع بهتر حرارت. از سال ۱۹۵۸، مرسدس بنز مدل ۲۲۰SE را با سیستم تزریق سوخت کنترل شده در منیفولد تولید کرد.
مرسدس بنز S کلاس W۱۱۱ / W ۱۱۲ - تولید شده بین ۱۹۵۹ الی ۱۹۶۵
مرسدس بنز S کلاس W۱۱۱ / W۱۱۲ یک گام بزرگ رو به جلو محسوب میشد. در این نسل توجه ویژهای به مباحث ایمنی شده بود. فرمان مجهز به پد و طراحی اجزای کابین به شکلی که در تصادفات کمترین میزان صدمه به سرنشینان وارد شود، از ویژگیهای شاخص این نسل در آن زمان بودند. این خودرو اولین مدل تولید انبوه دنیا به شمار میرود که در جلو و عقب آن نقاط شکست تعبیه شده است.
بد نیست اشاره کنیم اشتوتگارتی نسخه ۳۰۰SE را از سال ۱۹۶۱ با امکاناتی مثل ترمزهای دیسکی، سیستم تعلیق بادی و قفل مرکزی درها به میدان رقابت فرستادند.
مرسدس بنز S کلاس W۱۰۸ / W۱۰۹ - تولید شده بین ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۲
اتاق W۱۰۸ / W۱۰۹ از S کلاس، بیشتر روندی تکاملی را طی کرده بود تا انقلابی؛ تمامی نسخههای مختلف این نسل در اکسل عقب دارای سیستم هیدروپنوماتیک بودند. در کنار این، نسخه پرچمدار ۳۰۰SEL نیروی خود را از یک موتور ۶.۳ لیتری V۸ با ۲۴۷ اسب بخار قدرت دریافت میکرد که در آن مقطع رقم بالایی به شمار میرفت. شاید بدانید مدلی ارتقا یافته از این نسخه برای مسابقات اتومبیلرانی آمادهسازی شد که به خاطر چهره متمایز و عملکرد بسیار عالی شهرتی جهانی پیدا کرد. این مدل با لقب «خوک قرمز» شناخته میشد.
مرسدس بنز S کلاس W۱۱۶ - تولید شده بین ۱۹۷۲ الی ۱۹۸۰
بیشک S کلاس W۱۱۶ را میتوان یکی از بهترین نسلهای این خودرو دانست. این نسل که از لحاظ تکنولوژی پیشرفتهای شگرفی داشت، رسما تحت نام S کلاس عرضه شد. با تصمیم مرسدس بنز این اتومبیل پرچمدار از سال ۱۹۷۵ با کروز کنترل و از سال ۱۹۷۸ با ترمز ABS قابل انتخاب بود. از دیگر ویژگیهای نوآورانه این نسل باید به چراغهای عقب و شیشههای جانبی مقاوم در برابر کثیف شدگی و همچنین تعبیه باک روی محور عقب به منظور محافظت بهتر در تصادفات اشاره کرد. به غیر از اینها، S کلاس W۱۱۶ نخستین خودروی دنیا بود که به موتور توربوشارژ دیزلی مجهز شد.
مرسدسبنز S کلاس W۱۲۶ - تولید شده بین ۱۹۷۹ الی ۱۹۹۱
مثل اتاق W۱۱۱ / W۱۱۲، در اتاق W۱۲۶ هم مرسدس بنز بیشتر روی ایمنی تمرکز کرده بود. از سال ۱۹۸۱ این نسل با آپشن ایربگ راننده و از سال ۱۹۸۸ با آپشن پیشکشنده کمربند ایمنی به فروش رسید، از سال ۱۹۸۵ هم سیستم کنترل لغزش حین شتابگیری به مدلهای V۸ این نسل اضافه شد و از همین سال خریداران میتوانستند اتومبیل خود را با سیستم تنظیم برقی ستون فرمان سفارش دهند.
مرسدس بنز S کلاس W۱۴۰ - تولید شده بین ۱۹۹۱ الی ۱۹۹۸
با آنکه S کلاس W۱۴۰ شبیه یک جعبه متحرک بزرگ دیده میشد، اما ایرودینامیک آن با ضریب ۰.۳۱ در شرایط مطلوبی قرار داشت. این نسل نخستین محصول تولید انبوه مرسدس بنز با موتور ۱۲ سیلندر محسوب میشود. بد نیست بدانید این موتور در آن مقطع زمانی قدرتمندترین پیشرانه کمپانی نیز به حساب میآمد.
اشتوتگارتیها S کلاس W۱۴۰ را به انبوهی از امکانات و آپشنهای گوناگون مجهز کرده بودند که برخی از آنها عبارتند از شیشه دوجداره درها، بسته شدن درهای اصلی و در صندوق عقب به صورت برقی، سیستم سیمکشی مولتیپلکس، سیستم مسیریاب، لامپهای زنون دینامیک، کنترلر صوتی LINGUATRONIC و تلفن!
به غیر از موارد فوق، W۱۴۰ به سیستمهای ایمنی متعددی، نظیر کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کمکی پارک و دستیار ترمز نیز مجهز بود.
مرسدس بنز S کلاس W۲۲۰ - تولید شده بین ۱۹۹۸ الی ۲۰۰۵
اتاق W۲۲۰، اولین S کلاس عصر مدرن به حساب میآید. این نسل به تمامی تکنولوژیهای جدید زمان خود مجهز شده بود؛ خاموش کردن خودکار سیلندرها، گیربکس خودکار که بصورت الکترونیکی کنترل میشد (از سال ۲۰۰۴)، آپشن سیستم فعال کنترل فاصله با خودروی جلویی (DISTRONIC)، آپشن ورود بدون کلید و سیستم پیشرفته PRE-SAFE برخی از مواردی هستند که باید به آنها اشاره کرد.
علاوهبر موارد یاد شده، S کلاس W۲۲۰ نخستین مدلی است که با سیستم انتقال قدرت به هر چهار چرخ (۴MATIC) و در نسخههای AMG با دو کد S۵۵ و S۶۵ راهی بازار شد.
مرسدس بنز S کلاس W۲۲۱ - تولید شده بین ۲۰۰۵ الی ۲۰۱۳
اشتوتگارتیها در S کلاس W۲۲۱ تمرکز ویژهای بر مقوله ایمنی و سیستمهای کمکی راننده کرده بودند. این نسل که در ایران نیز حضور پررنگی دارد، از نسخه ارتقا یافته سیستم DISTRONIC با پسوند پلاس سود میبرد و در مواقع ضروری میتوانست به طور خودکار و بدون دخالت راننده کاملا متوقف شود. مرسدس بنز برای این نسل سنگ تمام گذاشته بود و آن را با آپشنهای پیشرفتهای به فروش میرساند که برخی از مهمترین آنها عبارتند از: ترمز اضطراری خودکار (از سال ۲۰۰۹)، دستیار دید در شب و دستیار حفظ خودرو در بین خطوط (از سال ۲۰۰۹). اتاق W۲۲۱ اولین S کلاس بود که در نسخههای هیبریدی هم به فروش رسید.
مرسدس بنز S کلاس W۲۲۲ - تولید شده بین ۲۰۱۳ الی ۲۰۲۰
S کلاس W۲۲۲ را میتوان عصارهای از زیبایی، نوآوری و مهندسی توصیف کرد. محفظه کابین این خودرو جنسی از آلومینیوم دارد و با احتساب وزن و ابعاد، در مقایسه با نسل قبلی مقاومت پیچشی آن ۵۰ درصد بیشتر است. در این نسل خبری از لامپهای سنتی نیست و وظیفه روشنایی بیرون خودرو و داخل کابین را ۵۰۰ چراغ LED بر عهده دارند.
مرسدس بنز S کلاس W۲۲۲ را با سیستم «رانندگی هوشمند» (Intelligent Drive) عرضه کرد. شاید بدانید این سیستم پیشرفته با اسکن مداوم سطح مسیر پیش رو، ناهمواریها را تشخیص داده و در همکاری با سیستم MAGIC BODY CONTROL در کسری از ثانیه شاسی و سیستم تعلیق را برای جذب ضربات به بهترین شکل ممکن آماده میکند.
مرسدس بنز S کلاس W۲۲۳ - تولید شده از سال ۲۰۲۰
جدیدترین نسل S کلاس یکی از پر حرف و حدیثترینها نیز به شمار میرود. با آنکه این نسل از انبوهی از تکنولوژیهای نوین بهره میبرد، ولی بسیاری آن را از نظر طراحی یک عقبگرد میپندارند. در هر حال این خودرو یکی از پیشرفتهترین کابینها را در بین تمامی مدلهای تولیدی دنیا دارد.
همانطور که قبلا به اطلاعتان رساندهایم، خریداران این نسل از S کلاس میتوانند آن را با ۵ نمایشگر سفارش دهند. یکی از ویژگیهای شاخص این نسل نورپردازی شگفتانگیز کابین آن است که فضایی جذاب و منحصر بفرد پدید میآورد؛ ضمن اینکه در مواقع ضروری این سیستم قادر به اخطار دادن به راننده است.
مرسدس بنز میگوید بیش از ۵۰ قابلیت S کلاس W۲۲۳ از طریق آپدیتهای از راه دور نرمافزاری قابل ارتقا هستند. این خودرو اولین اتومبیل تولید انبوه جهان است که به ایربگ مخصوص سرنشینان عقب مجهز شده؛ در کنار این ویژگی جذاب، چرخهای محور عقب W۲۲۳ فرمانپذیر هستند و امکان زاویه گرفتن تا ۱۰ درجه را دارند.
با در نظر گرفتن همه موارد، از دید شما بهترین S کلاس تاریخ کدام است؟
نظر کاربران
فقط اتاق تانک یا همون w140
پاسخ ها
المانیا به شدت تو خودروسازی از بقیه کشورا جلو هستن حتی از ژاپن و امریکا.لطفا همین مطلب برای بی ام و هم بزارید
منم قبول دارم که آلمانیا بهترین ماشین سازها هستند اما یکبار توی دبی پشت فرمون یک فورد موستانگ نشستم و عاشقش شدم واقعا ماشین مردانه ایه و صداش واقعا که به غرش می مونه
پراید M از همشون بهتره
با آپشن مرگ سریع
پاسخ ها
خخخ
عالی
عالیست
من هم با این s کلاس جدید ارتباط برقرار نکردم به خصوص کابینش که به نظرم دیگه تعداد نمایشگراش خیلی زیاده. من s کلاس 2014 رو خیلی دوست دارم
پاسخ ها
پولشو داری بخر
بنز فقط بنز ۱۸۰ .
تصویرش هم قشنگه
۲۰۱۳ الی ۲۰۲۰
واقعا بنز پادشاه همه ماشین هاست. اینهمه زیبایی واقعا...
اقا ماشین رو برامون طوری تعریف میکنن انگار ۲۰۲۰ میتونیم داخل کشور ببینم مدل اخر که توی بازار هستش ۲۰۱۸ بزارید با هم پیکان زندگیمون بگذریم بهتر
s500