«تارا»؛ محصول جدید و بحثبرانگیز ایرانخودرو
محصول جدید ایران خودرو توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی شد.
برترینها: محصول جدید ایران خودرو توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی شد. گروه صنعتی ایران خودرو اقدام به طراحی محصولی جدید کرده است که تاکنون نام آن به صورت رسمی اعلام نشده بود و روز گذشته در بازدید وزیر صمت به عنوان "تارا" نامیده شد. این خودرو قرار است زمستان امسال وارد بازار شود اینطور که برآورد میشود این خودرو فول اتوماتیک قیمتی حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان خواهد داشت.
تارا، خودرویی است که بر پایه پژو ۳۰۱ ساخته شده و به نوعی نسخه داخلی این خودرو به حساب میآید. بر پایه پلتفرم خودرو تارا قرار است دو محصول دیگر نیز با استایل هاچبک و کراس اوور تولید شوند. ایران خودرو چندی قبل اولین سری از خودرو تارا را پیش فروش کرده بود.
این خودرو جدید، با همکاری بیش از ۱۳۲ سازنده داخلی تولید خواهد شد. این خودرو در ابتدا مجهز به موتور tu۵ خواهد بود که در ادامه مجهز به موتور ef۷ و گیربکس اتوماتیک خواهد شد. از دیگر امکانات این خودرو میتوان به فرمان برقی، سنسور باد لاستیک، کروز کنترل، نمایشگر ۷ اینچی مجهز به نویگیشن، سانروف، سنسور نور و باران، صندلی برقی جلو اشاره کرد.
همچنین این خودرو مجهز به سامانه ترمز abs, ebd و ba، سیستم کنترل پایداری و پیگیری از هرزگردی esc، چهار ایربگ ایمنی، دوربین دید عقب، آینه جانبی به صورت تاشو برقی، سامانه ورود بدون کلید و استارت خودرو بصورت کنترل است.
داخلیسازی محصول جدید ایرانخودرو
محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور در خصوص داخلی سازی خودرو جدید ایران خودرو، گفت: تارا محصول جدید ایران خودرو است که قرار است با بیش از ۹۰ درصد قطعات داخلی ساخته شود.
او بیان کرد: تولید انبوه این خودرو در حال آماده سازی است و این توانمندی وجود دارد که داخلی سازی آن ۱۰۰ درصدی شود. مشخصات فنی این خودرو حجم موتور ۱۶۰۰ سی سی، حداکثر توان موتور ۱۱۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه، حداکثر گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر در ۴۸۰۰ دور در دقیقه است.
این مقام مسئول ادامه داد: استاندارد آلایندگی آن یورو ۵ است. حداکثر سرعتی که میتوان با این خودرو پیمود ۱۹۰ کیلومتر و شتاب صفر تا صد آن ۹.۵ است. مصرف سوخت این خودرو جدید ۶.۷ بوده و از فرمان برقی بهرهمند است. صندلی برقی و رینگهای آلومینیومی، راهنمای روی آینههای جانبی از دیگر مشخصات این خودرو است.
راهاندازی خط تولید جدید تارا
فرشاد مقیمی مدیرعامل خودروسازی ایران خودرو درباره خط تولید جدید تارا (خودرو جدید ایران خودرو) اظهار داشت: خط تولید tu۵ پلاس را رونمایی کردیم که توان آن با توجه به اقدامات مهندسی انجام شده به طور چشمگیری ارتقا پیدا کرده است. توان این موتور از حدود ۸۰ کیلووات به حدود ۸۵ کیلووات افزایش پیدا کرد، همچنین گشتاور این موتور از حدود ۱۴۰ نیوتون بر متر به ۱۴۵ نیوتون بر متر ارتقاع پیدا کرد. توان تولیدی این موتور هم از ۱۰۸ اسب بخار به ۱۱۵ اسب بخار رسیده است.
مقیمی با اشاره به ساختار تنفس طبیعی این موتور تصریح کرد: این موتور به تکنولوژی cvvt مجهز شده است که این امکان را فراهم میکند تا جاهایی که خودرو نیاز به توان کمتری دارد، تعدادی از سوپاپها غیر فعال شده و از پاشش بنزین جلوگیری کند. این فرآیند در نهایت کاهش ۴ تا ۵ درصدی مصرف سوخت را به همراه دارد. در خودرو تارا که این موتور در آن استفاده میشود مصرف سوخت حدود ۷ لیتر بنزین در صد کیلومتر خواهد بود.
او با اشاره به استاندارد یورو ۵ این موتور تصریح کرد: موتور tu۵ جدید روی خودروهای تارا و رانا پلاس نصب خواهد شد همچنین خودرو رانا به گیربکس ۶ سرعته جدید داخلی مجهز خواهد شد که به زودی توسط وزیر صمت رونمایی میشود.
ایرانخودرو پس از بررسیهای کارشناسی، نام ایرانی «تارا» به معنی ستاره را با تایید فرهنگستان زبان و ادب فارسی انتخاب کرد که این نام با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی و اعلام شد.
شرکت ایرانخودرو برای گزینش نام مناسب اقدام به فراخوان عمومی کرد که پس از بررسی معنایی، آوایی و زبانشناختی، از میان اسامی مختلف، پالایشهای اولیه انجام و در مرحله بعد، تاییدیه فرهنگستان زبان و ادب فارسی دریافت و در نهایت نام «تارا» برای این خودرو را برگزید.
تولید انبوه محصول جدید ایرانخودرو با همکاری بیش از ۱۳۲ سازنده ایرانی، قرار است در بهمن سال جاری آغاز شود.
در ابتدای تولید، «تارا» مجهز به نسل جدید موتور تییو ۵ وارد بازار میشود. تولید این خودرو با موتورایاف ۷ توربو و گیربکس اتوماتیک نیز در دستور کار ایرانخودرو قرار دارد.
خط تولید بدنه «تارا» با ظرفیت ۱۶ دستگاه در ساعت که برای نخستین بار در صنعت خودرو کشور و خاورمیانه از فناوری جوشکاری لیزری و CMT بهره میبرد، در شرکت ایرانخودرو راهاندازی شده است.
برخی از مشخصات این محصول که پیشتر از سوی ایران خودرو اعلام شده بود به شرح زیر است:
کی ۱۳۲ ابتدا با پیشرانه EC ۵ به بازار میآید. این پیشرانه ۱٫۶ لیتر حجم دارد و با فناوری زمان بندی هوشمند سوپاپها ۱۱۳ تا ۱۱۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۰ تا ۱۵۴ نیوتن متر تولید میکند. جعبه دنده استاندارد این پیشرانه که گروه PSA آن را معرفی کرده اند، از نوع ۵ سرعته دستی BE ۴ است. اما به گفته مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، کی ۱۳۲ با جعبه دنده ۶ سرعته دستی به بازار خواهد آمد. چندی پیش ایران خودرو جعبه دنده ۶ سرعته دستی را برای نصب بر روی خودروهایی، چون دنا، دنا پلاس، سورن، سمند، رانا و… معرفی کرد و حال برنامه دارد تا در گام نخست K ۱۳۲ را با این سیستم انتقال قدرت وارد بازار کند.
همچنین قرار است تا پس از جاری شدن تولید ایران خودرو کی ۱۳۲ با پیشرانه EC ۵، نمونه اتوماتیک این سدان جدید با پیشرانه TC ۷ پلاس وارد بازار شود. K ۱۳۲ اتوماتیک به پیشرانه ۱۶۴۶ سی سی توربو شارژر مجهز است که دارای زمان بندی هوشمند سوپاپهای دوگانه مجهز بوده و ۱۶۳ تا ۱۷۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۳۸ تا ۲۵۰ نیوتن متر تولید میکند. ایران خودرو K ۱۳۲ اتوماتیک با پیشرانه توربو به جعبه دنده شش سرعته DAE مجهز است که در دنا پلاس توربو اتوماتیک نیز دیده میشود.
رونمایی با چاشنی نقص فنی!
رونمایی از محصول جدید ایران خودرو در مراسمی ویژه همراه با خرابی وروشن نشدنخودرو همراه بود و تارا نرسیده به بازار خراب شد.
مدیر بازاریابی و فروش «ایرانخودرو» (دو روز قبل) : لزوما «فورد» و «تویوتا» از پژو ۲۰۶ بهتر نیستند! ما استانداردهای روز اروپا را رعایت میکنیم.
«ایرانخودرو» البته بیانیه داده که این فیلم «شیطنت رسانهای» است و اصلا خودرو را روشنش نکردیم؛ چون در محیط بسته اجازه نداریم خودرو را روشن کنیم وگرنه این خودرو سالم بوده است!
نظر کاربران
فیس لیفت دناست
پاسخ ها
رو پلاک زدن جهش تولید منظورشون جهش قیمت تورم ناکارامدی
کپی داخلی داغون
فقط به جانمایی مونیتور در کنسول وسط نگاه کنید تا متوجه بشید چه طراحی مسخره ، بدون تفکر و سراسر تقلیدی انجام شده . شرم آوره . اینهمه سرمایه ، بدون تفکر ، خرج چی میشه .
800میلیون مگه بنز میخواید بفروشید؟
پاسخ ها
... بنز این قیمت نیست.
پزو 2008 آشغال قرار بود 80 میلیون باشه الان شده 800 میلیون. اینو وقتی میگن 800 میلیون فکر کنم 8 میلیارد بشه
لعنت بر انحصار و انحصارگر, واردات آزاد بشه هیچکس این آشغالا رو نمیخره, ظلم یعنی همین, ظالم کیست؟؟
قشنگه ولی پول نداریم بخریم
پاسخ ها
خيلي زشته
از طرف پرسیدن از تهران تا اهواز چند ساعت راهه.گفت یک ساعت.گفتند تو یا نمیدونی اهواز کجاست یا نمیدونی یک ساعت چقدره. حالا شما دوست عزیز یا نمیدونید قشنگ چیه یا نمیدونید ماشین چیه.
۸۰۰ میلیون تو خارج بهت یک اسپرتیج ۲۰۲۱ میدن بقیه پولتم یک النترا میدن
مگه بااین پول میشه خرید
همون روز افتتاح نقص فنی داشت یعنی قشنگ ۸۰۰ میلیون توی پاچه کن
دنا با یه خورده دستکاری چراغ و زه به اضافه 100 میلیون اضافه پرداخت
..........
و یک شتر گاو پلنگ دیگه از نامدیران نالایق فرغون سازی !
رو پلاکش نوشته سال جهش تولید
باید یه سال جهش دزدی از ملت رو اضافه میکردن
چقدر زشته
از این زشتتر نمیشد؟
اصلا خوشونم نمیدونن چی زاییدن
بچه هم شبیه رنو شده هم دنا هم شبیه ماشینهای کیا شده
پاسخ ها
کی به کیه
این چه جهش تولیدیه که 700 میلیون تومنه !
لگن لگن
هرکاریش کنی همان لگنه
چقدر تعریف
مفت گرونه
جواد مخفی سمند
موتور تیو فایو؟ موتوری که در فرانسه و کل کشورهای دیگه منسوخ شده وقدیمیو پر خرجو پر مصرفه ..ما تازه رو یه خودرو به اصطلاح جدید میخوایم بزاریم بدیم مردم ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد ..پلتفرمش همون پژو ۴۰۵ میباشد دورغه ۳۰۱ نیست و موتورشم که موتور پژوی بیستو پنج سال پیشه این پلتفرم و این موتور در سال ۸۹ قیمتش ۱۳ میلیون بود الان شده ۸۰۰ میلیون تورم رو کیف میکنید؟ اگه این پیشرفت نیست پس چیه؟
چه خبر 800میلیون ماشین اشغال مردم نباید بخرن
این که روز افتتاحش استارت نمیزد،میخواستن بزنن دنده دو هلش بدن بلکه روشن شه خخخخخخ
باز خوبه بد نیست ولی قیمت این ماشین باید هم قیمت 206 و سمند باشه نه هم قیمت یه اسپورتیج 2014 یا 2015
خدارو شکر این اصلا روشنم نمیشه از بس کیفیتش پایین بود تازه نوع دنا دستکاری شده اخه چرا ۸۰۰ ملیون قیمت
این مردم كه من دیدم گاری رو هم رنگ كنن بدن یك میلیارد میخرن حقمونه این لگنارو با قیمت بالا به خوردمون بدن .
تارا استارت ندارد
لگن سازان ایران خخخخ
کلاهبرداری و دزدی
جلوش و توش خوب نیست عقبش بد تیست
ساختن بازار انحصاري براي 2 خودروساز با اهرم گمركي و انداختن اشغالها به مردم با 10 برابر قيمت
اين ماشين 80 تومنم نمي ارزد
800 ميليون پول ميخوايد بگيريد ...!!!!!
پاسخ ها
مردم خودشون شروع به ساخت ماشين هاي دست ساز كنند يك سوم قيمت اين اشغال در مياد
آخه چخبره 800 میلیون!!!
معلم ۸۰۰ میلیون داره؟
یه دزد یا یه وارث مال پدری شاید داشته باشه
با حقوق ۳ میلیون و ۴ میلیون مردم رو دق میدید
خدا ...
بهتر اسم امسال رو بزارن سال جهش دروغگویی وفساد مسئولین وآقازاده ها بااین خودروهای انحصاری وآشغالشون
پول ريخت پاشهاي مديران كارخانه سهم وزير و سهم دولت و سهم هاي ديگر روي قيمت اين ماشين بيچاره كشيدن ....!!!!!
فكر ميكنيد با 800 ميليون تومان تو المان چه مدل مرسدس بنزي رو ميتونيد بخريد !!!
با يه سرچ ساده خودتون ببينيد
در ديزي بازه حياي گربه كجاست آخه ...!!!!
فقط صندوق عقبش با دنا فرق میکنه
بهتره بگید سال جهش قیمت بااین پول مردم دنیا بنز میخرن
ملت بدبخت ایران اصلا تو آفرینش نیستن نمیدونم چه گناهی کردیم که توایران بدنیا اومدیم
پاسخ ها
حالا همتون میگید زشته خوب نیس فلانه بمانه ولی دلم میخاد امروز ازاد کنند یا اعلام کنند برا فروش تا سه دقیقه بعد تا سی ساله مردم در عرض سه دقیقه ثبت نام و 800 که چه عرض کنم 8 ملیاردم که بگنند واریز میکنند چی داریم میگیم هممون فقط حرف فقط حرف عمل زیر صفر اینا اگر مردم نخرند همون قیمت دلخاه خودمون مجبورند بدند یه بارم که شده ما باید با هم باشیم تا همه چیز درست بشه ما ما بشیم نه من و تو
به يمن ساختن انحصار با كمك دولت اين اشغالم به مردم ميفروشيد
موتور داشت
از سوتی روشن نشدن ماشین هم بگو برترین ها
700 تا 800 میلیون بابت این فنی؟
دندان گرم بسازید وقتشه چون اینقدر در آمد ها زیاد شده که نان شب را باید صبح تا شب کار کنی که تارا ی تلقلبی بخری یک ماشین مقرون به صرفه برای مستضعف بساز که خدا از شما راضی شود مثل پراید
۸۰۰ میلیون برای یه ماشین ۱۶۰۰ سی سی tu5؟؟ مگه ماشین فقط به آپشنه.اصلی ترین قسمت ماشین موتورشه..این ماشین بترکونه باید ۳۰۰ میلیون بشه
۸۰۰ میلیون!
وزیر محترم حقوق اکثر مردم چقدره که بتونن همچین ماشینی بخرند؟؟؟؟؟؟؟؟؟چندماه باید جمع کنن و فتوسنتز کنن تازه اگر گرونش نکنید
دنا مسخره برداشتن جراغ عقب و جلو رو عوض کردن ۸۰۰ میلیون
مگه خر کارمون گرفته یه کرولا ژاپنی دست دوم به این آشغال می ارزه
پاسخ ها
از گذشته تا به امروز رو نگاه کن؛ تا حالا شده ایرانخودرو و سایپا خودرویی جدید رونمایی کنن و مردم اونو نخرن و رو دست سایپا و ایرانخودرو بماند و ضرر کنن؟؟؟ فقط یه خودرو برای من مثال بزن فقط یکی نه بیشتر ، تا من باور کنم که خر مغز ایرانی ها رو گاز. نگرفته تا زمانی که خر هست خرسوار هم هست.. ای مردمِ ایران در جوابِ خرید این خودروها باید بهتون بگم ، ررررررررره
خداییش اگر روکش طلایی هم میداشت باز ارزش خرید این ماشین 800تومان نیست
فکر نمی کنم با این قیمت حتی در افغانستان هم مشتری داشته باشد
اگر دولت حتی به اندازه سر سوزنی برای ملت ارزش قائل بود اجازه تولید چنین زبالههای را در کشور نمیداد و مردم را به کشتن نمیداد
پاسخ ها
واقعا حیفه پول، انگار مردم قطریم که پولدار باشیم، همین که از گشنگی نمیریم صلوات.....
ای چیه حال بهم زنه آخه اینهمه طراح داریم ای چیه ساختین البته از این بیشتر از دستشون بر نمیاد
دسته راهنمایش مال ۲۰۶ هست
تازه این سفارشی برای نمایشگاه بود روشن نمی شدخخخخخخخخ
30 هزار دلار برای یک ماشین گیربکس دستی
به خدا ظلمه
میگن هرچه استارت زدن روشن نشده، خیلی زشته. سال نکو.
ماشینهای ایرانی فرقونهای آپشن دارن
به نظرم تغییر مثبتی ایجاد شده ولی مشکل اینجاست که قیمت خودروهای داخلی با حقوق قشر متوسط جامعه همخوانی نداره حالا قیمت خودرو خیلی گرونه یا سطح درامد خیلی پایین نمیدونم شایدم هردو
بنظر میاد یادشون رفته اسفند دود کنند برا خودشون یه کمی خجالت خوب چیزیه سمند هر روز یه جاشو کج می کنند یه اسم جدید روش میزارند مثل ۲۰۶ یا وی هشت یا رانا وامثال این چیزا
خداروشکرکه روشن نشد
خیلی زشته اصلا ظرافت و زیبایی نداره پیکان از این قشنگتره.
حداقل یه یا علی میگفتید چند تا هولش میدادید که روشن شه آبروتون نره
ملت بی خاصیتی شده ایم!
الان قیمت صادراتیش را جستجو کنی نهایتا ۵۰۰۰ دلار بیارزه. ولی به مردم خودی می ندارن این قیمت خیانتکاران خودروساز.