صادرات پراید به اسپانیا حقیقت داشت؟
اعلام مسئولان گمرک ایران از این حکایت دارد که ایران در سال گذشته بیش از ۵.۷میلیون دلار صادرات خودرو داشته و اسپانیا از جمله مقصدهای این صادرات بوده که بیشترین تنوع خودرویی به آن صادر شده است.
برترینها: اعلام مسئولان گمرک ایران از این حکایت دارد که ایران در سال گذشته بیش از ۵.۷میلیون دلار صادرات خودرو داشته و اسپانیا از جمله مقصدهای این صادرات بوده که بیشترین تنوع خودرویی به آن صادر شده است.
گرچه واردات خودرو حدود سه سالی است که ممنوع شده و امکان ورود آن به دلیل تغییر در ضوابط واردات خودرو و ممنوعیت ثبت سفارش وجود ندارد، ولی صادرات خودرو از ایران صورت میگیرد.
صنعت خودروسازی ایران طی سالهای اخیر روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. روزهایی که خاطرات خوش و ماندگار کمی ندارد؛ بدین گونه که در اولین سالهای تولید خودرو در ایران پای بسیاری از خودروسازان خارجی را به ایران باز شد. سالهایی که خودروسازی ایران بسیار درخشان بود و حالا مرور آن مانند ریختن آب سردی بر پیکر نیمه جان صنعت خودروسازی است.
آخرین وضعیت خودروسازان داخلی
انگار مشکلات دست به دست هم دادهاند و یک زنجیر شدهاند تا مانع از چرخش چرخ صنعت خودروسازی شوند؛ طوری که تحریمها طی یک دهه اخیر شوک بزرگی به صنعت خودروسازی وارد کرد.
با جدیتر شدن تحریمهای ایران، شرکای خارجی خودروسازی داخلی به مرور از کشور خارج شدند و تنها چند کارخانه خودروسازی با دنیایی مشکل و البته حواشی ادامه فعالیت برای ایران باقی ماند. پس از آن خروج آمریکا از برجام کار را بدتر کرد و صنعت خودروسازی را که تازه جان گرفته بود از پا درآورد. حالا صنعت خودروسازی داخلی تنها است و باید دنبال راه چاره باشد. بسیاری از خودروهای ناقص کف کارخانه خوابیدهاند و به دلیل کمبود قطعات خاک میخورند. مشتریان داخلی خودروهای ایرانی نیز انتظار میکشند تا خودروها کامل شوند و به دست آنها برسد. قطعه سازان نیز وضعیت خوبی در این روزها ندارند. قطعاتی که باید برای ساختنش هزینه گزافی را بپردازند و بدهیهایی که از سوی خودروسازان پرداخت نمیشود.
نوسانات نرخ ارز و تاثیرش بر بازار خودرو از یک سو، ممنوعیت واردات خودرو از سویی دیگر و از نیمههای ۹۸ ورود و شیوع ویروس کرونا نیز نمکی دیگر بر زخم خودروسازان داخلی بود تا صنعت خودروسازی را تا مدتی دچار کندی کند.
حالا به نظر میرسد شیوع کرونا صنعت خودروسازی را به صورت جدی تحت تاثیر قرار داده است و نه تنها قیمت تمام شده خودروها را با افزایش چندبرابری همراه کرده، بلکه بازار خودروهای کارکرده را هم با اختلاف قیمت نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه کرده است.
اکنون مشکلات تولید خودرو و واردات قطعات شیوع ویروس کرونا تشدید شده است و به نوعی تهدیدی برای تولید کنندگان داخلی و خواب صنعت خودروسازی محسوب میشود؛ با این حال، اما خودروسازان لنگ لنگان به مسیر ادامه میدهند. طی آمار اعلام شده در تابستان ۹۹، اما خودروسازان توانستهاند از حدود ۴۳ هزار دستگاه از ۹۳ هزار دستگاه خودرو ناقص را تکمیل کردند و به بازار عرضه کنند.
در این میان برخی مشکلات نسبت به برخی دیگر در تامین قطعات ارجح هستند تا جایی که برخی مسئولان شرکتهای خودروسازی بیشترین مشکل را در تهیه قطعه کاتالیست عنوان کردهاند، قطعهای که برای سلامت محیط زیست حیاتی است و نبودن آن استانداردهای ۸۵ گانه را پاس نمیکند
ایران به چه کشورهایی خودرو صادر میکند؟
تازهترین اعلام مسئولان گمرک ایران از وضعیت صادرات خودرو از این حکایت دارد که در سال گذشته حدود ۱۳۰۰ دستگاه خودرو به ارزش پنج میلیون و ۷۲۲ هزار و هفت دلار به ۹ کشور صادر شده است.
طبق اعلام سید روح اله لطیفی - سخنگوی گمرک ایران - وزن خودروهای صادراتی حدود ۱۵۷۳تن به کشورهای هنگ کنک، تایوان، سوریه، امارات، اسپانیا، چین، عراق و ترکیه بوده است.
عراق با سه میلیون و ۱۲۲هزار و ۹۰۰ دلار، آذربایجان با یک میلیون و ۱۵۹هزار و ۴۰۰ دلار، سوریه با ۹۸۱هزار و ۸۲۵ دلار سه مقصد اول خودروهای ایرانی بودند، همچنین هنگ کنگ با ۱۱۶هزار و ۸۶۲ دلار، اسپانیا با ۹۶هزار و ۳۶۲دلار، تایوان با ۷۹هزار و ۵۲۱دلار، چین با ۳۶هزار و ۶۰۰ دلار، ترکیه با هفت هزار دلار و امارات با چهار هزار و ۶۶۲دلار دیگر خریداران خودرو از کشورمان بودند.
خودروی ساینا بیش از ۹۰ درصد سبد صادرات خودرو در سال گذشته را به خود اختصاص داده است و پراید، تیبا، کوئیک، سمند، پارس،۲۰۷، هایما، دنا و ... مابقی سهمی کمتر از۱۰درصد را در بر میگیرند.
این در حالی است که بیشترین تنوع صادرات خودرویی با خودروهای تیبا، ساینا، کوئیک، وانتآریسان، پژو پارس، پراید۱۳۱و رهام به مقصد اسپانیا تعلق دارد.
خودروهای ایرانی چه مزیتی دارند؟
یکی از مهمترین مزیت خودروهای ایرانی قیمت پایین آن نسبت به سایر خودروها بوده و خودروسازان میتوانند خودروهای ایرانی را به کشورهای دیگر صادر کنند و با توجه به قیمت اندک بازار بزرگی را در خارج از کشور داشته باشند و بتوانند خودروهای داخلی را صادر کنند.
سرنوشت واردات و صادرات ایران در حالت تعلیق
گرچه ایران همواره موافق صادرات خودرو به کشورهای مذکور است، اما به نر میرسد طی دو سال اخیر در صادرات خودرو چندان موفق عمل نکرده و یا اگر هم اقدامی دراین زمینه انجام داده، آمار قابل توجهی ارائه نشده است؛ این درحالی است که واردات خودرو نیز از تیر ماه ۹۷ تاکنون ممنوع شده است و گویی صادرات و واردات خودرو در کشور فعلا در حالت تعلیق به سر میبرد.
از دیگر مسائل حول سختگیری واردات خودرو میتوان ببه معافیت مالیاتی خودروسازان داخلی در اسقاط خودرو اشاره کرد که با فرض رفع ممنوعیت واردات خودرو، همین امر کار وادرات خودرو را برای متولیان این امر سختتر از قبل کند.
نظر کاربران
چقدر پول گرفتید مهمه جواب صلواتی بوده چرا؟چون زیان انباشته دارید. حرفهاتون همخوانی ندارد.دروغ نگید خودتونید.
پاسخ ها
فقط خدا میدونه پشت این ماجرا چی بوده ...
کی گفته واردات خودرو انجام نمیشه؟
همین ۵ روز پیش از بندر میومدم بیش تر از بیست تا تریلی حمل خودرو داشت ماشین میاورد
همه هم خارجی اکثرا هم لندکروز
جالب اینکه تووش شولت هم بود که امریکایی هست و ماشین های امریکایی کلا قبلا هم ممنوع بودن
واردات واسه خودشون بازه واسه مردم بسته اس
غلط کردیدصادرکردیدوقتی مردمنیازدارن
سایپا....استاندارد آلایندگی یورو 5داره با استاندارد ایمنی یورو 5 .....کمتر از این استاندارد اجازه واردات به اتحادیه اروپا رونداره ببین چه فیلمی سر این ملت بدبخت پیاده کردن
برلی اینکه اصولی کار نمی کنیم. ما اول باید تولید کننده قطعات باشیم بعد تولیدکننده خودرو اما متاسفانه ما تولیدکننده خودرو هستیم و تولید کننده قطعات نه!
پاسخ ها
فقط خدا میدونه پشت این ماجرا چی بوده ...
هر کی میخواسته خودکشی کنه یک پراید مجانی بهش دادند
اگه روزی برسه که اسپانیا بخواد پراید را به عنوان یک خودرو وارد کنه شک نکنید که اروپا این کشو را به اتش می کشد . خیلی باید ابله باشی که قبول کنی پراید به اسپانیا صادر شده وقتی در همسایگی شما داره بنز تولید میشه
بیچاره اروپا
جوک سال بوده زیاد درگیرش نشید
پاسخ ها
واقعا جوکه اسپانیا رو چ ب پراید ما
شما یه عکس از اسپانیا نشون بده با ماشین ایرانی فقط خواهشا ضایع فتوشاپ نکنین
رونالدو و مسی برا کلکسیونشون ساینا کم داشتن
رهام و کی وارد بازار کردید تو ایران نیست شما صادر میکنید معلومه امار دروغ
با چه قیمتی فروختید
پاسخ ها
حدودا چهارصد دلار
به قیمت خون به ما به قیمت مفت به اونا، اونا مهمتر از اینا هستن
جوک قشنگی بود .تست ایمنی وتصادف خودرو در تمام کشورها دنیا خیلی مهم هستش البته بغیر از ایران .اگر تست تصادف را در اسپانیا ببینند بجای تابوت ازش استفاده میکنن
از قطعاتش تو ساخت شاتل فضایی میخوان استفاده کنن . بس که تکنولوژی پراید و صنعت خودروی ایران بالاس !!!!!
راست میگن مسی و سوارز هم دو تا پراید گرفتن
4600 دلار
به اسپانیا ماشین صادرکردید ؟
یعنی چی اونوقت ؟؟؟؟؟؟
افغانی سوار پراید نمیشه صادرات به اسپانیا اینم اسپانیا !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
زیره به کرمان میبرن خخخخ
۰۹۵۴ هیچ کشموری اجازه نمیده ی ماشین ساخت ایران وارد کشورش بشه سوریه و عراق چون در جنگ و جدال بودنند مجبور به خیرید شدن اونم با قیمته ۲ ملیون افقانستان که پس داد ورییس جمهورش گفت اینا که جان مردم من بادمجان نیست
هیچ کشور اروپایی هم حاضر نیست ماشینهای لاکچری خودشون بره تو خور میانه این ماشینهایی. که وارد خاور میانه میشود سرهم میکنن یعنی اون ماشینی که مردمش سوار این ماشینها میشن با این مشینهایی که میدن به. کله سیاها زمین تا اسمان فرق میکند یادمه زمان شاه سیگار ونیستون که که پاکتی ۳ تومان بود که دوع سیگار بود ۳ خط و۴ خط وروی ان نوشته بود که این سیگا برای خارج از امریکا هست با این حال بهترین سیگار بود که با کشیدنه ان احساس لذت میکردی از قدیمیهای سیگاری بپرسین البته کارخانه این سیگار مربوط به کشور اسراعیل بود که به امریکا وگذار کرد
زمانی که به افقانستان صادر شد چیزی در حودود ۴۰۰۰ دستگاه وکشته دادن و سریعا پس دادن وگفتن مال بد بد بیخ ریش صاحبش نه اربکی نه ترمزی که فقط دوتا چرخ جلو با ۳ پا باید میرفتی روش با کلی خط ترمز اونم اگه بخورد نکنه وایسه اگه یادتان باشد پهمه را پس دادن وخسارت از ایرا هم گرفتن حلا میگن صادر میکنیم به اسپانیا !!!!!!!!!!
چه افتخاری هم میکنه،،،،کریس رونالدو سالی فقط پنجاه میلیون دلار از اینستا بابت پست و تبلیغ پول در میاره...یه مملکت و مَچَل کردن بخاطر پنج میلیون دلار....
ترکیه بنز مونتاژ میکنه صادر میکنه به آلمان و بقیه اروپا بعد ما دلمون خوشه به عراق و سوریه داریم خودروهای ۴۰ سال پیش کشورای دیگه رو صادر میکنیم
به امارات با ۴۶۰۰ دلار ماشین صادر کردید
چجوری چنین چیزی ممکنه؟
یه دونه تویوتا یاریس ۱۳۰۰۰ دلار قیمت داره ... شما چی رو با چه قیمتی و چه تعدادی به امارات فروختید؟
یعنی مثلا یه دونه وانت پراید فرستادید امارات برا کلکسیون یکی از شیوخ؟
به قران اسم اینو صادرات نمیذارن ... هیچ کجای دنیا صادرات به این معنا نیست
ای بابا پرایدو عراق پس میزد، اسپانیا گفتین صادر شد؟حتما چهار میلیون و اون کشور هم بجای فرغون ازش استفاده میکنه.اونا برای مردم کشورشون ارزش قائل میشن.مثل کشور ما نیست که هرچی گیر امده تولید میکنن.
شاید داده باشند ولی پولشو از ملت ایران گرفتند و گفتند این خودروها رو به نیازمندان بدهید .