۱۰۵۴۴۸۰
۴۵ نظر
۵۰۸۵
۴۵ نظر
۵۰۸۵
پ

ال‌۹۰ ایرانی با قیمت کمتر در راه است

ماجرای تولید نسخه ایرانی ال ۹۰ به یک پروژه دانشگاهی برمی‌گردد که چندین سال قبل توسط دانشگاه علم و صنعت آغاز شده بود، اما طی ماه‌های اخیر و در اثر خروج کامل رنو از بازار ایران، زمزمه‌های تجدید حیات این پروژه شنیده می‌شد و حالا مدیرعامل سایپا نیز به شکل رسمی این خبر را تایید کرده است.

دیجیاتو: ماجرای تولید نسخه ایرانی ال ۹۰ به یک پروژه دانشگاهی برمیگردد که چندین سال قبل توسط دانشگاه علم و صنعت آغاز شده بود، اما طی ماه‌های اخیر و در اثر خروج کامل رنو از بازار ایران، زمزمه‌های تجدید حیات این پروژه شنیده می‌شد و حالا مدیرعامل سایپا نیز به شکل رسمی این خبر را تایید کرده است.

ال‌۹۰ ایرانی با قیمت کمتر در راه است

سیدجواد سلیمانی در این رابطه گفته است: «تا قبل از تحریم‌ها در تولید رنو L۹۰ وابستگی داشتیم و ۴۵درصد قطعات مورد نیاز از طریق رنو تامین می‌شد. اما با آغاز تحریم‌ها که رنو از ایران رفت در عمل امکان تولید خودرو را نداشتیم از این رو در گروه سایپا برنامه ریزی کردیم که در مدت ۱۸ ماه خودروی جدید ال ۹۰ با استفاده از امکاناتی که در داخل کشور ایجاد شده از جمله موتور و گیربکس و بخشی از قطعات وارداتی در گروه سایپا تولید شود و با تغییراتی که روی آن اعمال می‌کنیم بر روی خودرو نصب شود تا بتوانیم این خودرو را به تولید انبوه برسانیم ضمن اینکه میزان ساخت داخل را از حدود ۵۵درصد به بیش از ۸۵درصد ارتقا دهیم.»

ال‌۹۰ ایرانی با قیمت کمتر در راه است

تصویر مربوط به پروژه دانشگاه علم و صنعت

سلیمانی اضافه کرد: «تولیدات قبلی خودروی ال ۹۰ با استاندارد‌های فعلی کشور همخوانی ندارد، زیرا استاندارد‌های ما ۸۵ گانه است، اما استاندارد ال ۹۰ با استاندارد‌های ۶۵ گانه انطباق داشت از این رو مجبور شدیم تغییرات عمده در این خودرو ایجاد کنیم و یک برنامه زمانبندی کامل تعریف شده تا تغییرات در خودرو با شکل جدید انجام شود. البته امکان ساخت داخل برخی قطعات از جمله کاتالیست وجود ندارد، زیرا جنس آن از فلزاتی است که در ایران تولید نمی‌شود و به طور انحصاری در یک یا دو کشور تولید می‌شود، اما در مجموع برنامه ما این است که تا حد ممکن‏، خودرو را ساخت داخل کنیم یعنی در مجموع بیش از ۸۵درصد ساخت داخل باشد.»

سایپا در رابطه با پروسه داخلی سازی قطعات مورد نیاز خود از کمک شرکت‌های دانش بنیان نیز استقبال می‌کند.

ال‌۹۰ ایرانی با قیمت کمتر در راه است

تصویر مربوط به پروژه دانشگاه علم و صنعت

کاهش قیمت ال ۹۰ ایرانی با احتمال استفاده موتور خانواده تیبا

به گفته مدیرعامل سایپا: با «داخلی سازی‌های انجام شده در مقایسه با قطعاتی که از خارج وارد می‌شود کاهش قیمت خواهیم داشت.»

این مورد در حالی مطرح می‌شود که پیش از آغاز تحریم ها، شاهد مونتاژ موتور رنو توسط خطوط داخلی مگا موتور بودیم، اما در شرایط فعلی به نظر می‌رسد که نسخه از سری پیشرانه‌های خانواده تیبا (و حتی شاید موتور توربوچارجر مشترک با شاهین) بتواند نقش قلب تپنده تندر ۹۰ ایرانی را بازی کند.

ال‌۹۰ ایرانی با قیمت کمتر در راه است

تصویر مربوط به پروژه دانشگاه علم و صنعت

از طرف دیگر مدیرعامل سایپا در صحبت‌های خود به نهایی شدن این پروژه تا ۱۸ ماه آینده اشاره کرده است که به معنای احتمال عرضه این خودرو در سال ۱۴۰۱ خواهد بود. با این حساب می‌توان گفت که طبیعتا مشخصات محصول نهایی می‌تواند ارتباط تنگاتنگی به شرایط سیاسی و اقتصادی کلی کشور تا آن زمان داشته باشد و در صورت بازگشت رنو به بازار کشور، این احتمال وجود دارد که در نهایت این پروژه به نسخه ارتقا یافته تندر ۹۰ (براساس استاندارد‌های ۸۵ گانه) مبدل شده و یا به کلی از دستور کار خارج شود.

ال‌۹۰ ایرانی با قیمت کمتر در راه است

در نسخه اولیه مربوط به دانشگاه علم و صنعت از چراغ‌های خودرو جک s۵ استفاده شده بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • ساندروی تحویل نشده

    مدیران محترم شرکت سایپا لطف کنند زحمتی بکشند تکلیف کسانی که اسفند 96 در پیش فروش خودروهای ساندرو و استپ وی شرکت کردند و هنوز خودروی خود را تحویل نگرفتند مشخص و معلوم کنند و خودروی هم طراز تحویل دهند نه فقط کوئیک.

    پاسخ ها

    • بدون نام

      دلت خوشه ها ... از کجا بیارن ؟

    • بدون نام

      رامک خودرویی های ملعون هم همینطور!!!؟؟؟

  • بدون نام

    منتظر یک شتر ، گاو ، پلنگ دیگه هستیم !

    پاسخ ها

    • خ

      قیافیه ماشین حامو بد کرد.

  • بدون نام

    چه شترگاوپلنگی بشه این ماشین. رنو با موتور تیبا !!! همه دارن تو خودرو سازی پیشرفت میکنن، ما پسرفت!

    پاسخ ها

    • بدون نام

      ما تو چی پیشرفت مکردیم که این دومی ش باشه؟

    • مهم مهم مهم

      ان شالله مشكلات همه در داخل حل خواهد شد نياز مند رئيس جمهوري است كه غربگدا نباشد با ايمان و انقلابي باشد و بجاي توكل به كدخدا به خدا توكل داشته باشد و دنبال حزب بازي نباشد دنبال جوان گرايي باشد

    • 80

      اقای مهم مهم تو هنوز روت میشه رای بدی عجب !خسته نباشی دو تا مث تو داشته باشیم دیگه تمام ههه

  • فرهاد امیری

    ای چیه.دوتا اهن به هم جوش میدن اسمشو میزارن خودرو

  • H

    بازگشت همه بسوی اوست

  • بدون نام

    قیمتش چند قرمزش خیلی نازه خدا کنه گرون نباشه من عاشقش شدم شاید بخرم

  • بدون نام

    چرا ایران هرماشینی میزنه عقبش همه ی شکله چرا بلد نیست طرح بده

    پاسخ ها

    • بدون نام

      انتظارت از دو تا طراح سفارشی و دولتی که نباید بیشتر ازاین باشه

    • بدون نام

      میخواد حواس راننده های عقبی پرت نشه

  • بدون نام

    همینم باز قطعاتش از چین میاد خودتون نمیتوتین تولید کنین قیمت کمترش هم به خطر همینه

  • بدون نام

    موتور تیبا خخخخخخ

  • بدون نام

    خدا بخیر کنه ال نود با موتور تیبا!!!
    من دیگه حرفی ندارم!

  • Jasper

    چیزی مونده که به گند نکشیده باشین

  • ...

    شتر گاو پلنگ تا کی ...

  • بدون نام

    کسی که ال۹۰ میخرید به خاطر موتور با کیفیت و کم خرجش بود نه ظاهرش

  • ع ن

    به آلمان هم صادر می کنید این نمونه پیشرفته رو

  • بدون نام

    ههه

  • بدون نام

    ادم نالت تهوع میگیره

  • بدون نام

    وال نودباموتورگازی

  • بدون نام

    چرا سقف خودروهای سایپا همه شبیه تیباست؟

  • علی

    خدا برکت بده تا مردم ایران هست چرا تولید نکنه یعنی رو فرغون موتور موتورکازی ببنده مردم ما صف میکشند واسه خرید اونم تحویل یکساله و بیستر

  • هاشم

    سلام
    بااینهمه حرفها که زدیدآخرش شرط گذاشتید معلوم میشه که مامیتوانیم رازیر سئوال بردید
    فکرنمیکنیدجای دیگری مدیریت کنیدبهترباشد.؟

  • استکی

    موتورپیکان هم میشه روش گذاشت
    ترکیبی ازپرایدپیکان

  • خدای آکواریوس

    باز شروع شد ال 90 با موتور پراید؟؟؟؟

  • محمد از کرمان

    جالبه تمامی قیافه زشت و پیر و خشکی ماشین ال نود پشت سر موتور و گیربکس خوبش پنهان شده بود ، اگه اون رو هم عوض کنید دیگه این خودرو ارزش خرید نداره اونم با این قیمت ها

  • بدون نام

    ۵۰سالم اینو با قیمت بنز اروپا بفروشین مثل پراید

  • بدون نام

    بعد از این همه سال تازه میگن تنها 55 درصد از قطعات ال 90 ساخت داخل بوده. آخه دروغ تا کی!؟ اولا یه چیزی میگفتن حالا یه چیز دیگه!؟ به خدا هممون بدجوری سر کاریم!!!

  • ع،ر

    عزت‌واعتبارش‌را‌به‌باد‌فنا‌دادین‌رفت

  • علی

    سایپا کوتا بیو

  • علی

    کوتا بیا سایپا

  • بدون نام

    وای باز هم پیشرفتی دیگر!اخه تا کجا؟خون مردمو تو شیشه کردین بسه دیگه.

  • بدون نام

    قيمت خودروهاي داخلي و خارجي بسيار بسيار بالا است و با عقل جور در نمياد ضمنا خودروها با اين قيمت ها اصلا ارزنده نيستند

  • بدون نام

    امام بایدن رای بیاره ما ی ۴۰۰ سال دیگه از کل دنیا عقب میفتیم

  • بدون نام

    خسته نباشین اگه موتور تیباست پس چی ال 90 رو میخواین داخلی سازی کنین

  • بدون نام

    دیگه گندشو در آوردن یا نسازید یا مثل سایر کشورهای خودرو ساز اساسی باکیفیت و جذاب تولید کنید اینقدر آبروی ایران را نبرید

  • بی نام

    انا لله و انا الیه راجعون
    بازگشت همه به سوی اوست

  • بدون نام

    موتور خارجی بدنه نیمه ایرانی
    موشک ساز بی خودرو

    پاسخ ها

    • بدون نام

      بلههه ...موشک ساز بی پوشک

  • میکل آنژ

    این فقط یک جوکه! مردم از ظاهر ال۹۰ رضایت چندانی ندارد وعموما فقط بخاطر موتور وگیربکس آن که باکیفیت هست استقبال میکنند .حالا میخواهند موتور آنرا عوض کنند ومثلا tu5 نصب کنند،جوک نیست؟!

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج