ال۹۰ ایرانی با قیمت کمتر در راه است
ماجرای تولید نسخه ایرانی ال ۹۰ به یک پروژه دانشگاهی برمیگردد که چندین سال قبل توسط دانشگاه علم و صنعت آغاز شده بود، اما طی ماههای اخیر و در اثر خروج کامل رنو از بازار ایران، زمزمههای تجدید حیات این پروژه شنیده میشد و حالا مدیرعامل سایپا نیز به شکل رسمی این خبر را تایید کرده است.
دیجیاتو: ماجرای تولید نسخه ایرانی ال ۹۰ به یک پروژه دانشگاهی برمیگردد که چندین سال قبل توسط دانشگاه علم و صنعت آغاز شده بود، اما طی ماههای اخیر و در اثر خروج کامل رنو از بازار ایران، زمزمههای تجدید حیات این پروژه شنیده میشد و حالا مدیرعامل سایپا نیز به شکل رسمی این خبر را تایید کرده است.
سیدجواد سلیمانی در این رابطه گفته است: «تا قبل از تحریمها در تولید رنو L۹۰ وابستگی داشتیم و ۴۵درصد قطعات مورد نیاز از طریق رنو تامین میشد. اما با آغاز تحریمها که رنو از ایران رفت در عمل امکان تولید خودرو را نداشتیم از این رو در گروه سایپا برنامه ریزی کردیم که در مدت ۱۸ ماه خودروی جدید ال ۹۰ با استفاده از امکاناتی که در داخل کشور ایجاد شده از جمله موتور و گیربکس و بخشی از قطعات وارداتی در گروه سایپا تولید شود و با تغییراتی که روی آن اعمال میکنیم بر روی خودرو نصب شود تا بتوانیم این خودرو را به تولید انبوه برسانیم ضمن اینکه میزان ساخت داخل را از حدود ۵۵درصد به بیش از ۸۵درصد ارتقا دهیم.»
تصویر مربوط به پروژه دانشگاه علم و صنعت
سلیمانی اضافه کرد: «تولیدات قبلی خودروی ال ۹۰ با استانداردهای فعلی کشور همخوانی ندارد، زیرا استانداردهای ما ۸۵ گانه است، اما استاندارد ال ۹۰ با استانداردهای ۶۵ گانه انطباق داشت از این رو مجبور شدیم تغییرات عمده در این خودرو ایجاد کنیم و یک برنامه زمانبندی کامل تعریف شده تا تغییرات در خودرو با شکل جدید انجام شود. البته امکان ساخت داخل برخی قطعات از جمله کاتالیست وجود ندارد، زیرا جنس آن از فلزاتی است که در ایران تولید نمیشود و به طور انحصاری در یک یا دو کشور تولید میشود، اما در مجموع برنامه ما این است که تا حد ممکن، خودرو را ساخت داخل کنیم یعنی در مجموع بیش از ۸۵درصد ساخت داخل باشد.»
سایپا در رابطه با پروسه داخلی سازی قطعات مورد نیاز خود از کمک شرکتهای دانش بنیان نیز استقبال میکند.
تصویر مربوط به پروژه دانشگاه علم و صنعت
کاهش قیمت ال ۹۰ ایرانی با احتمال استفاده موتور خانواده تیبا
به گفته مدیرعامل سایپا: با «داخلی سازیهای انجام شده در مقایسه با قطعاتی که از خارج وارد میشود کاهش قیمت خواهیم داشت.»
این مورد در حالی مطرح میشود که پیش از آغاز تحریم ها، شاهد مونتاژ موتور رنو توسط خطوط داخلی مگا موتور بودیم، اما در شرایط فعلی به نظر میرسد که نسخه از سری پیشرانههای خانواده تیبا (و حتی شاید موتور توربوچارجر مشترک با شاهین) بتواند نقش قلب تپنده تندر ۹۰ ایرانی را بازی کند.
تصویر مربوط به پروژه دانشگاه علم و صنعت
از طرف دیگر مدیرعامل سایپا در صحبتهای خود به نهایی شدن این پروژه تا ۱۸ ماه آینده اشاره کرده است که به معنای احتمال عرضه این خودرو در سال ۱۴۰۱ خواهد بود. با این حساب میتوان گفت که طبیعتا مشخصات محصول نهایی میتواند ارتباط تنگاتنگی به شرایط سیاسی و اقتصادی کلی کشور تا آن زمان داشته باشد و در صورت بازگشت رنو به بازار کشور، این احتمال وجود دارد که در نهایت این پروژه به نسخه ارتقا یافته تندر ۹۰ (براساس استانداردهای ۸۵ گانه) مبدل شده و یا به کلی از دستور کار خارج شود.
در نسخه اولیه مربوط به دانشگاه علم و صنعت از چراغهای خودرو جک s۵ استفاده شده بود.
نظر کاربران
مدیران محترم شرکت سایپا لطف کنند زحمتی بکشند تکلیف کسانی که اسفند 96 در پیش فروش خودروهای ساندرو و استپ وی شرکت کردند و هنوز خودروی خود را تحویل نگرفتند مشخص و معلوم کنند و خودروی هم طراز تحویل دهند نه فقط کوئیک.
پاسخ ها
دلت خوشه ها ... از کجا بیارن ؟
رامک خودرویی های ملعون هم همینطور!!!؟؟؟
منتظر یک شتر ، گاو ، پلنگ دیگه هستیم !
پاسخ ها
قیافیه ماشین حامو بد کرد.
چه شترگاوپلنگی بشه این ماشین. رنو با موتور تیبا !!! همه دارن تو خودرو سازی پیشرفت میکنن، ما پسرفت!
پاسخ ها
ما تو چی پیشرفت مکردیم که این دومی ش باشه؟
ان شالله مشكلات همه در داخل حل خواهد شد نياز مند رئيس جمهوري است كه غربگدا نباشد با ايمان و انقلابي باشد و بجاي توكل به كدخدا به خدا توكل داشته باشد و دنبال حزب بازي نباشد دنبال جوان گرايي باشد
اقای مهم مهم تو هنوز روت میشه رای بدی عجب !خسته نباشی دو تا مث تو داشته باشیم دیگه تمام ههه
ای چیه.دوتا اهن به هم جوش میدن اسمشو میزارن خودرو
بازگشت همه بسوی اوست
قیمتش چند قرمزش خیلی نازه خدا کنه گرون نباشه من عاشقش شدم شاید بخرم
چرا ایران هرماشینی میزنه عقبش همه ی شکله چرا بلد نیست طرح بده
پاسخ ها
انتظارت از دو تا طراح سفارشی و دولتی که نباید بیشتر ازاین باشه
میخواد حواس راننده های عقبی پرت نشه
همینم باز قطعاتش از چین میاد خودتون نمیتوتین تولید کنین قیمت کمترش هم به خطر همینه
موتور تیبا خخخخخخ
خدا بخیر کنه ال نود با موتور تیبا!!!
من دیگه حرفی ندارم!
چیزی مونده که به گند نکشیده باشین
شتر گاو پلنگ تا کی ...
کسی که ال۹۰ میخرید به خاطر موتور با کیفیت و کم خرجش بود نه ظاهرش
به آلمان هم صادر می کنید این نمونه پیشرفته رو
ههه
ادم نالت تهوع میگیره
وال نودباموتورگازی
چرا سقف خودروهای سایپا همه شبیه تیباست؟
خدا برکت بده تا مردم ایران هست چرا تولید نکنه یعنی رو فرغون موتور موتورکازی ببنده مردم ما صف میکشند واسه خرید اونم تحویل یکساله و بیستر
سلام
بااینهمه حرفها که زدیدآخرش شرط گذاشتید معلوم میشه که مامیتوانیم رازیر سئوال بردید
فکرنمیکنیدجای دیگری مدیریت کنیدبهترباشد.؟
موتورپیکان هم میشه روش گذاشت
ترکیبی ازپرایدپیکان
باز شروع شد ال 90 با موتور پراید؟؟؟؟
جالبه تمامی قیافه زشت و پیر و خشکی ماشین ال نود پشت سر موتور و گیربکس خوبش پنهان شده بود ، اگه اون رو هم عوض کنید دیگه این خودرو ارزش خرید نداره اونم با این قیمت ها
۵۰سالم اینو با قیمت بنز اروپا بفروشین مثل پراید
بعد از این همه سال تازه میگن تنها 55 درصد از قطعات ال 90 ساخت داخل بوده. آخه دروغ تا کی!؟ اولا یه چیزی میگفتن حالا یه چیز دیگه!؟ به خدا هممون بدجوری سر کاریم!!!
عزتواعتبارشرابهبادفنادادینرفت
سایپا کوتا بیو
کوتا بیا سایپا
وای باز هم پیشرفتی دیگر!اخه تا کجا؟خون مردمو تو شیشه کردین بسه دیگه.
قيمت خودروهاي داخلي و خارجي بسيار بسيار بالا است و با عقل جور در نمياد ضمنا خودروها با اين قيمت ها اصلا ارزنده نيستند
امام بایدن رای بیاره ما ی ۴۰۰ سال دیگه از کل دنیا عقب میفتیم
خسته نباشین اگه موتور تیباست پس چی ال 90 رو میخواین داخلی سازی کنین
دیگه گندشو در آوردن یا نسازید یا مثل سایر کشورهای خودرو ساز اساسی باکیفیت و جذاب تولید کنید اینقدر آبروی ایران را نبرید
انا لله و انا الیه راجعون
بازگشت همه به سوی اوست
موتور خارجی بدنه نیمه ایرانی
موشک ساز بی خودرو
پاسخ ها
بلههه ...موشک ساز بی پوشک
این فقط یک جوکه! مردم از ظاهر ال۹۰ رضایت چندانی ندارد وعموما فقط بخاطر موتور وگیربکس آن که باکیفیت هست استقبال میکنند .حالا میخواهند موتور آنرا عوض کنند ومثلا tu5 نصب کنند،جوک نیست؟!