نسخه کراساوور سایپا شاهین معرفی شد
شرکت سایپا مدل جدیدی از خودروی شاهین سایپا را که روی پلتفرم این خودرو و به صورت نیم شاسی (کراس اوور) طراحی شده است، رونمایی کرد.
برترینها: شرکت سایپا مدل جدیدی از خودروی شاهین سایپا را که روی پلتفرم این خودرو و به صورت نیم شاسی (کراس اوور) طراحی شده است، رونمایی کرد.
سایپا در این مراسم از کراس اوور خانواده SP۱۰۰ یا همان شاهین کراس کانتری رسما پرده برداری کرد. لازم به ذکر است که سایپا در این لحظه نام قطعی این خودرو را اعلام نکرده و طی ماههای آینده نام قطعی آن مشخص خواهد شد.
جواد سلیمانی مدیر عامل سایپا اظهار کرده که طراحی این خودرو تماما در داخل کشور انجام شده و جزو مدرنترین خودروهای تولیدی ایران قلمداد میشود. مدیرعامل سایپا ابراز امیدواری کرد که سایپا قصد دارد تولید انبوه شاهین کراس اوور را در همین دولت به انجام برساند. شاهین کراس اوور هم مانند نسخه سدان خود روی مگاپلتفرم سایپا توسعه یافته که قرار است به زودی شاهد طراحی محصولات جدیدی روی این پلتفرم باشیم.
مدیرعامل سایپا بیان کرد که تا این لحظه سه دستگاه از شاهین کراس اوور نمونه سازی شده و قرار است تا مهر ماه ۲۵ دستگاه دیگر نیز از این خودرو نمونه سازی شود. همچنین سایپا بنا دارد که تولید انبوه شاهین کراس اوور را تا پایان سال آغاز کند و از سال ۱۴۰۰ این خودرو را به بازار کشور عرضه کند.
مدیرعامل سایپا اظهار کرد که این شرکت برای نسخه سدان و کراس اوور شاهین روی هم رفته ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰ هزار دستگاه را در نظر گرفته که بسته به نیاز بازار این ظرفیت بین این دو خودرو تقسیم میشود.
استقبال عجیب و غریب مشتریان در سراسر جهان از خودروهای کراس اوور باعث شده تا تقریبا تمامی خودروسازان چهارگوشه عالم، چنین محصولاتی را در سبد تولیدات خود بگنجانند، ظاهرا سرانجام خودروسازان ایرانی نیز تصمیم گرفته اند تا با تبعیت از همین الگو، خودروهای کراس اوور اصطلاحا ملی را عرضه کنند و در این میان، اولین نسخه چیزی نیست جز مدل کراس اوور شاهین که فعلا با نام شاهین کراس شناخته میشود و محصولی برپایه پلت فرم SP۱۰۰ سایپاست.
شاهین یا همان رهام، درواقع یک محصول باز طراحی شده براساس پلت فرم یکی از مدلهای قدیمی تویوتا یاریس است که براساس دانش تئوری مهندسان سایپا منطبق بر استانداردهای جدید یورو ان کپ، به روز رسانی شده است، اما تولید نسخه هاچ بک ارتفاع خورده یا همان کراس اوور از این خودرو که روز گذشته معرفی شد، اتفاق جالبی است که میتوان آن را شایسته تشویق دانست.
مشخصات فنی شاهین کراس
آنطور که از اطلاعات اولیه بر میآید، شاهین کراس در عمل هیچ تفاوت فنی محسوسی با شاهین عادی ندارد و یک کراس اوور تک دیفرانسیل محسوب میشود که درست مانند شاهین سدان، نیروی خود را از موتور ۱.۵ لیتری هشت سوپاپ توربو به قدرت ۱۰۸ اسب بخار میگیرد و ۱۶۵ نیوتن متر گشتاور را از طریق یک جعبه دنده دستی یا اتوماتیک به چرخهای جلو تحویل میدهد.
این درحالیست که براساس اطلاعات اولیه قرار بود نسخه اصلی شاهین در ابتدا به موتور ۱.۶۵ لیتری برلیانس با قدرت ۱۱۴ اسب بخار مجهز شود، اما در پی بازگشت تحریمهای صنعت خودروسازی و عدم مشارکت برلیانس با سایپا، این موتور در نهایت جای خود را به پیشرانه توربو ۱.۵ لیتری تیبا داد که اخیرا توسط گروه مگا موتور توسعه یافته است.
از آنجا که این موتور و این پلت فرم به کلی در ایران جدید هستند، طبیعتا هنوز هیچ تجربه رانندگی با این خودرو وجود ندارد، اما بر روی کاغذ میتوان گفت که با توجه به طراحی ظاهری نسبتا متناسب و جذاب، در صورت قیمت گذاری رقابتی برای شاهین کراس، استقبال چشمگیر از این خودرو به هیچ عنوان دور از انتظار نخواهد بود.
امکانات و آپشنهای شاهین کراس
مطابق با اطلاعات اولیه، SP۱۰۰ یا شاهین کراس به امکاناتی از قبیل فرمان کمکی برقی، نمایشگر لمسی، استارت دکمه ای، سانروف، دیلایت، سیستم تهویه الکتریکی، روفرک، کنترل حرکت در سراشیبی، کنترل شروع حرکت در سربالایی، رینگ آلومینیومی، سنسور و دوربین عقب و تریم داخلی چرمی مجهز است.
قیمت احتمالی شاهین کراس
براساس اخباری که چندی قبل منتشر شد، قیمت اولیه در نظر گرفته شده برای شاهین سدان در حدود ۱۶۰ میلیون تومان خواهد بود، این در حالیست که براساس سنتی نانوشته، خودروهای هاچ بک و کراس در گروه سایپا، با قیمتهایی بالاتر نسبت به نسخه سدان عرضه میشوند و با توجه به تورم عمومی کشور، تعیین قیمتهای فراتر از ۲۰۰ میلیون تومان برای شاهین کراس به هیچ وجه دور از انتظار نیست.
تفاوتهای شاهین کراس با نسخه عادی
امکانات استاندارد SP۱۰۰ کراس نیز در رده خودش قابل قبول هستند، هرچند باید منتظر اعلام کاتالوگ رسمی از سوی سایپا برای این خودرو باشیم. SP۱۰۰ کراس به امکانات زیر مجهز است:
۱- فرمان کمکی برقی
۲- نمایشگر لمسی
۳- استارت دکمهای
۴- سانروف
۵- دیلایت
۶- سیستم تهویه الکتریکی
۷- روفرک
۸- کنترل حرکت در سراشیبی
۹- کنترل شروع حرکت در سربالایی
۱۰- رینگ آلومینیومی
۱۱- سنسور و دوربین عقب
۱۲- تریم داخلی چرمی
مهمترین تفاوت خودروهای شاسی بلند و کراس اوور
شاید بتوان گفت مهمترین تفاوت خودرو شاسی بلند و خودروهای کراس اوور در کلاس پلتفرمهای مورد استفاده در تولید آنها است. به بیان دقیق تر، در تولید خودروهای شاسیبلند از شاسیهای تقویت شده همچون شاسیهای وانتپیکاپها و یا کامیونتها استفاده میشود چراکه در شاسیبلندها هدف، دستیابی به قدرت بالا، فضای زیاد و رانندگیهای آفرود است.
این در حالیست که در خودروهای کراساوور که آنها را نیم شاسی یا شاسی بلند خیابانی هم میگونید شاسی، عمدتا مبتنی بر شاسی خودروهای سدان بوده و این امر نیز به دلیل فراهم آوردن سواری راحت و رانندگی نرم در این خودروها است.
منبع: دیجیاتو، خودرونویس و اسب بخار
نظر کاربران
خب خداروشکر میخواد تا پایان این دولت، خدمت کنن به مردم...
پاسخ ها
آقا این از نمای بغل کاملا تیباست یه فیس لیفته همین ولی به یه اسم جدید دارن میدن بد نیست قیافش ولی خدایی دویست میلیون؟چی فکر میکنن اینا یعنی حدود هشت هزار دلار؟
وقتی میشه اینو ساخت چرا باید پراید ساخت هیچکس سزاوار نیست که بعد پرداختن ملیونها سوار پراید بشه که فقط یه تابوته
پاسخ ها
هر وقت اینا استاندارد ایمنی اروپا رو کسب کرد اجازه صادرات به اروپا رو کسب کرد اون موقع بگین ماشین
ماشینامون بی کیفیتن به این معنی نیست که بلد نیستیم ماشین خوب بسازیم . مسئول ماشین بی کیفیت رو با هزینه کم تولید میکنن و به قیمت یک ماشین لوکس با کیفیت می فرشن پس دلیلی ندارن که ماشین خوب تولید کنن .
این همان خر هست فقط پالان را عوض کردن
میگه موتور. تیبا
اونهم کپی از موتور پراید. هست
یعنی وقتی میگن خودرو ایرانی کل ۸۰میلیون جمعیت رو اینا چی فرض میکنن از داخلش مشخص حودرو صدردصد ایرانی اخه چقدر دروغ بابا خجالت بکشید خدا رو هم بالای سرتون ببیند چوب خدا صدا نداره
اگر به وطن ستیزها بر نمیخوره! توی این تحریمهای وحشیانه ماشین بسیارزیبایی درست کردند...
پاسخ ها
چرا باید تحریم باشیم با کل دنیا تو جنگ باشیم بعدش به چین و روسیه باج بدیم؟
وقتی طعم ساندیسو سان کوییک برای ساندیس
خورایی مثل تو قابل تشخیص نیست قطعا این خودرو برای تو زیباست و فرق شاهینو تویوتا رو تشخیص نمیدی
دوست داری مث عربستان سر جلوی هر ابرقدرتی خم کنیم، تا تحریممون نکنن و بتونیم ماشین خوب سوار بشیم؟؟؟
واقعاً شماها چی فکر می کنین؟ خود آمریکایی ها هم میدونن که سیاست نظامشون جنگ افکنی در خاورمیانه س، تا بتونن سلاح بفروشن و اقتصادشونو سرپا نگه دارن بعد امثال شماها هنوزم که هنوزه میگین چرا ما باید با دنیا تو جنگ باشیم؟؟؟
بابا بفهمین اینو، ما به هیچ جا هم کار نداشته باشیم، اونا به ما کار دارن، چون اینجا خاورمیانه س!!!! نفت داره!!!! آمریکا همیشه دنبال نفت خاورمیانه س!!!
والسلام
چقدر ساده این که فکر میکنین تولید داخله.صد در صد چین.شک نکنین.اینا فقط فرغون تولید میکنن.اونم بابرینگش از چین میاد.
دمت گرم امین..... خیلی باحال گفتی
خوشبحال لبنانی ها به اونها سی میلیون میدن این ماشین را به ما خدادتومن
این هم مثل سمندودنا که فقط نامش ایرانی بود..
کلکهای سایپا در مورد پراید با دهها اسم دوباره شروع شده
این اگه کپی برابر اصل نیست پس چیه!!!
پاسخ ها
نخودچیه
موتورش ۱۵۰۰ هستش یا قویتره؟
پاسخ ها
یه سشوار داده
آشغال به تمام معنا
آشغالی بر آشغالهایی دگر
تبلیغات دولت تدبیر و دروغ برای اسحاق
فقط رئیسی ۱۴۰۰ ⭐
پاسخ ها
بی انصاف نباشیم
کاش شرایط خوب بفروشن بصه خرید نه اینکه از مدل خارجیشم گرونتر فقط ما حمایت کنیم از کالای ایرانی اونها هم از مردم بی پناه یک بار حمایت کنند
پاسخ ها
اکسفورده یعنی چی ؟
چه طرح مزخرفی
شاسی بلند باید هیکلی باشه. ای. انگار. بیماری بری بری گرفته.
پاسخ ها
گربه دستش ب گوشت نمیرسه .....
طراحیش خوبه ولی ۱۵۰۰سیسی ۱۰۸ اسب خیلی کمه
بازم بهتر کی ۱۳۲ ایران خودروس که چراغاش مال سال ۱۹۹۰
پاسخ ها
تا من بهتون قول بدم این خودرو تا دست مشتری برسه بالای چهارصد ملیون قیمت میخوره
چ خبره ی کم فک کن بعد نظر بده دگه
خوشبحال دزدای سرزمینم
خیلی زیباست .
ولی مطمئنم اونقدر گرونه که ۸۰ درصد مردم نمیتونن بخرن
پاسخ ها
هشتاد درصد مردم اگه پول هم داشته باشن مگه مغز خر خوردن این لگنه حلبی روغنو با موتور تقویت شده پراید بیان بقیمت ۴۰۰ میلیون ( وقتی دنا پلاس ۳۵۰ میلیونه پس اینم چهارصد میشه ) بخرن
چهارصد رو از کجا اوردی
مردم پول تون بابت پراید پژو ندهید .شرکتهای اروپائی درحال بازگشت هستند .
پاسخ ها
چرند نگو باو دلت خوشه
چرا اهنگ ایران ایران پخش کردن ؟!
خدا شفا بده
تو فیلم نگاش میکنی میگی اندازه فورد آمریکاییه اما موقعی که بیرون میاد اندازه کوییک میشه نظرتون
کدوم کراس اوور؟ این یک خودروی هاچبکه، در حد کوئیک و ۲۰۶.
کاش روی عایق بندی صدا بیشتر کار کنن
برای اولین بار میگن افرین واقعا زیبا شده از این یه بعد سایپا و ایران خودرو دارن پیشرفت بهترن اژ این به بعد پشتیبانی کنیم
دمشون گرم
مسئولین که خودشان با ماشین خارجی
آمدند!
اونی که داد میزنه به به به به ! حتماً رو وانت طالبی میفروخته ! هنوز نیامده ایراد داره درش رو باز کردند آینه میخواد جمع بشه ! بابا شما اینکاره نیستین ولمون کنین ! از این رنگ فقط یه دونه تولید شده بقیه اش در سه رنگ سفید و سیاه و نقره ای تولید میشه . تا الان حداقل چندین مدل فرغون تولید شده که همه شون هم ادعای این رو داشتن که خودرو 100٪ ایرانی بوده ! بعد کاشف به عمل اومده به غیر از باد لاستیکها هیچیش ایرانی نیست