راهنمای خرید خودروی شاسی بلند
شاید بتوان لیفان X۶۰ را ارزان ترين شاسي بلند وارد شده به بازارایران دانست. هرچند که فاصله زیادی با شاسی بلندهای متوسط بازار نظیر سوزوکی گرند ویتارا دارد. ظاهر X۶۰ بر خلاف سایر خودروهای چینی ناخوشایند نیست.
لـيفان X60
شاید بتوان لیفان X60 را ارزان ترين شاسي بلند وارد شده به بازارایران دانست. هرچند که فاصله زیادی با شاسی بلندهای متوسط بازار نظیر سوزوکی گرند ویتارا دارد. ظاهر X60 بر خلاف سایر خودروهای چینی ناخوشایند نیست. البته وقتی به آن نزدیک شوید و به جزییات بدنه دقت کنید، به راحتی به ذات چینیاش پی خواهید برد. ولی در کل خوب و قابل قبول است. استفاده از لامپهای LED در چراغهای جلو و عقب، فرم خاصآینههای جانبی، گلگیرهای ورم کرده و قطعات کرومیهرچند بی کیفیت، تاثیر بسزایی روی ظاهر X60 گذاشتهاند.
با قدم گذاشتن به داخل کابین، ماهیت چینی خودرو بیشتر نمایان میشود. طراحی کابین چندان زیبا نیست، ولی ساده و هماهنگ است. بهخصوص طراحی کنسول دو تکه جلو که کمک شایانی به نمای کابین کرده است. پوشش چرم مصنوعی روی صندلیها و رودریها عالی نیست و به راحتي متوجه خواهيد شد كه هيچ ارزاني بي دليل نيست، هرچند برخي قطعات از نظر ظاهري و كيفي از دیگر هموطنانش از وضعيت بهتري برخوردار است. کیفیت قطعات فلزی که به رنگ نقرهای در جای جای کابین دیده میشود چنگی به دل نمیزند، همچنین طراحی ساده دریچههای هوای وسط کنسول جلو به زیبایی کابین لطمه زده است.
صندلیهای X۶۰ در مسافتهای طولانی خسته کننده هستند، همچنین طراحی آنها جوری است که سرنشین را به طور کامل در بر نمیگیرند و در پیچهای تند مشکل ساز میشوند. امکاناتی که X۶۰ در مقابل قیمت ۷۰میلیون تومانی اش در اختیار خریدار قرار میدهد رضایت بخش نیست. صندلیها به صورت دستی تنظیم میشوند و از گرمکن و سردکن هم خبری نیست. جای خالی دوربین دید عقب، با توجه به ابعاد بزرگ خودرو، هنگام پارک کردن احساس میشود. برایاین خودرو تنها دوایربگ نصب شده است و از جعبه دنده اتوماتیک هم خبری نیست.
لیفان X۶۰ از موتور ۴سیلندر ۸/۱لیتری برخوردار است که ۱۲۴ اسب بخار قدرت و ۱۶۸ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. مشخصات موتور X۶۰ و مصرف سوخت ۱۱ لیتری آن برای تردد داخل شهر مناسب است، ولی با توجه به حداکثر سرعت ۱۷۰کیلومتری و شتاب ۱۳ثانیهای، فکر تجربه لذت رانندگی با آن را از سرتان بیرون کنید. سواری X۶۰ نسبتا نرم و راحت است، اما در مسیرهای ناهموار پرتکان نشان میدهد. همچنین با توجه به مشخصات موتوری و دیفرانسیل جلو بودن خودرو، انتظار قابلیت آفرود ازاین خودرو توقع بی جایی است. در مجموع نقطه قوتي جز قيمت پايينتر نسبت به ساير رقبا براي آن يافت نمیشود.
رقبای داخلی و خارجی
MVM X۳۳
Suzuki Grandvitara
Hyundai Tucson
پیشنهاد نهایی
اگر به اين تصور كه با قيمتي كمترنسبت به ساير رقبا صاحب خودروي شاسي بلند شويد اقدام به خريد اين خودرو کنيد قطعا پشيمان خواهيد شد. اين خودرو تنها مشترياني را راضي میکند كه تجربه سواري خودروهاي چيني را داشته باشند. ضمن اينكه نمیتوان به قابليتهاي آفرود آن اتكا کرد، پس بهتر است با صرف كمیهزينه بيشتر به دنبال خودروهاي ديگراين كلاس حتي انواع كاركرده باشيد.
هیوندای ix۳۵ با نام بازاری توسان، نزدیکترین رقیب کیا اسپرتیج به شمار میآید، که از پلت فرم و موتور مشترکی نیز بااین خودرو بهره میبرد. نسل قبلی توسان، علیرغم مشخصات فنی مناسب، به خاطر طراحی ظاهری نه چندان دلچسب اش میدان را به اسپرتیج واگذار کرده بود. نسل جدید اما از نظر طراحی داستان متفاوتی دارد. ix۳۵ را میتوان یکی از زیباترین و پرطرفدارترین کراس اورهای بازارایران برشمرد، که در کنار رقیب نزدیکش کیا اسپرتیج، از بازار فروش مناسبی برخوردار است. مدتی است که نمونه فیس لیفت شده ix۳۵ واردایران میشود، که نسبت به قبل جذابتر و به روزتر شده و یکی از جدیدترین محصولات هیوندای به شمار میآید. در چراغهای جلو و عقب از لامپهای LED استفاده شده و فرم چراغهای جلو و عقب برای زیبایی بیشتر دستخوش تغییرات شده است. فرم کلی بدنه متشکل از خطوط سیال است و طراحی سایر نقاط دست نخورده باقی مانده و خط مشی هیوندای در طراحی محصولات جدیدش را دنبال میکنند. همچنین طراحی فمینیستی ix۳۵ در کنار ابعاد جمع و جور و کنترل راحت آن، بسیاری از خانمهای شاسی بلند سوار را به سوی خود جذب کرده است.
کابین ix۳۵ در زیبایی دست کمیاز طراحی بیرونی آن ندارد. تقارن جالب دو طرف کابین یکی از مهمترین عواملی است که به زیبایی کابین کمک کرده است. همچنین کیفیت مطلوب متریال استفاده شده در کنار رنگ بندی مناسب کابین و استفاده از قطعات فلزی روی فرمان، کنسول و دریچههای هوا بسیار مطلوب و راضی کننده است. کابین ix۳۵ به هیچ عنوان گیج کننده نیست و کار کردن با ادوات و دکمهها راحت است. صندلیها با پوشش چرمی به خوبی سرنشینان را در بر میگیرند و از نظر راحتی جای گلهای باقی نگذاشتهاند. همچنین صندلیهای جلو به صورت برقی تنظیم میشوند و از گرمکن بهره میبرند.
فضای کابین هم به لطف طراحی منطقی بدنه مناسب است و ۴سرنشین در ان احساس راحتی میکنند و از مشکل ارتفاع کوتاه سقف در ردیف عقب که اسپرتیج از آن رنج میبرد، در ix۳۵ خبری نیست. همچنین برای راحتی بیشتر سرنشینان عقب، زیر آرنجی تعبیه شده است. فهرست آپشنهای ix۳۵ راضی کننده و در حد یک کراس اوور متوسط آسیایی است. دید عقب ix۳۵ به خاطر طراحی خاص ستون عقب نسبتا محدود است کهاین مشکل با کارگذاشتن سنسور پارک مرتفع شده است. سقف پاناروما هم به زیبایی و جذابیت کابین کمک شایانی کرده است. سواری ix۳۵ به عنوان یک شاسی بلند کوچک شهری نرم و راحت است. اما با زیاد شدن ناهمواریهای مسیر، سیستم تعلیقاندکی ضعف نشان میدهد. ضمن اينكه در مسافرتهاي طولاني كمیسرنشينان دچار خستگي میشوند. موتور ۴سیلندر ۱۷۴اسب بخاری برای چنین خودرویی کاملا مناسب است واین شاسی بلند ۵/۱ تنی را ظرف ۱۰ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر میرساند. جعبه دنده ۶سرعته تیپ ترونیک هم از دقت مناسبی برخوردار است و قدرت موتور را به هر چهار چرخ میفرستد، به علاوه هندلینگ و چسبندگی مطلوب ix۳۵ در مانورها به راننده اعتماد به نفس میدهند. ix۳۵ از نظرایمنی توانسته ۵ستاره موسسه اروپایی EURO NCAP را دریافت کند و با وجود ۷ عددایربگ خودرویایمنی به شمار میآید. همچنین مصرف سوخت ۹لیتریاین خودرو مقرون به صرفه و کاملا اقتصادی است.
رقبای داخلی و خارجی
Kia Sportage
Mitsubishi ASX
Ssangyong Actyon
پیشنهاد نهایی
ix۳۵ به عنوان یک کراس اوور جمع و جور شهری، در میان سایر رقبا گزینه مناسبی است. طراحی نمونه فیس لیفت، جذاب تر از قبل شده اما باید پذیرفت از نظر طراحی هنوز هم در پس اسپرتیج قرار میگیرید. سواری، مصرف سوخت، کیفیت مناسب قطعات و فهرست آپشنها همه مواردی هستند که باعث شدهاند تا از ix۳۵ لذت ببرید. اما فکر پیمودن مسیرهای خارج جادهای و ناهموار و مسيرهاي طولاني را با آن از سر بیرون کنید.
X۱ کوچکترین شاسی بلند بامو است که به تازگی واردات آن بهایران آغاز شده است. شاسی بلندی در کلاس X۱ در سبد محصولات برند رقیب(مرسدس بنز) درایران وجود ندارد، ولی با کمیاغماض میتوان X۱ را در کنار برادر بزرگترش X۳، رقیب اصلی بنز GLK درایران دانست. و اگر از بحث قیمت صرف نظر کنیم، شاسی بلندهایی نظیر i x۳ ۵ و اسپرتیج و ميتسوبيشي ASX نیز از رقبای X۱ محسوب میشوند.
طراحی X۱چشم نواز و جذاب است. ابعاد بدنه در نگاه اول بیننده را متعجب میکند، چون نه سدان است و نه شاسی بلند. اصولا اين كلاس خودرويي نه تنها در ايران بلكه در بازار بینالمللی نيز جايگاه مناسبي در بين خريداران ندارد ولي شركت بامو به منظور تكميل سبد محصولات خود دست به طراحي اين محصول زده است. در عمل نيزدر طراحی X۱ به جزییات توجه زیادی شده است. چراغهای عقب شباهت زیادی به X۳ جدید دارند و چراغهای جلو در هماهنگی با جلوپنجره کلیوی شکل دوقلو، نمای زیبایی را برایاین قسمت رقم زدهاند. استفاده از قطعات نقرهای روی هواکشهای سپر جلو، زیر سپر جلو و دیفیوز عقب، به هرچه اسپرتتر شدن نمای X۱ کمک شایانی کرده است. البته باید بهاین نکته اشاره کرد که طراحی X۱ عامه پسند نیست و طرفداران خاص خود را دارد.
اگر بدون نگاه کردن به ظاهر X۱ وارد کابین شوید ولوگوی بامو را از روی فرمان بردارید، بدون شک احساس نشستن در کابین یک کراساوور ارزان قیمت کرهای به شما دست خواهد داد. کیفیت قطعات و پوششهای کنسول و صندلیها درخور یک شاسی بلند ۲۸۰ میلیونی نیست و طراحی کابین و سادگی بیش از حد آن چنگی به دل نمیزند. فضای کابین برای سرنشینان جلو مناسب است، ولی با نشستن سه فرد بالغ و نسبتا درشت هیکل در ردیف عقب، نفر سوم از نظر راحتی دچار مشکل میشود.
در نمونههای فول آپشن سفارشی امکاناتی نظیر نمایشگر کنسول جلو، سانروف، سیستم صوتیهارمن کاردن، صندلیهای برقی به همراه گرمکن و سیستم حافظه برای صندلی راننده نصب میشود. که همهاینها پرداخت مبلغی بیشتر نسبت به مدل پایه را میطلبد.
بامو X۱ را در گونههای ۱۸i ، ۲۰i ، ۲۸i و ۳۵i عرضه میکند که ازاین میان فقط مدل ۳۵i شش سیلندر توربو درایران حضور ندارد. مدل ۱۸i به عنوان مدل پایه و رایجترین نمونه X۱ درایران، از موتور ۴سیلندر ۲لیتری با قدرت ۱۵۰ اسب بخار بهره میبرد. قدرت موتور و شتاب حدودا ۱۰ ثانیهایاین شاسی بلند کوچک، به همراه ابعاد جمع و جور و مصرف پایین برای سواری داخل شهرهای شلوغ مناسب است. در مسیرهای شهری و هموار، X۱ سواری نرم و راحتی را در اختیار سرنشینان قرار میدهد. البته با ناهموار شدن مسیر و افزایش پستی بلندیها، تکانهای منتقل شده به داخل کابین افزایش مییابد.
رقبای داخلی و خارجی
Hyundai ix۳۵
Kia Sportage
Benz GLK
پیشنهاد نهایی
X۱ بیشتر مناسب جوان هایی است که به دنبال یک شاسی بلند جمع و جور با برندی معتبر برای تردد داخل شهر می گردند.در صورتی که اگر قصد خرید یکی شاسی بلند جادار و مناسب برای سفر را دارید،برندهای کره ای و ژاپنی،گزینه های بهتری را با همین قیمت در اختیارتان قرار می دهند.
نسل اول مورانو یکی از معدود پروژههای وارداتی توسط خودروسازان وطنی بود که در بازارایران با محبوبیت روبهرو شد. به واسطه این محبوبیت، پارس خودرو تصمیم به واردات نسل جدید نیسان مورانو گرفت، ولیاین مدل علیرغم کاملتر و به روزتر بودن از نسل قبلی، از نظر میزان فروش و محبوبیت یک مرتبه پایینتر از مورانو قدیمی قرار گرفت.
طراحی بدنه نیسان موانو همه پسند نیست و فرم خاص چراغهای جلو و جلوپنجره به مذاق هر سلیقهای خوش نمیآید. البته طراحی قسمت عقب زیباتر و منطقی بوده و بدنه عضلانی آن به خوبی خبر از ذات پرقدرتش میدهد. در کل مورانو بیشتر مناسب سلیقههای به دنبال تفاوت طراحی شده و از فرم کلی سایر شاسی بلندها فاصله گرفته است.
فضای کابین به بزرگی پرادو و پاجرو نیست، ولی به لطف ابعاد بزرگ بدنه سرنشینان آن در هر دو ردیف از نظر فضای سر و پا احساس راحتی میکنند. کیفیت کابین مورانو، مانند اکثر محصولات نیسان عالی و دلچسب است و از آن خودروهاست که میتوان سالها روی دوام قطعات داخلیاش حساب کرد. کنسول جلو مدرن تر و لوکس تر از دو رقیب دیگر طراحی شده است. همچنین کنسول میانی برجسته، اکثر ادوات و دکمهها را در خود جای داده که از سردرگمی راننده هنگام کار کردن با دکمهها جلوگیری میکند.
صندلیهای برقی مجهز به گرمکن، سردکن و حافظه یکپارچه، به همراه سیستم صوتی قدرتمند متشکل از ساب ووفر و صفحه نمایش در جلو به همراه دهها آپشن دیگر، وظیفه راحتی سرنشینان را بر عهده دارند. سواری مورانو مانند اکثر خودروهای ژاپنی، در مسیرهای شهری و جادهای بسیار نرم، بی صدا و راحت است. بايد توجه داشت كه مورانو يك شاسي بلند شهري است و به خاطر نوع فنربندی و فرم کلی خودرو، از نظر قابلیت آفرود، یک پله پایین تر از رقبا قرار میگیرد. اما باز هم میتوان در مسیرهای با ناهمواري كم روی آن حساب باز کرد.
موتور ۶سیلندر ۵/۳ لیتری مورانو ۲۶۶ اسب بخار قدرت تولید میکند، که از دو رقیب دیگر قدرتمندتر است. همچنین گشتاور ۳۳۶ نیوتن متری توسط جعبه دنده CVT ایکس ترونیک، به هر دو محور انتقال پیدا میکند، تااین درشت هیکل ۱۹۰۰کیلویی ظرف ۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد. که برای چنین خودرویی رقم مناسبی است. پس در مواقع لزوم میتواند به خوبی قدرت نمایی و هیجان رانندگی را به سرنشینان منتقل کند. مصرف سوخت مورانو هم از دو رقیب دیگر پایین تر است. نمونههای صفر کیلومتر مورانو هنوز هم به تعداد محدودی در بازار یافت میشود. اما نمونههای دست دوم از بازار خرید و فروش مناسبی برخوردار نیستند.
رقبای داخلی و خارجی
Mitsubishi Pajero
Toyota Prado
BMW X۳
پیشنهاد نهایی
اگر به دنبال شاسی بلندی مناسب مسیرهای آفرود و صعب العبور هستید، مورانو كه يك شاسي بلند شهري است گزینه مناسبی به نظر نمیرسد، اما از نظر راحتی سواری در مسیرهای عادی هیچ چیز از رقبا کم ندارد.
مورانو معمولا سلیقههای خاص را به سمت خود جذب میکند و از فرم کلی سایر شاسی بلندها فاصله گرفته است.
تویوتا لندکروز در تمام دنیا به همراه رنجرور به عنوان نماد شاسی بلندها و خودروهای بیابانی به شمار میآید. در سال ۲۰۱۲ تویوتا به منظور به روزرسانی ظاهر لندکروزر، طراحیاین شاسی بلند غول پیکر را دستخوش تغییراتی کرد، کهاین تغییرات جزیی با الهام گرفتن از لكسوس ۵۷۰ به زیباتر و لوکستر شدن ظاهر لندکروزر کمک شایانی کردهاند. گرافیک داخلی چراغهای جلو وعقب تغییر کرده است و استفاده از لامپهای LED در آنها تاثیر بسزایی روی ظاهر خودرو گذاشته است. جلوپنجره در مدل جدید جای خود را به نمونه تماما استیل داده است. همچنین زه کرومیاضافه شده روی دربهای جانبی و سپر جدید جلو با مه شکنهای مربعی شکل، از دیگر تغییرات اعمال شده در مدل فیس لیفت محسوب میشوند.
به لطف ابعاد بزرگ بدنه فضای داخلی بسیار جادار و بزرگ است که هفت نفر به راحتی در آن جای میگیرند. کیفیت قطعات داخل کابین در سطح یک SUV ۳۰۰ میلیونی نیست. روکش صندلیها در مدل GXR استاندارد پارچهای است و دراین بازه قیمتی کمیعجیب به نظر میرسد. البته صندلیهای چرمی با قابلیت تنظیم برقی با پرداخت مبلغی بیشتر برای آن قابل سفارش است. صندلیها نرم و راحت هستند و از فضای مناسب پا و سر بهره میبرند. طراحی کابین ساده است و شاید تنها قسمت هیجان انگیز کابین، کنسول جلو و صفحه کیلومتر شمار باشد.
لندکروز همچون اکثر مدلهای تویوتا در مقایسه با رقبا از فهرست امکانات محدود رنج میبرد. به طوری که حتی صندلیهای برقی در مدل استاندارد آن دیده نمیشوند و تهویه مطبوع به صورت دستی برای ردیف عقب قابل تنظیم است. البته برای مدل GXR plus سیستم ناوبری، صندلیهای چرمیبا قابلیت تنظیم برقی، مانیتور برای صندلیهای ردیف عقب و سنسور پارک عقب به لیست امکانات مدل معمولی اضافه میشوند. شايد دليل اين موضوع ايجاد فاصله با مدل لوكس كارخانه يعني لكسوس ۵۷۰ باشد.
سواری عالی لندکروزر باعث میشود کم و کاستیهای آن را فراموش کنید و به شدت به آن علاقه مند شوید. وزن زیاد باعث شده سواری لندکروزر بسیار نرم باشد و ناهمواریهای مسیر کمتر داخل کابین احساس شود. ولی ابعاد بزرگ بدنه و نرمیکمک فنرها از آن یک SUV با هندلینگ نسبتا پایین ساخته است. به گونهای که وقتی با سرعت بالا وارد پیچهای تند میشوید، کمینامتعادل نشان میدهد. و البته اين نقص در شاس بلندهاي بياباني به يك اپيدمی تبديل شده است.
همچنین موتور ۶سیلندر ۴۰۰۰سیسی در مدل GXR با قدرت ۲۴۰اسب بخار باعث شده لندکروزر به هیچ عنوان SUV چالاکی نباشد، پس فکر کورس گذاشتن با سایر خودروها را از ذهنتان بیرون کنید. ولی برگ برندهاین خودرو قابلیت آفرود عالی آن است، که باعث میشود در بیابان اگر رنجرور را كنار بگذاريد، کمتر خودرویی بتواند پا به پایش حرکت کند و ازاین نظر زبان زد است. از طرفی ابعاد بزرگ و مصرف سوخت بالای آن چندان مناسب مسیرهای شهری نیست. همچنین قیمت گزاف ۳۰۰ میلیون تومانی به یکی دیگر از مشکلات لندکروز تبدیل شده است. مدل ۲۰۱۲ فقط در نمونه GXR وارد کشور میشود و جای خالی مدل VXR با موتور ۸سیلندر و فهرست امکانات کاملتر احساس میشود.
رقبای داخلی و خارجی
Kia Mohave
Toyota FJ cruiser
Lexus LX۵۷۰
پیشنهاد نهایی
لندکروزر برای عاشقان سفر و آفرود طراحی شده است و از آن میتوان به عنوان یک شاسی بلند لوکس و شکیل هم استفاده کرد. اما توجه داشته باشید ابعاد بزرگ آن و مصرف سوخت بالا چندان مناسب شهرهای شلوغ نیست و فهرست امکانات رفاهی لندکروزر، افرادی که به دنبال آپشنهای متنوع و هیجان انگیز هستند را ناامید میکند.
نظر کاربران
درخصوص خودروی s5هیچگونه نظری نداده اید لطفا مزایا ومعایب این خودرو معروف به جک رااعلام نمایید
فقط تویوتا پرادو 8 سیلندر و سوزوکی گرند ویتارا 6 سیلندر 2700 سی سی