راهنمای خرید خودروی کوپه
از بیتل به عنوان یکی از خاطره انگیزترین خودروهای دنیا یاد کرد، که به واسطه درخشش در دهههای ۴۰ و ۵۰ شمسی درایران، اکثر مردم با آن آشنایی دارند. نام آلماني آن kafer به معناي سوسك است. اما در ايران به اشتباه با نام فولكس قورباغهای معروف شده.
فولکس واگن بـيتل 2013
بدون شک میتوان، از بیتل به عنوان یکی از خاطره انگیزترین خودروهای دنیا یاد کرد، که به واسطه درخشش در دهههای ۴۰ و ۵۰ شمسی درایران، اکثر مردم با آن آشنایی دارند. نام آلماني آن kafer به معناي سوسك است كه معادل انگليسي آن Beetle به معني سوسك است. اما در ايران به اشتباه با نام فولكس قورباغهای معروف شده است! نسل قبلیاین کوپه آلمانی در تعدادی محدود و به صورت شخصی وارد کشور شد و حالا چند ماهی است که شاهد واردات مدل ۲۰۱۳این خودرو با قیمتی عجیب و غریب بهایران هستیم. در نسل جدید بیتل حالت چراغها و قوس سقف تغییر کردهاند. حالت کلی بدنه اما، دست نخورده باقی مانده است و گلگیرهای مجزا از بدنه و چراغهای گرد ذهن بیننده را به سوی بیتل دهه ۵۰ میبرند. در مجموع طراحي آن شما را به ياد مدلهاي مختلف پورشه 911 میاندازد.
کابین بیتل مانند سایر هموطنان آلمانیاش، خوش ساخت است و نظم خوبی در کابین حکم فرماست. مکان حساب شده ادوات، کاربری راحت را برای آنها به ارمغان آورده است. کیفیت قطعات در سطح مطلوبی قرار دارد و طراحی کنسول جلو و سایر قسمتهای کابین نسبت به قبل تغییرات چشمگیری را تجربه کردهاند. از نکات جالب در طراحی داخلی بیتل، میتوان به سه نشانگر آنالوگ روي کنسول جلو اشاره کرد. همچنین سعی شده تا فرم داشبورد و کنسول جلو به فولکسهای قورباغهای قدیمینزدیک باشد! كيفيت قطعات و سطح امکانات رفاهی و آپشنهای بیتل، با توجه بهاینکهاین خودرو در بازارهای خارجی عنوان یک کوپه ارزان قیمت ۲۰ هزار دلاري را یدک میکشد، راضی کننده است. اما در بازارایران و با توجه به قیمت بالایش در کشور، توجیهی ندارد. جالب اينكه هدف اوليه طراحي مدل هاي اوليه اين خودرو اين بود كه نبايد قيمت آن از يك موتور سيكلت بيشتر باشد و حال در ايران اين قيمت به ۳۰۰ میليون تومان نيز میرسد.
فولکس واگن برای بیتل جدید طیف گستردهای از موتورها را در نظر گرفته است که ازاین میان، نمونههای ۲لیتری و تعداد محدودی مدل توربو وارد کشور شدهاند. پیشرانه بیتل با آرایش ۴سیلندر، قادر است ۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند. همچنین مواردی همچون مصرف حدودا ۹/۵ لیتری، جعبه دنده ۶سرعته اتوماتیک دو کلاچه، ابعاد کوچک و سواری نرم و بی سرو صدا، رانندگی بااین کوپه اصیل را در خیابانهای شلوغ بسیار دلچسب ساختهاند. شتاب صفر تا صد كيلومتر آن حدود ۸ ثانيه است كه قابل قبول بهنظر میرسد. وجود رينگهاي ۱۹ اينچي نيز به تعادل آن، در سر پيچها افزوده است. ظاهر خاص بیتل خصوصا در مدلهای کروک و یا مدلهای مجهز به کیت بدنه ABT، تمام سرها را به سوی خود برمیگرداند. قیمت بیتل در بازار جهانی از ۱۹هزار دلار شروع میشود، ولی در بازارایران، با توجه به تعداد محدود وارد شده و نوسانات قیمت ارز، رقمی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان را طلب میکند. از مهمترین رقبای بیتل درایران، میتوان به آلفارومئو میتو و مینی کوپر اشاره کرد. بیتل در مقابل میتو محبوب و جا افتاده با توجه به قيمت دو برابري بيتل نسبت به ميتو در ايران کار سختی را پیش رو دارد. هر چند بیتل از نظر مصرف سوخت و مخارج جانبی خودرویی به صرفه است، اما قیمت بالا و نبود قطعات، فروشاین خودروی محبوب را تحت تاثیر قرار دادهاند. مگر اينكه خريدار شيفته اصالت اين خودروي آلماني باشد.
رقبای داخلی و خارجی
MiniCooper
Alfaromeo Mito
BMW ۱ Series
پیشنهاد نهایی
بیتل بیشتر مناسب جوانهایی است که حاضرند تمایز را با رقمی غیرمنطقی بخرند. آن هم براي یک کوپه شهری معمولی. همچنین در بازار جهانی، بیتل اغلب خانمها را به سوی خود جلب کرده است.
نسل قبلی پورشه باکستر در ایران،میان جوانان عشق سرعتی که بودجه شان به خرید ۹۱۱ نمی رسید و به دنبال یک کوپه اسپرت از یک برند خاص بودند،بسیار محبوب شد.نسل جدید باکستر مدتی است که توسط پورشه معرفی شده است و زمزمه هایی از ورود آن به ایران شنیده می شود.این خودرو در صورت راه یافتن به ایران،به اصلی ترین رقیب بی ام و Z۴ و مرسدس بنز SLK تبدیل خواهد شد.
طراحی ظاهری این کروکی تند و تیز اصیل نسبت به قبل به کلی تغییر کرده وبه برادرش ۹۱۱ شباهت بیشتری پیدا کرده است.دو عدد لوله اگزوز در وسط سپر عقب و هواکش های بزرگ روی سپر جلو و پشت در عقب به خوبی خبر از ذات پرقدرت باکستر می دهند.باکستر جدید در دو نوع s و معمولی تولید می شود،که باکسترs به عنوان قوی ترین نمونه،از موتور ۶سیلندر کارگذاشته شده در عقب بهره می برد،که قادر است ۳۱۵ اسب بخار قدرت تولید کند.دو نوع جعبه دنده دستی و PDK برای باکستر قابل سفارش است،که با جعبه دنده PDK،شتاب این رودستر وحشی به۷/۴ ثانیه می رسد. البته قبل از خريد باكستر توجه داشته باشيد كه اصولا پورشه باكستر نسخه شهري پورشه است وعليرغم شباهتهاي ظاهري تفاوتهاي فراواني از نظر قابليتهاي حركتي و ديناميكي با مدل ۹۱۱ دارد .
با قرار گرفتن در کابین باکستر جدید،همه چیز همان گونه است که از یک پورشه انتظار دارید.یکی از مواردی که روی کنسول جلو جلب توجه می کند،قطب نمای دایره ای شکل عقربه ایست که در صورت سفارش اسپرت کورنو پکیج،به کرنومتر هم مجهز می شود.سراسر کابین از چرم طبیعی پوشانده شده و کیفیت متریال داخلی در سطح فوق العاده ای قرار دارد.این کوپه اسپرت از نظر سطح تجهیزات و امکانات رفاهی چیزی از کوپه های لوکس کم ندارد و از این نظر بسیار راضی کننده است.سوار و پیدا شدن از باکستر به خصوص برای افراد قدبلند سخت است که با وجود بسته بودن سقف برزنتی،سخت تر هم می شود! اما لذت رانندگی با این خودروی اسپرت و صدای زوزه اگزوز آن باعث می شود تا همه نکات منفی اش را فراموش کنید.همچنین از باکستر توقع یک سواری فوق العاده نرم و بی روح را نداشته باشید،چرا كه در هر صورت سوار بر پورشه هستيد حتي اگر ۹۱۱ نباشد .تعلیق این خودرو با توجه به ماهیت اسپرت آن،اسپرت و خشک است و ارتفاع کوتاه از سطح زمین باعث شده تا تکان های داخل کابین زیاد باشد.
رقبای داخلی و خارجی
BMW Z۴
Benz SLK
Audi TT
پیشنهاد نهایی
باکستر در صورت وارد شدن به ایران،یکی از بهترین انتخاب ها میان رودسترهاي اسپرت است.از باکستر توقع غرش خیره کننده ۹۱۱ را نمیتوان داشت، اما با این حال تنها چیزی که در اختیار راننده قرار می دهد لذت مطلق ملموس و مکانیکی در رانندگی است.همچنین عليرغم اختلاف قيمت با مدل لوكس و مجلل پانامرا ،میتوانید تعدادی از آپشن های پانامرا را در کابین کوچک و دو نفره باکستر داشته باشید.
با نگاهی به ظاهر تند و تیزش، کاملا میتوان به ذات اسپرت آن پی برد. Z۴ از اولین محصولات جدید بامو بود که پس از آزادسازی واردات بامو راهیایران شد. جذابیت ظاهری Z۴ جدید انکار ناپذیر است. کاپوت کشیده، چراغهای خشمگین جلو به همراه جلوپنجره دوقلو بامو ظاهری جسور برای Z۴ به ارمغان آوردهاند. همچنین چراغهای الای دی عقب و دیفیوز جمع و جور سپر عقب، هماهنگی قسمت عقب را با سایر نقاط تکمیل کردهاند. سقف فلزی Z۴ به صورت برقی باز و بسته میشود، که هنگام باز بودن، پشت سریهای آلومینیومیزیبایی ظاهری را دو چندان میکنند. اگر به دنبال جذابیت بیشتر هستید، پکیج M اسپرت برای Z۴ قابل سفارش است. که سپرها، رکابها و فرمان اسپرت را شامل میشود.
از کابیناین کوپه اسپرت، با توجه به طراحی خاصش نمیتوان انتظار فضای زیادی داشت. Z۴ دو سرنشین را در خود جای میدهد که اگر سرنشینان قد بلند باشند و سقف خودرو هم بسته باشد، ورود خروج و همچنین نشستن داخل کابین سخت میشود. اما از راحتی صندلیهای چرمی دربرگیرنده نمیتوان گذشت. کنسول جلو کاملا ساده طراحی شده و با استفاده از قطعات آلومینیومی تزیین شده تا جذابیت این قسمت بیشتر شود. فرمان ضخیم چرمی به همراه صفحه کیلومترشمار چشمنواز، هیجان رانندگی با Z۴ را دوچندان میکنند. یکی از نکات منفی هنگام بسته شدن سقف Z۴، محدود شدن دید اطراف است که با سنسورهای تعبیه شده روی بدنه،این مشکل مرتفع شده است. علیرغم اینکه Z۴ یک کوپه اسپرت و دونفره است، اما از فهرست امکانات کاملی بهره میبرد و دراین زمینه ذات آلمانی خود را به رخ میکشد.
نمونههای فول آپشن Z۴ از امکاناتی نظیر صندلیهای برقی مجهز به حافظه، فرمان گرمکن دار، سیستم ناوبری حرفهای به همراه نمایشگر ۸/ ۸اینچی و سیستم تلفن همراه بهره میبرند. سواری Z۴ با توجه به ماهیت اسپرتش، اندکی خشک به نظر میرسد اما به خوبی دستاندازها و چالههای خیابانها را رد میکند. مدل ۳۰i که قوی ترین نمونه وارد شده Z۴ بهایران به شمار میآید، از پیشرانه ۶سیلندر ۳لیتری بهره میبرد که ۳۰۶ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند و به محور عقب اعمال میکند. شتاباین کوسه خشن ۸/۵ ثانیهاندازه گیری شده است و حداکثر سرعت آن روی ۲۵۰ کیلومتر محدود شده است.
نزدیکترین رقیب Z4، مرسدس بنز SLK محسوب میشود، که با توجه به تعداد محدود آن درایران، کار برای Z4 دراین کلاس آسان شده است.
رقبای داخلی و خارجی
Benz SLK
Porsche Boxter
Audi TT
پیشنهاد نهایی
نسل جدید Z۴ نسبت به قبل دستخوش تغییرات زیادی شده است. ظاهر و کیفیتش که به مراتب بهتر از قبل شده و راحتی سواری آن نسبت به قبل بهبود چشمگیری داشته است. همچنین سقف مستحکم این خودرو نقش خود را به خوبی در کاهش صدای باد داخل اتاقایفا میکند و هندلینگ بالایاین مدل هم از نکات قوت آن است.
ارسال نظر