شکایت مردم از دو غول خودروسازی چه بود
جزئیات تخلفات ایران خودرو و سایپا
یک مقام در سازمان حمایت با اعلام جزئیات تخلفات خودروسازان، گفت: بیشترین شکایتها از دو غول خودروسازی ایران به عدم پرداخت سود ناشی از تحویل خودرو، افزایش قیمت پایه خودرو ، عدم محاسبه صحیح قیمت، سود مشارکت و سود ناشی از تاخیر و عدم پرداخت سود انصراف از خرید مربوط میشود.
وی افزود: نحوه رسیدگی به شکوائیهها بر اساس عدم تحویل خودرو، قیمت خودرو، سود تاخیر در تحویل خودرو و عدم لحاظ سود مشارکت به صورت دقیق دستهبندی شده است.
وی تصریح کرد: از کل شکواییههای رسیده به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، ۸۷.۵ درصد مربوط به خودروهای سبک بوده و مسائل مربوط به قیمت، سود مشارکت، سود ناشی از تاخیر و عدم تحویل خودرو را شامل میشود، این درحالی است که مابقی شکواییه های که ۱۲.۵ درصد از کل شکایات را به خود اختصاص میدهند، مربوط به خودروهای سنگین و خودروهای وارداتی است که سهم خودروهای وارداتی از این رقم، حدود ۲ درصد است.
این مقام مسئول گفت: بر اساس آمار و اطلاعات سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، ایران خودرو به عنوان بزرگترین تولیدکننده خودروی کشور با ۱۳۲ مورد شکایت ۲۸.۵ درصد از شکایات را به خود اختصاص داده است و در عین حال، خودروسازی سایپا نیز با ۵۷ مورد شکوائیه، ۱۲.۲ درصد از کل شکایتهای خودرو را از سوی مردم به خود اختصاص داده که البته ۱۴ مورد شکوائیهها از این خودروساز به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع شده است.
وی خاطرنشان کرد: بیشترین شکایتها از سایپا که پس از ایرانخودرو دومین تولیدکننده خودرو در سطح کشور است، در زمینه عدم پرداخت سود ناشی از تحویل خودرو و افزایش قیمت پایه خودرو بوده که منجر به تشکیل پرونده تخلف و ارجاع ۱۴ فقره پرونده به تعزیرات حکومتی شده است. بیشترین شکایتها از ایران خودرو هم به عدم محاسبه صحیح قیمت، سود مشارکت و سود ناشی از تاخیر و عدم پرداخت سود انصراف از خرید مربوط می شود.
ایران خودرو و سایپا دو غول خودروسازی ایران ۹۵ درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده اند و مابقی خودروسازان فقط ۵ درصد سهم بازار را در اختیار دارند.
وی افزود: همچنین بم خودرو با ۱۳ مورد شکایت و ۲.۸ درصد، گروه بهمن با ۱۲ شکایت و ۲.۵ درصد، و پارسخودرو با ۳۸ مورد شکایت و ۸.۱ درصد نیز در فهرست خودروسازانی قرار گرفتهاند که مردم از آنها شکایت داشتهاند.
این مقام مسئول تصریح کرد: آمار و اطلاعات نشانگر این است که شرکت تاپکو با ۱۲۵ مورد شکایت و ۲۶.۹ درصد بعد از ایرانخودرو در رتبه بعدی قرار گرفته است، ضمن اینکه دیار خودرو با یک مورد شکایت و ۰.۲۱ درصد، زاگرس خودرو با ۱۹ مورد شکایت و ۴.۰۹ درصد، لیفان مدیران پارس با ۴ مورد شکایت و ۰.۸۶ درصد و در نهایت مدیران خودرو با ۵ مورد شکایت و ۱.۰۷ درصد سهم، از جمله دیگر خودروسازان خودروهای سبک هستند که مردم از آنها شکایت داشتهاند.
به گفته وی، کل شکایت از خودروهای سبک در سال ۸۹ معادل ۴۰۶ مورد بوده که از این میان، ۴۲ مورد به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است.
این مقام مسئول در سازمان حمایت همچنین به بیان وضعیت شکایات صورت گرفته از خودروهای سنگین پرداخت و گفت: بر این اساس، رخشخودرو دیزل با ۲۸ مورد شکایت و ۶.۰۳ درصد در رتبه اول و شرکتهای زامیاد با ۶ مورد شکایت و ۱.۲۹ درصد و نیز سایپا دیزل با ۵ مورد شکایت و ۱.۰۷ درصد سهم در رتبه های بعدی قرار گرفتهاند.
وی اظهار داشت: در این میان جمع شکایت از تولیدکنندگان خودروهای سنگین در سال ۸۹ به ۴۹ مورد میرسد که از این رقم، ۲۹ مورد پرونده تشکیل شده، تعزیراتی شدهاند، این درحالی است که آریا دیزل با ۲ مورد شکایت، ایرانخودرو دیزل با ۸ مورد شکایت نیز در این فهرست قرار گرفتهاند. در بخش خودروهای وارداتی نیز ۹ مورد شکایت ارجاع شده که ۸ مورد آن مرتبط با شرکت آسان موتور و یک مورد مربوط به خودروسازی سینا فولکس بوده است.
وی اظهار داشت: همچنین شرکت پارسخودرو که از زیرمجموعههای شرکت سایپا بوده است، در رده بعدی از نظر شکایات واصله در سازمان یعنی ۸.۱۱ درصد را به خود اختصاص داده که بیشترین آن در خصوص افزایش قیمت خودرو تندر۹۰ بوده و منجر به تشکیل پرونده و ارسال ۲۶ فقره شکواییه به تعزیرات حکومتی شده است.
این مقام مسئول در پایان گفت: شرکتهای بم خودرو، گروه بهمن، زاگرسخودرو، راین خودرو، مدیران خودرو، کرمان موتور و دیار خودرو ۱۱.۸ درصد از کل شکایات واصله را به خود اختصاص دادهاند. در مجموع شکایات واصله نسبت به سال گذشته میزان ۸.۷ درصد افزایش رشد نشان میدهد.
منبع : مهر
باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir
نظر کاربران
اصلا" رسیدگی نمیکنن