چند فتوا از آیت الله جوادی آملی درباره عزاداری
به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت مظلومانه سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین، گزیده ای از فتاوی حضرت آیت الله جوادی آملی با موضوع عزاداری حسینی در دسترس علاقمندان قرار می گیرد.
۱) حضرت آیت الله جوادی آملی به استفتائی با موضوع اینکه سینه زدن با بدن برهنه، به دور از چشم نامحرم چه حکمی دارد پاسخ دادند.
متن استفتاء وجواب معظم له بدین شرح است:
سینه زدن با بدن برهنه، به دور از چشم نامحرم چه حکمی دارد؟
جواب:
در صورتی که مصون از نگاه نامحرمانه ـ نه خصوص نامحرم ـ باشد، اشکال ندارد.
١٢/٤/٨١
۲) حضرت آیت الله جوادی آملی درجواب استفتائی در مورد، لطمه زدن به صورت به دور از ریا درمراسم امام حسین (علیه السلام)، انجام چنین کاری اگر موجب ضرر قابل اعتنا نباشد را اشکال ندانستند.
متن استفتاء وجواب معظم له بدین شرح است:
در مراسم عزای سید الشهداء(علیه السّلام) لطمه زدن به صورت به دور از ریا و تظاهر، چه حکمی دارد؟
جواب:
صرف نظر از حکم لطمهزدن به صورت در مصیبت، انجام چنین کاری اگر موجب ضرر قابل اعتنا نباشد، اشکال ندارد.
١٢/٤/٨١
۳) حضرت آیت الله جوادی آملی درجواب استفتائی با موضوع اینکه هروله کردن (حالتی بین راهرفتن و دویدن) همراه با سینهزنی در مراسم عزاداری فرمودند:
هروله ذاتاً اشکال ندارد، ولی اگر موجب وهن عزاداری شود، اشکال دارد.
١٢/٤/٨١
۴) حضرت آیت الله جوادی آملی فتوا به ترک ذکرهایی مانند خدای من حسین است یا من علی اللهیم را در مراسم اهل بیت دادند.
متن استفتاء و جواب معظم له بدین شرح است:
گفتن ذکرهایی مثل خدای من حسین است، من علیاللّهیم و لا إله إلاّ فاطمه چه حکمی دارد؟
جواب:
باید ترک شود.
١/١٢/٨٠
۵) حضرت آیت الله جوادی آملی به استفتاء برخی از محبین اهل بیت در مورد به کاربردن برخی از الفاظ، اشعار و نسبت دادن برخی امور به اهل بیت (علیهم السلام) در مجالس عزاداری نیز پاسخ گفتند.
متن استفتاء وجواب معظم له بدین شرح است:
در برخی مجالس که برای بزرگداشت اهلبیت(علیهم السّلام) برپا میشود، مسایلی به چشم میخورد؛ از جمله:
الف. تصریح به الفاظی که دلالت بر الوهیت اهلبیت(علیهم السّلام) دارد؛ مانند لا إله إلاّ علی و ...
ب. خواندن اشعار و بیان مطالبی که مقام خداوند را در برابر اهلبیت(علیهم السّلام) پایین میآورد؛ مانند خدا عکس علی را ماچ میکرد.
ج. انجام بعضی کارها در منظر مردم، برای اظهار ذلّت در برابر اهلبیت(علیهم السّلام) ؛ مانند آویختن زنجیر به گردن و درآوردن صدای حیوانات.
د. نسبت دادن برخی امور به اهلبیت(علیهم السّلام) که به ظاهر با عصمت آنان منافات دارد.
برخی افراد در توجیه این اعمال که در آن شائبه حرمت وجود دارد، میگویند: دستگاه امام حسین(علیه السّلام) از محدوده فقه خارج است. لطفاً با بیان نظر شریفتان، راهگشای ما برای دستیابی به بینشی به دور از اشتباه و بهرهمندی صحیح از مجالس اهلبیت(علیهم السّلام) باشید.
جواب:
الف. اهلبیت عصمت و طهارت(علیهم السّلام) همتای قرآن کریم، معصوم و حجّت الهیاند.
ب. تعظیم شعایر اهلبیت(علیهم السّلام) مورد ترغیب اکید شارع مقدس است.
ج. در تمام مراسم، لازم است از غلو پرهیز شود.
د. لازم است در همه مراسم، از گفتار یا رفتاری که موجب هتک مقام شامخ امامت و وهن خاندان عصمت یا اهانت به اصل عزاداری است، احتراز شود.
ه. نهضت سید الشهداء(علیه السّلام) برای احیای حق و اماته باطل بود؛ کاری که حق نباشد، انجام دادن آن مخالف هدف قیام حسینی(ارواحنا فداه) است.
٢٢/١/٨١
قمه و زنجير چاقوييزدن و تيغ کشيدن در مجالس عزاياهلبيت(عليهم السّلام) چه حکميدارد؟
جواب: چيزيکه در شرايط کنوني، مايه وهن اسلام است، مانند قمه زدن و ...، جايز نيست.
چيزيکه مايه تعظيم شعاير است يا سبب هتک نيست، مانند زنجير زدن، جايز است.۱/۱۲/۸۰
ارسال نظر