تهران امروز نوشت
عجیبترین اظهارنظر دهه ۹۰ ایران!
چند روز پیش بود که عجیبترین اظهار نظر دهه ۹۰ از سوی دبیر شورای عالی ترافیک درخصوص احتمال حذف تونل توحید در مدیریت شهری بعدی و حذف سیاسی دوربرگردانها مطرح شد.
این در حالی است که بسیاری از صاحبنظران و کارشناسان ارشد حمل و نقل وترافیک در خصوص غیرمنطقی بودن این اظهار نظر واکنش نشان دادهاند. آنها براین باورند که طرح چنین موضوعی از سوی مسئولی که برحسب اتفاق دکترای مدیریت حمل و نقل دارد درواقع به زیر سوال بردن توان علمی و دانشگاهی بسیاری از مهندسان و اساتید حوزه حملونقل و ترافیک در مدیریت شهر تهران است.این کارشناسان با ابراز تردید در مورد صلاحیت کارشناسی این شورا، طرح موضوعاتی که از حداقل منطق علمی نیز برخوردار نیستند آن هم از جانب دبیر شورای عالی ترافیک به عنوان مرجع تصمیمگیری موضوعات ترافیکی را موجب وهن این نهاد تخصصی دانستند.
شوک دبیراسبق شورای عالی ترافیک از اظهار نظر عجیب
محمد رئوفی،دبیر اسبق شورای عالی ترافیک نخستین فردی است که به اظهارات دبیر فعلی این شورا مبنی بر برچیده شدن تونل توحید به خاطر مشکلات هندسی و ترافیکی، واکنش نشان میدهد و میگوید:«تونل توحید نه تنها موجب مشکل ترافیکی نشده، بلکه باعث شده تاخیر در محورهای انقلاب اسلامی و آزادی به شدت کاهش پیدا کند.»
او با تاکید بر اینکه کاهش ترافیک در این دو محور کاملاً ملموس است، ادامه میدهد: «این کاهش نتیجه اقدام مثبتی است که به پشتوانه چندین سال کار مطالعاتی و اجرایی به دست آمده و زحمات مسئولان شهری در تونل توحید مورد تایید و تحسین هر کارشناس بیطرفی است.»
دبیر اسبق شورای عالی ترافیکی طرح موضوع برچیدن تونل توحید از جانب دبیر شورای عالی ترافیک را بعید میداند و میافزاید: «احتمالاً رسانهها موضوع را بد منعکس کردهاند، چرا که خود ایشان هم به عنوان یک کارشناس میدانند اجرای پروژه تونل توحید در منطقهای با حجم زیاد ساکنان و حجم بالای تردد وسایل نقلیه چه کار دشواری بوده و با توجه به آثار مثبت آن نمیتوانند این پروژه را زیر سوال ببرند.»
امروز حذف تونل توحید، فردا حذف ایستگاه مترو
امیرروحی، مدیر برنامهریزی حمل و نقل و ترافیک مرکز مطالعات شهر تهران نیز از دیگر کارشناسانی است که در واکنش به این صحبت دبیر شورای عالی ترافیک میگوید:«با توجه به اظهارات دبیر شورای عالی ترافیک در مورد جمعآوری تونل مترو به دلیل مشکلات ترافیکی، حتماً فردا نیز میگویند ایستگاههای مترو تهران به دلیل ازدحام بیش از حد جمعیت باید تعطیل شوند!»
امیر روحی با اشاره به اینکه شهروندان تهرانی هنوز ترافیک سنگین محدوده میدان توحید، تقاطع نواب - آزادی و میدان جمهوری اسلامی را به خاطر دارند، ادامه میدهد: «طی مدت زمان باور نکردنی تونل ۱/۲ کیلومتری توحید در عمق ۳۱ متری زمین و در زیر دو خط غیر همسطح مترو به اجرا درآمد.»
اشتباه گرفتن تونل توحید با تابلوهای راهنمایی
دکتر بهروز شیرگیر نیز معتقد است:«دبیر شورای عالی ترافیک احتمالا تونل توحید را با تابلوی راهنمایی یا سرعتگیر اشتباه گرفته است که در خصوص برچیده شدن آن چنین سخن به میان آوردهاند!»
شیرگیر که دکترای حمل و نقل عمومی دارد با طرح این پرسش که آیا ایشان در این خصوص تأمل کردهاند که حجم عبوری از این تونل به عنوان یک شریان اصلی و حیاتی در شبکه ترافیک تهران به کجا هدایت خواهد شد؟ میافزاید: «اگر ایشان بتوانند پاسخ قانع کنندهای به این پرسش بدهند میشود در مورد برچیده شدن تونل توحید فکر کرد!»او در عین حال مقایسه بین تونلی با ابعاد تونل توحید که روزانه 100 هزار دستگاه وسیله نقلیه از آن عبور میکند با یک دوربرگردان که تردد روزانه آن به 10 درصد این رقم هم نمیرسد را اشتباه میداند و تاکید میکند: «اساساً چنین مقایسهای ناشیانه و بی پایه و اساس است.ماهیتاً تونل توحید با هدف کاهش تأخیر و افزایش تحرک خودروها احداث شده و انتظار افزایش شدت تصادفات در آن طبیعی به نظر میرسد، همانطور که با تبدیل یک خیابان به بزرگراه شدت تصادفات افزایش مییابد.»
این استاد دانشگاه اعمال قانون و استفاده از ابزارهای مناسب جهت ایمنسازی تونل توحید را مورد تاکید قرار میدهد و میگوید: «در این میان مشاهده میزان و شدت بالای تصادفات در دوربرگردانها با توجه به بازدهی تردد پایین آنها غیر قابل تحمل است.»به اعتقاد این متخصص حمل و نقل و ترافیک علت اصلی تصادفات تونل توحید عدم رعایت سرعت مجاز توسط رانندگان بوده و هیچ ارتباطی به طرح هندسی نامناسب و مشکل سازهای آن ندارد.
منبع: خبرآنلاین
ارسال نظر