خيز «ياهو» براي شبكههاي اجتماعي
هيات مديره «ياهو»، خريد سرويس وبلاگ و شبكه اجتماعي «تامبلر» را به مبلغ ۱.۱ ميليارد دلار تصويب كرده است. ياهو براي رقابت با شركتهايي مثل «گوگل»، «فيسبوك» و «توئيتر» اقدام به خريد اين وبسايت مستقر در نيويورك كرده كه بيشتر كاربرانش جوان هستند
بنا به گزارشها، اين انتقال از قبل قطعي شده هرچند ياهو و تامبلر هنوز در اين باره اظهارنظري نكردهاند. در صورت قطعي شدن، اين بزرگترين معامله «ماريسا ماير» مديرعامل «ياهو» خواهد بود. «ماير» كه ۳۷ سال دارد و قبلا از مديران اجرايي گوگل بوده در نزديك به يك سالي كه به ياهو پيوسته چندين خريد ديگر انجام داده اما تامبلر بزرگترين آنها بهشمار ميرود. تامبلر بهعنوان يك شركت مستقل كار خود را ادامه خواهد داد و انتظار ميرود «ديويد كارپ»، رئيس و بنيانگذار ۲۶ ساله تامبلر در سمت خود باقي بماند. او اين وبسايت را در سال ۲۰۰۷ راهاندازي كرد. تحليلگران معتقدند ياهو با خريد تامبلر سعي دارد تا حضور پررنگتري در شبكههاي اجتماعي پيدا كند و بتواند در رقابت با گوگل، فيسبوك و توئيتر كاربران جوان را جلب كند.
ارزش تامبلر در آخرين قيمتگذاري ۸۰۰ ميليون دلار تعيين شده بود، بنابراين مبلغ ۱.۱ ميليارد دلار نشان از افزايش ارزش اين وبسايت دارد. تامبلر طبق آنچه در صفحه اول خود اعلام كرده ميزبان ۱۰۸ ميليون وبلاگ و حاوي ۵۰.۷ ميليارد مطلب است. اين سرويس با اينكه حضور چشمگيري در موبايل دارد اما در درآمدزايي موفق نبوده و تاكنون از گرفتن آگهي هم خودداري كرده است. البته تامبلر از ماه آوريل سال گذشته بهصورت محدود آگهي گرفته اما به گزارش «فوربس»، درآمد آن در سال ۲۰۱۲ فقط ۱۳ ميليون دلار بوده است. هنوز مشخص نيست آيا پس از مالكيت ياهو پذيرش آگهي در تامبلر افزايش خواهد يافت يا نه.
ياهو كه در سالهاي اوليه رشد اينترنت بزرگترين نام بود هنوز هم با ۷۰۰ ميليون بازديد ماهانه يكي از بزرگترين شركتهاي اينترنتي دنياست اما در موبايل حضور محدودي دارد و در ردهبندي موتورهاي جستوجو هم از گوگل عقبتر است. ياهو در سال گذشته ۱۰۰۰ نفر را اخراج كرد و هنوز بر سر اينكه آيا بايد بر اخبار رسانهها تمركز كند يا بر تكنولوژي و ابزاركها، اختلاف نظر وجود دارد.
ارسال نظر