پس میخواهی دکتر شوی!
مثل شلوارهای پارچهای دمپا گشاد، مثل مانتوهای اپلدار، مثل ابروهای پیوسته و موهای قیصری، رشتههای مهندسی دیگر از مد افتادهاند و حالا همه میخواهند پزشک شوند و لابد مثل مدل موهای جدید مسی، مثل "چکاوک" و سریالهای ترکیهای بهروز باشند؛ هرچند الکی، هرچند آبکی.
انتخاب رشته تحصیلی در دوره دبیرستان، مقدمه انتخاب رشته دانشگاهی و آموزش عالی و در نتیجه انتخاب شغل است. البته غالباً انتخاب شغل به این روند تحصیلی کوچکترین ربطی ندارد! و فیالمثل هستند مهندسان برقی که سر از خواروبارفروشی درآوردهاند یا تاریخدانانی که کنسروهای تاریخانقضاءگذشته جابهجا میکنند.
با این حال، منطقی آن است که دانشآموزان رشتهای را برگزینند که با ویژگیهای شخصیتی، روحی و همچنین امکانات و فرصتهای فرد مطابقت داشته باشد و آینده او را از نظر درآمد و بازارکار، رضایت شغلی، محیط کاری مناسب و... تأمین کند اما اینروزها کسی به این سوسولبازیها کار ندارد. برای همین شاهدیم هرروز تورم دانشآموزان در رشته تجربی بیشتر و بیشتر میشود و بزودی است که این حباب در شهر کاشمر منفجر شود.
خانوادهها مقصرند؟!
در همین خصوص معاون آموزش متوسطه اداره آموزش و پرورش کاشمر در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه در سالهای اخیر به دلیل اشتیاق دانشآموزان برای دکتر شدن، هجوم به سمت رشتههای تجربی بیشتر شده است، افزود: متأسفانه هنوز والدین فکر میکنند اشتغال در رشتههای تجربی مهیاتر است.
عزتالله طاهریان از تحصیل ۶۵ درصد دانشآموزان در رشتههای نظری و ۳۵ درصد در رشتههای فنی و حرفهای خبر داد و گفت: در حال حاضر رغبت و تمایل والدین دانشآموزان به تحصیل فرزندانشان به رشته تجربی بسیار داغ است و دوست دارند حالا که خودشان پزشک نشدهاند، فرزندانشان به هر قیمتی که شده پزشک شوند.
وی با اشاره به اینکه با بررسیهای انجام شده تنها ۱.۵ تا ۲ درصد دانشآموزان میتوانند پزشک شوند و مابقی باید مدارکی کسب کنند که زمینه کار و اشتغال برای آنها فراهم نخواهد شد، اظهار کرد: در سالهای اخیر افراد زیادی جذب وزارت بهداشت و درمان شدند؛ اما هنوز والدین در این خطا هستند که اشتغال در رشته تجربی مهیاتر است. این در حالی است که با استخدام نیروهای جدید در سالهای اخیر قطعاً فضایی برای حضور دانشآموزی که ۱۰ سال آینده فارغالتحصیل میشود وجود ندارد.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کاشمر با تأکید بر اینکه باید به سمت توسعه متوازن رشتهها حرکت کرد، گفت: در سال تحصیلی گذشته ۱۰۷۱ دانشآموزان به شاخه نظری و فقط ۵۷۶ دانشآموز به شاخه فنیوحرفهای رفتهاند و این آمار خوبی نیست.
وی با بیان اینکه اگر وضعیت به همین منوال باشد تا چند سال آینده آمار فارغالتحصیلان بیکار در رشتههای تجربی بسیار زیاد خواهد بود، هدایت دانشآموزان به سمت آموزشهای فنیوحرفهای را از تاکیدات رهبر انقلاب دانست و گفت: اگر اشتغال و یا خوداشتغالی در آینده مدنظر باشد در آموزشهای فنی و حرفهای مهیاتر است.
طاهریان با تأکید براینکه خانوادهها باید بپذیرند تحصیل فقط در رشته نظری نیست بلکه شاخههای فنی و حرفهای آینده بسیار درخشانتری به لحاظ اشتغال و خوداشتغالی خواهند داشت، اظهار کرد: در این مسیر تلاش کردیم دانشآموزان، والدین، همکاران، مدیران و مشاوران مدارس را با فراهم کردن شرایط برای حضور در هنرستانهای فنی و حرفهای و کارگاههای آن نسبت به امکانات، توانمندی و قابلیتها توجیه کنیم تا رغبت و تمایل برای تحصیل در رشتههای فنیوحرفهای را افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه اعزام هادیان فنی به مدارس و تبلیغ رشتههای فنیوحرفهای، حضور یکروزه دانشآموزان در کارگاههای هنرستانها در راستای فراهم کردن زمینه برای انتخاب رشتههای فنی و حرفهای است، اظهار کرد: میخواهیم از این طریق دانشآموزان را به سمت یک انتخاب هدفمند سوق دهیم.
طاهریان کاهش آمار دانشآموزان در رشته تجربی را با توجه به اعتراضاتی که از سوی والدین میشود کاری سخت دانست و یادآور شد: با تلاش صورت گرفته در سال تحصیلی جاری توانستیم تعداد ۱۲۰ دانشآموز رشته ریاضی در سال تحصیلی گذشته را به ۱۵۰ نفر کاهش دهیم و در رشته انسانی نیز ۳۰۲ دانشآموز سال تحصیلی گذشته را به ۳۵۵ دانشآموز در سال تحصیلی جاری افزایش دهیم.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کاشمر با اشاره به اینکه درخواست استان از ما افزایش تعداد دانشآموزان جهت تحصیل در رشتههای فنیوحرفهای از ۳۵ به ۴۸ درصد است، عنوان کرد: تلاش میکنیم با برنامهریزی این رقم را در سال جاری به ۴۰ درصد و در ۲ سال آینده به میانگین استانی و کشوری ارتقاء دهیم.
وی گفت: در سال تحصیلی گذشته، ۶۳۰ دانشآموز رشته تجربی را برای ادامه تحصیل انتخاب کردند که با اقدامات و برنامهریزیهای انجام شده در سال تحصیلی جاری به ۵۶۶ نفر کاهش یافته است.
طاهریان با بیان اینکه بحث انتقال هدایت تحصیلی از متوسطه دور دوم به متوسطه دور اول یکی از مسائل اساسی است که امسال در آموزش متوسطه با آن روبهرو هستیم، اظهار کرد: سال گذشته ۱۰۷۱ نفر شاخه نظری و ۵۷۶ نفر شاخه فنیوحرفهای و کاردانش را برای ادامه تحصیل انتخاب کردند.
وی افزود: در مجموع ۶۵ درصد دانشآموزان به سه رشته انسانی، ریاضی و تجربی و ۳۵ درصد به شاخه فنیوحرفهای و کاردانش گرایش داشتهاند؛ در حالی که این آمار در کشورهای پیشرفته صنعتی مانند آلمان برعکس است.
طاهریان از همه مسئولان و افرادی که دارای تریبون و جایگاهی در سطح شهرستان هستند خواست به کمک آموزشوپرورش بیایند و نسبت به آگاهسازی و توجیه کردن خانوادهها در بحث تعیین رشته تحصیلی اقدام کنند.
وی افزود: از مدیران مدارس در مقطع متوسطه اول خواستهایم دانشآموزان پایه نهم که قرار است امسال انتخاب رشته کرده و هدایت تحصیلی شوند، ابتدا با امکانات، توانمندیها و قابلیتهای هنرستان آشنا شوند.
طاهریان گفت: در حال حاضر در دو شاخه فنیوحرفهای و کاردانش تنها هزار و ۱۵۴ دانشآموز مشغول به تحصیل هستند.
جامعه چه نیازی دارد؟
رئیس پارلمان اولیاء دانشآموزان خراسان رضوی در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه در توسعه متوازن و هدایت تحصیلی دانشآموزان خانوادهها نقش مهمی دارند، گفت: برای موفقیت در کسب و کار و اینکه راه موفقیت از رشتههای دیگر هم است؛ باید همایشها و سمینارهایی برگزار شود.
علی منظم با اشاره به اینکه خانوادهها به لحاظ روحی و روانی تأثیر بسیاری در دانشآموزان دارند، افزود: با توجه به اینکه افراد بسیاری که فارغالتحصیل میشوند به جامعه برگشت میکنند، باید ابتدا دید نیاز جامعه، شهرستان و منطقه به چه رشتههایی است.
وی گفت: خانوادهها باید نسبت به انتخاب رشتههای درست توجیه شوند.
در توسعه متوازن ۱۳ درصد از نُرم استان عقبتر هستیم
رئیس شورای آموزش و پرورش کاشمر نیز در گفتوگو با ایسنا با اظهار تأسف از اینکه در توسعه متوازن رشتهها ۱۳ درصد از نُرم استان عقبتر هستیم، گفت: برنامه سالیانه شورای آموزش و پرورش را باید جدی گرفت.
محمدحسن فرهادی با بیان اینکه خانوادهها در هنگام ثبت نام فرزندان خود باید بدانند که کدام رشتهها متناسب با توسعه کشور است و به کدام رشتهها به دلیل نبود بازار کار نباید بروند، افزود: همه باید به این موضوع ورود عالمانه داشته باشیم.
وی ادامه داد: بر اساس بررسیهایی که در خصوص رشته تجربی انجام شده، کمتر از ۵ درصد توانستهاند به سه رشته پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی که مورد نظر خانوادهها و دانشآموزان است راه پیدا کنند.
فرهادی با بیان اینکه بعد از اینکه در رشته مورد نظر موفقیتی به دست نیاوردند، چون فاقد مهارتهای لازم هستند دچار افسردگی میشوند، افزود: ۹۰ درصد افراد در کشور آلمان به سمت رشتههای فنیوحرفهای رفته و فقط ۱۰ درصد آن هم از نخبگان به رشتههای خاص راه پیدا میکنند.
وی با اشاره به اینکه نباید فکر کرد کسانی که به مدارس نمونه و خاص رفتند خیلی نابغه هستند، در واقع رقابتی بین هم داشتند و توانستند نمراتی را کسب کنند، اظهار کرد: سیاست توسعه کشور و سند تحول بر این است که علاوهبر دیپلمی که میگیرند، هنر و مهارت دیگری هم یاد بگیرند.
فرهادی اظهار کرد: متأسفانه در برخی شهرها فرد پس از اینکه نتوانست در رشتههای تجربی قبول شود به دلیل نداشتن مهارت مجبور شده مجدد به مراکز فنیوحرفهای جهت فراگیری مهارت پول بدهد؛ در صورتی که اگر در دوره متوسطه مهارتهای روز را فرا گیرد بعد از فارغ التحصیل شدن بهراحتی میتواند بعد از اتمام درس در مراکز کار شغلی داشته باشد.
وی اظهار کرد: گاهی مواقع برخی دانشجویان در رشتههای فنیوحرفهای چند برابر یک پزشک درآمد دارند.
شرط معدل برای ورود به رشته تجربی
رئیس آموزش و پرورش کاشمر در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه بیشتر دانشآموزان گرایش به سمت رشتههای تجربی دارند، به همین جهت در سال تحصیلی گذشته برای ورود به این رشته شرط معدل را لحاظ کردیم، افزود: هر چند باید ۴۸ درصد دانشآموزان مقطع متوسطه دوم به رشته فنیوحرفهای و کاردانش بروند اما در سطح استان و کشور به دلیل استقبال نکردن والدین و دانشآموزان، متاسفانه این کار شدنی نیست و استقبال نمیکنند.
ایرج سعادتمند با اشاره به اینکه چون در کنکور دو سال گذشته رتبه ۱۰ و ۱۲ کشوری را داشتیم، همه دانشآموزان فکر میکنند میتوانند با کسب این رتبهها به پزشکی بروند، اظهار کرد: چون مدارس خاص استعدادهای درخشان و نمونه در قطب شهید مدرس نداریم، به همین جهت به کاشمر میآیند و در واقع ما چوب کمبودهای قطب را میخوریم.
وی اظهار کرد: این افراد وقتی وارد مدارس نمونه و استعدادهای درخشان شدند دیگر به مدارس فنیوحرفهای و کاردانش نمیروند.
سعادتمند با اعلام اینکه این افراد فقط تمایل به رشته تجربی دارند و حتی به شاخه ریاضی هم نمیروند، افزود: به خاطر وضعیتی که داشتیم در سال گذشته شرط معدل گذاشتیم و مقرر شد در مدارس خاص پایینتر از معدل ۱۸ به رشته تجربی نروند با همین وجود باز هم از بین این تعداد تنها ۳۴.۲ جذب کردیم و از تعداد باقی مانده ۵۹.۹ دهم به تجربی رفتند.
وی تاکید کرد: هرچند رشد دانشآموزان در رشتههای ریاضی، مدیریت انسانی، فنیوحرفهای و کاردانش است اما به سمت تجربی میروند.
سعادتمند عنوان کرد: دانشآموزی که دیپلم فنیوحرفهای و کاردانش میگیرد، کارگر ماهر بوده و میتواند اشتغالزایی کند، اما در رشته نظری ۲۴ سال زندگی و عمر را تلف میکند، بعد بیکار است.
معلوم نیست این داستان تا کی ادامه خواهد داشت و تب پزشکی مثل تب مهندسی کی فروکش خواهد کرد؟ باید این مفهوم در جامعه جا بیفتد که همه رشتههای تحصیلی بنابر نیاز جامعه به وجود آمدهاند و باید مثل تکههای پازل سرجایشان نشانده شوند تا منشأ اثر باشند؛ نشاندن آدمهای درست در درستترین جایگاه، کاری است که از آییننامه هدایت تحصیلی انتظار میرود.
نظر کاربران
نظام آموزشی مون هم مثل تیم ملی فوتبالمون بی برنامه و بی هدف هست و بدتر از اون بدون توجه به شغل آینده محصلین است
اگر دزآمد مدارکها تناسبی دارد هرکس جای خود میرود