حرکت سریعترین آسانسور جهان در ۱ ثانیه!
برج ۶۱۰ متری شانگهای در چین درحال راه اندازی سریعترین آسانسور جهان است که میتواند در عرض یک ثانیه حرکت ۱۷ متری داشته باشد.
همزمان با کار ساخت این آسانسور در سال ۲۰۱۴ ، افراد می توانند از طبقه همکف در کمتر از یک دقیقه ارتفاع ۵۶۵ متری این برج را طی کنند.
بخش موتور
آسانسور شرکت میتسوبیشی چون نسخه اولیه شرکت اوتیس مسیر خود را توسط یک تسمه طی می کند. این دستگاه از یک طرف به کابلهای فولادی و از طرف دیگر به یک وزنه ۱۳ تنی وصل شده است. یک موتور ۳۱۰ کیلو واتی در بالای بدنه این آسانسور، دستگاه را با کشیدن تسمه بالا و پایین می برد.
مغز آسانسور
یک کامپیوتر مرکزی زمان و ترتیب رساندن مسافران و سوار کردن آنها را برعهده دارد. هدف اصلی کاهش زمان انتظار کاربران بدون ممانعت از عبور دو آسانسور از کنار هم است، چرا که عبور دو آسانسور می تواند صدای باد شدیدی ایجاد کرده و فشار را در بدنه افزایش دهد.
ایرودینامیک
براساس گزارش پاپ ساینس، پوششهای آلومینیومی در بالا و پایین آسانسور مقاومت هوا و صدای باد را در سرعت بالا کاهش می دهد.
میرایی نوسان
آسانسورها در ریل فولادی محکم حرکت می کنند اما در سرعتهای بالا می توانند تکانهای اندکی هم داشته باشند. غلتکها که آسانسور را هدایت می کنند در کنار ریلهای فولادی به صورت اتوماتیک لرزش و نوسان را بی اثر می کند.
شتاب سنجهای متصل به دستگاه نوسان آرام آن را نشان دهد و همچنین محرکهای الکترومغناطیسی داخل غلتکها به بدنه آسانسور را در جهت مخالف به آرامی ضربه می زند.
فشارسنجی
تغییر شدید در فشار جوی در حرکت بی وقفه از طبقه زیرزمین به طبقه صدونوزدهم می تواند فشار ناخوشایندی را در گوش مسافران ایجاد کند. در این مرحله نوعی فن هوای ماشین درحال پایین آمدن را خارج می کند و میزان فشار برای کاهش این اثر تنظیم می کند.
توقف اضطراری
در طول کارکرد عادی، یک ترمز دیسکی مکانیسم تسمه اصلی را متوقف می کند اما اگر این سیستم دریابد که بدنه آسانسور بیش از حد سریع حرکت می کند، مکانیسمی را در قسمت تحتانی بدنه اجرا می کند تا ریلها را گرفته آسانسور را در ارتفاع ۱۵ متری متوقف می کند.
برای حفظ مسافران از گرمای ۹۸۹ سانتیگرادی که در نتیجه توقف اضطراری ایجاد می شود، مهندسان عایقهای مقاوم در برابر گرما را در بدنه آسانسور قرار داده اند.
ارسال نظر