۱۴۶۰۹۷۴
۳۰۸
۳۰۸
پ

بازگشت محبوب آنفیلد به دنیای فوتبال

یورگن کلوپ روز گذشته به‌شکل غیرمنتظره‌ای اعلام کرد که به‌زودی به فوتبال برمی‌گردد اما این‌بار نه در قامت یک سرمربی بلکه به‌عنوان مدیر فوتبال در حوزه‌ای که قرار است به جوانان و باشگاه‌های زیر نظر شرکت «ردبول» آموزش فوتبال دهد. در این گزارش قصد داریم روند ۹ ساله‌ی کلوپ و البته آینده کاری‌اش را بررسی کنیم.

هم میهن: یورگن کلوپ روز گذشته به‌شکل غیرمنتظره‌ای اعلام کرد که به‌زودی به فوتبال برمی‌گردد اما این‌بار نه در قامت یک سرمربی بلکه به‌عنوان مدیر فوتبال در حوزه‌ای که قرار است به جوانان و باشگاه‌های زیر نظر شرکت «ردبول» آموزش فوتبال دهد. در این گزارش قصد داریم روند ۹ ساله‌ی کلوپ و البته آینده کاری‌اش را بررسی کنیم.

بازگشت محبوب آنفیلد به دنیای فوتبال

«وقتی وارد باشگاهی می‌شوید مهم نیست در مورد تو چه می‌گویند. وقتی از باشگاه رفتی مهم است که هواداران چه چیزی پشت سرت می‌گویند.» ۹ سال پیش در چنین روزی یورگن کلوپ با جدایی از بوروسیا دورتموند به‌عنوان سرمربی لیورپول معرفی شد و در نشست خبری چنین جملاتی را به زبان آورد. در گام نخست هواداران لیورپول خیلی خوشبین نبودند که یک مربی آلمانی هرچند خنده‌رو بتواند در این باشگاه به موفقیت برسد اما کارهایی را برای این تیم انجام داد و رکوردهایی را شکست که مربیان به‌مراتب بزرگتر از او نیز در لیورپول موفق به انجام آن نشده بودند.

یورگن کلوپ روز گذشته به‌شکل غیرمنتظره‌ای اعلام کرد که به‌زودی به فوتبال برمی‌گردد اما این‌بار نه در قامت یک سرمربی بلکه به‌عنوان مدیر فوتبال در حوزه‌ای که قرار است به جوانان و باشگاه‌های زیر نظر شرکت «ردبول» آموزش فوتبال دهد. در این گزارش قصد داریم روند ۹ ساله‌ی کلوپ و البته آینده کاری‌اش را بررسی کنیم.

وضعیت یک‌دهه پیش لیورپول

یورگن کلوپ هفت فصل بسیار مطلوب را در دورتموند سپری کرد. دو قهرمانی پیاپی در بوندسلیگا و پایین کشیدن بایرن، همچنین فینالیست کردن این تیم در لیگ قهرمانان اروپا کار بسیار بزرگی بود. دورتموند با تیم‌های بزرگ اروپا سرشاخ می‌شد و آنها را شکست می‌داد. این تغییرات همه از رفتار و دانش کلوپ ساخته شده بود. کلوپ قصد داشت مدتی استراحت کند که پیشنهاد لیورپول رسید. او نمی‌توانست به این راحتی‌ها این پیشنهاد بزرگ را رد کند. قرار بود بار دیگر گواردیولا و کلوپ این‌بار در کشور دیگر به رقابت بپردازند.

کلوپ در هفته‌ها و ماه‌های ابتدایی به‌عنوان سرمربی لیورپول به‌صورت منظم تمرین را متوقف می‌کرد و به بازیکنان یادآوری می‌کرد که دقیقاً می‌خواهد چه چیزی از آنها ببیند. او می‌دانست که این تاکتیک در عین حال که درجه ریسک روی حریف را افزایش می‌دهد، بدین‌معنا نیز هست که ریسک بیشتری از سوی تیم خودش نیز انجام شده است. این کار به‌معنای فشرده کردن فضا به سریع‌ترین حالت ممکن بود چون اگر سه یا گاهی چهار بازیکن، برای ایجاد فشار روی حریف پست‌های خود را ترک می‌کردند، تیم لیورپول ممکن بود در سایر مناطق زمین آسیب‌پذیر شود.

این اتفاق وقتی لیورپول در ۲۰ دسامبر ۲۰۱۵ به واتفورد رفت، آشکار شد و طرح بازی به بدترین شکل با شکست مواجه شد تا به باخت ۳-۰ منجر شود. اعضای تیم قرار بود آن شب برای مهمانی کریسمس به باشگاه گلف فورمبی هال بروند. بازیکنان انتظار داشتند که این رویداد لغو شود اما پس از بازگشت به مرسی ساید، یک پیامک از طرف سرمربی به دست‌شان رسید که در آن نوشته شده بود: «هرکاری که کنار هم انجام دهیم با بیشترین حد توان‌مان خواهد بود و این یعنی امشب جشن خواهیم گرفت.» هیچ‌کس اجازه پیدا نکرد که زودتر از یکِ نیمه‌شب از مهمانی خارج شود.

طلسم قهرمانی اروپا شکست

یورگن کلوپ وارد هر تیمی که می‌شود اهداف بلندمدت را ترسیم می‌کند. در بورسیا دورتموند علاوه بر قهرمانی در بوندسلیگا به قهرمانی در لیگ قهرمانان نیز فکر می‌کرد. تا یک قدمی آن نیز رفت اما چنددقیقه کم آورد تا بایرن کاپ قهرمانی اروپا را بالای سر ببرد. در لیورپول نیز در همان سال نخست به فینال لیگ اروپا رسید که با شکست مقابل سویا دستش از رسیدن به جام قهرمانی کوتاه ماند.

در فینال لیگ قهرمانان نیز مقابل تیم قدرتمند رئال مادرید با شکست سنگین بدرقه شد اما در همان نشست خبری معروف قول داد که فصل بعد قهرمان لیگ قهرمانان می‌شود و همین اتفاق نیز رخ داد. سال بعد، لیورپول در نیمه‌نهایی با خلق یک شگفتی دیوانه‌وار شکست سنگین چهار بر یک در بارسلون را با پیروزی بزرگ چهار بر صفر در ورزشگاه خانگی آنفیلد جشن گرفتند و به فینال رسیدند.

دیدار با تاتنهام برای آنها خیلی پراسترس نبود و می‌دانستند با تلاش نرمال خود می‌توانند جام را بالای سر ببرند. لیورپول در طول سه‌هفته آماده‌سازی خود برای حضور در فینال از هیچ کوششی دریغ نکرد. لیندرز حتی یک بازی دوستانه پشت درهای بسته در ماربِیا برابر تیم B بنفیکا ترتیب داد؛ چراکه سبک و سیستم آنها به تیم پوچتینو شبیه بود. برخلاف دیدار ۱۲ ماه قبل در کی‌یف، هیچ نشانی از نگرانی در پایتخت اسپانیا وجود نداشت. کلوپ به اندازه‌ای آرام بود که در عصر روز برگزاری فینال دو ساعت در اتاق خود در هتل خوابید.

این شبی بود که لیورپول بالاخره لذت کسب جام قهرمانی را تجربه می‌کرد و کلوپ به رکورد شش‌شکست خود در فینال‌ها به‌عنوان یک مربی پایان می‌داد. او پس از پنالتی زودهنگام صلاح و گل دقیقه ۸۷ اوریگی که ششمین قهرمانی باشگاه در اروپا را به ارمغان آورد، گفت: «بیا درباره ششمی صحبت کنیم عزیزم. آیا هرگز تیمی شبیه به این ‌که بدون هیچ سوختی در باک خود به این شکل بجنگد، دیده‌اید؟ آنها به‌خاطر من فداکاری کردند. این جام بیشتر از هر کس دیگری حق آنها بود. این فصلی سخت با زیباترین پایانی بود که من می‌توانستم تصور کنم.»

افتخارات مهم با لیورپول

یورگن کلوپ در طول ۹ فصلی که در لیورپول حضور داشت افتخارات زیادی را کسب کرد. هرچند کسب فقط یک قهرمانی در لیگ برتر شاید خیلی قابل عرض نباشد اما اگر بدانیم در یکی از فصول تیم او با ۹۷ امتیاز هم قهرمان نشد به موفقیت‌های او بیشتر احترام می‌گذاریم. گلزنی ۵۵ بازیکن مختلف در دوران حضور او در لیورپول؛ محمد صلاح با ۱۹۰ گل در صدر اتفاق بزرگی است که نشان می‌دهد تیم‌های او صرفاً بازیکن‌محور نیستند و گلزنی به‌عهده اکثر بازیکنان است.

در سپتامبر ۲۰۲۳، لیورپول در ۴۴۰ بازی زیر نظر کلوپ به رکورد ۹۰۰ گل زده در ۴۴۰ بازی رسید. او با ۵۵ بازی کمتر از بیل شنکلی به این رکورد دست پیدا کرد. همچنین کلوپ تنها سرمربی لیورپول است که شش‌جام مختلف کسب کرده است. کلوپ که در ۸ اکتبر ۲۰۱۵ به‌عنوان سرمربی لیورپول منصوب شد و با این تیم قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، سوپرجام اروپا، جام باشگاه‌های جهان، لیگ برتر، لیگ کاپ و جام حذفی را جشن گرفت، تنها سرمربی لیورپول است که شش جام مهم مختلف را همراه با این تیم کسب کرده است.

از سوی دیگر با پیروزی مقابل لاسک در هفته اول لیگ اروپا، کلوپ به اولین سرمربی قرمزها تبدیل شد که به ۵۰ پیروزی در رقابت‌های اروپایی دست پیدا می‌کند. او این کار را در ۸۲ بازی انجام داد و از رکورد ۴۹ پیروزی رافا بنیتس به‌عنوان سرمربی لیورپول عبور کرد. همچنین لیورپول با ثبت نرخ پیروزی ۸۴/۲۱ درصد در قهرمانی لیگ برتر در فصل ۲۰۲۰-۲۰۱۹، بالاترین درصد برد در یک فصل را در میان تمام باشگاه‌های لیگ برتری ثبت کرد. در نوامبر ۲۰۲۲، کلوپ دویست‌وپنجاهمین پیروزی خود را در تمام رقابت‌ها با لیورپول جشن گرفت.

چالش جدید با یک شرط

ورگن کلوپ با امضای قراردادی به‌عنوان مدیر بخش فوتبال ردبول انتخاب شد و از ژانویه ۲۰۲۵ کارش را آغاز خواهد کرد. به گزارش  فوتبال برتر، دوری کلوپ از فوتبال خیلی طول نکشید و او با یک عنوان جدید، فعالیت در حوزه مورد علاقه خود را از سر می‌گیرد. یورگن کلوپ قرارداد بلندمدتی را با ردبول امضاء کرده و قرار است از ابتدای سال ۲۰۲۵، کارش را به‌عنوان رئیس بخش فوتبال این شرکت آغاز کند.

سرمربی سابق لیورپول در شغل جدیدش، به تمام تیم‌های شرکت ردبول (لایپزیش، سالزبورگ، نیویورک و...) در مورد مسائل مربیگری، فلسفه بازی، توسعه و انتقال استعدادها/سرمربی‌ها و موارد دیگر مشاوره خواهد داد. گفتنی است در قرارداد بلندمدت یورگن کلوپ با ردبول، یک بند ویژه وجود دارد که به او اجازه می‌دهد در آینده، هدایت تیم ملی آلمان را به‌عهده بگیرد و جانشین یولیان ناگلزمان شود. کلوپ در تابستان ۲۰۲۴ و پس از ۹ سال، لیورپول را ترک و اعلام کرد که فعلاً تصمیمی برای بازگشت به سرمربیگری ندارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج