۱۳۳۰۶۶۲
۲۴۵۰
۲۴۵۰
پ

پرونده جنجالی لیگ یک و حکمی که خبرساز شد

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال رای خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درمورد شکایت باشگاه سایپا از شمس‌آذر قزوین به‌دلیل استفاده از بازیکن غیرمجازی به نام مجتبی حسینی صادر کرد که بر این اساس شاگردان سعید دقیقی باید فصل آینده لیگ برتر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با ۳ امتیاز منفی شروع کنند.

فرهیختگان: کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال رای خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درمورد شکایت باشگاه سایپا از شمس‌آذر قزوین به‌دلیل استفاده از بازیکن غیرمجازی به نام مجتبی حسینی صادر کرد که بر این اساس شاگردان سعید دقیقی باید فصل آینده لیگ برتر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با ۳ امتیاز منفی شروع کنند. 

این اما پایان ماجرا نبود. تازه بعد از اعلام رای، این پرونده از دید این دو باشگاه و حتی باشگاه استقلال خوزستان وارد فاز تازه‌ای شد. سایپایی‌ها بر این باور بودند که باید رای به نفع آنها اعلام شود و آنها به جای تیم شمس‌آذر راهی مسابقات لیگ برتر شوند. آنها ادعاهای مختلفی را مطرح کردند و به‌واسطه آن بر این باور بودند که باشگاه قزوینی به‌دلیل عدم استعلام از کارت جعلی معافیت این بازیکن باید مجازات شود. 

با توجه به قوانین اما این نکته ضروری است که تغییرات در جدول مسابقات لیگ براساس ادعاهای مختلف فقط تا زمان برگزاری مسابقات ممکن است و اگر مسابقات پایان یابد، هرگونه ادعایی چه درست و چه غلط نمی‌تواند منجر به تغییر در مسابقات شود. از آنجا که مسابقات ماه گذشته به پایان رسیده بود و سایپایی‌ها اخیرا و تیرماه مدعی تخلف تیم شمس‌آذر شدند، هر آنچه حکم می‌شود باید براساس لیگ جدید صورت گیرد، درنتیجه وقتی شمس‌آذر وارد مسابقات لیگ برتر شده طبیعی است که حکمش هم در این مسابقات اعلام شود. کمیته انضباطی براساس همین قانون رای به کسر ۳ امتیاز از تیم شمس‌آذر دادو آنها با منفی ۳ امتیاز لیگ را آغاز می‌کنند. 

حالا اما دو باشگاه سایپا و شمس‌آذر به این رای اعتراض دارند و براین باورند که حق‌شان داده نشده، درنتیجه با توجه به فرصتی که دارند می‌خواهند اعتراض خود را به کمیته استیناف ارجاع دهند و از این طریق پیگیر حقوق خود شوند. در این بین استقلال خوزستان هم وارد بازی می‌شود و او هم ادعاهایی مطرح می‌کند که هرچند شکل رسمی ندارد اما باز هم باشگاه شمس‌آذر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. 

 سایپا چه می‌خواهد؟

باشگاه سایپا که تا دیروز مدعی بود باشگاه شمس‌آذر تخلف کرده و باید امتیازاتش کسر شود، حالا مدعی شده باید سه امتیاز دیدار فصل گذشته با شمس‌آذر به این تیم تعلق می‌گرفت. قانون می‌گوید شکایتی که بعد از پایان یک لیگ صورت‌گرفته دیگر امکان ندارد در لیگ گذشته اعمال شود و اگر این‌طور باشد و تیم سایپا بخواهد 3 امتیاز این بازی را از آن خود کند، آن‌وقت این استقلال خوزستان است که در جدول سقوط کرده و سایپا باید به لیگ برتر بیاید که البته چنین چیزی ممکن نیست. استقلال خوزستان فصل قبل در رقابت تنگاتنک با تیم سایپا در آخرین هفته با 57 امتیاز لیگ برتری شد و درحالی‌که سایپا با 2 امتیاز کمتر و با 55 امتیاز در لیگ یک باقی ماند. به این ترتیب اگر سایپا 3 امتیازی را که مدعی آن است، بگیرد 59 امتیازی می‌شود و می‌تواند جانشین استقلال خوزستان شود. 

این ادعای سایپا ممکن نیست؛ چراکه در قانون از همین موضوع می‌گوید. طبق این ماده اگر تیمی از بازیکن غیرمجاز استفاده کند در آن مسابقه 3 بر صفر بازنده می‌شود. حالا تناقضی که وجود دارد، این است که باشگاه یا باشگاه‌هایی که از این تخلف متضرر شده اند چطور به حق خود می‌رسند؟ در حکم اعلام شده باشگاه شمس‌آذر و بازیکن متخلف مجازات خواهند شد ولی باشگاه سایپا که به این موضوع معترض شده چطور به حق خود خواهد رسید؟

 استقلال خوزستان و ادعای منفی ۲۷ امتیاز

وقتی سایپا می‌گوید 3 امتیاز از دست رفته فصل قبل را می‌خواهد به معنی آن است که می‌خواهد به جای استقلال خوزستان به لیگ برتر صعود کند. آنجاست که استقلال خوزستان وارد ماجرا می‌شود. این باشگاه ادعای بزرگ‌تری دارد و می‌گوید یک تیمی تخلف کرده و اجحاف به تیم‌های لیگ برتری است، چون هرکدام از هشت تیمی که با شمس‌آذر بازی کرده‌اند امکان شکایت دارند. تناقض‌هایی در قانون وجود دارد، اگر محرز شد که تخلف صورت گرفته باید ۲۷ امتیاز بابت ۹ بازی که بازیکن غیرمجاز بازی کرده، کسر شود، ولی نظر کمیته انضباطی این است که درصورت شکایت هر تیم رسیدگی صورت می‌گیرد و به این ترتیب با شکایت سایپا ۳ امتیاز از شمس‌آذر کسر شده است. باید منتظر ماند و دید دیگر تیم‌ها شکایت می‌کنند یا تصمیم دیگری می‌گیرند. 

در این خصوص با کیوان بابادی، مدیرعامل باشگاه استقلال خوزستان صحبت کردیم که وی به ما گفت: «کارت پایان‌خدمت یک سند دولتی است که مشکل در آن به وجود آمده است. من در رای ندیدم که باشگاه شمس‌آذر از استعلامی که باید در این خصوص می‌گرفته مبرا شده باشد. اگر طبق رای ما قرار است تاوان بدهیم و اگر به حق باشد می‌پذیریم اما این موضوع اصلا به ما مربوط نیست ماده 61 به صراحت گفته است چنانچه تخلف قبل از مسابقات باشد بازی 3 بر صفر می‌شود. اما هرگز جایی عنوان نشده که تخلف درخصوص جعل اسناد شامل مرور زمان می‌شود. اگر از نظر کمیته انضباطی به واسطه جعل سند تخلفی صورت گرفته است و 3 امتیاز بازی با سایپا از شمس‌آذر کسر شده طبیعی است که باید در 8 بازی دیگر هم براساس این تخلف از باشگاه مربوطه امتیاز کسر شود. پس برای این تخلف باید تیم شمس‌آذر با 27 امتیاز منفی وارد مسابقات شود. »

وی ادامه داد: «به نظر من در چنین شرایطی لیگ برتری‌ها مدعی‌تر از تیم‌های لیگ یک هستند چراکه یکی از رقبا حذف خواهد شد. تیم‌های لیگ برتری باید از بین 16 تیم برای بقا تلاش کنند و اگر یک تیم با 27 امتیاز منفی وارد مسابقات شود طبیعی است که به نفع لیگ برتری‌ها است. دوستان از حرف من دلخور نشوند چراکه من مدیرعامل این باشگاه هستم و باید از حق استقلال خوزستان دفاع کنم. صعود این تیم به لیگ برتر اتفاق خوبی بود. از نظر من کار خوب پاداش دارد اما قانون هم باید اعمال شود. هر اتفاقی خلاف قانون رخ دهد باید منجر به توبیخ شود. پس هر کس که نقشی در آن داشته باید توبیخ شود. وظیفه ما است که از فوتبال پاک تبعیت کنیم وگرنه مثل داستان معافیت‌های غیر مجاز که درنهایت مشخص شد پای فوتبالی‌ها در میان است، آبرویمان می‌رود. من از صمیم قلب می‌گویم رای عادلانه اگر قرار است به ما آسیب بزند را با جان و دل می‌پذیرم ولی عادلانه باشد. »

این‌طور به نظر می‌رسد که مدیرعامل باشگاه استقلال خوزستان حالا خودش هم مدعی شده و می‌خواهد با این استدلال‌ها تیم شمس‌آذر را از لیگ برتر به‌عنوان یکی از مدعیان کنار بزند. طبیعی است هر باشگاهی به فکر منافع خود است و شاید استقلالی‌های خوزستان اگر بخواهند در رقابت با تیمی با 27 امتیاز منفی به میدان بروند راه برایشان هموارتر باشد. با این حال اما کمیته انضباطی فقط به هر بازی در صورت شکایت طرف مقابل رسیدگی می‌کند. کمیته انضباطی بر این باور است که چون سایپا شاکی این پرونده است فقط به مورد آن رسیدگی می‌کند و اگر هر باشگاهی شکایت کند به ازای آن نیز رسیدگی شده و احتمالا امتیاز کسر می‌کنند. در‌حالی‌که آبی‌های اهواز مدعی هستند جرم جعل سند پایان‌خدمت عمومیت دارد و باید با آن رسیدگی شود. 

 شمس‌آذر به دنبال برگرداندن منفی ۳ امتیاز

باشگاه شمس‌آذر اما مدعی است بازیکن مذکور با مدرک جعلی باشگاه را هم گول زده و آنها نباید مجازات شوند. حتی مدیرعامل این باشگاه به برخی هواداران اتهام زد که با توجه به اینکه از موضوع خبر داشتند به جای اطلاع‌رسانی به باشگاه، آنها را فروخته‌اند. به همین دلیل قصد دارند به کمیته استیناف اعتراض کنند. از نظر آنها وقتی باشگاه تخلفی نکرده، لایق مجازات نیست. خود حسینی هم در جلسه کمیته انضباطی گفته است که شمس‌آذر نقشی در صدور کارت پایان‌خدمت جعلی وی نداشته اما آیا نیاز به استعلام هم نبوده است؟

از طرفی آنها مدعی هستند حسینی بازیکن تاثیرگذاری برای شمس‌آذر نبوده و احتمالا کمیته انضباطی نیز این مهم را در رای خود اعمال کرده است. این بازیکن در11 بازی برای تیم شمس‌آذر به زمین رفت، که بجز یک بار مقابل خیبر که باختند و با خلیج فارس ماهشهر مساوی کردند در سایر مسابقات برنده شدند. اما دقایق حضور به‌شدت محدود بوده است. 

حالا شمس آذری‌ها مدعی هستند اگر تیم‌شان در این ماجرا دخیل بود، چه نیازی داشتند که او را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در چنین لحظاتی به زمین بفرستند بازیکنی که نه گل زده، نه پاس گل داده و کارایی خاصی برای شمس‌آذر نداشته است. یکی از نزدیکان به این باشگاه به ما گفت: «مدام به شمس‌آذر انگ می‌زنند و این اتفاق برای امروز نیست بلکه در طول فصل هم بارها آزار و اذیت شدیم ولی به کار ادامه دادیم. حالا هم همین دوستان اذیت می‌کند. صحبت‌های مصیب چگینی، سرپرست تیم شمس‌آذر که گفته است: «مستنداتش موجود است که برخی افراد در همین قزوین چه کارهایی انجام داده‌اند، سندی بر این ادعاست و نشان می‌دهد که واقعا اتفاقاتی رخ داده و شاید در حال رخ دادن است که این تیم را به حاشیه ببرد.»

حالا شمس‌آذر قصد اعتراض به حکم صادره را دارد؛ چراکه معتقدند همین 3 امتیاز برای شمس‌آذر که به‌عنوان یک تیم نوپا وارد لیگ برتر شده، خیلی تاثیرگذار است. حتی یک امتیاز هم برای آنها با ارزش است چراکه کم‌تجربه‌ترین تیم در لیگ برتر هستند و برای جمع‌آوری امتیاز باید بیش از دیگران تلاش کنند. حالا این استیناف است که تکلیف این پروژه پر پیچ و خم را مشخص می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج