۱۲۲۸۳۴۸
۱۵ نظر
۵۵۱
۱۵ نظر
۵۵۱
پ

اسکوچیچ برای فوتبال ما کوچک است

روزنامه نگار و بازیکن سابق استقلال می‌گوید که در فوتبال ایران، افراد سیاسی تصمیم گیرنده هستند.

ورزش سه: روزنامه نگار و بازیکن سابق استقلال می‌گوید که در فوتبال ایران، افراد سیاسی تصمیم گیرنده هستند.

بحث پیرامون اتفاقات یک هفته اخیر فوتبال ایران همچنان داغ است. اعضای کمیته فنی چند روز پیش تصمیم به تغییر سرمربی تیم ملی گرفتند اما در نهایت هیئت رئیسه پس از جلساتی طولانی، رأی به ابقای سرمربی کروات داد تا دراگان اسکوچیچ همچنان سرمربی تیم ملی بماند.

با این حال همچنان اخباری مبنی بر احتمال تصمیمات جدید پس از انتخابات فدراسیون فوتبال در شهریور ماه به گوش می‌رسد و باید منتظر ماند و دید بالاخره تکلیف نیمکت تیم ملی برای حضور در جام جهانی به کجا خواهد رسید. این اتفاقات در شرایطی به‌وجود آمده که عملا برخی اختلافات میان کادرفنی و بازیکنان تیم ملی مشاهده می‌شود.

حالا جهانگیر کوثری فوتبالیست سابق استقلال که فعالیت‌های متعددی از جمله تهیه کنندگی، مجری گری و روزنامه نگاری نیز انجام داده، اعتقاد دارد که تصمیمات سیاسی در فوتبال کشور وجود دارد با این حال ایجاد تغییرات روی نیمکت تیم ملی می‌تواند مثبت و مفید واقع شود.

* هفته قبل کمیته فنی نظر به ایجاد تغییرات در کادرفنی تیم ملی داد اما هیئت رئیسه این تصمیم را رد کرد و سرمربی کروات در سمتش ابقا شد. به نظر شما با این تصمیمات جایگاه کمیته فنی خدشه دار نشد؟ بخصوص اینکه خود فدراسیون فوتبال این افراد را انتخاب کرده بود.

واقعیت قضیه این است که فوتبال به عنوان یک پدیده فراگیر در جامعه ما قرار دارد و فدراسیون فوتبال، هیئت رئیسه و کمیته فنی تصمیم گیرنده اش نیستند، حتی اگر امروز شخصی به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال وجود داشت. البته می توان یکی دو نفر را استثنا کرد اما تمام عنوان های بالاتر از فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش در این قضیه نقش دارند. هر کدام از این ارگان ها دوست دارند تا مدیران خودشان را در رأس فدراسیون فوتبال بگذارند. وگرنه آقای عزیزی خادم که در انتخابات رأی آورده بود، تأیید شد، حتی خوب کار کرده بود و تیم هم راهی جام جهانی شد را تغییر دادند. او با اسکوچیچ یا هر کس دیگری این جریان فوتبال را مدیریت و راهبری می کرد. اما دخالت ارگان های سیاسی جامعه ما در فوتبال بسیار زیاد شده است. هر کدام می خواهند نظر خودشان را در فوتبال اعمال کنند. اینهاست که اکنون (به فوتبال کشور) لطمه می زند. وگرنه کمیته فنی و هیئت مدیره هیچکدامشان که در قواره تصمیم گیرنده برای تیم ملی نیستند.

* هیئت رئیسه را می گویید یا کمیته فنی؟

من هیئت رئیسه را می گویم. آنها در آن اندازه نیستند. در کمیته فنی نیز بچه های فوتبالی قابل احترامی حضور دارند اما در آن درجه از سواد عمومی، سواد ورزشی و سواد کلاسیک فوتبالی نیستند که بتوانند تصمیمات دقیق تری بگیرند.

* همانطور که شما اشاره کردید بعضی از افراد کمیته فنی سابقه ملی خاصی ندارند.

قرار شده بود تا افراد متوسطی را جمع کنند. آن فردی هم که بازیکن تیم ملی بوده، خیلی هم قابل احترام است. اما در واقع سواد آکادمیک ندارد تا از نظر جامعه شناسی تشخیص دهد موقعیت فوتبال ما کجاست و اهمیت جام جهانی و حضور در این رقابت ها و شور جهانی فوتبال چقدر است. حالا آنها می گویند شاید بخش دوم، سوم یا چهارم تصمیم گیری غلط باشند. اما تصمیم گیری اصلی که می تواند تأثیرگذار باشد، آدمها و عنوان های سیاسی بالاتر هستند. آنها هستند که به ما لطمه می زنند. چرا عزیزی خادم برداشته شد؟ چرا در یک زمانی آقای دادکان یا داریوش مصطفوی عوض شدند؟ درحالیکه رأی آورده بودند و باید می ماندند. اما مسئولین سیاسی بالاتر در آن زمان هرگاه زورشان به ارگان دیگری می رسید، این افراد را تغییر داده و نفرات مورد نظر خودشان را می آوردند. از اول انقلاب تاکنون، ما 22 رئیس فدراسیون داشته ایم. اگر به این اسامی نگاه کنید می بینید برخی 3 ماه، 6 ماه و یک سال رئیس بوده اند. هر دولتی عوض می شد، این افراد نیز تغییر می کردند. حتی اگر دولت نیز تغییر پیدا نمی کرد، هر مسئول سازمان ورزشی که عوض می شد، آن رئیس فدراسیون نیز تغییر پیدا می کرد. فوتبال پدیده ای است که می تواند در مسائل اجتماعی و سیاسی خیلی تأثیرگذار باشد که اکنون نیز همینطور است. با این اختلافاتی که بین چند بازیکن و مربی است، ممکن است مشکل بزرگتر شده و به یک تهدید تبدیل شود. در زمان ایویچ نیز اینگونه بلایی سر یکی از 4 مربی بزرگ تاریخ آوردند. چون آقای عابدزاده با ایویچ خوب نبود، چند نفر را دور خودش جمع می کرد و می توانست این کار را انجام دهد. این خیلی خطرناک بود.

* اکنون نیز همینطور است. حتی نشریه سان انگلیس نوشته بود بازیکنان تیم ملی ایران به رهبری طارمی علیه اسکوچیچ کودتا کرده بودند و قصد داشتند او را برکنار کنند.

حالا من آن را کودتا نمی دانم. شما ببینید یک بازیکن بزرگ که در تیم ملی فوتبال خیلی تأثیرگذار است، با اسکوچیچ رابطه خوبی ندارد و سرمربی نیز او را کنار گذاشته بود. اما باز هم از ارگان های بالاتر به اسکوچیچ دستور داده بودند که ایشان (طارمی) برگردد. پس برای فوتبال ما، فوتبالی ها تصمیم گیرنده نیستند. یک رئیس فدراسیون که سواد لازم داشته باشد، فوتبال را بشناسد، رزومه مدیریتی داشته باشد، در فدراسیون کم نداشته ایم. یک زمانی داریوش مصطفوی، صفایی فراهانی و دادکان را به دلایل سیاسی برداشتند، نه به دلیل شایستگی و انتخابات. شما می توانید یک رئیس فدراسیون بگذارید که هر چه بگویید او هم بگوید چشم. این دیگر رئیس فدراسیون نمی شود. فیفا به دنبال این است که مسائل سیاسی در فوتبال دخالت پیدا نکند.

* به عنوان کارشناس چندین ساله فوتبال و ورزش ما، ماندن دراگان اسکوچیچ را به صلاح تیم ملی می دانید؟

نه من اصلا موافق برگشت اسکوچیچ نبودم. من فکر کردم که یک تغییر می تواند تحول بزرگی را در تیم ملی ایجاد کند. اگر چه فقط 4 ماه زمان تا آغاز جام جهانی باقی مانده، اما در این 4 ماه نیز همان نتایجی که اسکوچیچ می خواهد از تمرینات و شاگردانش بگیرد، آن نفر جدید می توانست روحیه جدیدی را در جامعه و بازیکنان ایجاد کند.

* حتی اگر آن نفر جدید ایرانی می بود؟

به نظر من فرقی نمی کرد. حتی اگر سرمربی جدید ایرانی می بود، بهتر می شد. منتهی الان جوری شده که با توجه به مربیان خارجی، مربیان ایرانی از نظر کلاس بندی پایین آمده اند. این مسئله ناخودآگاه است. یک زمانی امیر قلعه نویی، علی دایی، جواد نکونام و وحید هاشمیان می توانستند تیم ملی را اداره کنند. اما اکنون جوی را ایجاد کرده اند که مردم این را نمی پذیرند و قبول ندارند. اما این تغییر و رفتن اسکوچیچ به تیم روحیه مضاعفی می داد.

* تمایل شما به تغییر اسکوچیچ، روی زاویه همیشگی شما با مربیان بلوک شرق و کروات دارد؟

نه من اصلا اینگونه نیستم. من گفتم که ایویچ یکی از 4 مربی بزرگ تاریخ جهان است. الان مگر دالیچ مربی بدی است؟ همیشه مربیان بزرگ ما از یوگسلاوی سابق بوده اند. منظور من از نظر کشوری نیست. در آلمان نیز مربیانی بوده اند که در سطح تیم ملی حضور داشته اند اما کیفیت فنی نداشته اند. اکنون 10، 11 سال است که اسکوچیچ ایران را گشته و در تیم های دسته دوم نیز حضور داشته و کار خاصی نکرده است. او چیز تازه ای هم یاد نداده و فوتبال نوینی را از اسکوچیچ ندیده ایم. به نظر من با استفاده از توانایی چند بازیکن مانند طارمی و آزمون توانستیم بازی ها را برنده شده و در سطح آسیا بالا بیائیم. اسکوچیچ آدم قابل احترامی است و کاری با او ندارم اما برای فوتبال ما کوچک و کم است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • ناشناس

      فوتبال ما امثال شما و دلال نمیخواد.فقط همین

    • الف. ج

      فوتبال همان هست که قبل اسکوچیچ به عراق وبحرین باخته بود اسکوچیچ فوتبال شما را لعاب داد وبزرگ کرد

    • محمود رمضی

      ویلموتس که بزرگ بود کاری نکرد شما کجا بودید

    • حسن

      دقیقا قصه همینه

    • قاسم

      حرف حق

    • ناشناس

      با یا بدون اسکوچیچ شانسی نداریم. بیخود ادای کارشناسی در میارید و پول ملت را دور نریزید

    • ناشناس

      باریکلا اقای کوثری گل گفتید بااین کادر میشویم کیسه گل.

    • ناشناس

      اخه تیم فوتبال ما هم درحد واندازه مربی های قدر و درجه یک دنیا نیست که ادعای مربی معروف میکنیم،بعدش هم تا ورزش ما از حالت سیاسی خارج نشه همینه که هست،متاسفانه

    • پیروز

      آخه کدوم فوتبال

    • ناشناس

      معلوم نیست چی گفت طارمی و ازمون در زمان ویلموس هم بودند شکست خوردیم دلیل نمیشه !!!!

    • ناشناس

      شما بزرگی عزیز
      شما ببخش که اسکوچیچ کوچک است
      یادشون رفته قبل از انتخاب سرمربی از شما اجازه بگیرن

    • بینام

      آن زمانی که مربی تیم نفت آبادان بود وبه تیم ملی آورده شد میبایستی این فکر را میکردی که در حد تیم ملی نیست نه حالا همه چیز در این کشور باند بازی شده !!!!!! آبرومونو در دنیا بردی

    • ناشناس

      فوتبال ما داشت اوت میشد، ایشون اولش کرد تو گروهش شما قدر نشناسا کسیو میخواین مثل کیروش که پولای هنگفت بگیره بهتون توهین کنه هیچ نایجه ای هم نگیره!

    • عباس

      آره فقط تو بزرگی تو بدرد بخوری دوزاری

    • ناشناس

      برو تهیه کنندگیتو بکن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج