عجایبی که درباره خودروسازانِ وطنی نمیدانید
گزارش تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودروسازی حاوی نکات قابل تاملی است که خلاصه آن به این شرح است.
برترینها: گزارش تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودروسازی حاوی نکات قابل تاملی است که خلاصه آن به این شرح است.
مهدی خرم دل؛ خبرنگار در رشته توئیتی به بخشهایی از گزارش تحقیق و تفحص مجلس از عملکرد خودروسازان اشاره کرد و نوشت:
* بنگاه داری خودروسازها هزینه تولید را بالا برده. در پایان ۱۳۹۷ شرکت ایران خودرو دارای مجموعاً ۱۰۷ شرکت بوده که تعاونیهای خاص و اعتبار کارکنان نیز، دارای ۱۲ شرکت فعال است. شرکت سایپا هم کنترل ۶۴ شرکت فعال و ۱۲ شرکت غیرفعال را در اختیار دارد.
* نیروی انسانی مازاد: بیش از۱۲درصد بهای تمامشده مربوط به هزینههای حقوق و دستمزد است(حدود سه برابر استانداردهای جهانی). افزایش روند استخدامها در ماههای نزدیک به انتخابات و انتصاب افراد بدون تخصص و بعضاً مسالهدار از لحاظ مالی و مدیریتی!
* هزینههای سرمایه گذاریهای خارجی بی توجه به مطالعات بازار در کشورهایی نظیر سنگال، موجب خروج منابع از بنگاه اقتصادی گردیده.مثلاً در سنگال ۹۰میلیون دلار تحت شرایطی سرمایه گذاری شده که این کشور امکان تأمین برق برای فعالیت این کارخانه را نداشته است و اکنون نیز هیچ امکانی برای فروش و واگذاری این کارخانه وجود ندارد. در مجموع طی سنوات ۱۳۸۶ لغایت ۱۳۹۲ این سرمایه گذاریها بالغ بر ۱۵۸ میلیون دلار شده است!
* مشکل عمده در حوزه در ایرانخودرودیزل و سایپادیزل، عدم توجه به مقیاس اقتصادی و تغییر تعرفهها و همچنین عدم توجه ناظران به این شرکتها و ایجاد یک حیات خلوت برای رانتجویی افراد و رانده شده از دیگر بخشها است. این امر هزینههای فراوانی را بر دو گروه خودروساز تحمیل کرده.
* به عنوان مثال عدم بازگشت فروشهای صادراتی خودروهای دیزل به موریتانی به مبلغ ۵۸۵۰۰۰۰یورو، شناسایی سود از طریق فروش شرکتهای زیرمجموعه در قالب معاملات درونگروهی و عقد قراردادهای بازرسی صوری به منظور سودده نشاندادن شرکت اصلی و...از فسادها و بیتدبیریهای موجود در این حوزه است.
* تنها ۴۰ قطعه از کل قطعات خودرو مشمول استاندارد اجباری میباشند و در مابقی قطعات آییننامه نظارت کیفی مبتنی بر مدلهای کیفی ایجادشده توسط شرکتهای خودروساز مبنا میباشد. متأسفانه این مدلها و کنترلها نیز معمولاً تحت تأثیر فشار تولید و لابی در تأمین قطعه... بوده و کاهش کیفیت.
سهند ایرانمهر؛ روزنامه نگار هم در رشته توئیتی درباره گزارش تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودرو نوشت:
* دولت در ظاهر کمتر از ۲۰ درصد سهام ایرانخودرو و سایپا رو در اختیار داره؛ ولی عملاً «بازیگر اصلی» مجمع عمومی این شرکتهاست.
* حدود ۲۰۰ شرکت زیرمجموعه ایرانخودرو و سایپا، وجود دارند که به گفته هیأت تحقیق و تفحص، حتی خود خودروسازها هم به صورت حسابها و اطلاعات بعضی از این شرکتها دسترسی ندارند.
* طبق گزارش تحقیق و تفحص مجلس، رانت ناشی از قیمتگذاری دستوری و فروش به افراد خاص و سفارششده در خودروی پراید، رقمی در حدود ۳۰ میلیون تومان است.
* بعضی از قطعهسازها، شرکتهای خودروسازی رو مجبور کردند که قطعات الکترونیکی مثل ایسییو رو از شرکتهای خاصی در چین بخرند!
* به گفته هیأت تحقیق و تفحص مجلس، در ۱۰ ماه اول ۱۳۹۵ سفارش واردات ۵۳ هزار دستگاه خودرو از «شرکتهای ناشناس در امارات» ثبت شده که اینها عمدتاً «گریمارکت» (بازار خاکستری) همان نمایندگیهای رسمی در ایران هستند و هدف صدور فاکتور فروش با قیمت بالاتر بوده است.
نظر کاربران
باز هم فردین بازی ودروغ به مردم تاکی بهوش باشید
پاسخ ها
بابا بسه خسته شدیم از حرفای تکراری.اگر میتونید جلوشون بگیرید اگر نه دهنتون ببندید.این حرفارو همرو خودمون میدونیم
چیز جدیدی نیست
کدوم قسمت از مملکت اینطوری نیست ؟
طلا ؟ جنگل خواری در شمال ؟ طلا ؟
خانه از پای بست ویران است
خوب همه رو از جیب مردم دارین میگیرین...هزینه بی کفایتی اونا رو مردم بدن....
پاسخ ها
لعنت خدا بهشون
دانستن اینها دردی واز کسی دوا نخواهد کرد
پاسخ ها
بهتره که بدونیم و جاهل نباشیم
حداقل ياد ميگيري که راي ندي
خراب شه این ایران خودرو این قیمتش بر باعث بازیش لعنت
تاخصوصی واقعی نشودونه خصولتی،اوضاع همینه والبته الان موقع خوبی برای خصوصی شدن دراین تحریم هانیست!
چراکارمنداش خیلی خوب سودمی برند
همه اینارو ملت می دوند ،چرا کسی یا نهادی جلوشونو نمیگیرن؟
چرا فقط حرفای قشنگ تکراری میزنید؟
پاسخ ها
دقیقا.چون متاسفانه تو این چهل سال نهاد سالمی باقی نمونده
چرا. پیشنهاد سالم
اینها سلطان خودرو هستند نه اون زن و شوهر ولی باید معلوم بشه که این زن و شوهر چطوری توانستند مثلا ۶۷۰۰ خودرو بخرند ؟ در حالی که مردم عادی براحتی نمیتوانند خودرو بخرند
مردم میدانستند
نفهم شما ها هستید
رفتن یک کشور فقیر و گدا گشنه کارخانه راه انداختن کلی پول بی زبون ریختن کارخانه نمیتونه نه کار کنه نه فروخته بشه ....
پاسخ ها
پس گرانی خودرو تقصیر مردم هست بقیه ازجمله خودروسازان و دولت بی تقصیرن
خودرو سازها با شرکتهای لبنیات وخیلی از شرکتهای دیگه دستشون تو یکاسه است هر وقت دولت جلوی گرونی خودرو میگیره شرکتهای دیگه از جمله لبنیات شروع میکنن به گرون کردن تا به همین بهونه توجیه گرونی بشه برای خودرو ساز یه تحقیق ساده کافیه خدایا ما را از این هیولاها نجات بده
باید تمام مدیران قبلی را دستگیر کنن که جواب گو باشن
بنظر شما گرداننده های اصلی این دو شرکت خودرو سازی چه کسانی هستند که با توجه به این همه تخلفات هیچ اقدامی برای جلوگیری و رسیدگی واقعی از اونها صورت نمی گیره.. پس باید بگیم عجبا به نوع نظارت و کنترل تخلفات این دو خودرو ساز
تمام این مشکلات جواب ساده ای داره.مافیا مافیا مافیا مافیا.به همه جانفوذ کردن در دولت درمجلس در هیئت مدیره خودروسازان و...
خب با این اوصاف ، نتیجه این همه تحقیق چی میشه؟
ای داد اگه نصف اطلاعات بالا هم درست باشه باید مسئولین برن...
اخه فساد تا چقدر؟ کشور رو ول میکردین هم اینقدر فساد درست نمیشد! چیکار دارین میکنین که تویه فقط دو تا شرکت ماشین سازی تون انقدر راه فساد بازه و هر کی هر کاری میخواد میکنه و کسی هم هیچ کاری باهاشون نداره
خدا ریشه ی این ظلم و ظالم هارو را برچینه، که اینگونه خون ملت رو تو شیشه کردن ، و حتی جلوی خوده خدا هم می ایستن،کسی زورشون به این قوم ظالم نمیرسه
اعدام کنین...
... دیگه خسته شدیم از سریال ،ز تکرار مکررات ،پراید امروز 12 ملیون شده ،،چرا؟
لعنت خدا بهشون
این یه نمونه از هزار مورد در مورد خودروسازی وطنی است
هیچی عجیب نیست. مرغ تخم گذار دولته
ایناکه مردم میدونن برا مسئولین پخش کنید تا فکری بحال ایران خودرو و سایپا بکنن !؟ صدای خانمه که میگه درت بازه رو جزو اپشن هاو هنر خودشون میدونن ! کیفیت والباقی کشک هست فقط پول میگیرن
پول اين ملت بصورت باداورده وارد اين شركتها شده و آنها نيز در آن شنا مي كنند
تدبیر بی تدبیری
اینها همه از بی ارض گی دول ته چون خود اش دلزده دردا سر کارن کنترل ومهار نمیدونه چیه کشورم به به امان الله هم رها نشده بلکه باید مردم به پا خیزم دزدان رو بکشند واز کشور برانن
چه چیزی از این پراید جزء عجایب نیست اصلا ما ایرانیان جزء عجایب هفتگانه هستیم.
ماشین های اشغالشون را میدن به مردمی که حق انتخاب ندارن اگه رقابت نباشه همه چی دست همین دو تا خودروساز باشه نتیجه اش همین میسه دیگه
بهتر نیست به جای اعدام سلطان خودرو ، مسئولین سلطان احتکار خودرو یعنی سایپا و ایران خودرو رو اعدام کنند
بنازم به ابن مدیریت واقعاخجالت آورستق
دروغ بنیان این مملکت رو نابود کرده تا یاد نگیریم صادق باشیم حتی اگر رفیق جون جونی ترامپ باشیم فایده نداره
چرا نظارت نمیشه
چون دزها باهم هستن
لعنت به اقتصاد سیاستی