۹۹۱۵۹۵
۱۳ نظر
۵۰۱۳
۱۳ نظر
۵۰۱۳
پ

چرا تقاضای خودرو ترمز برید؟

یکی از فعالان حوزه خودرو معتقد است افزایش نیافتن قیمت خودرو در کارخانه سبب شده تا علاوه بر گسترش سوداگری عملا بدهی‌های خودروسازان به قطعه سازان افزایش یابد و این به کاهش اشتغال و افزایش تعدیل کارگران منجر شده است.

خبرآنلاین: یکی از فعالان حوزه خودرو معتقد است افزایش نیافتن قیمت خودرو در کارخانه سبب شده تا علاوه بر گسترش سوداگری عملا بدهی‌های خودروسازان به قطعه سازان افزایش یابد و این به کاهش اشتغال و افزایش تعدیل کارگران منجر شده است.

تولید در کشور ما بیش از هر زمان دیگری با مشکل مواجه است. این در حالی است که پس از دو سال رشد منفی اقتصادی انتظار می‌رفت این روند برای سال جاری متوقف شود ولی شیوع کرونا جلوی این اتفاق را گرفت. این در حالی است که به طور روزمره بر قیمت خودرو افزوده می‌شود. به نظر می‌رسد این تغییرات قیمتی نه ناشی از تقاضای واقعی و موثر بلکه ناشی از افزایش سفته بازی در بازار خودرو است. این در حالی است که در بیشتر کشورهای جهان خودرو یک کالای مصرفی محسوب می‌شود ولی شرایط دو سه سال گذشته ایران سبب شده تا بسیاری از مردم برای حفظ قدرت خرید خود و سود جویی به بازار خودرو آمده‌اند.

فاصله میان قیمت خودرو در کارخانه و قیمت بازار یکی از شکاف‌های عمیق است که در یک سال گذشته خود را نشان داده است و همین تبدیل به انگیزه‌ای شده تا خریدارانی صرفا برای درآمد خود اقدام به خرید و فروش خودرو کنند. البته افزایش قیمت مسکن نیز به گونه‌ای بوده که دیگر هر کسی نمی‌تواند آن را بخرد. به همین دلیل بخش مهمی از سرمایه‌های خرد به این بازار فرار کرده‌اند.

محمد رضا نجفی منش، از فعالان حوزه قطعه سازی خودرو می‌گوید: برای پی‌بردن به این مهم خیلی ساده می‌توان به وضعیت قیمت خودرو در بازار رجوع کرد. در شرایطی که سرمایه‌گذاری در حوزه‌های گوناگون به دلیل کاهش قدرت پول دشوار است و بازار ارز و طلا هم چندان امکان سودآوری ندارند افراد می‌توانند با یک خرید ساده بین ۲۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان سود به دست آورند.

این فعال حوزه خودرو در رابطه با تبعات این تصمیم توضیح می‌دهد: تبعات این اقدام زیان ۴۳ هزار میلیارد تومانی خودروسازان است. این زیان خود را در نپرداختن بدهی خودروسازان به قطعه سازان نشان داد. بسیاری از بدهی‌های این بخش بالغ بر ۶ ماه تا یکسال از سررسید آن گذشته و همین مساله هم سبب شده تا تعداد زیادی از کارگران خود را تعدیل کنند.

او می‌افزاید: مشکل اصلی خودروسازان این است که نقدینگی خود را از دست دادند و این کار را برای آنها دشوارتر کرده و پرداخت بدهی‌ها را نیز مشکل‌تر. قطعه ساز نیز چون بدهی‌های خود را دریافت نکردند نتوانسته‌اند به اندازه کافی مواد اولیه خود را وارد کنند که این مساله نیز به کاهش بیشتر تولید انجامید. از سوی دیگر هم دولت ارزان فروشی از جیب خودروساز به مردم را هم به شکل جدی پیگیر شده که این نیز به افزایش مشکلات منتهی شد.

نجفی منش در مورد اینکه چقدر کارگر در حوزه قطعه سازی فعال هستند، تصریح کرد: من شخصا آمار دقیقی ندارم و به همین دلیل نمی‌دانم آمار دقیق آن چقدر است ولی وزارت کار در گزارش اخیر خود از تقاضای ۸۶۰ هزار نفر برای دریافت بیمه بیکاری خبر داده است که طبعا بخش مهمی از آنها کارگران حوزه قطعه سازی بوده است.

او در رابطه با تصمیماتی که می‌تواند به افزایش قیمت منجر شود، تاکید کرد: متاسفانه با آنکه قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار تاکید می‌کند که باید در هر مورد نظر تشکل‌های مرتبط با آن حوزه پرسیده شود ولی این مساله بارها از سوی مسئولان نادیده گرفته شده است. به این ترتیب در این زمینه‌ها مسئولانی تصمیم‌گیری می‌کنند که دستی بر آتش ندارند و به همین دلیل هم تصمیمی که اتخاذ می‌شود راهگشا نخواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    همین نفر را دادگاهی کنید وضع خوب میشه

    پاسخ ها

    • بدون نام

      بدرک آن شاءالله ورشکست بشین.وهیچ متقاضی نداشته باشین

    • ایرانم سرافراز

      یادم میاد سال ۸۶میگفتن خیابونها دیگه جا نداره ..خودرو زیاد شده باید کاری کرد ...الان از اون سال دوبرابر شده خیابونها کوچه ها جا نداره ...بی مدیریتی و بی سوادی با مدرکهای جعلی این میشه وضع مملکت

  • بدون نام

    دیگه چقدر میخواهید گرون کنید این مردم هستند که ور شکست کردند اصلا خودرو مثلا پراید 200ملیون که کمتری قیمت شروع کنید برید الی ماشاالله دیگه خیالتون راحت

  • بدون نام

    دیگه مثلاپرایدچندمیخوادبدهید؟!حالاتولیدنمی شود!تیباچند؟ساینا؟کوییک؟هرروزیک اسم می گذارید؟

  • بدون نام

    اگه این ماشین براتون دردسر بدتر از کرونا نشد جای پارک نیست توخیابان اگه خرید فروش میشه فقط فقط برای ی سری بدبختهدکه نونی براشون بمونه همون نونه ی ی روزی میشه زهره مار

  • بدون نام

    چرا روراست به مردم نمیگید قطعه نداریم خودرو تولید کنیم همش این در اون در میزنید و بازار را خراب میکنید.

  • علی

    بازهم دواهرم فشاروسواستفاده خودروسازان ودلالان ومافیای خودرویی فعال شده برای افزایش قیمتها ۱-تهدیدبه کاهش اشتغال۲-تهدیدبه بیکاری

  • سلام...

    من موندم اینا چطور سالی ان‌ میلیارد ضرر میدن ولی بازم هستن؟ ...

  • بدون نام

    چرا همه رو سوداگر حساب میکنین، بخدا قسم تازه ازدواج کردم و نیاز به خودرو دارم، حالا همش بخاطر یک عده سوداگر که ظلم به ملت میکنن، حق ما هم این وسط باید خورده بشه؟

  • بدون نام

    وقتی مغزها فرار کنند و مدیران بیسواد و خائن با مدرک جعلی بنشینند بر صندلی ریاست همین خواهد شد.
    مدیریت صفر

  • amir

    مسولین بدونید که خیلی دارید رو مخ مردم میرید باید منتظر عوارض آن باشید

  • فرشاد فدایی

    بالآخره آتش خشم واقعی مردم را خواهید دید

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج