پشتپرده عدم اعلام قیمت جدید خودرو
پشت پرده عدم اعلام قیمت جدید خودروها اما میتواند با سناریوهای مختلفی در ارتباط باشد.
روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: پشت پرده عدم اعلام قیمت جدید خودروها اما میتواند با سناریوهای مختلفی در ارتباط باشد.
سناریوی نخست، سیاستی است که وزارت صنعت،معدن و تجارت در سال ۹۷ نیز اجرا کرد و آن «زمان خریدن» برای اعلام قیمتهای جدید بود. در آن مقطع، ابتدا شورای رقابت از پروسه قیمتگذاری خودرو کنار گذاشته شد و مسوولان وزارت صمت اعلام کردند به زودی دستورالعمل و قیمتهای جدید خودروهای داخلی را اعلام میکنند.
با این حال حدودا سه ماه طول کشید تا مشخص شود دولت چه خوابی برای قیمتگذاری دیده است. دولت ابتدا اعلام کرد خودروسازان مجاز به تعیین قیمت محصولات خود در حاشیه بازار هستند، اما در نهایت آن را اجرایی نکرد و قیمتها توسط سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار تعیین و ابلاغ شد.
قرار بود خودروسازان قیمت محصولات خود را تا پنج درصد زیر نرخ بازار تعیین کنند تا هم بساط دلالی و واسطهگری تقریبا جمع شده و هم خیال شرکتهای خودروساز و قطعهساز بابت جذب نقدینگی موردنیاز از محل فروش محصولات راحت شود. با این حال دولت با وجود مصوبه قیمتگذاری در حاشیه بازار که اتفاقا با استقبال کارشناسان و خودروسازان مواجه شد، سیاست نرخگذاری دستوری را به اجرا درآورد. در واقع دور جدید قیمتگذاری دستوری (پس از حذف شورای رقابت) از بهمن ۹۷ به بعد به اجرا درآمد و به احتمال فراوان همچنان ادامه خواهد داشت. حالا پس از حدودا یک سال و نیم از ماجرای سال ۹۷، این احتمال وجود دارد که دولت باز هم اعلام قیمت جدید خودروها را به تاخیر انداخته و به اصطلاح زمان بخرد. در واقع هیچ بعید نیست اتفاقی که در نیمه دوم سال ۹۷ رخ داد، دوباره تکرار و دولت چندی دیگر تصمیماتی که همین حالا نیز گرفته شده را با کمی چکشکاری اعلام و ابلاغ کند.
سناریوی دوم این است که دولت به زودی تصمیمات خود مبنی بر رشد قیمت خودروهای داخلی را اعلام کند. این تصمیمات میتواند حول محور گمانهزنیهای مطرح شده درباره میزان رشد قیمت خودروها باشد که در این مورد دو روایت وجود دارد؛ یک روایت این است که دولت با رشد ۳۰ درصدی قیمت خودروهای داخلی موافقت خواهد کرد و روایت دیگر از رشد ۵۰ تا ۶۰ درصدی قیمتها حکایت دارد. با توجه به اظهارات خودروسازان درباره رشد هزینههای تولید، بسیار بعید است رشد ۳۰ درصدی قیمت آنها را راضی کند، مخصوصا اینکه همچنان معتقدند دولت باید مصوبه قیمتگذاری در حاشیه بازار را به اجرا در بیاورد.
خودروسازان عنوان میکنند از ناحیه قیمتگذاری دستوری بسیار زیان دیدهاند و دولت باید این ضرر هنگفت را به واسطه موافقت با رشد قیمت موردنظر آنها، جبران کند. به گفته خودروسازان، فقط هزینههای مربوط به قیمت قطعات که تا ۷۵ درصد قیمت تمام شده خودروها را شامل میشود، نزدیک به ۸۰ درصد بالا رفته است. از همین رو آنها بر این باورند که رشد قیمت ۵۰ تا ۶۰ درصدی قیمت محصولات میتواند تا حد زیادی هزینههای اضافه شده را جبران کرده و سبب خروج آنها از زیان به ازای تولید شود.
دولت با رشد ۵۰ تا ۶۰ درصدی قیمت خودروهای داخلی موافقت کرده است. به نظر میرسد موافقت دولت با این میزان رشد میتواند رضایت خودروسازان را در پی داشته باشد، هرچند با توجه به اعلام نشدن قیمتهای جدید توسط ستاد تنظیم بازار، برخی معتقدند شاید دولت رشد کمتری را لحاظ کند. با در نظر گرفتن این فرض که قیمت خودروها ۵۰ تا ۶۰ درصد رشد خواهد کرد، کف نرخ کارخانهای محصولات خودروسازی کشور نزدیکیهای ۶۰ میلیون تومان خواهد رسید.
اما سناریوی سوم در مورد عدم اعلام قیمت جدید خودروها، رشد قطرهچکانی است. طبق این سناریو، دولت با پذیرفتن ارقام مورد ادعای خودروسازان درباره رشد هزینههای تولید، مجوز افزایش قیمت بهصورت پلکانی را صادر خواهد کرد. بر این اساس، دولت احتمالا رشد ۵۰ تا ۶۰ درصدی قیمتها را میپذیرد، اما اجازه اعمال آن بهصورت یکجا را نخواهد داد. مثلا ممکن است دولت اعلام کند خودروسازان میتوانند قیمت محصولات خود را ۳۰ درصد بالا ببرند و در ادامه به تدریج باز هم مجوز افزایش قیمتهای بیشتر را صادر و در یک بازه زمانی مشخص، به رقم تعیین شده (۵۰ تا ۶۰ درصد) برسد. با این روش، قیمت خودروهای داخلی همان ۵۰ تا ۶۰ درصد موردنظر خودروسازان رشد خواهد کرد، اما بهصورت تدریجی و در طول یک بازه زمانی چند ماهه. طی سال گذشته نیز این روش کموبیش به اجرا درآمد، به نحوی که قیمت فروش خودروسازان متغیر و در مسیر صعود بود.
هدف دولت از این سناریوی احتمالی، میتواند این باشد که ضمن کمک به خودروسازان در شرایط تحریم و مشکلات مالی و همچنین دردسرهای کرونا، مشتریان را نیز با شوک قیمتی مواجه نکند. این البته در حالی است که شهروندان ایرانی معمولا کوچکترین افزایش قیمتها را نیز نمیپذیرند و حتی معتقدند نرخهای فعلی باید تعدیل بشوند، نه اینکه رشد کنند. بنابراین مشتریان هرگز از رشد قیمت خودروهای داخلی راضی نخواهند بود و فرقی نمیکند قیمت تدریجی بالا برود یا به یکباره.
نظر کاربران
یه باره بگوهزاردرصدخودت راراحت کن
خودمون انتخاب کردیم اینطوری زندگی کنیم. پس حق گله نداریم
پاسخ ها
ایستاده ایم!
بشین بابا
وقتی قیمت پراید درب کارخونه ۶۰ تومن باشه معلومه ک توی بازار ازاد ۱۰۰ میلیون قیمت میخوره .
در هر حالت ، بدبخت ملت شریف ایران
جالبه بدونید توی اروپا شرکت های بنز و بی ام دبیلیو ماشین های با بهترین کیفیت رو ۲۰ هزار دلار میدن . توجه کنید : اگ نرخ دلار را ب گفته بانک مرکزی ایران ۴ هزار تومن محاسبه کنیم ی خودروی بنز در المان ۸۰ الی ۱۰۰ میلیون تومان قیمت میخورد در حالی ک توی ایران برای بی ارزش ترین خودروی تاریخ باید حداقل ۱۰۰ میلیون هزینه کرد.
وقتی دولت اجازه واردات خودرو ب کشور رو نمیده و شرکت سایپا و ایران خودرو این امتیاز رو انحصاری کردن میتونن هر قیمتی بخوان روی محصولاتشون بزارن . چون هیچ رقیبی توی بازار براشون وجود نداره . عملا دولت داره مقداری کسری بودجه رو از فروش پراید بدست میاره . بارکالله
دولت چطورمیتونه هردرخواستی رو ازمردم براثبت مشخصات توهرسایتی رو داشته اونوقت نمیتونه درخواست هرنفررو مستقیم ثبت کنه برا خریدخودرو چرا زورش به خورو سازنمیرسه که مردم مستقیم ثبت نام کنن برا خریدخودرو جزاینه که خورو سازدستش بانمایندگی تویه کاسه هس برا دلالی دلال بازارخودشونن نمایندگیشونه که راحت با ده تاکدملی ماشینو ثبت نام میکنه میاره به قیمت بازارمیفروشه بخدادستشون خیلی وقته رو شده منتهامجبوریم
پاسخ ها
چون دست آفت زادگان تو کاره کجای کاری؟؟
چهار تا صفر از پول دستمزد برمیداریم میگذاریم برروی خودروی پراید
یه قفل دیگر بر روی واردات خودروی خارجی میزنیم کلیدش را میدهیم به انهایی که هنوزم لندکروز پورشه ... وارد میکنند
حداقل خودرو دست دوم خارجی وارد بشود تا زنده ایم ما فقرا به آرزوی ماشین خارجی برسیم
قیمت تمام شده یک ماشین عین پراید برای خودروساز، نهایتا 15میلیون تومان است و الان هم اگه خیلی هزینه هاشون بالا رفته باشه، در بدترین صورت، میگیم 20میلیون تومان!!! خودروساز ما، عادت کرده که سود مثلا 200درصدی یا 300درصدی، ببره، این حرف ها هم که زده میشه، همش قصه شب واسه خواب بچه هاست!!!!! صنعت خودرو در هیچ کشوری این مقدار از سود فروش نصیبش نمیشه. دولت هم بود و نبودش فرقی نداره، این وسط فشار روی اقشار متوسط و ضعیف است. اون مایه داره که ماشین خارجی سوار میشه و اگه هم هزینه زیاد پرداخت میکنه، باز خیالش راحته حلب سوار نمیشه.
پاسخ ها
خودت دولت داره از این بازار سود میبره
آقا تقصیر هیج کس نیست فقط فقط این دولت نمیخاد آقا قیمت بیاره پایین حالا شما هی بگید فلان همدان بابا اگه بخدا دولت کاری کنه میکنه ولی خدا لعنت کنه این باعث بانی که ما هنوز به آرزو ماشین نرسیدیم بخریم خدا لعنت کند قیامت جواب باید داد آقای ،،،،،،،
شما . نه میتونید قیمت رو کنترل کنید نه کیفیت رو .تا کی میخواید کسری بودجه رو از جیب مردم بینوا تامین کنید ، تا کی میخواید خودرو تولید کنید وبدید به نمایندگی و دلال هاتون که به دوبرابر قیمت مصوب به مردم بفروشن . تا کی رانت تا کی فساد خون مردم رو تو شیشه کردید بسه دیگه بسه
پاسخ ها
ایرانیهای عزیز اگر می خواهید قیمت ماشین بشکند فقط یک راه دارید آن هم تحریم خرید است.یک سال فقط یک سال ماشین نخرید.یک بار برای همیشه از این وضع خلاص می شویم.آنوقت است که خودرو سازان به پای مشتری می افتند.
مردم ایران مردم عجیب و غریبی هستند اگر صد درصد قیمت خودرو بالا بره چنان درتکاپوی خرید هستند که نگو
تازه بیشتر میخرن
بابا دلال کجا بود دولت خودش بزرگترین دلاله فقط جیب مردم رو خالی میکنن ویه عده سودشو میبرن لعنت بر بی وجدانها ..
دولت چهار تا صفر از حقوق کارگر برمیداره میزاره رو قیمت خودرو.خیلی راحت
دیگه با کمال پر رویی یه لگن پاره رو ۱۰۰ میلیون میکنن میدن دست ایرانی گرسنه و نفهم. اونم بگازه ، بخوره جایی یه حلب پاره بمونه دستش.
دوستان وقتشه کمپین نه به خرید خودروی داخلی رو استارت بزنید
اقا نخرید
کمپین بزنیم و نخریم و تحریم کنید
کمپین نه به خرید خودروی داخلی