زمزمه افزایش ۴۰درصدی قیمت خودروهای داخلی!
قیمت جدید خودروهای داخلی هنوز از سوی ستاد تنظیم بازار اعلام نشده، اما شنیدهها حاکی از آن است که خودروسازان رشد ۴۰ درصدی قیمت محصولات را برای سال جاری خواستار شدهاند.
جوان آنلاین: قیمت جدید خودروهای داخلی هنوز از سوی ستاد تنظیم بازار اعلام نشده، اما شنیدهها حاکی از آن است که خودروسازان رشد ۴۰ درصدی قیمت محصولات را برای سال جاری خواستار شدهاند. این در حالی است که کارشناسان معتقدند با تصویب این نرخ، بازار آزاد خودرو نیز تحت تأثیر قرارگرفته و قیمتها ۴۰درصد یا بیشتر گران خواهد شد.
ایران خودرو و سایپا با در نظرگرفتن مسائلی مانند تورم عمومی، نرخ ارز، قیمت مواد اولیه و احتمالاً هزینههای تحریم، درخواست رشد ۴۰ درصدی قیمتها را به ستاد تنظیم بازار ارائه دادند. خودروسازان البته به دنبال این بودند تا دولت را به اجرای مصوبه قیمتگذاری خودرو در حاشیه بازار مجاب کنند، با این حال ظاهراً موفق نشدهاند.
با در نظرگرفتن رشد ۴۰ درصدی، کف قیمت خودروهای داخلی به حدود ۵۵ میلیون تومان (برای خودرو پراید) خواهد رسید. البته از آنجا که پراید تا حدود دو ماه دیگر حذف خواهد شد، باید تیبا را ارزانترین خودرو داخلی لحاظ کرد که در این صورت، کف قیمت به بالای ۶۰ میلیون تومان میرسد. این کف البته به نرخ کارخانهای خودروها مربوط میشود، چه آنکه همین حالا حداقل قیمت در بازار و برای پراید، بیش از ۷۰ میلیون است. پس از حذف پراید و با فرض همین نرخهای فعلی، کف قیمت در بازار خودرو (برای تیبا) به بیش از ۸۰ میلیون تومان خواهد رسید.
با مقایسه قیمت خودروهای وارداتی و داخلی با ۱۰سال گذشته درمییابیم که در این مدت خودروهای وارداتی بیش از ۳۰برابر گران شدهاند و خودرویی مانند پراید که کاملاً ساخت داخل است و نسبت به آن سالها هیچ تغییری در طراحی و کیفیت و... نداشته، با افزایش حدود ۱۰ برابری در قیمت همراه بوده است.
توقف تولید ۷ مدل خودرو در فروردین ماه امسال
با اعلام تیراژ خودروهای سواری در فروردین مشخص شد، تولید هفت محصول که تقریباً همه آنها مونتاژی هستند، متوقف شده است. طبق صورتهای مالی ارائهشده به بورس از سوی خودروسازان بزرگ کشور در نخستین ماه امسال، پژو ۲۰۰۸، تندر- ۹۰، چانگان، آریو، دانگفنگ، سوزوکی گرندویتارا و سراتو هیچ تولیدی نداشتهاند. در این بین، به نظر میرسد تولید برخی از این محصولات برای همیشه (حداقل تا وقتی تحریم هست) متوقف شده و برخی دیگر همچنان امکان بازگشتشان به خطوط تولید خودروسازان وجود دارد.
کاهش ۴۳ درصدی تولید فروردین
براساس آمار، خودروسازان امسال را با افت تولید شروع کردند، به طوری که تولید انواع خودرو در کشور طی فروردینماه حدود ۴۳ درصد کاهش یافت. تولید انواع خودرو در کشور طی فروردین امسال معادل ۲۳ هزار و ۲۶۴ دستگاه بود که در مقایسه با فروردین ۹۷ افت ۷/ ۴۳ درصدی را تجربه کرده است. تولید ون در فروردین امسال تنها چهار دستگاه بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰درصد کاهش داشته است.
در مورد تولید گروه صنعتی ایرانخودرو طی فروردین امسال باید به افت ۴/ ۲۹ درصدی اشاره کنیم، به طوری که در این ماه ۱۵ هزار و ۱۰۹ دستگاه انواع خودرو از سوی این گروه خودروسازی به تولید رسیده است، ایران خودرو طی فروردین ۱۴هزار و ۹۲۴ دستگاه سواری تولید کرد که نسبت به فروردین سالگذشته ۳۰ درصد افت داشته است. در مورد تولید گروه صنعتی سایپا در فروردین امسال نیز باید به افت ۷/۵۶ درصدی تولید انواع خودرو اشاره کنیم، به طوری که در این ماه فقط ۹هزار و ۱۱۹ دستگاه انواع خودرو توسط این خودروساز به تولید رسیده است..
باز شدن فنر فشرده قیمت کارخانهای خودروها خطرناک است
حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو در رابطه با زمزمههای اخیر برای افزایش قیمت کارخانهای خودروسازان میگوید: ستاد تنظیم بازار طی دوران نظارت خود با ممانعت از افزایش قیمت خودرو از در کارخانه، متناسب با تورم عمومی کشور علاوه بر تحمیل میلیاردها تومان خسارت به شرکتهای خودروساز که از جمله مهمترین صنایع استراتژیک کشور هستند، باعث شده بخش زیادی از این زیان در قالب سود نه تنها به جیب مصرفکننده واقعی خودرو نرود بلکه روانه جیب دلال و سرمایهگذار شده است.
وی افزود: البته این افزایش باید مبتنی بر یک فرمول تعیین قیمت شناور باشد؛ بهطوری که عوامل افزایشدهنده قیمت تمام شده خودرو مانند افزایش نرخ قطعات و هزینههای تولید، براساس تورم عمومی کشور و شرایط تحریم (که باعث افزایش هزینههای تولید در مواردی حتی بیش از تورم شده است)، به عنوان پارامترهای مثبت و نرخ افت تولید ماهانه شرکتها نسبت به هدف ۵۰ هزار دستگاهی تولیدی هر یک از دو خودروساز بزرگ (براساس هدف حداقلی یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه در سال ۹۹) به عنوان پارامتر منفی، در فرمول تعیین قیمت لحاظ شود.
کریمی سنجری اظهار کرد: در یک فرمول پیچیدهتر میتوان شاخصهای سودآورسازی این شرکتها همچون کاهش نرخ ضایعات منابع و سرمایهگذاریها و همچنین افزایش نرخ بهرهوری منابع را که در قیمت تمام شده خودرو مؤثر است، به عنوان پارامترهای مثبت در فرمول لحاظ کرد. این شرکتهای خودروساز را باید از طریق پایش چنین شاخصهایی وادار به سودآوری کرد. اعضای هیئتمدیره و مدیران عامل این شرکتها باید در مورد عملکرد شرکت خود پاسخگو باشند، نمیتوان همه این زیانها را پشت موضوعاتی همچون تحریم و قیمتگذاری دستوری پنهان کرد.
نظر کاربران
قیمت ماشین رو گرون می کنند اما وقتی که حقوق کارگرها رو می خواهند بالا ببرند صداشون درمیاد که نداریم. نامردا
پاسخ ها
خوب دولت نداره مملکت همین میشه
همش دلال بازی اینه حرف دلالها می باشد
والله گستاخی هم حدی داره... بخدا دوماه مردم نخرن قیمت افت میکنه... مثل شرکت فولکس واگن...
این شایعه بی اساس است چون قرار است 38% افزایش قیمت داشته باشیم !
با امربکا صلح بشه اين خودروسازيها نابود ميشن با اين قيمتها ميشه بهترين ماشين ها رو خريد
الان پراید 70 تومنه 40 درصد بیاد روش میشه 100 برسه دسته مشتری 120 دلال هم 150
عالیستتتتتتتتتتتت بلاده کفر 40 درصد تخفیف میده ماشین بنز و بی ام دبل یو اینجا میکشن بالااااااااااااا
بابا نخرین لگنارو
بخدا نخرید همش باند مافیا پشت این دو محصول است نخرید هرکس بهره ظلم کرده
پاسخ ها
خودشان با تولید بازی می کنند جنون حریدار واقعی نیست حساب کنید چقدر ماشین در بنگاه و پارکینگ خانگی پارک شده
عزیزم الان نخریم پس فردا باید به سه برابر قیمت بخریم
مگه مرزی بازه؟؟؟؟؟؟چی بخرن خب؟ مرز باز بود با گمرک تعرفش بخدا بهترین ماشین الا سوار بودیم
.... .اگه اینجوری باسه پراید یال دیگه میشه یک میلیارد
پاسخ ها
هر بلایی سر این مردم ترسو بیاد حقشونه
نه داداش هشتاد میلیون میشه پراید
206 150 م میشه
پارس 180 م میشه
207 210 م میشه
عموما ملت متوسط اینا سوارن
مگه خودروها چینی که اونا دیگه نمیصرفن قطعات خودرو هم بالاتر میره هزینه دستمزد تعمیرکارم پس همون ایرانیا ماشینا پر تیتراژ
206
207
پژو پارس خواهند بود
دولت بودجه کم اورده
ضرر کدومه جیباشون پر نمیشه چه تحریمی چه کشکی دیگه یه پراید قوطی چه تحریمی داره مگه تکنولوژی خواصی داره،،،،تقصیر شماها نیست،،،،تقصیر مردمه،،،خلایق هر چه لایق
پاسخ ها
بی سواد اون موقع که تحریم نبودیم گزینه های زیادی جز پراید برای خریدن بود الان فقط پریاد و تیبا و کوییک داریم پس تحریم خیلی تاثیر داره
... چرا آزاد نمیشه خودرو؟؟؟ مردم خودتون یه فکری بکنید واسه خودتون
یک مشت آدم بیسواد شدن مسول، چه خبره؟ این چه وضعیه!! یعنی میفرمایید رشته امور از دست تان دررفته!!؟ مگه هرکی هرکیه، شاید هم عمدا خودتان پشت این مافیا هستید، تا کی تا کجا!!!؟
خدایا چرا ما باید تو ایران زندگی کنیم؟؟؟؟
تااین مردم بی فرهنگ هستند خودروسازان میتازند
تا خودرو وارد نکنن چەسنگین چە سواری ماشین ارزان نمیشە ولی مسولان نمیزارن واردات انواع خودرو داشتە باشیم
پاسخ ها
خودشان با تولید بازی می کنند جنون حریدار واقعی نیست حساب کنید چقدر ماشین در بنگاه و پارکینگ خانگی پارک شده
پس تحریما چه نقشی داره این وسط
خودرو وارد هم بشه با تعرفه صددرصدی انقدر گرون میشه که فقط عدهی خاصی میتونن بخرن و قیمتش انقدر بالا میره که رقیب خودروی داخل نمیشه
خدا لعنتتون کنه خدا ازتون نگزره خدا ی بلایی سرتون بیاره که هیچ کسی از دستش کاری بر نیاد جیگر بدبخت بی چاره ها رو درآوردید کسی که امید داشت ۳ سال کار کنه ماشین بگیره اعلان باید ۴۰ سال کار کنه تا یه پراید بگیره
پاسخ ها
درود بر شرفت
اعتراض کن
بس کنید دیگه آخه تاکی گرونی مردم دیگه خسته شدن از بس اخبار منفی میشنوند
دولت سرش تو لاک خودش هست به فکر مردم بیچاره نیست این گرونی میخواد چه به سر مردم بیاره ،چرو به فکر جوونا نیستن
این رانت خودرو دست کی هست خدا داند........هیچ کسی جلو دار نیست
پاسخ ها
دولت داره بودجشو تامین میکنه دیگه هیچی نداریم که یه نفت بود اونم کسی نمیخره الا دست کرده تو جیب ملت
سلام بر پراید دویست میلیونی
سلام بدبختی
سلام بر پراید ۲۰۰ ملیونی
لعنت به تو خودروساز که خون مردمو تو شیشه کردی
خدا لعنتتون کنه
در این ها رو ببندید
فعلا جا ،،،،،،داریم،،،،،،،ادامه بده
خدا لعنتتون کنه ک ملت روبدبخت کردید.چ خبرررره بی وجدن ها
خودمون ساکت نشستیم
از یه طرف دلال ها که دارن نهایت استفاده رو میکنن و کسی نیست جلوشونو بگیره دارن 50 درصد افزایش میدن از یه طرفم کارخونه که داره 50 درصد افزایش میده مسابقه افزایش نرخ قیمت شده بین کارخونه و دلال و این وسط وای به حال اونایی که میخواستن یه ماشین بگیرن
واقعا دس مریزاد ستاد تنظیم، وزارت صمت کشکی، نهاد های نظارتی، مجلس
وقتی ملت پراید 6 میلیونی رو 12 خریدن هیچی نشد
وقتی ملت پراید 12 میلیونی رو 18 خریدن هیچی نشد
وقتی ملت پراید 18 میلیونی رو 24 خریدن هیچی نشد
وقتی ملت پراید 24 میلیونی رو 60خریدن هیچی نشد
وقتی ملت پراید 60 میلیونی رو 80 بخرن بازم هیچ اتفاقی نمیافته
پاسخ ها
تا صد میلیون را داره داداش
200م میشه تا مهر ببین کی گفتم
به والله قسم این کارخانه ها را تعطیل کنند و حقوق و دستمزد کارگران این کارخانه ها را هم دولت بپردازد به نفع کل کشور است.
پاسخ ها
واردات خودرو هم آزاد کنن. همه سود می کنن والا
مگه دیگه جا هم داره بره بالا
سگ به دنیا بیاد آدم ولی تو ایران نه
خخخ علی برکت اله اقای خنده میادمیگه چرابایدگرون بش خیلی بده نبایداینجورباش امریکااینجوراروپااونجورافریقا یه جور واون پشت میگه گرون کنید
من موندم خودرو رو خیلی بیشتر از ارزش واقعیش میفروشن بعد این دوتا کارخونه بدهکار نم هستن عجبا
چرا کسی به فکر مصرف کننده واقعی خودروها نیست. به خدا قسم من تازه ازدواج کرده ام و فقط به سختی تونستم پیش خرید انجام بدم چون توان خرید از بازار آزاد رو ندارم. اگه این خبر افزایش واقعی باشه باز امثال من ضرر خواهیم کرد و گذران امور زندگی سخت خواهد شد. خدا شاهد هست امثال من فقط برای استفاده میخریم نه برای سود و...
وقتی میرن تو صف خرید واسه پراید دیگه بهتر از این نمیشه. واردات خودروهای باکیفیت خارجی رو ممنوع کردن تا این آشغالای داخلی رو با 7 برابر قیمت اصلیش بفروشن
من ۷۰میلیون داشتم میخواستم یه ماشین بخرم از قبل سال از بس گفتن نخرید تحریم کنید نخریدم حالا چی شد همون ماشین دوبرابر شد بخریم اینجوره نخریم هم اونجور .
حقوق کارگروکارمند۱۵درصد اضافه میشه ماشین ۴۰درصد ...
من ماشین ندارم اما دعا میکنم قیمت ماشین آنقدر گرون بشه که هیچ کس توان خرید نداشته باشه وقتی ماشین ارزون بشه هر ننه قمری می ره میخره بابا ترافیک دیونه کرده همه رو ازبسکه ماشین ارزونه همه میخرند.
پاسخ ها
خیابونا خلوت شن تا شما راحت تر تو خیابون ماشین برونی؟ یه دفه بگو همه دنیا بمیرن دنیا واسه من ارث بمونه!
دیگه این مملکت مثل آتیش زیر خاکستره ببینیم تا کجا میتونن بتازونن...
ان شالله ایران خودرو و سایپا نابود شن که خون مردم و مسگیخورن با این لگنهاشون
برای شش ماه هیجکی ماشین نخره همین خبر خودش یه تشره، یه خبر میندازن مردم صف میبندن قیمت هم میره بالا
آقا واردات خودرو رو آزاد کنید شما هم قیمت حودروهای خودتون رو آزاد کنید اقتصاد باید آزاد باشه چقدر انحصار و بخور بخور
خدا رو شکر کرونا اومده.. امیدوارم با این وضع ی مریض بدتر بیاد سراغ سایپا و دولت ایران
مسئولین بی لیاقت مگر قرار نبود سال 99 واردات خودرو خارجی دست دوم آزاد بشه چی شد چی شد
چرا باید ایرانی ها تابوت به اسم پراید بخرد 80 ملیون
دولت اگر یک درصد به فکر ملت بود
الان وضعیت مون این نبود تابوت به اسم پراید بخریم 80 ملیون
پاسخ ها
ملت باید دیگه بلند شن اینارو زنده زنده بخورن
مگه دیگه جا داره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
جالبه،بنز و بی ام و فروششون کم شده و حاضر به تخفیف تا بیست درصد شدن،اینجا ارابه های مرگ داخلی که روزانه پنجاه تا شصت کشته میدم تو جاده های کشور تا چهل درصد هم قرارهای گرون بشن،واقعا داریم به کجا میریم،به حال این ملت واقعا باید خون گریست.