دومین نشست قیمتگذاری خودرو هم به نتیجه نرسید
در حالی دومین نشست کمیته خودرو برای تدوین دستورالعمل قیمتگذاری و ارائه به ستاد تنظیم بازار باز هم منجر به تعیین قیمت جدید خودروهای پر تقاضای داخلی نشد که نظرات متفاوتی پیرامون آن وجود دارد.
خبرگزاری ایسنا: در حالی دومین نشست کمیته خودرو برای تدوین دستورالعمل قیمتگذاری و ارائه به ستاد تنظیم بازار باز هم منجر به تعیین قیمت جدید خودروهای پر تقاضای داخلی نشد که نظرات متفاوتی پیرامون آن وجود دارد.
در اولین جلسه خودرویی ستاد تنظیم بازار در سال جدید، به دلیل وجود اختلاف نظر حاضران جلسه، دستورالعمل قیمت خودرو بلاتکلیف ماند و قرار شد در جلسه بعدی تصمیم گیریها انجام شود. با این حال دومین نشست کمیته خودرو برای تدوین دستورالعمل قیمتگذاری خودروهای پرتیراژ داخلی نیز بینتیجه ماند.
با گذشت بیش از یک ماه از آغاز سال ۱۳۹۹ و نوسان شدید قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی، اختلاف نظر اعضای ستاد تنظیم بازار برای تعیین مرجع و چگونگی قیمتگذاری این خودروها و سیر صعودی قیمت برای عرضه در حاشیه بازار ادامه دارد. به نظر می رسد اختلاف نظر اعضای کمیته خودرو و دست اندرکاران صنعت خودرو ادامه دارد؛ چراکه نشست روز چهارشنبه هفته گذشته نیز دستاورد روشنی برای تعیین قیمتها نداشت. این درحالی است که اعلام میشود اعضای کمیته خودرو و مسئولان ستاد تنظیم بازار از هر گونه اظهار نظر شفاف در مورد تغییر مرجع یا نحوه قیمتگذاری خودروهای داخلی خودداری میکنند.
عباس تابش- رییس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان- در رابطه با نتایج دومین جلسه کمیته خودرو درخصوص تعیین قیمت خودروهای پر تقاضا، اعلام کرده است: بحث کارشناسی برای تعیین قیمتها در کمیته خودرو ادامه دارد و نتایج این بررسیهای قیمت خودرو هنوز نهایی نشده است. نتیجه نشست کمیته خودرو در تعیین دستورالعمل قیمتگذاری و نرخ جدید خودروها پس از ارائه به سازمان حمایت و تصویب نهایی در ستاد تنظیم بازار توسط دبیرخانه این ستاد اعلام می شود.
شورای رقابت از جمله نهادهای قیمتگذار خودرو بوده است که در دورهای شش ساله متولی تعیین دستورالعمل قیمتگذاری خودرو بوده است اما سر انجام در سال ۱۳۹۷ از فرآیند قیمتگذاری خودرو کنار گذاشته شد. اکنون با کشمکش قیمتگذاری خودرو، رضا شیوا- رییس شورای رقابت- از ارسال دستورالعمل قیمتگذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار و اختلاف نظر اعضای این ستاد در مورد تعیین قیمت خودرو خبر داده و اعلام کرده که قراراست با برگزاری یک کارگروه ویژه با حضور تعدادی از اعضای ستاد تنظیم بازار، گزارشها بررسی و در نهایت تصمیمگیری شود.
به گفته او، دو هفته پیش به شورا اعلام شده که دستورالعمل خود را به ستاد تنظیم بازار ارسال کند؛ لذا ما نیز براساس نرخ تورم بخشی و هزینه تمام شده محصولات، دستورالعمل پیشنهادی خود را به این ستاد تنظیم بازار ارائه کردیم اما به نظر میرسد ستاد به اجرای آن تمایلی ندارد.
محسن بهرامی ارضاقدس، عضو این شورا نیز اعلام کرده است: قیمتگذاری خودرو در ستاد تنظیم بازار برای سال ۱۳۹۹ هنوز مورد توافق قرار نگرفته و بر این اساس، شورای رقابت قصد دارد با هماهنگی ستاد تنظیم بازار، دستورالعملی را تدوین کند که از آن طریق، قیمتهای مشخصی برای خودرو وجود داشته و شرایط دسترسی به خودرو را برای مشتریان تسهیل کند.
قطعهسازان، بازنده اصلی قیمتگذاری دستوری
از سوی دیگر برخی فعالان صنعت قطعهسازی، قطعهسازان را بازنده اصلی قیمتگذاری دستوری میدانند. محمدرضا نجفیمنش- رییس انجمن همگن نیروی محرکه و قطعه سازی - در این باره گفته اینکه مقرر شده تعیین دستورالعمل قیمتگذاری خودروهای پرتقاضای داخلی به کمیته خودرو بازگردد، ابتدا لازم است راهکاری برای ساماندهی این آشفته بازار خودرو، اندیشیده شود. از آنجایی که متضرر اصلی شرایط کنونی صنعت خودرو، قطعه سازان هستند باید نماینده قطعهسازان نیز در این کمیته حضور داشته باشد.
نقد قطعهسازان از عدم دعوت به جلسه کمیته خودرو
نجفیمنش دعوت نشدن قطعهسازان به نشست تعیین دستورالعمل قیمتگذاری خودرو را تخلف از قانون دانست و گفت: این موضوع را در نامهای به کمیته خودرو اعلام کردهایم؛ چراکه طبق ماده ۲ و ۳ قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار باید نماینده قطعهسازان نیز در کمیته قیمتگذاری خودرو حضور داشته باشد.
وی تعیین قیمت خودرو بر مبنای نرخ حاشیه بازار را راهکار برون رفت از بحران کنونی دانسته و معتقد است که در سال جهش تولید، یکی از ابزارهای تامین نقدینگی مورد نیاز خودروسازان آزادسازی قیمت خودرو است. اگر این اتفاق بیفتد هم شاهد افزایش تولید و هم کاهش قیمتهای غیرواقعی خودرو در بازار خواهیم بود. اکنون سود ۲۰ تا ۱۰۰ میلیونی خودرو به جیب افرادی میرود که از شکاف قیمت کارخانه و حاشیه بازار سود میبرند.
عباس قبادی- دبیر ستاد تنظیم بازار و معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت- نیز با ابراز بیاطلاعی از نتایج نشست چهارشنبه هفته گذشته کمیته خودرو و تغییر مرجع تعیین دستورالعمل قیمتگذاری خودروهای پرتیراژ تاکید کرده است که کمیته خودرو از جمله زیر مجموعههای ستاد تنظیم بازار است. فعلا این کمیته با دعوت از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو در حال بررسی کارشناسی در زمینه تدوین ضوابط قیمتگذاری خودرو است و هنوز اتفاق خاصی برای اعلام قیمت جدید خودروهای پرتقاضای داخلی نیفتاده است.
وی انتقاد قطعهسازان از دعوت نشدن آنها به جلسه کمیته خودرو را به جا دانست و گفت: صنعت قطعه سازی رکن اصلی تولید خودرو است و با توجه به نحوه تعامل مالی این صنعت با خودروسازان و تاثیر پذیری قطعه سازان از قیمت فروش خودرو، باید فعالان این صنعت نیز در جلسات کارشناسی کمیته خودرو حضور داشته باشند.
آزادسازی یا تداوم قیمتگذاری دستوری؛ هردو به زیان خودروسازان
در این رابطه فربد زاوه -کارشناس صنعت خودرو- آزادسازی یا تداوم قیمتگذاری دستوری خودروهای پرتقاضا را تیغ دولبهای دانسته که در نهایت به زیان خودروسازان هم تمام خواهد شد؛ چراکه تداوم شیوههای کنونی قیمتگذاری با توجه به افزایش هزینههای نهاده تولید و مواداولیه و همچنین شرایط اقتصادی ناشی از کرونا، به افزایش زیان انباشته و ورشکستگی خودروسازان منجر خواهد شد. البته از سوی دیگر پیامد آزادسازی و مبنا قرار گرفتن نرخ حاشیه بازار در تعیین قیمتهای خودرو هم منجر به کاهش شدید تقاضا و به تبع آن کاهش تیراژ تولید خودروسازان و در نهایت عدم تامین نیازهای مالی و بدتر شدن اوضاع مالی آنها می شود. آنچه فعلا مشخص است این است که ناتوانی ستاد تنظیم بازار در ساماندهی بازار خودرو، احتمال آزادسازی قیمتها یا بازگشت احتمالی شورای رقابت به چرخه تعیین دستورالعمل نرخگذاری خودروهای پرتیراژ را بیشتر کرده است.
همچنین امیرحسن کاکایی- دیگر کارشناس صنعت خودرو و عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران- معتقد است که باتوجه به سابقه تصمیمگیریها طی دو سال اخیر، شورای رقابت، سازمان حمایت یا هر نهاد دیگر، تنها اسم یا بهانهای برای وقتکشی در تصمیمگیری منطقی است. در حقیقت تصمیمها بیش از آنکه اقتصادی باشند، برمبنای معیارهای سیاسی گرفته میشوند.
وی ضمن تاکید بر اینکه در حال حاضر همه میدانند که با این وضعیت، دیگر جایی برای زیاندهی خودروسازان وجود ندارد، تصریح کرد: اما "هیچ کس جرائت ندارد قیمت ها را تصحیح کند". درحال حاضر بازگشت مجدد شورای رقابت یا بحث اینکه ببینیم چه کسی مسئول باشد، تنها یک بحث سیاسی و "وقت کشی" است که چندان هم نباید شورای رقابت را مقصر دانست. موضوع اصلی این است که سیاست مداران ما درحال حاضر، نمیخواهند با واقعیتها روبهرو شده و بعضا تصمیمات اقتصادی کلان را مبتنی بر معیارهای سیاسی می گیرند.
نظر کاربران
همه آقایان و مسیولین،بخصوص تنظیم بازار و اداره صمت،شریک هستند با خودروسازان داخلی،نباید هم به نتیجه برسند،هرچه خودروها گرونترباشن به نفع این آقایان هستش.......!!!!!!!!
پاسخ ها
مرد و مردونه بگن پشت صحنه سهام خودرو سازان چه کسانی هستند که ملت رو به خاطرشون پای سفره تورم افسار گسیخته نشوندن و به خاک سیاه کشیدن لعنت خدا بر ظالمان باد
پراید ۷میلیونی شده ۷۰میلیون بازم صرف نمیکنه برای اینا چون حساب شماها پر نمیشه
بهترین خودرو ۱۵هزار دلار صد هزار بار از پرشیا و پزو حالا خودروهای داخلی
برای اونا صرف میکنه برای ما نه
بی ام وی سری ۴قیمت ۲۲هزار دلار
اینجا برو بالای یک میلیارد و خورده ای
پاسخ ها
از بس مردم از حق خودشون گذشتن اینا هم سو استفاده کردن، بجای قدردانی..
انحصار اقتصادی یعنی همین
شما لطف کنین الکی مردمو مثل خودتون ....ر فرض نکنین قیمت خودرورو تو خونه هاتون مشخص کردین همینه که تو بازاره ده تومن مایین تر.تمام بقیش سیا بازیه.خودروها آشغال قیمت بنز
عجب دزد بازاری است. شهنه و سارق شریکند دزد و قافله سالار همدستند . گرگ و شبان رفیقند. و این وسط مردم بیچاره اند که جان و مالشان به تاراج میرود. خدایا مددی کن.
اقایان مسئول سال 99رو چرا بابی خیالی شروع کردید قیمت خودرو سربه فلک زد شما کجایید ،،،مجاس وقوه قصاییه شما یه فکری به این گران فروشی ها بکنید باورکنید ریشه این گران فروشی ها خودخودروسازها هستن ...صبح به صبح همه دلالهای ازاین نماییندگی خودروساز قیمت استعلام میشه وابلاغ میشه !!!
خودتان حاشیه سازی میکنید وبا تحویل ندادن خودرو(عرضه)تقاضا زیاد میشه و بهترین بهانه برای گران مردن خودرو و ایکاش این پولهای کلان به بخش صنعت واشتغال تزریق میشد ولی متاسفانه به جیب مدیران و جیبهای پنهان میرود که نه خودروکیفیت دارد نه سازندگان سود میبرند و نه اشتغال جدید رخ میدهد .تمام گرانی ها از ارز و ماشین و طلا وهرچه هست فقط فقط باعثش دولت است و عامدانه میباشد
بله خودرو سازان راضی نمیشن......
اینم این حقوق کارگری ...
بالاخره تصویب میکنن...
کرونا به نتیجه میرسونه.صبر کنید.
پاسخ ها
تعرفه های واردات را بردارید تا خودبخود به نتیجه برسه! بالا رفتن قیمت واسه همتون خوش ایند هست جز مردم بیچاره...
مساله خودرو و قيمتش ظرف كمتر از 24 ساعت ميتونه براي هميشه در ايران از بين بره و اون هم با آزاد كردن واردات خودرو و حذف تعرفه غير منطقي اون هست. فقط كافيه خبر بياد كه تعرفه خودرو برداشته شده كه پرايد ظرف يك شب تا صبح بشه 3 ميليون شايدم كمتر. منتها اونوقت جيب حضرات رو كي پر از پول مفت بكنه؟!
تمام هم وطن های عزیز جهت تنبیه کردن این خودروسازها که این ارابهای مرگ را به قیمت خون به مردم میندازن خواهشن یکی دو ماه دور بر خرید ماشین نروید تا به زانو دربیایند
پاسخ ها
خودرو سازها به زانو در اومدن و در حاله دستو پازدن
هستن
مسولین همشون میخوان گران کن مگه چه خبر هست..فقط داران به مردم خود خیانت میکنن
قیمت گذاری دست خودروساز باشه ولی واردات هم آزادباشه.این منصفانه ست.مثل همه ی کشورها.
عزیزان من، این نمایش ها را تمام کنید. رکن قیمت گذاری، هر نهادی که باشه، هیچ فرقی نداره، چون دوتا کمپانی بزرگ، هردو، دولتی هستند و گران فروشی، یعنی سود بیشتر برای دولت. شما، مردم ایران را چی فرض کردید؟؟؟؟!
لعنت بر جد واجداد کسانی گه خودرو گران کردن الهی به حق سید الشهدا از زندگی خیر نبینن وان کسانی که برای این مردم خوب کشورمان گرانی وتورم ایجاد کردن خدایا به مرگ ذلیلانه بمیرشان وحتی زمین هم ازشان متنفر باد امین
هر وقت نشست کارگری برای مردم نتیجه داشت این قیمت گذاری هم برای مردم نتیجه دارد ، یکسری دلالان برجام بودند که تازگی دلالان کرونا شدند
مردم شریف شش ماه نخرید ورشکست شن برن
امید است به نحو عادلانه ای این به سر انجام برسد ما متقاضی یک خودرو هستیم که به خاطر قیمت بالا قادر تهیه آن نیستیم مصرف کننده واقعی هستیم.
و هیچگاه هم به نتیجه نخواهد رسیدچون مافیای قدرت و خودرو نخواهندگذاشت وجود مافیا در بازارخودرو واقعیتی انکارناپذیر است
از گروهی که افزایش حقوق تامین اجتماعی را جلوگیری کردند کمک بگیرند ، بدون شک قیمت خودرو هم افزایش نخواهد یافت.
اگر اینقدر ضرر داره چرا تولید میکنند بهتر نیست در همه جای ایران مثل مناطق آزاد عمل کنند هم خودرو سازهای داخلی ضرر نمیکنند هم مردم بقیمت مناطق آزاد مثل انزلی و قشم و چهابهار
هر خانواده یک خودرو ایمن سوار میشوند و سوار تابوت های متحرک و متنوع مرگ ایران خودرو و سایپا نمیشوند و اگر اعتراض ها سانسور نشود شاید کنی مدیران کشور خودمان خجالت بکشند
اگرجلوواردات خودروبابشود انقدر خودروسازان هرروزقیمت رانمیبرن بالا بگویین ضررمیکنیم گمان کنم ازسودضررمیکنن
تا وقتی مسئولین ومدیران ارشد کشور در سود سرشار خودروسازی شریک هستند هیچ کاهش قیمتی اتفاق نخواهد افتاد
ملت مسخره کردید....کدپم حمایت...کدوم قیمت گذاری......این شرکتها به صورت شبکه ای جیب مردم خالی کنید
اون اقای که پارسال میگفت حباب داره مردم نخرن الان کجاست بگه چه کردین با ملت خدا لعنت تون کنه...
ای دولت حامی سرمایه دار ها بیا مثل زمانی که حقوق ۴۰میلیون کارگر و بازنشسته رو یکجانیه ضایع کردی و ریختی تو جیب ثروتمندان حالا هم بیا قیمت ماشین های از رده خارج جهان رو برای پولدارهات بالا ببر دنبال کدوم توافق هستی
بله باید هم به نتیجه نرسند همش الکی من الان دوسال با وام و قرض نتونستم ماشین بخرم همیشه نفرین میکنم باعث بانی گرانی و مسولین واقعا برا این دلت متاسفم خدا لعنت کند هرچی خودروساز
مسئولین مگر قرار نبود سال 99 واردات خودرو آزاد بشه
پس چی شد فقت وحده وحید الکی میدین به مردم
از امروز واردات خودرو آزاد کنید یک درصد به فکر ملت باشید
پراید آشغال ارزش ۵ ملیون ندارد شده 70 ملیون
پژو 405 قیمتش از ١٧ ملیون رسید به 110