زندگی ما پس از بحران کرونا چه تغییراتی میکند؟
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور معتقد است، تغییر سبک ارتباطات، فرهنگ و اقتصاد از مهمترین آثار و نتایج دوران گذار از بحران کرونا محسوب میشود، گرچه برخی آسیبهای روانی همچون وسواس و اضطراب نیز در جهان پساکرونا بروز مییابد.
ایرنا نوشت: رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور معتقد است، تغییر سبک ارتباطات، فرهنگ و اقتصاد از مهمترین آثار و نتایج دوران گذار از بحران کرونا محسوب میشود، گرچه برخی آسیبهای روانی همچون وسواس و اضطراب نیز در جهان پساکرونا بروز مییابد.
محمد حاتمی روز پنجشنبه در خصوص ماحصل گذار از بحران کرونا اظهار داشت: برخی از اختلالات روحی و روانی نظیر وسواس، اضطراب و افسردگی به دلیل تغییر سبک زندگی و کاهش درآمدهای اقتصادی در دوران پساکرونا افزایش پیدا می کند.
وی افزود: برخی اقشار جامعه همچون بازماندگان قربانیان کرونا و شماری از کارگران که موقعیت اجتماعی (شغلی) و کسب درآمد آنها تحت تاثیر قرار گرفته، و به طور حتم آسیب و تبعات مخرب این مسئله در جهان پساکرونا بروز میکند.
حاتمی تاکید کرد: گاه برخی اختلافات خانوادگی هم که به جهت شماری از محدودیتها همچون قرنطینه خانگی بروز میکند، در دوران گذار از کرونا خاموش است و در جامعه پساکرونا تجلی مییابد.
حاتمی ادامه داد: در جهان پساکرونا اما به همراه برخی آثار و نتایج مخرب، اقتصاد، فرهنگ و ارتباطات متحول میشود و تغییر سبک فرهنگ، ارتباطات و اقتصاد برای جوامع آثار و نتایج متعددی را به همراه میآورد.
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور تصریح کرد: استفاده از تکنولوژیهای نوین نظیر اینترنت و تلفن به منظور برگزاری جلسات و همایشها و آموزش زندگی بشر را تسهیل و بهرهوری را ارتقا میبخشد.
به گفته حاتمی، فراگیری استفاده از تکنولوژی و فناوری همچنین کاهش ترافیک و آلودگیهای محیطی نیز در دوره پساکرونا خودنمایی می کند.
سواد سلامت روان در جهان پساکرونا ارتقاء مییابد
وی افزود: یکی دیگر از مهمترین آثار و نتایج گذار از دوران کرونا ارتقا سطح سواد سلامت روان جامعه است؛ مبحث پیشگیری و سلامت در هر کشور که خواستار توسعه و پیشرفت است، در اولویت قرار دارد.
حاتمی ادامه داد: در جامعه ایران این مبحث در سیاستگذاریهای کلان و رسانهها به عنوان یک مسئله حاشیهای تلقی میشد؛ ویروس کرونا اما مبحث سلامت روان را به عنوان یکی از مهمترین عناصر سبد خدمات مردمی به شهروندان و برنامهریزان بدل کرد.
این روانشناس یادآور شد: این مبحث باید از دوران کودکی در مدارس و مقاطع نخست ابتدایی آموزش داده شود و بنابراین ارتقاء سلامت روان هر جامعه نیز از مهمترین خصائص جهان پساکرونا بهشمار میرود.
ارسال نظر