اینترنت خود را بسنجید، از خدمات بد شکایت کنید
به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با راهاندازی سامانه نتسنج پلاس، امکان بررسی کیفیت و سرعت اپراتورها و مشاهده شکایاتی که در هر منطقه از هر اپراتور شده، برای تمامی کاربران فراهم خواهد شد.
ایسنا: محمدجواد آذری جهرمی امشب در پخش زنده اینستاگرام، درباره دسترسی کاربران در کشور به اینترنت اظهار کرد: در پنج سال اخیر تلاش زیادی به وسیله دولت انجام شد که مجموعه ارتباطات مردم و دسترسی آنها به اینترنت توسعه یابد. در ابتدای دولت یازدهم مجموع مشترکان اینترنت موبایل در کشور بیش از ۳۰۰ هزار نبود و تنها یک اپراتور خدمات ۳G ارائه میداد، اما امروز هر سه اپراتور موبایل در سراسر کشور این امکانات را فراهم کردند.
وی ادامه داد: امروز بیش از ۷۰ میلیون ایرانی در ۱۲۴۲ شهر کشور و بیش از ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به خدمات پهن باند موبایل دسترسی دارند. سرمایهگذاری زیادی توسط دولت و اپراتورها به ویژه در چهار سال اخیر انجام شده که کمیت ارتباطات توسعه جدی پیدا کند اما همیشه خواسته کاربران دو مقوله مهم کیفیت و قیمت بوده است و همواره نظراتی در این زمینه داده میشود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه کاربران نگرانیهای خود در این حوزه دارید را با ما به اشتراک میگذارند، افزود: بهترین راه مدیریت این درخواستها و نیازهایی که مطرح میشود این است که ما نظارت دقیقی بر اپراتورها داشته باشیم و از کاری که انجام میدهند ارزیابی داشته باشیم. ما امروز سه اپراتور موبایل و بیش از 17 شرکت در حوزه ارتباطات ثابت داریم که با هم رقابت میکنند. البته در حوزه ارتباطات ثابت هنوز هم انحصار داریم و صرفا اپراتور مخابرات قابلیت ارائه خدمات را دارد اما در عمده شهرهای کشور ظرفیت رقابت وجود دارد.
جمعآوری اطلاعات ۶۰۰۰ سنسور در نتسنج پلاس
آذری جهرمی ادامه داد: بیش از 1242 شهر و همه روستاهای کشور در طول دو سال گذشته پایش شدند، در تمام جادهها و محلهها، گامبهگام مناطق کشور کیفیت ارتباطات اندازهگیری شده و بیش از 6000 سنسور در سراسر شبکه قرار دادیم که بهصورت آنلاین کیفیت ارتباطات را مورد رصد قرار میدهد. تمامی این اطلاعات در سامانه نتسنج پلاس جمع شده است. علاوه بر آن شکایاتی که در سامانه 195 طرح شده هم در نتسنج پلاس مطرح شده است.
وی با برشمردن ویژگیهای سامانه نتسنج پلاس توضیح داد: در نتسنج پلاس هر ایرانی در هر مکانی میتواند ببیند که چه شرکتهایی خدماتشان ارائه میشود؟ کیفیت پوشش چیست؟ میزان سرعتی که میتواند دریافت کند چقدر است؟ شکایات مردم در آن منطقه چه بوده؟ و اندازهگیریهای کیفی ما چه میگوید؟ یعنی هم اطلاعات ما و هم اطلاعاتی که کاربران منعکس میکنند در این سامانه وجود دارد. بنابراین در هر نقطه از کشور میتوانید انتخاب کنید که کدام اپراتور چه سرویسی میدهد و از نظرات سایر مردم هم مطلع شوید.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه این کار برای اولین بار در دنیا انجام میشود، افزود: هیچ یک از رگولاتورها و سازمانهای تنظیم مقررات دنیا چنین سامانهای را برای نظارت بر اپراتورهایشان نداشتند. ما این سامانه را به سازمان جهانی مخابرات عرضه و بهعنوان اولین کشوری که این کار را کرده ثبت میکنیم. این سامانه کیفیت را برای شما شفاف میکند و به واسطه آن حقوق مشترکان به رسمیت شناخته میشود، اعتراض کاربران به فعالیت اپراتورها ثبت میشود و همه آنلاین آن را میبینند.
امکان ثبت آنلاین شکایات
وی خاطرنشان کرد: در سامانه نتسنج پلاس میتوانید سرعت ارتباطات داخلی و سرعت اینترنت را در منطقهای که هستید اندازهگیری کرده و آن را در نقشه ثبت کنید؛ افراد دیگر میتوانند از نتایج تجربیات شما مطلع شوند و ببینند سرعت شما در آن منطقه چقدر است. همچنین میتوانید شکایتتان را بهصورت آنلاین ثبت کنید. شکایتتان از اپراتورها اعم از کیفیت، یا عدم پاسخگویی اپراتورها، گران فروشی یا کم فروشی آنها و سایر مشکلات بهصورت آنلاین در اختیار همه افراد در مناطق مختلف کشور قرار میگیرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه مشاهده آمار بهمعنای شفافیت است، افزود: این موضوع برای اپراتورها رقابت ایجاد میکنند تا برای بهبود کیفیت تلاش کنند. ما هم شاخصهایی به عنوان حداقلها داریم و از این پس با نظرات کاربران به اپراتورها نظارت میکنیم. اپراتورها باید به درخواستهای شما در هر منطقه پاسخ دهند که به چه میزان توانستند نظرات را جلب کنند و سامانههای سنجشی و گزارشهای دورهای سازمان تنظیم مقررات هم به این فیدبکها برمیگردد.
آذری جهرمی با بیان اینکه شما کاربران بهصورت مستقیم با ما برای نظارت در مشارکت هستید، گفت: ما این نظارت را به یک نظارت همگانی تبدیل کردیم و از همه شما دعوت میکنیم که در آن شرکت و نظراتتان را ثبت کنید، بر اپراتورها و نظارتهای ما هم نظارت کنید. درنهایت نتیجه این اقدام یک مکانیزم خوب برای افزایش کیفیت ارتباطات در کشور است. بارها عنوان کردیم کیفیت حقالناس است و وظیفه ما به عنوان مسوولین، گزارش دادن به شما و تامین نظرات شماست.
اهدای جایزه به مشارکتکنندگان در نتسنج پلاس
وی با اشاره به راهاندازی سامانه نتسنج پلاس از امشب بیان کرد: برای قدردانی از کسانی که در این نظرات مشارکت حضور دارند، جوایزی اهدا میکنیم و بهصورت روزانه به 50 نفر از کسانی که در این فرآیند همگانی مشارکت کنند، یک سال اینترنت رایگان از طرف اپراتوری که استفاده میکنند ارائه میدهیم. این سامانه میتواند بخش زیادی از مطالبات را شفاف کند و بهبود کیفت، بهبود کسبوکار را به دنبال خواهد داشت و نتایج نهایی آن هم رضایت شماست و امیدواریم با راهاندازی این سامانه به فهم مشترکی از موضوع کیفیت برسیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه فرقی بین مناظق محروم و شهری وجود ندارد، در نتسنج پلاس همه مناطق حضور دارند، اظهار کرد: اگر کیفیت اپراتوری که از خدمات آن استفاده میکنید خوب نیست، این حق را دارید که از خدمات اپراتور دیگری استفاده کنید و یا شکایت خود را ثبت کنید تا اپراتور آن را بررسی کند. از این پس با اطلاعات سامانه نتسنج پلاس، میتوانید اپراتورها را مورد خطاب قرار دهید و کیفیت و سرعت ارتباطات در منطقه خود را در شبکههای اجتماعی با منشن کردن بنده یا اپراتورها مورد مطالبه قرار دهید.
وی با تایید این موضوع که سرعت اینترنت خانگی در بعضی از استانها بهدلیل مشکلات در ارائه خدمات پایین است، خاطرنشان کرد: بنا بود امسال VDSL را جایگزین ADSL کنیم؛ در دزفول این اتفاق افتاد، ظرف 10 روز آینده هم بخش زیادی از مشترکان ADSL شهر قم، به VDSL منقل میشوند و این سرعت اینترنت خانگی را تا چهار برابر افزایش میدهد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: سازمان تنظیم مقررات و اپراتورهای ثابت در تلاش هستند تا به اهداقی که برای پایان سال تعیینشده برسند، البته با اطلاعاتی که از کنترل پروژهها دارم، فکر میکنم تا پایان سال کمی تاخیر داشته باشند اما تلاش میکنیم تا پایان خرداد سال آینده، حداقل 25 درصد مشتریان اینترنت خانگی را به آن چهار برابر سرعت مجهز کنیم و تکنولوژیشان را به VDSL ارتقا دهیم.
بهبود در پینگ ۴۰ بازی رایانهای
آذری جهرمی درباره کیفیت بازیهای اینترنتی که یکی از مطالبات کاربران است، اظهار کرد: همانطور که همکارانم در شرکت ارتباطات زیرساخت گزارش دادند، نزدیک به دو روز پیش برای 40 بازی رایانهای بهبود جدی کیفیت داشتیم، بخشی از بازیها مانده که در دست اقدام است و دوستان در شرکت ارتباطات زیرساخت قول دادند که موضوع پینگ بازیها تا پایان دو هفته آینده بهبود جدی پیدا کند.
وی درباره اینترنت نسل پنج نیز توضیح داد: مقدمات پیادهسازی 5G در ایران انجام شده، سازمان تنظیم مقررات هم فراخوان داده و از صاحب نظران دعوت کرده که در تنظیم مقررات شرکت کنند. فکر میکنم اولین نسخه 5G را بتوانیم سال آینده در ایران اجرا کنیم و خدمات آن را ارائه دهیم، بهعنوان یک مطالبه جدی و نیازمندی کسبوکارها در کشور.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره خدمات ارزش افزوده نیز اظهار کرد: ما در حال جمعبندی پیشنهاداتمان با مرکز ملی فضای مجازی هستیم. اگر این جمعبندی به نتیجه برسد، در جلسه کمیسیون تنظیم مقررات در روز یکشنبه، تعیین تکلیف نهایی کلاهبرداریهای ارزش افزوده انجام میشود و در غیر این صورت در جلسه دو هفته بعد بررسی شده و تا قبل از پایان سال 1398، کلاهبرداریهای ارزش افزوده حتما تعیین تکلیف خواهد شد.
نظر کاربران
سوپرایزت این بود وزیر
بسته یک ماهه صبح تا ظهر را میخرم نه تومان پانزده روزه قطع میکنند با اینکه پنج کیک مانده یعنی سی روزه می فروشند پانزده روزه تحویل میدن رو همین شماره می تونید کنترل کنید چهار بار پشت سر هم
تا یک تبلیغات اینترنت روی موبایلت میاد میزنی که پاک شه سریع میزنه شما انقدر مگابایت اینترنت دارا میباشید وهر چقدر پول شارژ داری روی موبایلت کسر میکنی دیونه شدم اصلا میترسم شاذژ بریزم روی موبایلم یع کاری کن اقای وزیر نجاتمون بده.
شوخی جالبی بود
ما که 3ماه در منطقه مهراباد جنوبی درمنزل با خط همراه اول نمی توانیم با کسی ارتباط بر قرار کنیم ده مرتبه اطاع دادیم ولی نتیجه ای حاصل نشد فقط میگن پرونده شما باز هست پیگیری میکنیم اینتر نت که اصلا گفتن ما جای نداریم دکل نصب کنیم اون هم ادرس دادیم دکل نصب شد ولی نتیجه همان آش هست وکاسه
بچه وزیر بچه وزیر به این بچه اسباب بازی بدید بازی کنه
هروقت پول مردموازاپراتورها بخاطرارزش افزوده پس گرفتی ،،بعد
اگه قرار به کیفیت باشه که باید کلا اینترنت ایران و درشو تخته کنید.مس همینجوری بی سروصدا پیش برید و حرف از شکایت مکایتم پیش نکشید الکی سر مردم و گرم نکنید
جناب وزیر ممنون از زحمات بی شائبه حضرت عالی ولی آنچه را که من میدانم این است که در2سال اینترنتADSLکاملا رضایت بخش بود ودرآن مدت هرگز وای فای تلفن را قطع نکردم ولی 7_8ماهی هست مثل قطره چکان 1 الی5 کیلوبایت سرعت دارد وچند روزه هم تمام میشود وروزی 1ساعت وصل میشوم به طوری که نتوانستم درسایت نت سنج پلاس وارد شوم وماهی 40 تا50 تومان هم مخابرات میگیرد...بهر حال باز بخاطر امکانات نداشته از شما سپاسگزارم.
با سلام
همراه اول در محل زندگی ما خیلی ضعیف است بارها گلایه یکسال به رایتل ترابرد کردم دوباره همین اش وهمین کاسه است
فرجی هست اما در حد ۲Gکارای ندارد .فقط اسمن بالاست
استان فارس وضعیت اینترنت در اطراف شیراز فقط شارژ مونو خراب میکنه پول ما حرام نیست که این کار رو با ما میکنند ما یک کارگر ساده هستیم لطف کنید به حال مردم بیضا برسید اصلا بیشتر وقت ها قطع هست
نامحدود ۸ مگ بر ثانیه میزنم
۱ مگ بر ثانیه هم نیست فقط
پول رو دور میریزیم
اقای جهرمی نفست ازجای گرمی بلندمیشه .
شکایت به که شکایت کنیم.
چه شکایتی!یعنی خودتون نمی دونید؟چه سرویس ضعیفی تقدیم می کنیدوچه گرون.*
اوکی واقعن که درسته این کم فروشی اینترنت خیلی مهم است
با توجه به سوابق این وزیر محترم که با کارکرد خود باعث افزایش چندین برابری گوشی ها شد میشه گفت که بی لیاقتترین وزیر چهل سال گذشته هستند.