۹۵۹۲۴۱
۳۷ نظر
۵۰۱۳
۳۷ نظر
۵۰۱۳
پ

رد پای همیشگی دلالان در گرانی خودرو

به اعتقاد دبیر انجمن خودروسازان ایران، اختلاف زیاد قیمت کارخانه و بازار در کنار حجم عظیم پول‌های سرگردان، سبب افزایش قیمت‌ خودرو شده است؛ چراکه سود بالای حاصل از خرید خودرو از کارخانه و فروش آن در بازار آزاد، دلالان را به خرید ترغیب کرده و سبب التهاب بازار این صنعت و ضرر بیشتر خودروسازان شده است.

خبرگزاری ایسنا: به اعتقاد دبیر انجمن خودروسازان ایران، اختلاف زیاد قیمت کارخانه و بازار در کنار حجم عظیم پول‌های سرگردان، سبب افزایش قیمت‌ خودرو شده است؛ چراکه سود بالای حاصل از خرید خودرو از کارخانه و فروش آن در بازار آزاد، دلالان را به خرید ترغیب کرده و سبب التهاب بازار این صنعت و ضرر بیشتر خودروسازان شده است.

احمد نعمت‌بخش در رابطه با علل افزایش‌ بی‌رویه قیمت‌ها طی هفته‌های اخیر در بازار خودرو، اظهار کرد: افزایش قیمت‌ها در بازار به دلیل نزدیک شدن به ایام شب عید و افزایش تقاضا و روش دستوری تعیین قیمت خودرو برای خودروسازان توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام شده است؛ وگرنه تولید و عرضه خودروسازان نسبت به ماه گذشته که به بیش از ۲۰۰۰ دستگاه در روز برای هریک از دو خودروساز (ایران خودرو و سایپا) می‌رسد، نشان می‌دهد عرضه بیشتر شده است.

وی افزود: همچنین طی دو - سه ماه اخیر با تلاش‌های صورت گرفته، تعداد خودروهای ناقص مانده در کف پارکینگ خودروسازان (بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه) به حداقل رسیده و در حال حاضر تعداد آنها به زیر ۱۰ هزار دستگاه رسیده است؛ بنابراین علت اصلی افزایش‌ قیمت‌ها تفاوت زیاد قیمت کارخانه و بازار است و باتوجه به پایان سال و نزدیک شدن به ایام عید نیز تقاضا در بازار بیشتر می‌شود که این موضوع نیز تاحدودی باعث افزایش قیمت می‌شود.

دبیر انجمن خودروسازان ایران تصریح کرد: اما در حال حاضر مشکل، سرکوب مالی خودروسازان است. قیمت‌های دیکته شده مربوط به بهمن ماه سال گذشته است که آن زمان هم قیمت مناسبی نبوده و خودروسازان را با زیان مواجه می‌کرد. بهمن سال گذشته قیمتها در کمیته خودرو سازمان حمایت اعلام شد و پس از آن اجازه هیچ افزایش قیمتی داده نشد. به طور مثال آنها قیمت تمام شده پراید را ۳۹ میلیون تومان اعلام کردند که باید به آن ۹ درصد ارزش افزوده، سود کارخانه، سه درصد شماره‌گذاری و حدود سه درصد بیمه شخص ثالث را هم به آن اضافه کرد؛ بنابراین قیمت خودرو در حدود ۴۷ تا ۴۸ میلیون تومان قیمت واقعی آن خواهد شد. این درحالی است که نتیجه قیمت دیکته شده ۳۷ میلیون تومان برای پراید ۱۳۱، ضرر ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ میلیارد تومانی برای هریک از دو خودروساز در سال گذشته و ۵۲۰۰ میلیارد تومان در شش ماهه سال جاری ایجاد کرده است.

وی افزود: زمانی که نقدینگی در بازار بالغ بر دو میلیون میلیارد تومان باشد، این حجم از پول‌های سرگردان آن هم در شرایطی که اختلاف بین قیمت بازار و کارخانه از کمترین مقدار برای پراید تا بالای ۵۵ میلیون تومان برای خودروهایی همچون دنا و غیره به سمت این بازار و خرید کشانده می‌شود. برخی سیاست‌های اشتباه اتخاذ شده باعث دلال‌پروری شده و در نتیجه آن به محض آنکه سایت‌ برای فروش باز می‌شود، ظرف مدت بسیار کوتاهی، ظرفیت تمام می‌شود. شرکت بازرسی کنترل کیفیت بعد از چهار الی پنج ماه خرید از خودرو با مشتریان که تماس می‌گیرند تا میزان رضایت آن‌ها را از خودرو سوال کنند؛ حدود ۷۰-۸۰ درصد اعلام می‌کنند که ماشین‌ها را فروخته‌اند؛ این نشان می‌دهد زمانی که سایت برای فروش باز می‌شود؛ اکثرا دلالان و سرمایه‌گذاران هستند که برای خرید اقدام می‌کنند و تنها ۲۰ درصد شاید مشتریان واقعی باشند.

نعمت‌بخش ادامه داد: راهکارهایی همچون یک خودرو به هر کارت ملی، سن بالای ۱۸ سال، داشتن گواهی‌نامه، لینک شدن ایران‌خودرو و سایپا و در نهایت سند خودرو در رهن کارخانه هم نتوانست از دلالی‌ها و تقاضای کاذب بازار بکاهد. بنابراین می‌توان گفت بهترین راه برای جمع شدن این صف‌ها و جلوگیری از افزایش قیمت‌ این است که اجازه دهند خودرو در حاشیه بازار به‌فروش برسد؛ در این صورت تقاضا کاهش یافته و به دنبال آن به مرور قیمت بازار نیز کاهش می‌یابد؛ چراکه علاوه براینکه دیگر مردم صف نمی‌کشند و ظرف پنج دقیقه سایت بسته نمی‌شود، کارخانه از زیان خارج شده و به سوددهی می‌رسد و می‌تواند به موقع بدهی خود به قطعه‌سازان را پرداخت کند و در نهایت اگر سودی باقی بماند، مالیات آن را نیز بپردازد؛ درحالی که دلالانی که سود کلان می‌برند مالیات پرداخت نمی‌کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    وقتی کاخونه قیمت رو برده 65دلال تو کاخانست که قیمت رو دست کاری کنه.

    پاسخ ها

    • وزیر جنگ

      عجب

    • وزیر جنگ

      عجب راس میگی

  • بدون نام

    فقط یک ماه نخرید....چه ازکمپانی چه ازدلال.....منم میخوام بخرم ولی نمیخرم....

    پاسخ ها

    • بدون نام

      ملت بگی نون نخر میگن باشه اما بگو نرو خودرو ثبت نام نکن نمیشه

  • بدون نام

    دیگه اینم خبره والا منم میدونم

  • مهدی

    گرانی خودرو فقط به سود مونتاژ کاران است. هرچه هست در صنعت خودرو و ارگانهای ذی نفع است.

  • بیچاره

    اگه ضرر میدن خب تعطیلش کنن.همش دروغ و کلاه برداریه.ملت بدبخت ما کی عاقل میشن و دست از خریدن برمیدارن تا همه چی درست بشه خدا داند

  • بهزاد

    دست امریکا انگلیس و اسراییل در کاره مطمعنم

  • پیمان

    برای اینکه خودرو ارزان شود باید گران فروخته شود احمق می دانی چه می گویی یکی عوامل گرانی امثال شماها هستید که اصلا سوار ماشین ایرانی نمی شوید

  • بدون نام

    اقا نخرید.تورو خدا نخرید.

  • بدون نام

    علاج درد نخریدنه من نمیخرم ولاه پولم داخل کارته ولی دیدم دلال بازی نخریدم الکی رفته بالا ادم خجالت نمکیشه پراید ۶۵ بخره

  • احمد

    دست بردارید از این حرف های کلیشه ای . تا حالا دلال نبوده ؟؟ اتفاقا دلال کاری از دستش برنمیاد . نمیتونه بخره و بفروشه . اگه بفروشه دو روز بعد باید ده میلیون گرونتر بخره .
    خود دولت و کارخونه گرون کردن اخوی . کار خودشونه

    پاسخ ها

    • بدون نام

      دلال کجا بود فقط دروغ تحویل مردم میدین کارخانه توی همه استانها و شهرها نمایندگی داره پس دلال خود وزارت صنعت نه کس دیگر

    • محمد

      عجب.بازی شده تو زمین مردم معلوم نیست صاحب توپ کیه ...واقعا با این افزایش خودرو مردم شرمنده کردن

  • بدون نام

    رد پای دولت مردان

  • مسعود

    یه حساب کتاب کوچیک کنید پراید رو اگر بخوای خودت جمع کنی با قیمت لوازم یدکی سر به سی میلیون نمیزنه تازه برای کارخونه که خیلی پایینتر میشه من موندم چرا این قیمتها رو میگن،ضرر میکنید تعطیل کنید راضی به ضرر شما نیستیم حق گمرک رو بیارید پایین خودرو وارد کنید اقایون حریص

  • بدون نام

    پدر جان خودتون و خود ماشین سازان درست کردن دلال دلال بازی

  • م

    باید دست انگل های اقتصادی قطع شود.

  • بدون نام

    خودرو دلالها مسکن دلالها دلار دلالها طلا سکه دلالها میلهگرد در عرض یک هفته دو برابر شد خدا یا مارا خودت نجات بده

  • دهه شصتی

    والامن هم فکرنمیکنم کاردلال باشه وقتی اختلاف قیمت بازار وکارخانه به طورچشمگیری فاصله میگیره من نوعی که یک شخص عادی هستم میرم وام میگیرم یه سراتو میگیرم از کارخونه وبا ۱۰۰ملیون سود توبازار ازاد میفروشم دیگه وای به حال دلالی که بسترهم براش فراهم شده راه حل هم اینکه قیمت کاذب بازار بشکنه یاکارخانه به شدت تولیدخودش روبالاببره وخودرو رو به وفور درخدمت مردم قراربده.

  • بدون نام

    کاری کردین که این ویرانه آباد نمی شه.

  • دهه شصتی

    توی بعضی از کشورهای پیشرفته اقشار ضعیف ومتوسط جامعه کد تخفیف خودرو دارند وبرای انها پیامکی حاوی این مفهوم که شما دارای کد تخفیف میباشد هست ووقتی میره توسایت وکدش رو واردمیکنه بدون نوبت و خودرو باقیمت ۵۰۰دلار کمتر نسبت به بازار ازاد بهش میدن ایران خودرو وسایپا هم باید برای تمام کسانی که خودروی فرسوده وبالای ۲۰سال سن دارن خودش باید پیامک کدتخفیف داربفرسته.

  • بدون نام

    خودرو به قیمت کارخونه گیرهیشکی نمیاد دولت باید تدبیری بکنه

    پاسخ ها

    • بدون نام

      نمیاینده ها هم که لالا

  • بدون نام

    آقای دبیر پراید واقعا چند می ارزه هر قیمتی که باشه برا خودرو ساز نمی صرفه سرسام گرفتیم از این همه توجیه کردن

  • بدون نام

    هر قیمتی بشه میرن میخرن بیشتر از این حقمونه مشکل از مردمه

  • گودرز ادگار

    حلب های جاروغن ورب گوجه فر نگی هم گرون شدن میدونی که مواد اولیه پرایدن

  • حسینی

    یادمه یه سال فرانسه دولت شیر رو گرون کرد،،،خود تولید کننده اعتصاب کرد و شیر رو ریخت تو دریا.........حالا مملکت ما انگار صاحب و بالادست نداره.....اینهمه میگین مبارزه با فساد،دقیقا منظورتون از فساد چیه؟؟قرار بود چیزی گرون نشه بعد جریان بنزین،ولی پراید از ۵۰شد۶۵میلیون.....دمتون گرم با این تدبیر و امید دادنتون به مردم

  • بدون نام

    خودروسازان خودشون دلالند که با حمایت سران کشور همه کاری میکنند

  • بدون نام

    خودروسازان خودشون دلالی می‌کنند که با حمایت سران کشور آزادی هر کاری رو دارند

  • بدون نام

    تنها راه فقط نخریدنه.یه ماه خودرو نخرید به خدا نمیمیرید

  • ساره

    نمیدونم چرامردم فقط ازگرانی ماشین حرف میزنندباباشماهمش توخوابیدوقتی چسب سیم برق ۱۰برابرگرون شده یاچیزایی ازاون کوچکتر۱۰برابرشده شماهاازکجاهاحرف میزنیدتازه ماشین فعلا۳برابرکه نشده.هی بریددنبال ماشین تفلون خمیری۳۰۰تومن بودالان شده۳۰۰۰تومن.لباسشویی ۲میلیونی شده۸میلیون عزیزان بریددنبال اصل ماجرا بخدامن هیچ شکخی نکردم

  • بدون نام

    بهتر بود تیتر خبر رو میزاشتین:
    ردپای دلالان در سیاست!!
    استقبال از تحریم
    عدم تصویب fatf

  • بدون نام

    کافیه لطفا.....واردات خودرو آزاد بشه...دلال کیه...دلال وزارت صنعت هست و خودرو سازان....جبران کمبود نقدینگی دولت با خودرو...ارز و طلا

  • بدون نام

    الکی وقت مردم رو بااین نظرخواهی نگیرید لطفاً به شعورمردم احترام بذارید چراگزینشی نظرات رو تو سایت میذاریددیروز بنده یک تحلیل جامع کمی طولانی از عوامل گرانی نوشتم وفرستادم چشمام به صفحه گوشی خشک شد توسایت بذارید . کو ؟ چرا نداشتید چون بنفع تون نبود؟ آره ؟ هر چند اینم که نوشتم باز میدونم توبخش نظرخواهی نمیذارید

  • بدون نام

    دبیر انجمن خودروساز بهتر بره بمیره ...فقط به فکر جیب خودشونن....مملکت صاحب نداره وگرنه پراید ۷میلیونی چرا الان ۶۵ بشه.

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج