کلانتری: صنایع خودروسازی، پول و انحصار دارند
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: انحصار موجود در صنعت خودرو به واسطه قوانین موجود در این حوزه این صنعت را به مخربترین صنعت در حوزه محیط زیست کشور تبدیل کرده است.
ایرنا: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: انحصار موجود در صنعت خودرو به واسطه قوانین موجود در این حوزه این صنعت را به مخربترین صنعت در حوزه محیط زیست کشور تبدیل کرده است.
عیسی کلانتری روز پنجشنبه در دیدار با مدیران عضو انجمن صنایع و معادن خراسان رضوی در مشهد گفت: صنعت خودروسازی کشور هم اکنون عامل ۸۳ درصد آلایندگی گازی کشور و نیز ۶۱ درصد تولید ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون است.
وی اضافه کرد: صنایع خودروسازی به نفع خود قانون تصویب میکنند چون پول و انحصار دارند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در سال ۶۱ قرار بر آزادسازی واردات خودرو به کشور بود اما تصمیم گرفته شد تا پنج سال به شرکتهای داخلی فرصت داده شود تا کیفیت محصولات خود را به منظور افزایش توان رقابت با انواع خارجی بالا ببرند حال آنکه بیش از دو دهه از پایان این مهلت می گذرد و این امر صورت نگرفته است.
کلانتری افزود: در حال حاضر ۷۸ درصد مینی بوسها، ۸۱ درصد موتورسیکلتها و ۶۰ درصد کامیونهای فعال در کشور اسقاطی و از رده خارج هستند اما هنوز هم در حال ترددند که فقط تعداد ۶۰ درصد کامیونهای اسقاطی فعال کشور معادل ۵۶۰ هزار دستگاه است.
وی ادامه داد: انحصار در بخش صنعت خودروسازی عامل عدم توسعه، بدبختی و ایجاد بزرگترین رانتها در کشور شده است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هم اکنون روزانه ۸۰ میلیون لیتر بنزین و ۶۰ میلیون لیتر گازوئیل در کشور مصرف میشود که ۱۰ درصد این میزان توسط ماشین آلات کشاورزی و بقیه توسط صنعت خودرو مصرف می شود.
نسل حاضر برای تولید اقتصادی به اندازه هفت هزار سال تخریب محیط زیست در کشور انجام داده است
کلانتری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خسارات عظیم وارد آمده به محیط زیست کشور از محل تولید بدون توجه به مسایل زیست محیطی افزود: نسل حاضر برای تولید اقتصادی به اندازه هفت هزار سال تخریب محیط زیست در کشور انجام گرفته است.
وی ادامه داد: درست است که تولید ملی و حمایت از آن مورد تاکید مقام معظم رهبری است اما تولید با توجه به حفظ منافع و منابع کشور مد نظر است نه تولیدی که به قیمت کشتن بچهها و نسل آینده منجر شود.
معاون رییس جمهوری گفت: در حال حاضر تلفات کودکان زیر یک سال به دلیل آلودگی هوای ایران ۶ برابر کشوری مانند ترکیه است.
کلانتری افزود: مشخص نیست که محیط زیست و میراث و حق آیندگان را هم اکنون با تولید بدون توجه به اصول به چه میفروشیم؟ باید تولید در راستای حفظ منافع و منابع کشور باشد نه آن که شاهد تخریب بی رویه و بدون بازگشت محیط زیست باشیم و تولید داخل باید برای کشور ارزش افزوده داشته باشد.
وی ادامه داد: تشکیل یک سانتیمتر خاک در ایران بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ سال زمان میبرد و تشکیل یک میلیمتر نیز حداقل ۳۰ سال زمان میبرد و این مدت طولانی هم به دلیل طبیعت خشک ایران است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه ایران در حال حاضر با حدود ۲۰ تن فرسایش خاک در سال جزء رکوردداران جهانی در این معضل است گفت: عمق خاک زراعی در ایران حدود ۲۲ سانتیمتر است که با توجه به تخریب سالانه هفت دهم میلی متر خاک به طور قطع طی ۳۰۰ سال آینده همه خاک دارای قابلیت زراعی ایران از بین میرود و این همه نشان می دهد که حفظ حقوق نسلهای آینده همان چیزی است که در کشور ما به هیچ وجه مورد توجه نیست.
کلانتری افزود: متوسط درجه حرارت ایران طی ۳۰ سال گذشته ۱.۶ درجه اضافه شده است که این رقم به معنای گرم شدن کشور ما بیش از دو برابر متوسط جهانی است بنابراین بارشها از ۲۵۰ به ۲۰۰ میلیلیتر کاهش یافته است چرا که
هر یک درجه افزایش حرارت به میزان ۱۱۰ میلیمتر شدت تبخیر را افزایش میدهد.
وی ادامه داد: سازمان حفاطت محیط زیست در ایران هم طی ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته برای تبلیغات صرفا یوزپلنگ را به سمبل ملی تبدیل کرده و بقیه وظایف خود را فراموش کرده است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به سهم دو در هزار محیط زیست از بودجه کل کشور گفت: این سهم در حالی است که بیش از ۹۳ درصد اعتبارات این سازمان برای پرداخت حقوق پرسنل و سه هزار و ۵۰۰ محیط بان هزینه می شود.
کلانتری افزود: طبق استانداردهای جهانی ۱۷ درصد اراضی هر کشور جهان باید دست نخورده باقی بماند در حالی که در ایران هم اکنون تنها ۱۱ درصد اراضی دست نخورده است و این به معنای عقبماندگی ۶ درصدی ایران از استانداردهای جهانی است.
وی با اشاره به اینکه صرفهجویی و بهرهوری در مدیریت مصرف آب میتواند ما را از هزینههای بی دلیل بینیاز کند ادامه داد: قیمت تمام شده هر لیتر انتقال آب از دریای عمان به مشهد حدود ۶ دلار است درصورتی که با افزایش ۱۰درصدی بهرهوری آب در خراسان رضوی میتوان از این انتقال بینیاز شد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:در اوایل انقلاب اسلامی در کشور ۳۵۰ هزار اسلحه مجاز و غیر مجاز وجود داشت که این رقم هم اکنون به بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار قبضه رسیده است و بر این اساس محیطبانان ما با افراد مسلحی بسیار بیشتر از گذشته مواجه هستند در حالی که قوانین، همان قوانین گذشته است و همین امر موجب شده است که به طور مثال دو هفته پیش در کرمان حکم قصاص یکی از محیط بانان کشور اجرا شود.
نظر کاربران
خودروساز ها خود حاکمان هستن، ما هم فعلا زوری نداریم
باید خون گریست برای این صنایع
بگویید مافیا دارند.
علی برکت الله
از خودتون هستند.پس شعار نده.
مردم اگر از خودرو ساز خود رو نخرن روشون کم میشه
سایپا و ایران خودرو بیشتر از جنگهای جهانی تلفات داشته اند اما مافیای خودرو بقدری قدرت دارن که هیچ نهادی جلودارشون نیست
قیمت پژو پارس گرونتر از سانتافه است اونوقت سانتافه کجا و پژو کجا
باید دولت و مجلس انحصار و تعرفه واردات خودرو را حذف کنند
برای ایمن شدن خودروها و واقعی شدن قیمتها باید بازار انحصاری و تعرفه های بالای خودرو حذف شود
خودروسازان داخلی بزرگترین دشمن مردم ایران هستند
اگه اینطوری هست ماشین صفر بدن جا ماشین قدیمی که مایلر را بردارن
پس دولت چکار ه است