تفاوتهای صنعت ساخت خودرو در ترکیه و ایران
ترکیه از ۲ سال پیش، طراحی و تولید خودروی برقی را کلید زد.
خبرگزاری تسنیم: ترکیه، کشوری است که فاصله مقیاسی چندانی با ایران ندارد و برخی از صنایع آن مثل نساجی، پوشاک، خودروسازی، تامین قطعه و مونتاژ در منطقه یکه تازی می کنند. البته ناگفته نماند که سایه سنگین تحریم ها در رشد برخی از صنایع کشور مانند خودروسازی را با چالش مواجه کرده است اما با این حال توانسته ایم در برخی از صنایع مانند صنعت دفاعی در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.
ترکیه علاوه بر رشد اقتصاد و اشتغال زایی با صنعت خودروسازی توانسته است به رغم تولید خودروهای ایمن آمار تصادفات جاده ای را تا حد چشمگیری کاهش دهد. مسئله ای که متاسفانه در خودروهای ایرانی کمتر به آن توجه می شود و تصادفات جاده ای نخستین علل مرگ و میر جوانان ایرانی محسوب می شود.
صنعت خودروسازی ترکیه ۹۰ سال عمر دارد و از ۲ سال پیش برنامه ریزیها برای طراحی و تولید خودروی برقی کلید خورد و روزهای گذشته شاهد رونمایی آن بودیم. جالب است که ایران و ترکیه تقریبا بصورت همزمان وارد عرصه خودروسازی شده اند، اما جایگاه امروزی آنها اصلا قابل مقایسه نیست.
ترکیه در صنعت خودروسازی به نحوی فعالیت کرد که کیفیت قطعات و خودروهای تولید شده آن بسیار بالاست، به حدی که محصولات خود را می تواند به کشورهای مختلف جهان صادر کند، در حالی که خودروهای تولید شده در ایران مشکلاتی دارند که قابلیت صادرات آنها وجود ندارد.
کارشناسان صنعت خودروسازی معتقد هستند که اگر صنعت خودروسازی کشورمان، مسیری مانند ترکیه را پشت سر می گذاشت، بسیاری از مشکلات حال حاضر در صنعت خودروسازی ایجاد نمی شد و در عین حال مشتریان ایرانی نیز به خودروهای متنوع و با کیفیت دسترسی پیدا میکردند.
ترکیه که پیش از این به عنوان کشوری مطرح در قطعه سازی و البته مونتاژ خودروهای خودروسازان بزرگ مثل فولکس واگن و تویوتا شناخته میشد، حال شب گذشته از خودروی ملی خود با حضور رئیس جمهوری این کشور رونمایی کرد. انتشار این تصاویر از چراغهای خودرو آغاز شد و سپس آینهها و سپرهای خودروی ملی ترکیه به اشتراک گذاشته شد تا ساعتی پیش که رجب طیب اردوغان به صورت رسمی این خودرو را رونمایی کرد.
خودروی ملی ترکیه در سگمنت اس یو وی (شاسی بلند) و 100 درصد برقی ساخته شده است که با هر بار شارژ بیش از 300 و 500 کیلومتر در نسخههای مختلف خواهد بود.
پشت کار ترک ها در تولید خودروهای برقی
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو گفت: خودروسازی در ترکیه هم مثل ایران عمری حدود 60 ساله دارد که برای ما قدیمیتر است، به طوری که نزدیک به 90 سال عمر خودروسازی ایران است و چند سالی می شود که به طور جدی روی آن کار میکنیم.
این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: تا قبل از دولت اردوغان خودروسازی ترکیه به شدت تحت حمایت دولت به شکل تعرفهای بود، یعنی دولت در قالب نظام تعرفه از خودروسازی حمایت میکرد و نتیجه آن این بود که تعدادی ماشینهای قدیمی و بی کیفیت رنو و فیات تولید میشد.
زاوه افزود: حدود 10 تا 12 سال پیش دولت ترکیه تصمیم گرفت که سیاستهای حمایتی خود را بردارد و تعرفه را هم از محل ساخت خودرو برداشت و صرفا به شمار گذاری و مشخصات فنی مربوط کرد، یعنی در واقع دیگر مهم نبود که خودرو ساخت آلمان یا ترکیه است و مهم این بود که خودرو چقدر حجم موتور دارد و چقدر مصرف سوخت دارد.
او ادامه داد: این سیاست باعث شد که خودروسازهایی مانند فیات و رنو هم در داخل ترکیه سعی کنند سیاستهایشان را عوض کنند و سرمایهگذاری را به سمت تولید خودروهایی ببرند که بتوانند هم در داخل ترکیه و هم در بازارهای بینالمللی آن را صادر کنند، خود این موضوع منجر شد که یک زنجیره ارزشی از قطعه سازان بینالمللی در ترکیه ایجاد کنند و میلیاردها دلار سرمایه جذب کردند.
این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: ترکها به این شیوه توانستند در واقع اقتصادشان را محدود به خودرو نکنند. پس از آن همه حوزههای دولتی این کار را انجام دادند و توانستند اقتصادشان را از یک اقتصاد متمرکز به داخل یک اقتصاد برونگرای صادراتی تبدیل کنند. این اتفاقی بود که در داخل ترکیه حدود 15 سال گذشته اتفاق افتاد و باعث شد ترکیه بیش از یک و نیم میلیون اتومبیل تولید کند که عمده آنها صادر میشود و بیش از 14 تا 15 میلیارد هم صادرات قطعه دارد.
زاوه افزود: حدود 2 سال پیش دولت ترکیه در راستای حمایت محصولات ملی خود تلاش کرد که یک برند ترک ایجاد کند، ولی خود این کشور به این قضیه ورود نکرد یعنی در این کنسرسیوم به وجود آمده تحت حمایت مالیاتی و حتی تسهیلات دولت قرار گرفت، ولی دولت ترکیه نقشی در اجرا و مدیریتش بازی نکرد.
او ادامه داد: یک کنسرسیومی متشکل از 5 سازنده تشکیل شد که تمام طراحان داخل ترکیه و حجم عمده ای از قطعهسازی بینالمللی در آن حضور یافتند و با یکدیگر همکاری کردند. پس از آن فرایند طراحی هم در خارج از ترکیه و در ایتالیا انجام شد و ترکها یک پروژه درست را طراحی، نظارت و همکاری کردند.
این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: ترکیه تلاش کرد تا بتوانند صاحب پلتفرمی شوند که این پلتفرم علاوه بر اینکه خودروهای الکتریکی خوبی را تولید می کند، خودروهای دیگری را استخراج کند. تاکنون برای این طرح حدود 4 میلیارد دلار سرمایه گذاری شده تا به خط تولید برسد.
زاوه در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چرا ترکیه توانسته خودرو ساز شود و ما نتوانسته ایم، گفت: این موضوع به نحوه نگاه ما به اقتصاد باز می گردد. در داخل کشور سالهای سال است که گرفتار واژههای مجهولی شده ایم به طور مثال خروج ارز از کشور، واژههایی هستند که فی نفسه فاقد ارزش و اعتبار هستند که اگر در زنجیره جهانی تعریف نشود به بدون نگاه به بازار بین المللی، قطعه را به هر کیفیت و هر قیمتی در آورده ایم که هزینه آن را مشتری پرداخت می کند.
او بیان کرد: ترک ها این ماشین را برای بازار داخلی خودشان طراحی نکردند بلکه آن را برای افزایش زنجیره صادرات طراحی کرده اند و در تلاش هستند مانند حوزه قطعه حضور داشته باشند. در گذشته ترکیه با برند فیات، رنو و اخیرا فولکس واگن و قبلا بنز حضور داشتند که هم اکنون برند ترک را به آن اضافه کردند.
این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: این نگاه به بازارهای بین المللی و این عدم استفاده از ارزشهایی که واقعا یا ارزش نیست یا به شدت منحرف شده، در قالب ارزش باعث شده که همچنان در صنعت خودرو درجا بزنیم و محل انتقادات وسیع مردم باشد.
او گفت: ترک ها با ساخت این خودروها و قطعات سالیانه 15 تا 20 میلیارد دلار ارز آوری با صنعت خودرو سازی دارند و به کمک این کار باعث اشتغال زایی زیادی شده اند.
ناگفته نماند مقایسه وضعیت فعلی بازار ایران و ترکیه کاری منصفانه نیست چراکه عوامل بسیاری باعث این روند رشدی در ترکیه می شود باعث شده صنعت خودروسازی ترکیه روندی آسان تر را پشت سر بگذارد. از سوی دیگر این عوامل نقشی بازدارنده در پیشرفت صنعت خودروی ایران داشته اند.
شرایط سیاسی، اقتصادی و نحوه نگرش مسئولان به این صنعت برخی از عواملی هستند که در ایران و ترکیه کاملا متفاوت از یکدیگر به نظر میرسد. این عوامل باعث شده اند که صنعت خودروی هر یک از این کشورها در مسیرهایی متفاوت حرکت کنند؛ یکی صاف و هموار و دیگری پر از دست انداز و ناهموار.
نظر کاربران
نه عزیز ترکیه از خیلی جهات از ما بسیار جلوتر است فرودگاهها هواپیماها اتوبانهای چند خطه نه مثل ما با زور دو خطه گردشگری مواد غذایی استاندارد تر از ما تورم کمتر مدیریت بهتر بیکاری کمتر شهر سازی بهتر اگر قبلا بودیم اکنون قابل مقایسه نیستیم فقط کافیست حقوق کارگران و کارمندان را با هم مقایسه کنیم ارزش پول دو کشور را با هم مقایسه کنیم
پاسخ ها
درود بر سرف ترک
درود بر شرف ترک
ترکیه پیشرفته است مر م ببرکت مدیران خوب و درهای باز. و اقتصاد قابل قبول خوب زندگی میکنند
ما صنعتي به اسم خودرو نداريم بهتره خودمان را گول نزنيم مونتاژكار خودروهاي 40 سال پيش فرانسه هستيم اونم با قطعات چيني ....!!!! دليل محكم و روشن ان هم اين است كه با شروع تحريم ها روند مونتاژ خودرو ما به دليل نبود قطعه مختل شده است
متاسفانه ایران چند هزار ساله رو به یکی از عقب مانده ترین کشورها تبدیل کردند
پاسخ ها
همون بدبختی ما همین بحث هزار ساله بودن و دوهزار ساله بودن هستش فقط بلدیم به اینجور چیزها بنازیم و بس!
چه ها که نکردند
انشالا درست میشه ماهم پراید برقی میسازیم تاازبقیه عقب نمونیم انشالا
در کشور ما مافیا اجازه سرمایه گذاری نمی دهند و ...
مقایسه صنعت خودرو سازی ایران چه با ترکیه و چه با هر کشوری نادروسته،چرا ؟ چون صنعت خودرو سازی ما به فکر جیب خودشه و به فکر کلاه گذاشتن سر ملت بدبخته،به فکر جان و آسایش و رفاه مردم نیست،پراید لگن رو به قیمت یه ماشین مدرنی که میتونی تو اروپا سوار بشی به ملت بدبخت میفروشن،باور کنید تا ورود خودروهای خارجی با تعرفه بسیار کم آزاد نشه خودروسازی ما همینی هست که میبینید...
خدایا ما بهترین داناترین نخبه ترین جوانان در صنعت خودرو داریم که در صنعت نظاامی افتخار آفرین شدند علم آنان که در صنعت موشکهای نقطه زن هست درحد ساخت خودرو تسلا و بهترینهاست چرا نمی سازند سوال همه دلسوزانه
این روحانی کشور را عقب مانده نگه داشت
پاسخ ها
آخه زمان احمدی نژاد خیلی خوب پایه های پیشرفت کشور شکل گرفت!
و این است که ایرانیها برای خروج از ایران و فرار حتی ترکیه رو هم جایگزین ایران میکنن و میگن خیلی خیلی بهتر از ایرانه . در حالی که یک زمانی کشورهای همسایه اصلا به پای ما هم نمیرسیدن
پاسخ ها
ترکیه از خیلی وقت پیش در مسیر رشد قرار داره و همیشه ما از اونا الگو برداری میکردیم مثل زمانی که رضا شاه میرفت تا از آتا ترک کشورداری یاد بگیره ...
فقط افتابه پلاستیکی و مونتاژ پراید ازتون بر میاد دیگه هیچی ازتون بر نمیاد ...البته بیچاره کردن ملت هم خوب بلدین
پاسخ ها
ایران اگر دزدی نباشه بین مدیرانش بهتر از ترکیه هم میشه
ای بابا ..حالا تحریم و بهانه نکنید توی چهل سال از پیکان به پراید رسیدیم ..ما همین هستیم ..وقتی بذرپاش بیست و شش ساله میشه رییس سایپا چه انتظاری از صنعت دارید
فقط به این سوال یک جواب میشه داد. مدیران و مسولین ناکارامد و متخصص نیستن و افراد متخصص به حاشیه و گوشه رانده شده اند. و مهمتر از ان اختلاس های میلیاردی کشور مارا فلج کرده
فرغون سازی سایپا و ایران خودرو
شاااااید باعث شرمندگی برخی بشه.
البته شاااااید.
سنگ پا کیلویی چند؟
تفاوت ها!!!!!!!!!
مگه شباهتی هم هست که داریم دنبال تفاوت ها می گردیم!!؟؟؟؟؟
خدا لعنت کنه این گروه مافیا رو
نمیزارن مردم تو رفاه باشن
پاسخ ها
راستی مستند مافیای خودرو اختاپوس کجا رسید اگه دست بعضیا در کار نبود چرا توقیفش کردن
خدایا تمام سرمایه ملی اعم از نفت وگاز و طلا و دیگر معادن ما را یک شب تا صبح نابود کن.. کن فیکون کن..
تا دشمنان ایران دست از سر ما بردارند
ما هیچ. ما نگاه
ما هم پراید داریم تازه بعد بیست سال میخان توقف تولید بدند این همه جوان نخبه و تحصیل کرده که میتونستن خودرو سازی ما رو متحول کنند نذاشتن بیان پای کار
اصلا ما ملت قدر نشناسم خدا وکیلی یکی میاد پرایدو ول کنه به این ماشینا بچسبه خودتون قصاوت کنین
این آقای مهندس خیلی کش میده . اینهمه توضیح نداره . اونا وجدان دارن . دست پاک هستن . مافیا ندارن . سواد دارن . به پول و خزانه مملکت اهمیت میدن . با کسی جنگ ندارن . دشمن فرضی ندارن . قانون محکم دارن . و................
تفاوت چیه بابا ما دزد داریم اونا ندارن. راستی چرا یادتون رفت بگید ما هم پراید داریم
پاسخ ها
دولت مسووله درست اما ملت بی فرهنگی که تا خبری شده نشده حمله میکنند وصف میبندن برای پیش خرید خودرو طلا ارز رب ماکارونی برنج ویترین و... هم لایق همینن
ترکیه اگه سرمایه ملی مارو داشت دنیارو تکون میداد
البته فرانسه و آلمان و انگلیس هم سالها درصدد تحریمهای مختلف ترکیه بودن و هستند و تو تمام زمینه ها معمولا جلوی ترکیه سنگ اندازی میکنن کلا غربی ها مخالف پیشرفتهای قابل توجه در کشورهای اسلامی هستند
ترکها درکل شم اقتصادی بهتری دارن نمونش هم توخود کشور ماهم همینطوره و ترکها تو اقتصاد کلا فعالیت بهتری از سایرین دارن حداقل توکشورما هم میتونستن از این پتانسیل های ذاتی استفاده کنن ولی اصلا معلوم نیست اینجا چه خبره و همه میخوان اون بالا از هم بزنن!
تفاوت در تعرفه بالای واردات خودرو است
وقتی با یه کلید نشون دادن بهش رای دادیم آخرش این بدبختی میشه
بجای گیر دادن به دیگری به خودمون نگاه کنیم که به کی رای دادیم اومد اقتصادو ترمالش کرد
فرقش اینه مدیران خودروسازی ترکیه صادقانه تلاش میکنن.مدیران ماهم خالصانه دزدی میکنن