سینماگران کاسبکار هنر کشور را به سخره گرفتهاند
بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون با تأکید بر اینکه برخی میخواهند با هر ترفندی ولو به قیمت نابودسازی فرهنگ جیب مخاطبان را خالی کنند، معتقد است: اگر امروز شاهد تولید آثار نازل، بیارزش و بیمحتوا در سینما هستیم تماماً نشئت گرفته از تفکرات مدیران سینمایی است که به این آثار اجازه ساخت و عرضه دادهاند.
روزنامه جوان: این روزها آمار فروش سینما در نازلترین سطح ممکن قرار گرفته است. بسیاری از سینماگران و اهالی سینما دلایل متنوعی را در شکلگیری این رکود که نتیجه عدم اقبال مخاطبان است، ذکر میکند.
سیامک اطلسی بازیگر و کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون در همین رابطه ضمن انتقاد نسبت به نبود محتوای ارزنده در تولیدات سینمایی به سینماپرس میگوید: مدیران سازمان سینمایی نباید به هر فیلمنامهای اجازه ساخت بدهند، اگر امروز شاهد تولید آثار نازل، بیارزش و بیمحتوا در سینما هستیم تماماً نشئت گرفته از تفکرات مدیران سینمایی است که به این آثار اجازه ساخت و عرضه دادهاند. این مدیران هستند که باید دلسوز فرهنگ و هنر کشور باشند و اجازه ندهند تا هرکس هر آنچه را دوست داشت ولو به قیمت نابودسازی فرهنگ غنی و ارزشمند کشورمان تولید کند.
بازیگر فیلمهای سینمایی «مردی بدون سایه» و «روز واقعه» با تأکید بر اینکه بنده یک بار دیگر هم تأکید میکنم که این مسئولان و مدیران سینمای کشور هستند که باید هر فیلمنامهای را تصویب نکنند و به هر اثری مجوز تولید و پخش ندهند، میگوید: معنای واقعی نظارت در سینما این است؟ مدیران نباید اجازه دهند آثاری به اسم هنر و فیلم و سینما تولید شود که جامعه را عاری از تفکر و اندیشه کند. برخی افراد کاسبکار به اسم سینماگر فرهنگ و هنر کشور را به سخره گرفته و آن را نابود کردهاند.
سؤال بنده این است که این آثاری که در سینما تولید میشوند چه نفعی برای کشور دارند؟ کدامیک از اهداف کلان کشور در این آثار دیده میشود؟ چرا تهیهکنندگانی که دنبال تولید آثار ارزشمند و با محتوای غنی بودند امروزه جایی در سینما ندارند و در عوض کسانی وارد میدان شدهاند که فقط به فکر سودآوری مالی هستند؟ فیلم و سینما زمانی میتواند ارزش داشته باشد که ضمن سرگرم کردن مخاطبان چیزی هم به آنها اضافه کند و مخاطب را کمی به تفکر و اندیشه وادار کند.
وی در ادامه خاطر نشان میکند: روند تولید فیلمهای بیمحتوا و بیارزش از فیلمهای شبه کمدی آغاز شد، آثاری که سازندگان آنها صرفاً به دنبال فروش بیشتر در سینما بودند و به هیچ عنوان به این فکر نمیکردند که اثرشان چه تأثیرات مخربی بر جامعه میگذارد.
این سینماگر میافزاید: با حمایت مدیران سینمایی روند تولید و عرضه این آثار سخیف و بیارزش رشد بیشتری پیدا کرد به نحوی که امروزه اکثریت تولیدات سینمای کشور در اختیار این نوع آثار است که میخواهند با هر ترفندی ولو به قیمت نابودسازی فرهنگ جیب مخاطبان را خالی کنند. متأسفانه امروزه نه تنها آثار کمدی که بسیاری از آثار دیگر سینما نیز عاری از محتوای ارزنده هستند و این وضعیت زنگ خطر جدی را در سینما به صدا درآورده است.
کارگردان فیلمهای سینمایی «سفر پرماجرا» و «راز شب بارانی» در ادامه تصریح میکند: سینما زمانی میتواند یک رسانه فرهنگساز و ارزشمند باشد که حرفی برای گفتن داشته باشد و مردم را به تفکر و تأمل راجع به هر مسئلهای وادار کند. اگر امروزه اکثریت فیلمهای در حال اکران با استقبال مردم مواجه نمیشوند و مردم از سینماها گریزان شدهاند به دلیل عدم وجود محتوای ارزشمند و متناسب با نیازهای روز جامعه است.
وی تأکید میکند: آن دسته افرادی هم که امروزه به سینما میروند دنبال همین آثار بیمحتوا هستند؛ فیلمسازان و سینماگران سطح سلیقه مخاطبان را به شدت تنزل دادهاند و ما اگر میخواهیم باز هم در سینماها شاهد حضور حداکثری مردم باشیم باید روش ساخت فیلم را عوض کنیم. مدیران سینمایی باید تدبیری اندیشه کنند تا فیلمهایی در سینما تولید شود که نیاز روز اجتماع در آنها لحاظ شده باشد.
ارسال نظر