نرخ جدید بنزین بر قاچاق سوخت تاثیر میگذارد؟
از ساعت صفر روز جمعه، شركت ملي پخش و پالايش فرآوردههاي نفتي در اطلاعيهاي افزايش قيمت بنزين سهميهاي به ليتري ۱۵۰۰ و بنزين آزاد به سه هزار تومان را اعلام كرد. اين سومين باري است كه شوك قيمتي به حاملهاي انرژي وارد ميشود. بار اول در سال ۱۳۸۶ كه قيمت بنزين از ۱۰۰ تومان به ۷۰۰تومان آزاد و ۴۰۰ تومان سهميهاي افزايش يافت. ۶۰۰ درصد افزايش قيمت تا سال ۱۳۸۹ پابرجا بود.
روزنامه اعتماد: از ساعت صفر روز جمعه، شركت ملي پخش و پالايش فرآوردههاي نفتي در اطلاعيهاي افزايش قيمت بنزين سهميهاي به ليتري ۱۵۰۰ و بنزين آزاد به سه هزار تومان را اعلام كرد. اين سومين باري است كه شوك قيمتي به حاملهاي انرژي وارد ميشود. بار اول در سال ۱۳۸۶ كه قيمت بنزين از ۱۰۰ تومان به ۷۰۰تومان آزاد و ۴۰۰ تومان سهميهاي افزايش يافت. ۶۰۰ درصد افزايش قيمت تا سال ۱۳۸۹ پابرجا بود.
در سال ۹۲ و با شروع دولت روحاني، قيمت بنزين آزاد با شيب ملايمي به هزار تومان افزايش يافت و بنزين سهميهاي ۷۰۰ تومان شد. سال ۹۴ بنزين در عدد هزار تومان براي هر ليتر تك نرخي شد و تا ۴ سال تغييري نكرد. تا اينكه جمعه، قيمت بنزين بار ديگر افزايش پيدا كرد. قيمت كنوني، ۹۰ درصد از قيمت فوب خليجفارس است و به نظر ميرسد تا حد زيادي به دو طرف عرضه و تقاضا، سيگنالهاي متفاوتي داشته باشد. ضمن اينكه معضل قاچاق را نيز تا حد زيادي سامان خواهد داد.
شركت ملي پخش در ادامه از در نظر گرفتن سهميه بنزين براي تاكسيهاي اينترنتي نيز خبر داد. البته اين سهميه در شرايطي به آنها تعلق ميگيرد كه نرخ كرايهها را از ميزان مصوب بنا به صلاحديد وزارت كشور تغيير ندهند. سيگنال قيمتي دولت در بازار تقاضا، به سرعت اثر خود را گذاشت و چند ساعت پس از اعلام افزايش قيمت بنزين شركت ملي پخش اعلام كرد تا ساعت ۱۲ ظهر روز جمعه يعني ۱۲ ساعت پس از اعلام افزايش قيمت بنزين، ۲۱ ميليون و ۲۰۰ هزار ليتر بنزين در كشور توزيع شده است كه اين مقدار در مقايسه با مدت مشابه هفته گذشته، كاهش ۲۰ درصدي را نشان ميدهد.
از سوي ديگر، محمدباقر نوبخت، رييس سازمان برنامه و بودجه اطلاعيه شركت ملي پخش را در راستاي اجرايي شدن مصوبات شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران سه قوه دانست. نوبخت مهمترين دليل اين اقدام را جلوگيري از تند شدن شيب مصرف بنزين در كشور اعلام كرد. رييس سازمان برنامه و بودجه در بخش ديگري از سخنان خود گفت: «سازمان برنامه و بودجه موظف است تمام مبلغ حاصل از اين كار را به ۱۸ ميليون نفر از خانوارهايي كه آسيبپذير هستند، پرداخت كند.» بنا به گفتههاي نوبخت هر نفر ۵۵ هزار تومان از قبل اجراي اين برنامه يارانه دريافت ميكنند. گرچه اطلاعيه افزايش قيمت بنزين همزمان با اعلام كمكهاي بيشتر به خانوارهاي آسيبپذير همراه بود؛ اما تغيير ناگهاني قيمتها آن هم نيمه شب و اختصاص عوايد حاصل از آن به خانوارها، باعث ايجاد برخي نگرانيها در بين كارشناسان اقتصادي در خصوص ايجاد شوكهاي تورمي شده است. هر چند ايجاد شوكهاي تورمي تنها يكي از دغدغه كارشناسان است.
حذف يارانه انرژي، انتخاب ناگزير ايران
آخرين تغييرات در قيمت حاملهاي انرژي، ۵ سال پيش اعمال شد؛ زماني كه قيمت بنزين آزاد از ليتري ۷۰۰ تومان به ليتري هزار تومان رسيد. هر چند دولت در سال بعد با از دور خارج كردن كارتهاي سوخت، هر گونه محدوديتي را براي سوختگيري از بين برد؛ اما ثابت ماندن قيمت بنزين براي چهار سال، عملا نه تنها باعث شد مصرف سوخت حدود ۴۶ درصد افزايش پيدا كند و از ۶۰ ميليون ليتر مصرف روزانه در سال ۹۰ به ۸۸ ميليون ليتر در سال ۹۷ برسد، بلكه باعث قاچاق روزانه بين ۲۰ تا ۴۰ ميليون ليتر بنزين به كشورهاي همسايه شد. با احتساب بنزين هزار توماني روزانه بين ۲۰ تا ۴۰ ميليارد تومان از ثروت ملي به ساير كشورها قاچاق ميشود.
گزارشهاي مراكز رسمي نشان ميدهد كه بعد از ونزوئلا، ايران پايينترين قيمت عرضه بنزين در دنيا را دارد. از سوي ديگر طبق گزارش مركز اطلاعات انرژي از كل ۴۲۷ ميليارد دلار يارانه انرژي پرداختي جهان در سال ۲۰۱۸، ايران بالاتر از كشورهاي ونزوئلا، روسيه و چين حدود ۶۹.۲ ميليارد دلار يارانه داده است. اين ميزان حدود ۱۵.۳ درصد از توليد ناخالص داخلي كشور است. به طور متوسط بنزيني كه در سال ۹۷ به فروش رسيد، روزانه ۹۱ ميليون ليتر بود. سالانه حدود ۳۳ هزار و ۲۱۵ ميليارد تومان عايديهاي حاصل از فروش بنزين در كشور است. با دلار ۱۱ هزار تومان اين عايديها حدود ۳۰ ميليارد دلار خواهند شد. با مقايسه عايدي حاصل از فروش بنزين و يارانه پرداختي به اين بخش در مييابيم كه بيش از دو برابر پولي كه از فروش بنزين به دولت ميرسد، صرف پرداخت يارانه انرژي ميشود.
اما يارانه انرژي تنها دليل افزايش قيمت بنزين نيست، بلكه سودآور بودن قاچاق بنزين به ساير كشورها نيز مزيد بر علت شد تا دولت در اقدامي آني قيمت را افزايش دهد. بر اساس گزارشهاي رسمي، سود حاصل از قاچاق سوخت به تركيه، ارمنستان، پاكستان و افغانستان براي هر بشكه به ترتيب ۱۵، ۱۴، ۱۰ و ۹ هزار تومان است.
با وجود ابعاد بزرگ قاچاق سوخت و يارانههاي انرژي، كارشناسان و مسوولان بر اين باور بودند تا زماني كه راهكارها و اقدامات تنبيهي، صرفههاي اقتصادي قاچاق را از بين نبرد، قاچاق ادامه خواهد يافت. از اينرو افزايش قيمت بنزين و بالا بردن هزينههاي اقتصادي آن براي قاچاقچيان شايد تنها راه مقابله با قاچاق چند ده ميليون ليتري باشد.
بنابراين اولين قدم دولت احياي كارت سوخت براي رصد ميزان مصرف به خصوص در مناطق مرزي بود كه چند ماه پيش آغاز شد. دولت در قدم بعدي نيز افزايش قيمت بنزين و نزديكي به فوب خليجفارس را در دستور كار خود قرار داد.
منابعي كه براي بهبود اوضاع آزاد ميشود
بررسيهاي سازمان برنامه و بودجه نشان ميدهد كه با افزايش قيمت بنزين به صورت ماهانه ۳۴۰۰ ميليارد تومان درآمد عايد دولت ميشود. هر چند قرار است بخشي از اين منابع به حساب خانوارهاي آسيبپذير واريز شود اما آنچه مهم است، ابعاد اقتصادي و اجتماعي اين نوع آزادسازي قيمتهاست. نبايد از اين نكته غافل شد كه اصلاح قيمت حاملهاي انرژي با وجود افزايش تورم سالانه، انكارناپذير است، اما بايد شرايط براي تصميمهاي اينچنيني نيز فراهم باشد. يكي از اين شرايط، ايجاد تنوع به خودروهاي موجود در بازار است. طبق اعلام وزارت صمت خودرو جزو ۱۴۰۰ قلم كالايي قرار دارد كه واردات آن از خرداد سال ۹۷ ممنوع شده است. از اينرو به نظر ميرسد خريداران خودرو راهي جز خريد خودروهاي داخلي ندارند. خودروهايي كه بعضا استانداردهاي جهاني در آنها رعايت نميشود.
شرط ديگر توسعه زيرساختهاي حمل و نقل عمومي، كاهش هزينههاي استفاده از آن است تا با اين كار بتوان انگيزههاي لازم براي كاهش مصرف بنزين و استفاده از خودروهاي شخصي را كاهش داد.
اما نكته مهمتر كه سياستمدار بايد به آن توجه كند، فاصله بين اعلام و اجراي يك سياست است. اين فاصله ميتواند بنگاهها و افراد را نسبت به تغيير شرايط آگاه كند. در واقع وقتي كاهش يا حذف سوبسيد ميتواند آثار مثبت بلندمدتي براي كشور داشته باشد كه براي تمام گروههاي جامعه و به دور از هرگونه سهميهبندي باشد وگرنه شرايط براي سوءاستفادهها و به وجود آمدن بازارهاي سياه فراهم ميشود.
نظر کاربران
هیچ هیچ هیچ ربطی به قاچاق سوخت نداره فقط قراره کسری بودجه آقایان از جیب مردم فلک زده جبران بشه همین اینم مثل هزاران دروغ و کلاهبرداری این کثافتاست
مهمتر از اون مردم و فقیرتر کردن . همین مردم تکلیفشونو با حکومت امروز فردا مشخص میکنن
چرا خودتونوزدیدبه خریت چرانمی گید اونوراب یک کارگر صفر چقدرحقوق بادلار می گیره فقط می گید بنزین ان طرف گرانتراست
از جیب ملت برای ملت خرج میکنی بی همه چیز.. .تف تو ذاتت
پاسخ ها
بابا به اینها فحش ندین.اینها در سایه قبل انقلاب فحش می دادند.حالا فحش میخورند.اینها از فحش خوششان میاد.
وقتی دیدن ملت تحت سلطه آنها قرار نگرفت .
همان کارهای قبل انقلاب را به گونه ای دیگر انجام میدن.
مواظب باشید .ملت و کشور و دلسوزان تنها نمانند.
کار اینها صرفا خارج کردن سرنوشت مردم از دست مردم است.
چه عنوان هائی. آرمان...اعتماد....امید..اعتدال....
من وتو..اینترنشنال....بی بی سی ....صدای آمریکا....
پارس....ووشو
همه اختاپوس هستند.
کشور نیاز به تحول دارد نه تسلط و دگرگونی این خائنین.
اینها همه اثرات خروج از برجام آمریکاست نفت نمیتونن بفروشن افتادن به جون ملت خودتان قضاوت کنید بنزین از 80 تا تک تومن رسید به 100 از اون رسید به 400 دوباره شد 1000 چه فرقی کرد نه ترافیک جمع شد نه قاچاق نه آلودگی هوا از اون ور کشورهای همسایه هم آمار ایران رو دارند الان گرون شده قاچاقچیان هم گرون میفروشند کمی تامل
اونی که بنزین رو قاچاق میکنه بعید میدونم اصلا پولی بده یه ضرب از پالایشگاه مفت و مجانی میبره پاکستان و افغانستان.همه هم میدونن اون کدوم نهاده
مرزها را کنترل کنید که قاچاق نشه چرا با گران کردن به مردم فشار میاورید؟؟؟
همه بهانه است که جیب مردم خالی کنید.....
خدایی اکر شرف دارید دیگر رای ندید اگر غیرت دارید دیگر در هیچ راهپیمایی شرکت نکنید
به نظرتون اگر قیمت انرژی و حقوق کارمندان و کارگران را معادل قیمت ریالی یورو پرداخت کنند خوب نمیشه؟مثلا قیمت بنزین معادل ریالی 2یورو و حقوق کارمندان معادل یورویی 2000یورو
برای شغل هایی هم که ازاد هستند، خودشان را تطبیق می دهند
با سلام وقتی قاچاق سوخت تو جیب مردم نمی رود چرا فشار گرانی بر روی مردمه فکر دیگه ای نمی توانند انجام بدن ؟؟؟؟
با سلام وقتی قاچاق سوخت تو جیب مردم نمی رود چرا فشار گرانی بر روی مردمه فکر دیگه ای نمی توانند انجام بدن ؟؟؟؟
به نظرتو ن از جیب مردم به جیب دولت بدبختی و تلاش بی نتیجه برای مردم ؟؟؟؟