۹۲۷۲۲۰
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

رادیو و تلویزیون مقصر تقلید در موسیقی است

محمد منتشری معتقدست استاد آواز خوب در عرصه موسیقی ایرانی کم داریم و جای هنر واقعی را تقلید گرفته است.

صبا: محمد منتشری خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی در پاسخ به این پرسش که چرا امروزه کمتر شاهد پیشرفت تربیت و رشد خواننده‌های حرفه ای و ماندگار هستیم، گفت: مهم‌ترین مساله این است که خوانندگان امروزی تقلید می‌کنند یعنی اینکه آوازخوان‌ها خودشان سبکی برای خواندن ندارند و بیشتر آنها از خوانندگان دیگر تقلید می‌کنند که در این زمینه من رادیو و تلویزیون را مقصر می‌دانم زیرا نباید صدای کسانی را که تقلید صدا می‌کنند پخش کند.

رادیو و تلویزیون مقصر تقلید در موسیقی است

وی افزود: به‌طور کلی در هنر باید صاحب مکتب باشیم و تقلید در هنر جایی ندارد. یک خواننده ممکن است صدای خوبی داشته باشد ولی اگر تقلید کند به مرور از یاد می رود و تا به امروز در این زمینه نمونه‌های زیادی داشته ایم.

این خواننده موسیقی ایرانی یکی دیگر از دلایل فقدان خوانندگان درجه یک موسیقی ایرانی و ماندگاری آنها را نبود حمایت های کافی دانست و توضیح داد: در گذشته کسانی که حرفی برای گفتن داشتند به رادیو راه پیدا می‌کردند. در گذشته وقتی می‌دیدند امثال ما حرف تازه ای داریم اجازه می دانند در رادیو و تلویزیون بخوانیم و آنها هم از ما حمایت می‌کردند. در حال حاضر فقط شرکت‌های خصوصی آثار موسیقایی هنرمندان را منتشر می‌کنند که بیشتر این شرکت‌ها فقط به فکر جیب خودشان هستند و به همین دلیل هنر در وجود هنرمندان رشد نمی‌کند و هنرمندان هم به دنبال کاری می‌روند که زندگیشان را اداره کنند و از هنر فاصله می‌گیرند.

خواننده آلبوم «چند بهاریه» تاکید کرد: در حال حاضر خواننده‌ای که خودش صاحب مکتب باشد نداریم و هنرمندان امروزه آهنگ‌ها و نواهایی را که در گذشته خوانده شده است دوباره بازسازی می‌کنند و می‌خوانند و این موضوع به معنای افت موسیقی است. گویا دیگر در موسیقی نوآوری وجود ندارد البته این اتفاق در حالی رخ داده که در کشورما آهنگسازان جوان بااستعداد زیاد داریم ولی انگیزه‌ای در آنها دیده نمی‌شود.

خواننده آلبوم «چهارشنبه سوری» در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر آموزش آواز در چه وضعیتی قرار دارد، گفت: من به نوبه خودم هرکاری از دستم بربیاید برای هنرجویانم انجام می‌دهم و مطمئن هستم خیلی‌های دیگر هم این کار را انجام می‌دهند. زمانی‌ که من شاگرد استاد اسماعیل مهرتاش بودم بدون هیچ هزینه‌ای آموزش دیدم به همین دلیل من الان در آموزشگاه‌ها تدریس می‌کنم و اصلا حق التدریس از هنرجویانم نمی‌گیرم زیرا اگر هنرجویی نتواند پولی بپردازد و نتواند به همین دلیل سرکلاس حاضر شود یک استعداد از بین می‌رود. من اصلا سهم خودم را نمی‌گیرم و با جان و دل تدریس می‌کنم. بقیه استادان هم باید به این موضوع توجه کنند زیرا شاید هنرجویی به جرم نداشتن پول از موسیقی و ارائه هنر خود محروم شود. وظیفه استاد موسیقی این است که از همه هنرجویان حمایت کند و به همه در یک سطح آموزش دهد.

خواننده آلبوم «فکر بلبل» افزود: در تهران صدها آموزشگاه موسیقی وجود دارد که کلاس‌های آموزش آواز هم دارند ولی استاد ندارند و نوازنده ویولن آواز تدریس می‌کند. این مشکل اصلی ما است زیرا در ایران استاد آواز خوب کم داریم. هنرجویان مقصر نیستند و زمانی که مراجعه می‌کنند بدون اطلاع آنها نوازنده کمانچه به آنها آواز آموزش می‌دهد.

منتشری در پایان گفت: یک هنرجو باید ذات خوبی داشته باشد و اگر ذات خوبی نداشته باشد هیچ اتفاقی برایش نمی‌افتد. بیشتر هنرمندان دارای دو شخصیت اجتماعی و هنری هستند. در مرحله دوم باید حوصله و استعداد داشته باشد و عاشق موسیقی باشد. آوازخواندن با تصنیف‌خوانی بسیار فرق دارد. در آواز خودِ خواننده آهنگسازی می‌کند بنابراین این دو مقوله با هم فرق دارد و آوازه خوان باید بیشتر تلاش کند، همچنین آوازه‌خوان باید صاحب سبک باشد و بتواند خودش را پیدا کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج